Hjälp med kompabilitetskoll på "Svenssondator"

Permalänk

Hjälp med kompabilitetskoll på "Svenssondator"

Svåger vill meka ihop en skaplig Svenssondator med en budget upp till cirka 9000:-

Jag har plockat ihop ett paket på komplett.se men skulle vilja ha en överblick av någon tränad tipsare om dessa delar kommer att fungera bra ihop.

Tex minneshastighet, var av komponenter, kraftaggregatet osv.

Datorn ska användas till vardagssysslor, betala räkningar, surfa, lyssna på musik, kolla film m.m.

Man kan kanske tycka att 9k är lite väl saftigt för en sådan dator, men han vill inte riskera att lägga ribban för lågt och behöva byta dator varje år. Det KAN förekomma en del spel på datorn, typ WoW, men då är det helt ok om man måste sänka prestandan i spelet för han har redan en grym bärbar för spel. Annars är det 99.9% Playstation 3 som gäller.
Så riggen ska inte handla om prestanda, energisnålhet eller ljudnivå, frågan som gäller är om delarna passar eller om jag missar något någonstans. (Som när svärfar köpte en CPU med inbyggd grafik och ett P67 moderkort som inte kunde utnyttja det inbyggda grafikkortet )

Vore helschysst om någon ville kika på den och säga vad de tycker. Tips och synpunkter tas tacksamt emot.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=103631...

ASUS P8H67-V, Socket-1155 ATX, H67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, Crossfire, SATA 6Gb/s, USB3.0,VGA,DVI, HDMI, EFI

Corsair SSD Force Series 3, 120GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, SandForce® SF-2281

Corsair TX650M 650W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt

Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9 Unbuffered, CL9-9-9-24, 240pin, 1.5V, for Intel and AMD DDR3

ICY BOX IB-864-B 3.5" Card Reader/Port 3.5" Bay, 6x Card Reader Slot, 3x USB 2.0, 1x USB 3.0, 1x eSATA

Intel® Core i5-2500 Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

NZXT Source 210 Elite Midi Tower Svart Fläktar: 1x 120mm Topp, 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 1x USB 3.0,1x USB 2.0

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BLACK

Western Digital Caviar® Black 750GB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3,5", Dual processor

XFX Radeon HD 6850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, 775MHz

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Medlem

Tja, 60 gb tycker jag är i underkant att ha som systemdisk.. Föv så verkar det som han fått spelandet om bakfoten.. bättre att lägga på 1-3 tusen på ett bättre grafikkort, och sen betala räkningar och surfa på den bärbara..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Ser bra ut, finns inte så mycket mer att säga. Tycker precis som du att 9000kr är väldigt saftigt för en dator som han ska surfa med och göra lätta saker på. Man kan ju komma ner till 5000kr t.o.m mindre. Om din vän vill vara snällare mot sin plånbok kan han skippa det externa grafikkortet och satsa på den inbyggda grafiken i processorn. Detta leder också till lägre ström-förbrukning vilket betyder att du kan satsa på ett billigare nätagg. Han kan cokså lägga till 4gb minne till eftersom att det är så billigt och framtidssäkert.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk

Tack för er input!

Uppgraderar nog systemdisken till en Corsair SSD Force Series 3, 120GB istället. 120 GB känns bättre än 60

Planerar att kanske peka om Windows Default Value så standard installationsplats blir D:\Program Files, inte bestämt ännu, men med 120 GB ist för 60 borde plats inte bli ett lika stort problem.

Gällande minne så är det 4 x 4 GB, det framgick nog inte så tydligt i min fråga, sorry. 16 GB RAM borde räcka en bit

Jag var inne på samma sak som du säger, banta ner budgeten till 5k och skippa grafikkortet, men det är företaget hans som betalar och potten ligger på 10k. Lägger han sig på 9k får han råd med frakt till dörren och hjälp med montering från kunnig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av newbiekenobi:

Tack för er input!

Uppgraderar nog systemdisken till en Corsair SSD Force Series 3, 120GB istället. 120 GB känns bättre än 60

Planerar att kanske peka om Windows Default Value så standard installationsplats blir D:\Program Files, inte bestämt ännu, men med 120 GB ist för 60 borde plats inte bli ett lika stort problem.

Gällande minne så är det 4 x 4 GB, det framgick nog inte så tydligt i min fråga, sorry. 16 GB RAM borde räcka en bit

Jag var inne på samma sak som du säger, banta ner budgeten till 5k och skippa grafikkortet, men det är företaget hans som betalar och potten ligger på 10k. Lägger han sig på 9k får han råd med frakt till dörren och hjälp med montering från kunnig

ang. SSD så kör jag så, installerar alla "onödiga program" på en annan HDD, men ändå, när jag har Win + ett fåtal spel på min 80 gb SSD så har jag tagit upp 51gb ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

ang. SSD så kör jag så, installerar alla "onödiga program" på en annan HDD, men ändå, när jag har Win + ett fåtal spel på min 80 gb SSD så har jag tagit upp 51gb ....

He he, ja det blir snabbt fullt

Tänkte mig att man lägger windows under C:\Windows som vanligt, inget fancy pancy där...

Sedan blir det typ

D:\Användare\Dokument.... \Bilder.... \Musik.... osv.
D:\Program Files
D:\Spel
D:\Film
D:\Drivrutiner

Då läggs alla installerade filer m.m. på C:\ där de "måste vara", sedan petar man in resten på D:\

Och då borde en 120GB räcka alldeles utmärkt

Tror slutpriset landade på 9.4k plus 300 i frakt. Så 9.7k, bättre än så blir det inte

Tack för era synpunkter ni som bidragit. Det blir nog en beställning i veckan för svågern

Visa signatur