Får inte ut surround ljud på datorn hjälp!

Permalänk
Medlem

Får inte ut surround ljud på datorn hjälp!

Hej har logitech z-906 och har kopplat den till datorn med en 6channel kabel som följde med.
Problemet är att jag inte får ut surround ljud när jag ska se på film, på xboxet som är kopplat med toslink lyser Decode lampan på kontrollpanelen på logitech konsollen så där är det surround men när jag ska se en blueray 720p DTS film på datorn (ej på skiva) så lyser inte Decode lampan utan det blir bara konstgjort 3d ljud, dvs stereo ljud.

Jag har gått in på vlc i inställningar och valt 5.1 ljud med det blir ingen skillnad.

Hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Har du ett program för att ställa in grejer som du fick med ditt surround ljud? jag avinstallera, ladda ner den nya och uppdaterade drivrutinerna till ljudet. sen satt jag allt på 5.1, funkar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Har du ett program för att ställa in grejer som du fick med ditt surround ljud? jag avinstallera, ladda ner den nya och uppdaterade drivrutinerna till ljudet. sen satt jag allt på 5.1, funkar fint.

Fick inte med nån skiva utan det enda ja gjort är att starta en det men konrollpanelen visar inte att den använder DTS utan bara vanlig stereo och filmen är i DTS ,så det är inget med VLC?

Permalänk
Medlem

förresten måste man ha optisk/koaxal kabel för surrund eller går det med 6 channel för det verkar inte gå att fixa ha testat i xbmc, samma sak...

Permalänk
Medlem

hur menar du med 6-channel-kabel?
tre 3,5mm aux, en för sub/center en för rear och en för front?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

hur menar du med 6-channel-kabel?
tre 3,5mm aux, en för sub/center en för rear och en för front?

aa tre kablar en grön,svart och rosa

Permalänk
Medlem

Har bytt till 5.1 i soundblaster och sen på DTS till ON (External Decoder) ha testat OFF med men jag vill ju skicka signalen till logitech enheten som då börjar lysa DTS men det är det den aldrig gör, i XBMC har jag ställt in Analog 5.1 och taget mitt ljudkort som utgångskälla (SoundBlaster X-FI DF00)

Men det funkar inte något jag missat? eller måste man ha toslink/koaxal) ?

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt men nästan, DTS kommer aldrig att lysa om inte den matas med en sådan signal, matas den via 3st 3,5mm sladdar är det analogt, inte DTS, då måste ljudkortet/programvaran i datorn avkoda DTS-informationen som finns i filmen.

kanske CCCP kan avkoda ljudet korrekt så du kan få ut det i de analoga utgångarna på sitt ljudkort ifall inte medföljande codecs gör det.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Fattar inte riktigt men nästan, DTS kommer aldrig att lysa om inte den matas med en sådan signal, matas den via 3st 3,5mm sladdar är det analogt, inte DTS, då måste ljudkortet/programvaran i datorn avkoda DTS-informationen som finns i filmen.

kanske CCCP kan avkoda ljudet korrekt så du kan få ut det i de analoga utgångarna på sitt ljudkort ifall inte medföljande codecs gör det.

vad är CCCP? och går det att använda i XBMC ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förresten går inte CCCP att installera har windows xp service pack 2 står att man måste ha SP3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Förresten går inte CCCP att installera har windows xp service pack 2 står att man måste ha SP3...

Installera SP3
CCCP innehåller decoder för AAC, AC3, DTS m.fl, du kan ställa in hur den ska mixa signalera ifall din högtalaruppsättning inte är densamma som ljudformatet, t ex. du har 5.1 ljud men har bara 5.0 konfiguration i högtalarväg (utan sub)

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Installera SP3
CCCP innehåller decoder för AAC, AC3, DTS m.fl, du kan ställa in hur den ska mixa signalera ifall din högtalaruppsättning inte är densamma som ljudformatet, t ex. du har 5.1 ljud men har bara 5.0 konfiguration i högtalarväg (utan sub)

Ok men upptäckte nyss att mtt ljudkort har en coaxal ut? det är ett 3,5mm jack på ljudkortet som är svart skulle man inte köpa en sådan http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-... och plugga in den i det svarta 3,5mm jacket och sedan använda en coaxal kabel ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Ok men upptäckte nyss att mtt ljudkort har en coaxal ut? det är ett 3,5mm jack på ljudkortet som är svart skulle man inte köpa en sådan http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-... och plugga in den i det svarta 3,5mm jacket och sedan använda en coaxal kabel ???

Ser ut att fungera, är det kortare avstånd så kan du köra en 3,5mm --> 2xRCA stereokabel och bara använda ena RCA-kontakten, bör fungera med någon meter. Själv kör jag en (ena kontakten, en över) billig deltaco 2xRCA--> 2xRCA kabel på 5 meter, går att köra 96Khz stereo, DTS, och AC3 utan problem.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Ser ut att fungera, är det kortare avstånd så kan du köra en 3,5mm --> 2xRCA stereokabel och bara använda ena RCA-kontakten, bör fungera med någon meter. Själv kör jag en (ena kontakten, en över) billig deltaco 2xRCA--> 2xRCA kabel på 5 meter, går att köra 96Khz stereo, DTS, och AC3 utan problem.

okej blir det lika bra ljud då som 6channel direkt som jag använder nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DU behöver ha en Toslink eller S/Pdif för att köra passthrough på dem digitala signalerna i filmerna...

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

okej blir det lika bra ljud då som 6channel direkt som jag använder nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur du menar men om du skickar digitalt ljud till logitechgrunkan via din koaxialutgång (SPDIF) så är det den digitala ljudinformationen som finns på filmen som skickas, ifall du valt rätt i VLC-inställningarna, jag kör VLC och får ljudet från filmen i min bioljudsanläggning, samtidigt som jag kan lyssna på annat från webben i datorhögtalarna

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Vet inte hur du menar men om du skickar digitalt ljud till logitechgrunkan via din koaxialutgång (SPDIF) så är det den digitala ljudinformationen som finns på filmen som skickas, ifall du valt rätt i VLC-inställningarna, jag kör VLC och får ljudet från filmen i min bioljudsanläggning, samtidigt som jag kan lyssna på annat från webben i datorhögtalarna

ja vill skicka dts och dd till logitech z906 som avkodar signalen men får det inte att funka analogt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

DU behöver ha en Toslink eller S/Pdif för att köra passthrough på dem digitala signalerna i filmerna...

okej har en digital 3,5mm i/o på ljudkortet vill helst köra toslink så jag kan körs coaxal på dvdn eftersom jag har 1 ledigt coaxal utag på z906:an

så om jag skaffar en 3,5mm till toslink adapter så borda det funka va :)?

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT en sån här http://www.kabelbutiken.com/adapter-optisk-toslink-hona-3-5mm... funkar en sån?

Permalänk
Medlem

En 3,5mm-->RCA adapter
en http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...
och en optisk kabel verkar du behöva.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

En 3,5mm-->RCA adapter
en http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...
och en optisk kabel verkar du behöva.

kan man inte använda en sån här ist ? http://www.kabelbutiken.com/adapter-optisk-toslink-hona-3-5mm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Hej har logitech z-906 och har kopplat den till datorn med en 6channel kabel som följde med.
Problemet är att jag inte får ut surround ljud när jag ska se på film,
När jag ska se en blueray 720p DTS film på datorn (ej på skiva) så lyser inte DTS lampan utan det blir bara konstgjort 3d ljud, dvs stereo ljud.

Jag har gått in på vlc i inställningar och valt 5.1 ljud med det blir ingen skillnad.

Hjälp uppskattas

Testa detta.

Digitalt
Digital output / Digital output optical i Windows Sound, samma med högtalarna input Optical/Coax
VLC, högerclicka, Ljud - ljudenheter - A/52 över S/PDIF

Med 5.1 och 2.0 så får jag bara stereo.
funkar för mig med A/52 över S/PDIF

Analogt
Speaker i windows till 5.1
Du kan köra med 6 Ch Direct, 5.1 i VLC

Mvh

Visa signatur

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueTesta:

Testa detta.

Digitalt
Digital output / Digital output optical i Windows Sound, samma med högtalarna input Optical/Coax
VLC, högerclicka, Ljud - ljudenheter - A/52 över S/PDIF

Med 5.1 och 2.0 så får jag bara stereo.
funkar för mig med A/52 över S/PDIF

Analogt
Speaker i windows till 5.1
Du kan köra med 6 Ch Direct, 5.1 i VLC

Mvh

eftersom ja kopplat 6 channel (analogt) kan ja inte välja a/52 över s/pdif och när jag väljer 5.1 i vlc blir det ingen skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

oj s¨åg ej att någon skrev det

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

eftersom ja kopplat 6 channel (analogt) kan ja inte välja a/52 över s/pdif
Skickades från m.sweclockers.com

vet.

Skrivet av Alfsvåg:

när jag väljer 5.1 i vlc blir det ingen skillnad
Skickades från m.sweclockers.com

skumt =/

Visa signatur

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueTesta:

vet.

skumt =/

får testa cccp imorn om det skiter sig blir det en toslink

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova även Media Player Classic Homecinema. Snäppet vassare än VLC.

Ändra DTS samt AC3 inställningarna i interna filter.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Prova även Media Player Classic Homecinema. Snäppet vassare än VLC.

Ändra DTS samt AC3 inställningarna i interna filter.

men vill ju använda xbmc då datorn är en surf/htpc dator så vill jag få surround ljud i xbmc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Är det en optisk 3,5mm utgång du har så, men om den är elektrisk så måste du ha en omvandlare. Lyser det rött i uttaget?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

får testa cccp imorn om det skiter sig blir det en toslink

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lyckades inte få igång surroundet med bara CCCP, fick lägga till AC3Filter. Sen funka det prima!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag lyckades inte få igång surroundet med bara CCCP, fick lägga till AC3Filter. Sen funka det prima!

funka de me xbmc då:D ?

Skickades från m.sweclockers.com