Vad är meningen med en flerkärnig processor?

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med en flerkärnig processor?

Hej, SweClockers!

Jag har för tillfället en Pentium 4 3,6GHz HT-processor. Den presterar bra i spel och vardagligt användande. Däremot ser jag ingen anledning i att köpa en flerkärnig processor som Core2Duo eller Phenom2 X4. Vad är då meningen med flera kärnor? Vad används dem till? Vad är det som är så mycket bättre med dem jämfört med processorer med en enda stark kärna?

Permalänk
Medlem

Två kärnor kan utföra, i teorin, dubbelt så mycket som en kärna..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Exekvera flera trådar samtidigt, Dvs fler program eller funktioner kan utföras på samma gång istället för att köas

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Hej, SweClockers!

Jag har för tillfället en Pentium 4 3,6GHz HT-processor. Den presterar bra i spel och vardagligt användande. Däremot ser jag ingen anledning i att köpa en flerkärnig processor som Core2Duo eller Phenom2 X4. Vad är då meningen med flera kärnor? Vad används dem till? Vad är det som är så mycket bättre med dem jämfört med processorer med en enda stark kärna?

Du kanske inte spelar. Men i t.ex BF 3 är det bäst med 4 kärnor (annars får grafiken stryka med foten).

Annars är det program som klarar av flera trådar och sånt (2 käring är minimun för mig).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nyare spel kräver flera kärnor... T.ex. BF3 kräver som minimum 2-kärnig processor men helst en 4-kärnig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

I princip så är ju en kärna som är jättebred och jättesnabb det bästa. Men samma mängd transistorer investerade i en till, smalare, långsammare, kärna ger bättre prestanda och tillåter dig att lättare spara ström genom powergating osv.

PS: Din Pentium5 3.6GHz-kärna är inte alls stark, den är väldigt svag. En AMD athlon vid kanske 2.5GHz utpresterade den då den släpptes, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Funderar på om inte Atoms och Fusion runt 1.6ghz t.om. är snabbare än en P4 (Hz är inte allt då optimeringar gjort sjukt mycket de senaste 7 åren). Jag tycker alla datorer med en kärna (HT räknas inte) är hopplöst lånsamma. Kanske för att man är van vid att en dualcore är så mycket snabbare i svarstid. Samt alla mjukvaror idag nästan förutsätter att alla sitter på dualcore.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag kör oftast bara ett program åt gången (multi-tasking är inget för mig, hehe) och angående flera kärnor så tänker jag såhär: en lampa på 500 watt lyser ju starkare än en ljusslinga med 100st lampor på 5 watt. 500watts-lampan är då en metafor för en processor med en kärna. Och, jo, jag spelar. I spel som Call of Duty 4 och Call of Juarez: Bound in Blood funkar den jättebra. I spel som Crysis börjar den svettas lite men den klarar av det helt okej.

Permalänk
Medlem

En flerkärnig processor kan hantera flera processer samtidigt, så datan inte behövs läggas i kö för att utföras av processorn, program och spel blir bara mer och mer avancerade och därmed måste hårdvaran bli starkare.

tänk dig att du ska packa ner äpplen i en korg, du är en pentium 4 med 1 kärna, du har alltså bara en arm att plocka upp och lägga ner äpplena i korgen med. medans jag är en core i5 med 4 kärnor och har där med 4 armar att plocka upp och lägga ner äpplena med.
Simplare än sådär blir det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Jag kör oftast bara ett program åt gången (multi-tasking är inget för mig, hehe) och angående flera kärnor så tänker jag såhär: en lampa på 500 watt lyser ju starkare än en ljusslinga med 100st lampor på 5 watt. 500watts-lampan är då en metafor för en processor med en kärna. Och, jo, jag spelar. I spel som Call of Duty 4 och Call of Juarez: Bound in Blood funkar den jättebra. I spel som Crysis börjar den svettas lite men den klarar av det helt okej.

Som många nämner är den inte så stark (Den var väll det en gång i tiden, men inte längre). Skulle du prova en dualcore så skulle du märka skillnad (dock gör väll en ssd mer skillnad som man märker av).

Men du är väll inte kräsen när det gäller grafik och då behöver du inget kraftigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Hej, SweClockers!

Jag har för tillfället en Pentium 4 3,6GHz HT-processor. Den presterar bra i spel och vardagligt användande. Däremot ser jag ingen anledning i att köpa en flerkärnig processor som Core2Duo eller Phenom2 X4. Vad är då meningen med flera kärnor? Vad används dem till? Vad är det som är så mycket bättre med dem jämfört med processorer med en enda stark kärna?

I vardagligt användande fungerar den säker fint, men i spel? I vilka spel då? De måste ju minst vara runt 5 år gamla? Finns ju i princip inga nyare spel som den har en chans att ens få igång?

Core2Duo är ju också en väldigt gammal CPU vid det här laget. Men om man jämför mot just Core2Duo var det redan då ett totalt överläge för den arkitekturen gentemot Intels gamla Gigahertz-fixerade arkitekturer (Din CPU måste väl vara NetBurst-baserad?).

Från Anandtechs nu nästan 6 år gamla recension av Core2duo http://www.anandtech.com/show/2045/19

Intel's Core 2 Extreme X6800 didn't lose a single benchmark in our comparison; not a single one. In many cases, the $183 Core 2 Duo E6300 actually outperformed Intel's previous champ: the Pentium Extreme Edition 965. In one day, Intel has made its entire Pentium D lineup of processors obsolete. Intel's Core 2 processors offer the sort of next-generation micro-architecture performance leap that we honestly haven't seen from Intel since the introduction of the P6.

Och det har ju hänt endel sen 2006...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

En flerkärnig processor kan hantera flera processer samtidigt, så datan inte behövs läggas i kö för att utföras av processorn, program och spel blir bara mer och mer avancerade och därmed måste hårdvaran bli starkare.

tänk dig att du ska packa ner äpplen i en korg, du är en pentium 4 med 1 kärna, du har alltså bara en arm att plocka upp och lägga ner äpplena i korgen med. medans jag är en core i5 med 4 kärnor och har där med 4 armar att plocka upp och lägga ner äpplena med.
Simplare än sådär blir det inte.

Men jag har ju då en starkare arm vilket betyder att jag kan plocka upp äpplen snabbare än dig. En annan jämförelse: En Ferrari-motor är ju starkare än fyra Volvo 240-motorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Men jag har ju då en starkare arm vilket betyder att jag kan plocka upp äpplen snabbare än dig. En annan jämförelse: En Ferrari-motor är ju starkare än fyra Volvo 240-motorer.

Om du inte läst så stämmer inte det:) speciellt inte emot nyare cpu:er.

Varje kärna i en 2 eller 4 kärnig är snabbare än en Pentium 4.

Sen handlar det inte bara om multitasking (du kanske inte klarar det, men ett program kan klara det utmärkt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frojdan:

Men jag har ju då en starkare arm vilket betyder att jag kan plocka upp äpplen snabbare än dig. En annan jämförelse: En Ferrari-motor är ju starkare än fyra Volvo 240-motorer.

Problemet är främst att en p4 inte är särskilt snabb även om frekvensen är hög. Som sagt presterar den ungefär som en atom på 1,6 GHz och sådana skulle bli ordentligt utklassade av en i5 även om denna bara hade haft en kärna. Helst skulle man dock, som du är inne på, ha en snabb kärna (av nyare modell) än många långsammare, men det har visat sig att ca 4 GHz ger en lagom balans mellan prestanda och energiförbrukning. Att lägga till fler kärnor är ett sätt att erbjuda mer prestanda till program som kan utnyttja dem utan att driva upp energiförbrukningen så mycket som motsvarande frekvensökning hade gjort.

Permalänk
Medlem

Provade Battlefield 3-Betan och det funkade och det flöt på bra. I övrigt sitter det ett HD 4890 och 8GB i RAM. Jag köpte nyligen en dyr processorkylare. Är det därför det funkar så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Men jag har ju då en starkare arm vilket betyder att jag kan plocka upp äpplen snabbare än dig. En annan jämförelse: En Ferrari-motor är ju starkare än fyra Volvo 240-motorer.

nej så är det inte, man ska inte stirra sig blint på Ghz siffror. uppgradera ditt system bara o sluta vara bitter

btw en volvo spöar 4 ferraris... ok kanske inte men du har fortfarande fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Provade Battlefield 3-Betan och det funkade och det flöt på bra. I övrigt sitter det ett HD 4890 och 8GB i RAM. Jag köpte nyligen en dyr processorkylare. Är det därför det funkar så bra?

Nä utan du körde väll på lägsta grafiken (sen kan en bra kylare göra så den inte klockar ner sig, på grund av värme)?

Vad jag vet blir dom cpu:erna ganska varma, så kan en bra kylare göra så den inte klockar ner sig, på grund av värme.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Provade Battlefield 3-Betan och det funkade och det flöt på bra. I övrigt sitter det ett HD 4890 och 8GB i RAM. Jag köpte nyligen en dyr processorkylare. Är det därför det funkar så bra?

Du menar att du använder flytande kväve..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om vi skulle jämföra en modern CPU som har 3GHz i klockfrekvens mot en Pentium4 i 4GHz så vinner den som har 3GHz eftersom den är snabbare per klockcykel (nyare arkitektur). Det är rätt så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

En Ferrari-motor är ju starkare än fyra Volvo 240-motorer.

Ja, men riktigt så enkelt är det ju inte heller. Med den analogin får man snarast tänka en tävling med två lag som har fyra bilar var; den som först får alla fyra bilar över mållinjen vinner. Det ena laget har fyra kompletta 240:s, det andra har fyra chassin och en Ferrari-motor. Ferrari-laget får hela tiden flänga runt och byta motor mellan sina chassin för att kunna få alla fyra över linjen, och all den tid som går åt att flytta motorn är förlorad tid (inget av chassina rör sig framåt under tiden). Volvo-laget däremot har fyra bilar som visserligen tuffar framåt lite långsammare, men alla fyra bilarna rör sig samtidigt och ingen tid förloras på onödigt motorförflyttande.

Permalänk
Medlem

ingen som vill klappa mig på axeln för min brilljanta äppel teori ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av veggie_d:

Ja, men riktigt så enkelt är det ju inte heller. Med den analogin får man snarast tänka en tävling med två lag som har fyra bilar var; den som först får alla fyra bilar över mållinjen vinner. Det ena laget har fyra kompletta 240:s, det andra har fyra chassin och en Ferrari-motor. Ferrari-laget får hela tiden flänga runt och byta motor mellan sina chassin för att kunna få alla fyra över linjen, och all den tid som går åt att flytta motorn är förlorad tid (inget av chassina rör sig framåt under tiden). Volvo-laget däremot har fyra bilar som visserligen tuffar framåt lite långsammare, men alla fyra bilarna rör sig samtidigt och ingen tid förloras på onödigt motorförflyttande.

+ att Ferrarin i själva verket är en Volvo v70 2.0 och 240:a är 240 2.0T... TurboCore.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Provade Battlefield 3-Betan och det funkade och det flöt på bra. I övrigt sitter det ett HD 4890 och 8GB i RAM. Jag köpte nyligen en dyr processorkylare. Är det därför det funkar så bra?

Hehe! Jo, jag har oxå märkt att många av dagens PC spel har överdrivet höga systemkrav. Spelutvecklarna ljuger direkt åt oss slutanvändare ang. systemkraven. Tills nyligen körde jag med en x2 amd cpu o alla spel jag provade flöt på bra med den processorn. Det är svårt att skilja på myt o fakta när det gäller datorer.

Permalänk
Rekordmedlem

Det känns verkligen segt att starta upp nån av de gamla enkärnade pensionärerna man har, framförallt så är det stor skillnad när man använder multitasking, och det gör det mesta idag, det händer aldrig att man har 1 program i gång, just nu visar min maskin 90st, så även om man bara kör entrådade program så är det många samtidigt, det största lyft jag gjort cpu mässigt var när jag bytte från en p4ht prescot till en amd 64 3800x2 cpu, har aldrig upplevt ett så stort steg i hur man upplevde datorn, steget mellan 2 och 4 kärnor märks inte lika mycket vid allmänt bruk, sitter du på en gammal p4 prescot ht som dessutom drar ström som ett element (2-3 moderna cpuer) så är det nog dags att fundera på ett byte av flera anledningar, en prescot kostar en hel del i drift, du kan spara över 2 kr/dygn bara i el på att byta, förutom prestandan.
Passmark cbu mark:
intel p4 3,6 620 poäng
Atom n2800 755 poäng
17 2600k 10070 poäng
Amd opteron 6272 10245 poäng (Amds högsta poäng)
I7 3960x 15411 poäng
Så ser ren cpu prestanda ut om man kollar på det, i7an som toppar går dessutom bara i 3,3 Ghz men är trotts det 25 ggr snabbare än din p4 så ja det har hänt saker.
P4n får smisk av en atom n2800.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaem79:

Hehe! Jo, jag har oxå märkt att många av dagens PC spel har överdrivet höga systemkrav. Spelutvecklarna ljuger direkt åt oss slutanvändare ang. systemkraven. Tills nyligen körde jag med en x2 amd cpu o alla spel jag provade flöt på bra med den processorn. Det är svårt att skilja på myt o fakta när det gäller datorer.

Kan också bero på att de allra flesta spelen fram tills idag, till största delen är GPU krävande. Alltså är det grafikkortet som får jobba mest, inte processorn.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ännu en fantastiskt komisk tråd med åter en komisk trådskapare!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frojdan:

Provade Battlefield 3-Betan och det funkade och det flöt på bra. I övrigt sitter det ett HD 4890 och 8GB i RAM. Jag köpte nyligen en dyr processorkylare. Är det därför det funkar så bra?

Årets sämsta troll? BF3 ska inte ens gå att installera utan två kärnor vilket gör mig tveksam. Core 2 duo har ju inte funnits på ett bra tag och TS verkar allmänt "trollig", ett sjukt tråkigt sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Funderar på om inte Atoms och Fusion runt 1.6ghz t.om. är snabbare än en P4 (Hz är inte allt då optimeringar gjort sjukt mycket de senaste 7 åren). Jag tycker alla datorer med en kärna (HT räknas inte) är hopplöst lånsamma. Kanske för att man är van vid att en dualcore är så mycket snabbare i svarstid. Samt alla mjukvaror idag nästan förutsätter att alla sitter på dualcore.

Skrivet av Elgot:

Problemet är främst att en p4 inte är särskilt snabb även om frekvensen är hög. Som sagt presterar den ungefär som en atom på 1,6 GHz och sådana skulle bli ordentligt utklassade av en i5 även om denna bara hade haft en kärna. Helst skulle man dock, som du är inne på, ha en snabb kärna (av nyare modell) än många långsammare, men det har visat sig att ca 4 GHz ger en lagom balans mellan prestanda och energiförbrukning. Att lägga till fler kärnor är ett sätt att erbjuda mer prestanda till program som kan utnyttja dem utan att driva upp energiförbrukningen så mycket som motsvarande frekvensökning hade gjort.

Detta blev rätt intressant att rota lite i. Lite svårt att veta exakt vilken modell hans är ju omöjligen bättre än de bästa modellerna hade i deras P4-lineup (ganska troligt att de är den "bästa", Pentium 4 660). Återigen från Anandtech i en artikel från 2009 A Blast from the Past: The Pentium 4 660 and the Pentium Extreme Edition 955 http://www.anandtech.com/show/2775/4

Two weeks ago I asked everyone what older CPUs they’d like to see included in one of our quietly introduced features on AnandTech: Bench. I got requests for everything from original Pentium processors to VIA’s Nano. While I’m working on adding additional data to the tool I just finished testing two older CPUs over the weekend that I thought would be useful in this review: the Pentium 4 660 and the Pentium Extreme Edition 955.

Both of these CPUs are from 2005. The Pentium 4 660 was a single-core processor based on Intel’s infamous Prescott core. The processor had a 2MB L2 cache and Hyper Threading support; it ran at 3.6GHz, a higher clock speed than any current AMD or Intel processor.

The Pentium EE 955 is based on two separate Intel 65nm Presler cores on one package (ah, remember the early days of dual-core?). The 955 ran at 3.46GHz but had HT enabled, allowing it to execute 4 threads at the same time.

When the Pentium 660 debuted it cost $605, while the Pentium EE 955 would set you back $999 in 2005. These were some of the fastest Pentium 4s ever released and you’ll see them compared to a couple of ~$90 CPUs here today.

Fina priser om inte annat:)

Även om Pentium 660 kommer rejält på efterkälken presterar den faktiskt lite bättre än vad jag väntat (nej inte ironisk, för förväntningarna var så låga) http://www.anandtech.com/show/2775/9 Lyckas ju faktiskt slå en 2 Ghz celeron i några speltester, och lyckas passera en 2,3Ghz Sempron i några tester (båda de är väl också en-kärninga, med typ obefintlig cache och mycket låg klock)... Men detta var ju 2009 och mot de absoluta budgetalternativen då...

Anand är inte lika snäll som jag: In the newer game engines we see the E6300 catching up to the Athlon II X2 250. The old Pentium 4 660 starves our testbed's GeForce GTX 280 for data; it's horrendously slow.

---

Men jag inser dock att hela mitt inlägg är meningslöst då Frojdans dator enligt hans utsago får Battlefield 3-Betan att flyta på bra... Jag menar, det är ju bevisligen bättre med en "stark" enkärning processor...

Men ni andra kan ju ha fått ut något av inlägget kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det känns verkligen segt att starta upp nån av de gamla enkärnade pensionärerna man har, framförallt så är det stor skillnad när man använder multitasking, och det gör det mesta idag, det händer aldrig att man har 1 program i gång, just nu visar min maskin 90st, så även om man bara kör entrådade program så är det många samtidigt, det största lyft jag gjort cpu mässigt var när jag bytte från en p4ht prescot till en amd 64 3800x2 cpu, har aldrig upplevt ett så stort steg i hur man upplevde datorn, steget mellan 2 och 4 kärnor märks inte lika mycket vid allmänt bruk, sitter du på en gammal p4 prescot ht som dessutom drar ström som ett element (2-3 moderna cpuer) så är det nog dags att fundera på ett byte av flera anledningar, en prescot kostar en hel del i drift, du kan spara över 2 kr/dygn bara i el på att byta, förutom prestandan.

Kanske ska tillägga att han inte bör byta till Bulldozer då...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Eftersom att en P4 kärna är svagare än varje enskilg kärna i en 2500K exempelvis är ju snarare jämförelsen såhär: 4 ferrarimotorer är "starkare" än 1 ferrarimotor.

Din Pentium 4 är väldigt svag i dagsläget, till och med min Phenom II X4 på 3.6GHz börjar gå på knäna i spel, alla kärnor ligger på 95-100% i BF3 på High.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64