Vart tog alla strategispel vägen?

Permalänk
Medlem

Vart tog alla strategispel vägen?

5 strategi spel (som jag vet) kommer under 2012 - 2013, varav 3 av dom är expansions och 2 är uppföljare.
Vart är alla nya titlar inom strategi genren?

Känns inte som någon ens bryr sig om att göra strategi spel som inte hamnar i E-sport klassen.

Permalänk

Strategi = endast PC = inte mycket pengar involverat? :S

Är väl mer populärt med andra sorters spel än strategispel också, om det inte är ett dawn of war-spel eller ett blizzardspel.

EDIT: Trött kommentar, klockan e 20 över fem lol

Permalänk
Entusiast

StarCraft 2 har släppts, att släppa ett strategi spel idag är ungefär lika menlöst som att släppa ett MMO när WoW finns. Ribban har satts för högt helt enkelt och inga tillverkare vågar mäta sig.

RIP. strategi

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Ja väldigt lite strategi spel som kommer men C&C Generals 2 kan man ju se fram emot även om det är en uppföljare.

Skrivet av Firkraag:

StarCraft 2 har släppts, att släppa ett strategi spel idag är ungefär lika menlöst som att släppa ett MMO när WoW finns. Ribban har satts för högt helt enkelt och inga tillverkare vågar mäta sig.

RIP. strategi

Finns ju några som vågar Trion Worlds med RIFT och BioWare med SWTOR.

Tror det handlar mycket om att folk tänker "nä det här var inte som WoW" och därför inte spelar det.

Jag tyckte RIFT var riktigt kul när det släpptes men jag hade också det tänket att det inte var som wow. Saknade den snabba spelstilen som bara finns i wow eller hur man ska förklara det.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

C&C generals 2 är det man nog kan se mest fram emot
annars så finns väll sword of the stars 2 som kom ut i slutet på förra året.
anno 2070 fins även det.

visst det finns inte massor men några finns och kommer ju

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejjan:

C&C generals 2 är det man nog kan se mest fram emot
annars så finns väll sword of the stars 2 som kom ut i slutet på förra året.
anno 2070 fins även det.

visst det finns inte massor men några finns och kommer ju

Jo, men det var väl baserat på Frostbite 2 så det blir väl mest skit av det kan man anta.

Permalänk
Medlem

Strategispel finns fortfarande kvar, massor av spel från t.ex. Paradox och andra bolag. De kanske inte är i högbudgetklassen, men det görs ändå många strategispel.

Däremot är RTS-marknaden rätt så liten idag jämfört med runt 2000-2005, då alla och hans moster gjorde RTS-spel. Det är SC2 som är stort, det enda andra som jag räknar är Dawn of War II: Retribution men det är en fristående expansion.

Jag skulle gärna se ett nytt Age of Empires (inte AoE Online, utan klassiska AoE) och ett nytt Rise of Nations (huvudmannen bakom detta spel gör nu Facebookspel på Zynga!).

Permalänk
Medlem

Det finns massor men det sker nästan inget nytänk alls.. jag känner ofta att detta har jag gjort förr och så blir jag ointresserad.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Westwood studios la ner, med dem dog kungarna i strategi....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Total war serien är ju bra....köpte Shogun2 billigt på steam med alla tillägg för under 130kr...nice!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Skulle vara intressant med zombier i rts spel, inget bygga bas och tankrush..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ni har ju också Civilization V som ändå får ses som ett av de stora namnen inom strategi..det släpptes ju förra året, kommer nog en expansion till den i år eller nästa.. VI lär väl dröja 3-4 år

Permalänk
Medlem

Total War serien
Hearts of Iron serien
Europa Universalis serien
Supreme Commander serien
Dawn of War 2 serien
Age of Empires
Sins of a Solar Empire

Det kommer självklart mera Dawn of War (3:an redan igång), mer hearts of iron, mer total war.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Moderator
Moderator

CoH 2 går det rykten om, ska kolla runt lite.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

supcom:FA och homeworld 2: complex mod.... vad mer behöver du? ok fine CoH...

nä men jag håller med. klar brist på rts

Permalänk
Medlem
Skrivet av TinMann:

Total War serien
Hearts of Iron serien
Europa Universalis serien
Supreme Commander serien
Dawn of War 2 serien
Age of Empires
Sins of a Solar Empire

Det kommer självklart mera Dawn of War (3:an redan igång), mer hearts of iron, mer total war.

Hearts of Iron har jag faktiskt taget en titt på men det är inte helt lätt att sätta sig in i på egen hand. Annars ser det verkligen intressant ut även om det är på en mer avancerad nivå.

Annars hade det varit kul med ett nytt Theme Hospital

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Håller med.
Hade varit kul med några nya strategispel av klassiskt stuk.
C&C Generals är fortfarande favoriten tillsammans med AoE2.
Att ingen har använt sig av alla de strategispel/idéer som finns och skapat något nytt.

Hoppas på nya Generals, förhoppningarna är skyhöga. Det är det enda strategispelet man har att se fram emot just nu.

Permalänk
Medlem

Räcker med två per tionde år, starcraft och warcraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jo, men det var väl baserat på Frostbite 2 så det blir väl mest skit av det kan man anta.

Att C&C Generals 2 skulle bli skit bara för att den använder F2 får du nog förklara lite närmare så folk(inkl. jag) inte tror att du är en MW3-fanboy som tycker allt som hör BF till är skit

GLHF

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypn0tiC:

5 strategi spel (som jag vet) kommer under 2012 - 2013, varav 3 av dom är expansions och 2 är uppföljare.
Vart är alla nya titlar inom strategi genren?

Känns inte som någon ens bryr sig om att göra strategi spel som inte hamnar i E-sport klassen.

det är väl svårt att komma på nåt innovativt för ett strategispel, särskilt med t.ex sc2 ute då blizzard som brukar göra bra spel suttit o slipat på det länge

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamWin:

Finns ju några som vågar Trion Worlds med RIFT och BioWare med SWTOR.

Tror det handlar mycket om att folk tänker "nä det här var inte som WoW" och därför inte spelar det.

Jag tyckte RIFT var riktigt kul när det släpptes men jag hade också det tänket att det inte var som wow. Saknade den snabba spelstilen som bara finns i wow eller hur man ska förklara det.

Skulle snarare säga att problemet är att det är för likt wow. Jag körde Rift ett tag men, det kändes som samma sak igen, men så segt eftersom jag inte hade mains som supporterade med guld etc och det var småskillnader som var jobbiga att tänka om på.

Swtor däremot lirar jag för fullt och känner inte alls samma avsaknad pga att det skiljer sig mer.

OT:
Starcraft och Warcraft räcker

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det finns massor men det sker nästan inget nytänk alls.. jag känner ofta att detta har jag gjort förr och så blir jag ointresserad.

Nytänk är oerhört överskattat, ta spel som Age of Empires II, Starcraft etc, dom bästa RTS spelen genom tiderna men knappast några med nytänk.

Permalänk
Skrivet av TinMann:

Total War serien
Hearts of Iron serien
Europa Universalis serien
Supreme Commander serien
Dawn of War 2 serien
Age of Empires
Sins of a Solar Empire

Det kommer självklart mera Dawn of War (3:an redan igång), mer hearts of iron, mer total war.

C&C: Generals 2 Också, får inte glömmas!

Annars så måste jag säga, SupCom är suveränt, i alla fall ettan, har inte kört tvåan, men ettan var så stort, och jättekul på lan, väldigt långa fighter om ingen rushar, men riktigt kul.

Och Total War spelen, riktigt kul! Såna kommer det väl nya hela tiden?

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nytänk är oerhört överskattat, ta spel som Age of Empires II, Starcraft etc, dom bästa RTS spelen genom tiderna men knappast några med nytänk.

Struntprat, nytänk är allt. Det är bara de som inte kört de äldre sakerna som uppskattar de nya, eller de som körde de äldre spelen men inte så mycket.
SC2 ger mig ingenting. Totalt värdelöst för mig, allt de har att erbjuda har jag gjort så många gånger förr så jag tröttnade direkt, vilket var en stor besvikelse för mig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

C&C: Generals 2 Också, får inte glömmas!

Annars så måste jag säga, SupCom är suveränt, i alla fall ettan, har inte kört tvåan, men ettan var så stort, och jättekul på lan, väldigt långa fighter om ingen rushar, men riktigt kul.

Och Total War spelen, riktigt kul! Såna kommer det väl nya hela tiden?

SC1 (supreme commander 1) går inte att köra idag, jag testade det för någon månad sedan men det är så sjukt långsamt jämfört med spelhastigheten nu för tiden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Rykten säger att vi kanske får se Total War: Rome 2 någon gång runt 2013-2014.

Permalänk
Medlem

StarCraft och StarCraft II är tyvärr extremt svårt att slå inom denna genre.

Kanske WarCraft IIII om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

StarCraft och StarCraft II är tyvärr extremt svårt att slå inom denna genre.

Kanske WarCraft IIII om några år.

Warcraft IIII?

Visst, man kan skriva IIII, men vafan IV lär det troligen heta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IceDread:

Det är bara de som inte kört de äldre sakerna som uppskattar de nya, eller de som körde de äldre spelen men inte så mycket.

Jag har lirat väldigt mycket RTS enda sen C&C och WarCraft och tycker att SC2 är det absolut bästa i genrén. Så du har uppenbarligen fel.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av MooD:

Warcraft IIII?

Visst, man kan skriva IIII, men vafan IV lär det troligen heta.

Väntar själv på Final Fantasy IIIIIIIIIIIIII

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!