Permalänk
Medlem

Ich kann nicht Deutsch sprechen, men har nu i alla fall lärt mig vad Mård heter på tyska...
Tack för tipsen på olika låg-tier vagnar som fungerar bra att twinka, skall kika lite närmare på dem.

Permalänk

Tycker ni de franska tanksen har lite klena kanoner? Dom har bra pansar dock (är på B1 an just nu)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som stör mig på allt folk som kan noll om taktik och när man ber om hjälp så gömmer dom sig? Skulle gärna vilja spela lite mer taktiskt, men alla rushar, campar eller kör sitt eget spel... :/

EDIT: Dog precis för att alla drog åt vänster och ingen täckte högra flanken... >.< Dumma i huvet elr?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Är det bara jag som stör mig på allt folk som kan noll om taktik och när man ber om hjälp så gömmer dom sig? Skulle gärna vilja spela lite mer taktiskt, men alla rushar, campar eller kör sitt eget spel... :/

EDIT: Dog precis för att alla drog åt vänster och ingen täckte högra flanken... >.< Dumma i huvet elr?

Så är det när man bara kommer in i random matcher. Hoppas det kommer någon form av server system. Dock lär det dröja till patch 11 eller nått.

Man får helt enkelt vara egoistisk och gör det som gynnar en bäst. Jag brukar vänta ca 1-0,30 minut innan jag drar ut (då ser jag vart det är bäst att köra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så är det när man bara kommer in i random matcher. Hoppas det kommer någon form av server system. Dock lär det dröja till patch 11 eller nått.

Man får helt enkelt vara egoistisk och gör det som gynnar en bäst. Jag brukar vänta ca 1-0,30 minut innan jag drar ut (då ser jag vart det är bäst att köra).

Ska testa och typ följa efter andra så man kan sno XP ifall man gör mer skada.
Men det är ju inte kul när man är Tier 3 och möter Tier 5... Där är det jäkligt dumt... :/

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Ska testa och typ följa efter andra så man kan sno XP ifall man gör mer skada.
Men det är ju inte kul när man är Tier 3 och möter Tier 5... Där är det jäkligt dumt... :/

Jag har lärt mig att hålla mig undan tanks med högre tier om jag inte måste skjuta, annars slutar det med att man dör

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har lärt mig att hålla mig undan tanks med högre tier om jag inte måste skjuta, annars slutar det med att man dör

Försöker det, men hela laget är ju splittrat nästan 80% utav tiden så oftast är det jag som ska försvara flaggan. Själv dessutom! -.-
Men ikonerna ovanför tanksen, är det vilken tier dom har?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Vilken typ av fordon det är; lätt/medeltung/tung stridsvagn, pansarvärn eller artilleri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Ska testa och typ följa efter andra så man kan sno XP ifall man gör mer skada.
Men det är ju inte kul när man är Tier 3 och möter Tier 5... Där är det jäkligt dumt... :/

mmm:) folk är alldeles för Cod skadade. Kill ger ingen bonus (fast hälften tror det). Se hur dom jagar ihjäl en stakars tank, i stället för att ta flagan och ge bonus till hela laget.

Helt sjukt att dessa sidor ligger ute med felaktig info:
http://wiki.worldoftanks.eu/Battle_Mechanics

Detta ska tydligen inte stämma:
Kills -- Bonus experience for enemy tank kills

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Försöker det, men hela laget är ju splittrat nästan 80% utav tiden så oftast är det jag som ska försvara flaggan. Själv dessutom! -.-
Men ikonerna ovanför tanksen, är det vilken tier dom har?

Tar du tag i att ge order så brukar faktiskt teamet vara lydiga visa på kartan vart du vill ha hjälp osv annasr tar du o skiter i det och kör med resten av teamet och får XP istället. Du kan ju alltid köra med en vän gratis och för 3 så behöver en ha premium:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Försöker det, men hela laget är ju splittrat nästan 80% utav tiden så oftast är det jag som ska försvara flaggan. Själv dessutom! -.-
Men ikonerna ovanför tanksen, är det vilken tier dom har?

Symbolen: fyrkant= lätt tank, fyrkant med två streck= medium tank,fyrkant med tre streck= tung tank, trekant= tanks förstörare.

Hoppas jag inte missar nått. Sen över det (om man ställer in det i inställningarna) så är det en tank med romska siffror i (det är tier ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag försöker tänka på laget framför att få xp-ibland går de bra,ibland inte..-bara köra på..:)

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Symbolen: fyrkant= lätt tank, fyrkant med två streck= medium tank,fyrkant med tre streck= tung tank, trekant= tanks förstörare.

Hoppas jag inte missar nått. Sen över det (om man ställer in det i inställningarna) så är det en tank med romska siffror i (det är tier ).

Fyrkant är artillary, romber är tanks

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Fyrkant är artillary, romber är tanks

just det:) Fail där:) romber kallas det så.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

mmm:) folk är alldeles för Cod skadade. Kill ger ingen bonus (fast hälften tror det). Se hur dom jagar ihjäl en stakars tank, i stället för att ta flagan och ge bonus till hela laget.

Helt sjukt att dessa sidor ligger ute med felaktig info:
http://wiki.worldoftanks.eu/Battle_Mechanics

Detta ska tydligen inte stämma:
Kills -- Bonus experience for enemy tank kills

EDIT: Symbolen: fyrkant= lätt tank, fyrkant med två streck= medium tank,fyrkant med tre streck= tung tank, trekant= tanks förstörare.

Hoppas jag inte missar nått. Sen över det (om man ställer in det i inställningarna) så är det en tank med romska siffror i (det är tier ).

Jo det vet jag, syftade mer på att göra mer damage än de andra.

Ah då förstår jag lite mer. Tackar och hatten av!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Tar du tag i att ge order så brukar faktiskt teamet vara lydiga visa på kartan vart du vill ha hjälp osv annasr tar du o skiter i det och kör med resten av teamet och får XP istället. Du kan ju alltid köra med en vän gratis och för 3 så behöver en ha premium:)

Har försökt det, även säga vilken flank fienderna finns men ingen bryr sig andå aja inget att gråta över

Missade ett citat
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Jo det vet jag, syftade mer på att göra mer damage än de andra.

Ah då förstår jag lite mer. Tackar och hatten av!

Har försökt det, även säga vilken flank fienderna finns men ingen bryr sig andå aja inget att gråta över

Jo, men lite mer kött varför andra kör och jagar varenda kill i stället för att göra nytta;)

Som en tidigare sa så hade jaf fel med fyrkanten det är arty och tydligen heter den andra romb= lätt tank (tänker inte på hur fyrkanten ser ut när jag spelar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ibland jagar jag kills/dmg om det är 1-2 fi kvar och vi är ganska många i laget som fortfarande lever och jag är vid flaggan och har hyffsat med HP kvar.
Börjar alltid cappa om jag inte vet vart fi är eller vill tvinga tillbaks dom ifall dom fortfarande strider på en flank.
Enda anledningen till att jaga dom är för man får betalt för skadan man gör.
Men det är sällan det är värt tiden det kan ta och riskera en förlust.
Såg på Lakeville tror jag det var 5 heavies ville jaga efter en ensam T-50-2.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker ni de franska tanksen har lite klena kanoner? Dom har bra pansar dock (är på B1 an just nu)

I min erfarenhet (har bara mött franska, skulle aldrig falla mig in att spela en):
Franska tanks är papper, du skjuter igenom med precis vad som helst. Speciellt kul är dom tidiga heavy tanks.

Dock har dom en light tank tier 5 som är värre än en KV att möta; AMX12t. Ser ut som en liten beach-buggy med en stor jävla kanon på. Tornet sitter längst bak i tanken. Konstigt överdimensionerad bössa på den, långt mycket värre än någon light i tier 5 och löjlig rate of fire också.
Den jäveln ska man akta sig för, åtminstone i front, mycket bra och lutande pansar. I sidan är den otroligt kass.

I övrigt, kom igen, franska stridsvagnar? Varför inte flygande grisar? Antar att dom vill ha franska kunder men men... kan man stå ut med 70-tals tanks a la T59 får man väl stå ut med franska stridsvagnar ocskå

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Är det bara jag som stör mig på allt folk som kan noll om taktik och när man ber om hjälp så gömmer dom sig? Skulle gärna vilja spela lite mer taktiskt, men alla rushar, campar eller kör sitt eget spel... :/

EDIT: Dog precis för att alla drog åt vänster och ingen täckte högra flanken... >.< Dumma i huvet elr?

*ler* Ibland så får man ett bra team, men visst ofta så är det som du säger - bara att leka med om det är så. Alltid finns det någon att skjuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

I min erfarenhet (har bara mött franska, skulle aldrig falla mig in att spela en):
Franska tanks är papper, du skjuter igenom med precis vad som helst. Speciellt kul är dom tidiga heavy tanks.

Dock har dom en light tank tier 5 som är värre än en KV att möta; AMX12t. Ser ut som en liten beach-buggy med en stor jävla kanon på. Tornet sitter längst bak i tanken. Konstigt överdimensionerad bössa på den, långt mycket värre än någon light i tier 5 och löjlig rate of fire också.
Den jäveln ska man akta sig för, åtminstone i front, mycket bra och lutande pansar. I sidan är den otroligt kass.

I övrigt, kom igen, franska stridsvagnar? Varför inte flygande grisar? Antar att dom vill ha franska kunder men men... kan man stå ut med 70-tals tanks a la T59 får man väl stå ut med franska stridsvagnar ocskå

Ja AMX12t är farlig, ändock har den bara en 75mm som värsta kanon. Den efter är etter värre (man tar sjuk damage, dog av en sån rätt snabbt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

I min erfarenhet (har bara mött franska, skulle aldrig falla mig in att spela en):
Franska tanks är papper, du skjuter igenom med precis vad som helst. Speciellt kul är dom tidiga heavy tanks.

Dock har dom en light tank tier 5 som är värre än en KV att möta; AMX12t. Ser ut som en liten beach-buggy med en stor jävla kanon på. Tornet sitter längst bak i tanken. Konstigt överdimensionerad bössa på den, långt mycket värre än någon light i tier 5 och löjlig rate of fire också.
Den jäveln ska man akta sig för, åtminstone i front, mycket bra och lutande pansar. I sidan är den otroligt kass.

I övrigt, kom igen, franska stridsvagnar? Varför inte flygande grisar? Antar att dom vill ha franska kunder men men... kan man stå ut med 70-tals tanks a la T59 får man väl stå ut med franska stridsvagnar ocskå

Ja AMX12t är kul att leka med, men mycket mycket sårbar i sida - en grov halvmiss från arty och den stannar, en träff av vad som helst rakt i sidan och det är hejdå. Snabb och bra kanon har den iaf fullt uppdaterad, men svårt att vinna med då det är sällan man överlever - den är lite för känslig och inte riktig lika snabb som de värsta så den är inte helt omöjlig att träffa.

Kul hur som helst som leksak är den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Är det bara jag som stör mig på allt folk som kan noll om taktik och när man ber om hjälp så gömmer dom sig? Skulle gärna vilja spela lite mer taktiskt, men alla rushar, campar eller kör sitt eget spel... :/

Lemming-tåg ftl!

Blir jag riktigt trött på det brukar jag försöka be snällt om att alla inte ska åka till det klassiska stället på just den banan. Ibland tar jag skitgörat själv och försvarar artilleri t.ex. eller kör fördröjningsstrid/AT-mode (dvs. skjut 1-2ggr, gå till växeleldställning och vänta in, skjut 1-2 ggr, stick till eldställning ännu längre bak).

Spelar man med idioter kör jag automatiskt jäkligt fegt kan man väl sammanfatta det med Det hjälper ju att jag nästan alltid kör i pluton med en bra polare också.

edit: Fast det betyder ju inte att man vinner omgången för det, ett lemmings-tåg med idioter = förlust. Och visst är det jäkligt störande. Tycker ändå tjusningen med WoT är när du spelar med riktigt smarta människor som kommunicerar och samarbetar både på planen och i chatten.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker ni de franska tanksen har lite klena kanoner? Dom har bra pansar dock (är på B1 an just nu)

Det gäller fram till tier VI, från tier VI och efter det är de franska kanonerna best-in-tier, by far.

Ang. taktik brukar jag påpeka t.ex. 'im alone this flank and they are pushing, so either retreat the other flank or push faster' eller om vi är jämt fördelade och fienden kör lemming på en flank, 'they are massed on the other flank, there is an opportunity to push here', det brukar oftast funka väldigt bra, istället för 'LOL LEMMINGZ'. Speciellt om man sitter i en högre tier tank och leder.

Permalänk
Medlem

Och om man har otur och får en dålig roll, brukar jag ibland försöka agera flankskydd för någon stor och elak tank, dvs. hindra att någon tar vårat bästa vapen i baken.
Inte roligaste men ibland är ju rollsen så.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

Och om man har otur och får en dålig roll, brukar jag ibland försöka agera flankskydd för någon stor och elak tank, dvs. hindra att någon tar vårat bästa vapen i baken.
Inte roligaste men ibland är ju rollsen så.

Ja, för det viktigaste är ju att bidra så att man kan vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dai the Flu:

Det gäller fram till tier VI, från tier VI och efter det är de franska kanonerna best-in-tier, by far.

Ang. taktik brukar jag påpeka t.ex. 'im alone this flank and they are pushing, so either retreat the other flank or push faster' eller om vi är jämt fördelade och fienden kör lemming på en flank, 'they are massed on the other flank, there is an opportunity to push here', det brukar oftast funka väldigt bra, istället för 'LOL LEMMINGZ'. Speciellt om man sitter i en högre tier tank och leder.

Dom får riktigt fina kanoner Franska tanksen vid tier V / VI sen vid tier 8 får dem en kanon med 300 dmg och 232 avg pen... och 6 kulor rondel mag.

Skrivet av Brainsplitter:

Jo det vet jag, syftade mer på att göra mer damage än de andra.

Ah då förstår jag lite mer. Tackar och hatten av!

Har försökt det, även säga vilken flank fienderna finns men ingen bryr sig andå aja inget att gråta över

Folk lyssnar inte på små tanks oftast.
Och internet folk lyssnar inte på någon alls för den delen...

Skrivet av Broken-arrow:

Så är det när man bara kommer in i random matcher. Hoppas det kommer någon form av server system. Dock lär det dröja till patch 11 eller nått.

Man får helt enkelt vara egoistisk och gör det som gynnar en bäst. Jag brukar vänta ca 1-0,30 minut innan jag drar ut (då ser jag vart det är bäst att köra).

Det kommer aldrig komma ett server system.
Men det kommer komma fler game modes senare.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 920, 12GB ram, GTX 680 CUII, Intel X25-M G2 system drive, 9TB lagring, P193 chassi, Asus P6T6 WS Revolution
Laptop: Asus G70s, Intel core 2 T9500, 4GB ram, 320gb x2 HDD.
Filserver: AMD E-350, ASUS E35M1-I DELUXE, 2GB crucial ram, Corsair F60A, 8TB lagring, Fractal Design Array R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

I min erfarenhet (har bara mött franska, skulle aldrig falla mig in att spela en):
Franska tanks är papper, du skjuter igenom med precis vad som helst. Speciellt kul är dom tidiga heavy tanks.

Dock har dom en light tank tier 5 som är värre än en KV att möta; AMX12t. Ser ut som en liten beach-buggy med en stor jävla kanon på. Tornet sitter längst bak i tanken. Konstigt överdimensionerad bössa på den, långt mycket värre än någon light i tier 5 och löjlig rate of fire också.
Den jäveln ska man akta sig för, åtminstone i front, mycket bra och lutande pansar. I sidan är den otroligt kass.

I övrigt, kom igen, franska stridsvagnar? Varför inte flygande grisar? Antar att dom vill ha franska kunder men men... kan man stå ut med 70-tals tanks a la T59 får man väl stå ut med franska stridsvagnar ocskå

Skrivet av Saber:

Dom får riktigt fina kanoner Franska tanksen vid tier V / VI sen vid tier 8 får dem en kanon med 300 dmg och 232 avg pen... och 6 kulor rondel mag.

Folk lyssnar inte på små tanks oftast.
Och internet folk lyssnar inte på någon alls för den delen...

Det kommer aldrig komma ett server system.
Men det kommer komma fler game modes senare.

Nä tänkte inte av den klassiska modellen, utan att man inte ska behöva gå med en ny match. T.ex delar upp statistiken i slutet med garaget eller två tabbar så man kan välja fritt och man har en minut på sig.

Hade varit kul (så man slapp köra samma dåliga banna två tre gånger).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Orebro:

I övrigt, kom igen, franska stridsvagnar? Varför inte flygande grisar? Antar att dom vill ha franska kunder men men... kan man stå ut med 70-tals tanks a la T59 får man väl stå ut med franska stridsvagnar ocskå

Varför inte?

Dagens leclerc klassas som den tekniskt (elektroniskt) mest avancerade tanken idag.
Att Frankrike inte kunde spotta ut nya stridsvagnar under WW2 vet nog alla om.

Permalänk
Medlem

Under BoF så var tyskarna rädda för de franska tanksen. De hade inget som kunde mäta sig med de tyngre franska vagnarna.
Tyvärr så var det franska ledarskapet lite oorganiserat. Annars hade det sett lite annorlunda ut.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

I övrigt, kom igen, franska stridsvagnar? Varför inte flygande grisar? Antar att dom vill ha franska kunder men men... kan man stå ut med 70-tals tanks a la T59 får man väl stå ut med franska stridsvagnar ocskå

Kan ju då säga varför e-100 och e-50? varför obj 704? varför någon obj tank alls för den delen... och alla dessa T modeller i amerikanska trädet...
Massor av dem blev gjorda efter krigs slutet e-100 och 50 är till viss del fantasi.
Is-4... Is-7... T-10 kommer komma.. Och dem skrev att även kalla kriget tanks kommer komma så... fram till 70 blir nog en ganska bra linje.

Skrivet av Chrester:

Under BoF så var tyskarna rädda för de franska tanksen. De hade inget som kunde mäta sig med de tyngre franska vagnarna.
Tyvärr så var det franska ledarskapet lite oorganiserat. Annars hade det sett lite annorlunda ut.

En B2 stog emot ca 140 shells från tyska tanks vid ett slag och den kom hem igen efter det.
Tänk på att tyskarna hade mest pz2 / pz3 mot dessa med 3.7cm kanoner och liknande. Fanns upgraderade pz3 och även en del pz4 men dem var inte så jätte bra armerade vid det laget.

Lite kul fakta om franska tanks från Battle of france.

"Capt. Billotte's Char B1 bis 'Eure' swung to the left flank of the 1e Companie 41e BCC attack and entered the town of Stonne on the main street near the village church. A column of Pz.Rgt. 8 tanks was lined up preparing for a counterattack, and were taking shelter along the buildings on the street. The column consisted mainly of PzKpfw II light tanks, escorted by a few PzKpfw III and PzKPfw IV tanks for support. Billotte instructed his driver, Sgt. Durupt, to engage the lead tank at point-blank range with the 75mm gun while he fired at the trailing tank [the commander operated the 47mm gun in the turret and the driver aimed and fired the 75mm hull gun]. The panzer column was so closely bunched together that once the first and last tanks were hit, the others could not move. Billotte proceeded down the street, systematically engaging and knocking out every tank in the column. After exiting the village, Billotte encountered a trailing column of tanks advancing down the road and destroyed these was well. The Germans fought back, but their guns could not penetrate the heavy frontal armor of the Cahr B1 bis; Billotte's tank was struck 140 times in a few minutes of the combat. Exiting the town, Billotte directed his tank down the hairpin turn towards the valley below, destroying two 37mm anti-tank guns in the process. He finally turned back and returned back through the village. In total, Billotte claimed 13 German tanks, though the number may be a bit high due to the presence of several wrecked tanks including Koch's PzKpfw IV from the previous day's fighting."

Dold text

The French B1bis gave the Germans a bad licking resisting 3.7cm and even 7.5cm tank gunners with their superior armor. Because of the Renault B1bis nicknamed "Kolosse" and of the British Matilda II, the Germans called the 3.7cm PaK the “door-knocker”.
Even Guderian had not dismissed these concerns in his memories and the up-and-coming officers in the German army would never forget the impression left of fearing enemy heavy armor and the need to counter them. The B1bis was almost invincible when engaged by 3.7cm AT guns.
Mostly all the B1bis that have been lost due to the enemy have been destroyed by 8.8cm FlaK, indirect artillery fire, direct 10.5cm leFH fire and anti-tank mines. Many others have been abandoned after mechanical breakdowns or being out of fuel.

- On 16th May in Stonne, a single B1bis tank (the B1bis "Eure" from Lieutenant Bilotte) pushed in the town itself into the German defences and went back.
He attacked a German column of Pz.Rgt.8 and destroyed 2 PzIV, 11 PzIII and 2 Pak36 guns. The first shots destroyed simultaneously the first (with the 47mm gun) and the last tank (with the 75mm gun) of the column. The first German tanks were at less then 50m range.
The armor of the B1bis was scattered with 140 impacts, no one penetrated or really damaged the armor. One can see here a kind of small 'Villers Bocage' and after that action Bilotte was nicknamed 'the butcher of Stonne' by his comrades.

- Still on 16th May, around 17h00, the B1bis " Riquewihr " from Lieutenant Doumecq attacked towards Stonne and encountered a German infantry column, which fired at the tank with infantry weapons including anti-tank rifles, without effect.
The B1bis crushed some German troops and pushed into a small village defended by the Schützen Regiment 64. When the soldiers saw the bloody tracks of the tank they fled in panic.

- On the evening of 17th May in the bridgehead of Hauteville-Neuvilette, the 6.PzD had pulled a French heavy tank attack back. One of the 3.7cm Pak36 (Leutenant Neckenauer) had hit a French tank 25 times.
Only at the 26th shot the track was hit enough to immobilize the tank but none of the other shells damaged the B1bis tank.

- On 17th May in Crécy (North of Laon), report from the 1.PzD (BA-MA, RH 27-1/170, p.29) : "One B1bis tank crushed the defenses and took the direction of Mortiers, advancing along the 1st KRAD-Schützen battalion."
The Pz.Rgt.1 was totally surprised and couldn't at first react. The B1bis tank advanced through Mortiers.
Then the (German) tanks fired numerous shells on the rear of the B1bis. The B1bis stopped and the crew surrendered. The B1bis was scattered with impacts of 3.7cm and a few 7.5cm but NONE OF the shells penetrated the armor.

- The battle on the Aisne River lasted from 17th May to the 11th June. The 14e DI illustrated itself by resisting to all the German attacks and it even took some 800 German POWs.
De Lattre requisitioned 3 replacement B1bis tanks from the 8e BCC (bataillon de chars de combat) ("Villers-Bretonneux", "Téméraire" and "Lunéville") under the command of sous-lieutenant Robert to defend the bridges in Rethel.
After 5 days of combats (17th - 21th May 1940) the area was still under French control and these 3 B1bis tanks had destroyed 20 tanks, 9 armored cars, 12 motorcycles / side-cars, 10 cars and 16 trucks.

- On 28th May, during the battle of Abbeville, the B1bis "Jeanne d'Arc" from the 1/47e BCC (4e DCR) received more than 90 shells in 2 hours before being put out of combat.
The attack starts at 17h00, east of Doudelainville. German AT guns fire on the "Jeanne d'Arc". Two German guns are quickly destroyed with the 75mm hull gun but one 3.7cm shell penetrates unluckily (or luckily, depends on the point of view) in the barrel of the hull gun and destroys it.
The "Jeanne d'Arc" takes the command of the 1st company and moves through Huppy (were a German infantry battalion is destroyed), firing with its MGs on the German soldiers who are met.
Moving on, the B1bis crosses the RN28 road south-west of Les Croisettes and heads towards hill 104, where he is engaged by numerous German guns including 8.8cm FlaK. The turret is penetrated by 2 shells and is blocked, the gunsight and the episcopes are broken. The tank commander and the loader are WIA.
Completely disarmed, the tank nonetheless charges the enemy. Several AT guns are crushed under the tracks and two vehicles are rammed and destroyed. Once the slaughter achieved the B1bis tank pulls back.
Back at the level of Les Croisettes, an other shell (probably a 8.8cm shell) penetrates the fuel tank on the left side and put the tank on fire. The crew bails out and hides in the hedges, avoiding all the German patrols. During the night the crew returned safely to the French lines.

- On 17th May 1940, the B1bis "Mistral" and "Tunisie" from the 3/15e BCC (3rd company of the 15th tank battalion - 2e DCR) attacked the German troops at Landrecies, south of the Mormal Forest. Advancing between two columns of armored cars, light tanks (Panzer I and Panzer II) and probably armored personnal carriers (Sd.Kfz.251) they slaughtered 50-100 German AFVs in about 20 minutes.
The testimony of sous-lieutenant Gaudet, commander of the B1bis "Tunisie" enables to tell the story from the French side. Initially 2 B1bis tanks were to attack but shortly before one of them experienced a mechanical breakdown. During there movement towards Landrecies they stayed camouflaged and immobile during about 45 minutes since the Luftwaffe was strongly bombing the towns around.
The "Tunisie" (sous-lieutenant Gaudet) and the "Mistral" (lieutenant Pompier) stop at the entry of Landrecies, at the crossing of the roads to Ors and Avesnes-Le Cateau. A French convoy is completely abandoned beside the road. It is 12h00 and Landrecies seems unoccupied.

The "Mistral" moves on among the French abandoned vehicles and is followed by the "Tunisie". Several streets and squares are crossed without noticing something interesting. Suddenly the "Mistral" stops and opens fire with its 47mm turret gun and its 75mm hull gun. The "Tunisie" moves to the left but the intense smoke prevents him to see what is happening in front of the French tanks.
The "Mistral" goes on, fires several times and moves towards the center of Landrecies. The "Tunisie" is following 100m behind. Suddenly, sous-lieutenant Gaudet discovers what was the target : a whole German armored cars and light tanks parked on both sides of the street and very close to each others.
The "Mistral" turns in an adjacent road 150m in front of the "Tunisie". At the end of the road, on the church square, several German armored cars are burning after the action of the "Mistral". The "Tunisie" starts to fire meticulously and systematically on each German AFV in the street.
The "Tunisie" moves two times all along the eastern part of Landrecies, firing on each spotted target.
The "Tunisie" has lost visual contact with the "Mistral" of the company commander and avoids to cross the bridge on the canal in Landrecies, assuming that the core and heavy elements of the German Panzerdivision are deployed in the western part of Landrecies. Nonetheless, two 3.7cm PaKs are defending the bridge. They fire on the French B1bis without effect and are quickly destroyed.

In Landrecies itself sous-lieutenant Gaudet says that there were probably about 200 AFVs. He destroyed two 3.7cm PaKs (for a total of 4) and many armored vehicles. He saw very few German soldiers in the street except AT gunners. All the crews fled and were hidden in the houses.
The various hits on the turret of the B1bis tanks showed that the Germans fired also with AT rifles but they did not damage the tank. On the other hand, the machineguns of the B1bis tank (including AP cartridges) penetrated easily many German armored cars and put them on fire.
Fearing a counter-attack and without having achieved a complete destruction of the enemy vehicles, the "Tunisie" moves back. The streets are full of burning armored vehicles whose ammunition is exploding. Sous-lieutenant Gaudet estimates that about 100 German AFVs were burning or out of use.
The "Tunisie" alone had fired 8 shells of 75mm, 27 shells of 47mm and 3 MG magazines (450 cartridges).

At 12h25, 20 minutes after being entered in Landrecies, the "Tunisie" moves to Ors on an empty road. Sous-lieutenant Gaudet meets 3 French soldiers who were POWs in Landrecies and managed to escape during the attack. In Ors the "Tunisie" meets the "Mistral" (lieutenant Pompier) but also the "Tornade" (sous-lieutenant Rival), the "Vosges" (lieutenant Willig) and the "Nantes" (sous-lieutenant Phelep), which arrived in reinforcement.
The "Mistral" is covered by many hits but remains undamaged. Lieutenant Pompier has been back from Landrecies 10 minutes before sous-lieutenant Gaudet. He tells that he has destroyed two AT guns and many armored cars.
In about 20 minutes these 2 B1bis tanks have destroyed 6 AT guns and about 100 AFVs. Different sources confirm the terrific number of 100 destroyed AFVs but sous-lieutenant Raiffaud, commander of the B1bis "Indochine, also from the 3/15e BCC, speaks about 50 destroyed AFVs, which remains nevertheless a significant number.

Dold text

Spoiler tags för att undvika wall of text.. :x

Visa signatur

Stationär: Intel i7 920, 12GB ram, GTX 680 CUII, Intel X25-M G2 system drive, 9TB lagring, P193 chassi, Asus P6T6 WS Revolution
Laptop: Asus G70s, Intel core 2 T9500, 4GB ram, 320gb x2 HDD.
Filserver: AMD E-350, ASUS E35M1-I DELUXE, 2GB crucial ram, Corsair F60A, 8TB lagring, Fractal Design Array R2.