behöver råd om AMD Phenom II X4 (Quad core)

Permalänk
Medlem

behöver råd om AMD Phenom II X4 (Quad core)

Hej nu är de så att ja tänkte bygga min egna data och tänkte köpa dessa delar och undrar om dom duger och om de flyter på bra ihop (observera att ja ska ha den som film och cs data)

sakerna:

Moderkort: MSI 760GM-P23FX

Processor: AMD Phenom II X4 (Quad core) 955, 3.8GHz

Nätaggregat FRACTAL DESIGN NEWTON R2 650W MODULAR

Ikonik EN5 Black inside ATX miditower

Corsair 8GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9

Seagate Barracuda 3,5 tums hårddisk 500GB SATA 7200RPM 2st.

jag funderar på att köpa dessa då jag fått ett bra erbjudande på 2000kr och allt är helt nytt utom moderkortet och en av hårddiskarna.

Blir de svårt att sätta i hop detta? och ska jag slå till eller inte? 2000kr tyckte ja lät bra då de passar min ekonomi bra. Mvh tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

menar du 2k för alla komponenter?
Då var det en mkt bra deal:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Sötast

Inget grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

menar du 2k för alla komponenter?
Då var det en mkt bra deal:)

Hej ja precis ja får allt de ja skrev för 2000kr men de finns inget os med och de kostar väl de me plus att jag måste ha grafik kort och ja vet inte vad man ska ha till den då ja aldrig byggt förut. och blir de inte svårt att sätta ihop allt? och tror du det kommer flyta på bra tillsammans? och isåfall va ska ja ha för grafikkort som passar? tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr msi:

Hej nu är de så att ja tänkte bygga min egna data och tänkte köpa dessa delar och undrar om dom duger och om de flyter på bra ihop (observera att ja ska ha den som film och cs data)

sakerna:

Moderkort: MSI 760GM-P23FX

Processor: AMD Phenom II X4 (Quad core) 955, 3.8GHz

Nätaggregat FRACTAL DESIGN NEWTON R2 650W MODULAR

Ikonik EN5 Black inside ATX miditower

Corsair 8GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9

Seagate Barracuda 3,5 tums hårddisk 500GB SATA 7200RPM 2st.

jag funderar på att köpa dessa då jag fått ett bra erbjudande på 2000kr och allt är helt nytt utom moderkortet och en av hårddiskarna.

Blir de svårt att sätta i hop detta? och ska jag slå till eller inte? 2000kr tyckte ja lät bra då de passar min ekonomi bra. Mvh tacksam för alla svar

Som Twen sa är det en grym deal.

Hur har du tänkt med grafikkort? Om du tänkt bygga ihop det inom kort (~1-2mån) är detta en bra deal.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Inget grafikkort?

Hej och tack för svar. nej fick inte me något sånt då han inte hade det. och vet inte vad man ska ha för grafikkort heller till den då ja aldrig byggt förut.

Permalänk
Medlem

om du enbart ska spela cs kan du ju köpa vilken dator som hellst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr msi:

Hej ja precis ja får allt de ja skrev för 2000kr men de finns inget os med och de kostar väl de me plus att jag måste ha grafik kort och ja vet inte vad man ska ha till den då ja aldrig byggt förut. och blir de inte svårt att sätta ihop allt? och tror du det kommer flyta på bra tillsammans? och isåfall va ska ja ha för grafikkort som passar? tack för svar.

Att bygga en dator kräver lite research men det är inte mycket svårare än att bygga LEGO.

Alla delar passar bra, jag hänvisar till mitt tidigare svar för grafikkot.

Har du studentrabatt kan du få OS rätt billigt.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Som Twen sa är det en grym deal.

Hur har du tänkt med grafikkort? Om du tänkt bygga ihop det inom kort (~1-2mån) är detta en bra deal.

Hej och tack för svar jag fick inte med något grafik kort då han inte hade det. och ja vet inte heller va man ska ha för grafik kort eller något då ja aldrig byggt förut. Ja de verkar vara en bra deal men blir kanske lite svårt att sätta ihop de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr msi:

Processor: AMD Phenom II X4 (Quad core) 955, 3.8GHz

Den CPU´n är på 3,2 GHz så det står fel i din spec, den kan klockas till 3,8 vilket är en annan femma.

Det är inte alltför svårt att sätta ihop om du är lite händig, det stora problemet vissa brukar ha är att få Distanserna mellan moderkort och chassi på rätt ställe. En del verkar glömma dem helt varpå det i värsta fall blir fyrverkeri. Finns lite tips här vid bygge!
http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui...

Annars ser det väl ut som en bra deal, med ett hyfsat grafikkort så blir det en bra dator!
Redigerade lite på slutklämmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

om du enbart ska spela cs kan du ju köpa vilken dator som hellst..

hej ja det är sant men tänkte försöka mig på att bygga kan vara kul att lära sig. och det verkar va en bra deal säger dom som svarat så ja ska nog köra på det.

Permalänk
Medlem

kör på det där och sen ett hd 5770 eller 6770 så maxar du även hl2 utan problem ligger på 80 90 fps average i singleplayer

du kommer ligga på 100 fps konstant med en billig dualcore och 4 gb internminne samt hd 6670 annars men köp det där du det blir bra för mer spel än bara cs
bara så du vet cs är ju snart 13 år gammalt spel

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr msi:

Hej och tack för svar jag fick inte med något grafik kort då han inte hade det. och ja vet inte heller va man ska ha för grafik kort eller något då ja aldrig byggt förut. Ja de verkar vara en bra deal men blir kanske lite svårt att sätta ihop de?

Som jag sagt tidigare är det rätt enkelt, kan du koppla in alla kablar rätt på baksidan av en dator kan du utan problem lära dig att sätta dit delar inuti.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Den CPU´n är på 3,2 GHz så det står fel i din spec, den kan klockas till 3,8 vilket är en annan femma.

Det är inte alltför svårt att sätta ihop om du är lite händig, det stora problemet vissa brukar ha är att få Distanserna mellan moderkort och chassi på rätt ställe. En del verkar glömma dem helt varpå det i värsta fall blir fyrverkeri. Finns lite tips här vid bygge!
http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui...

Annars ser det väl ut som en bra deal, med ett hyfsat grafikkort så blir det inte så illa!

Hej ja de kan nog stämma men den ja köper om ja gör det är 3,8 då är den nog klockad som du säger men de sitter på moderkortet redan som inte va helt nytt.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Lofse;11853831"]Som jag sagt tidigare är det rätt enkelt, kan du koppla in alla kablar rätt på baksidan av en dator kan du utan problem lära dig att sätta dit ^delar inuti.[/QUO

jag ska nog försöka mig på detta men det jag mest oroar mig över är kablarna från nätagget hur de ska sitta och sen restan av alla kablar. minnen och så de kan ja ju byta :P.

Permalänk
Medlem

Ja det där är en bra deal. Ihop med ett bra grafikkort så kan du dra dem tyngsta spelen (kanske inte maxxade) men jag har ju ungefär liknande amd prolle och sådär ihop med ett budget grafikkort för 1200kr och jag lirar alla spel på marknaden på minst high med bra flyt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kör på det där och sen ett hd 5770 eller 6770 så maxar du även hl2 utan problem ligger på 80 90 fps average i singleplayer

du kommer ligga på 100 fps konstant med en billig dualcore och 4 gb internminne samt hd 6670 annars men köp det där du det blir bra för mer spel än bara cs
bara så du vet cs är ju snart 13 år gammalt spel

hej hehe jo jag vet cs är gammalt men finns inget bättre än att lira gammla 1.6 mot sina vänner och visa att man fortfarande ÄGER dom totalt ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr msi:

Hej ja de kan nog stämma men den ja köper om ja gör det är 3,8 då är den nog klockad som du säger men de sitter på moderkortet redan som inte va helt nytt.

Ok, då är ju en del redan monterat. Ladda hem ett bra övervakningsprogram och kolla temperaturer bara efter att du satt ihop den. T.ex. Hw-Monitor. CPU skall gå under 62 grader i load.

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr msi:

jag ska nog försöka mig på detta men det jag mest oroar mig över är kablarna från nätagget hur de ska sitta och sen restan av alla kablar. minnen och så de kan ja ju byta :P.

De flesta kablar brukar vara lätta men HDD/PowerLED och påknappen kan vara lite krånglig till en början men med lite hjälp här på forumen, skype eller manualen som följer med brukar det gå enkelt

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ok, då är ju en del redan monterat. Ladda hem ett bra övervakningsprogram och kolla temperaturer bara efter att du satt ihop den. T.ex. Hw-Monitor. CPU skall gå under 62 grader i load.

Lycka till med bygget!

Vad jag har förstått är 62 grader maxtemp vid max spänning, har själv haft min uppe i 70 grader @ 3,6 GHz stock volt medan jag körde prime95 utan några problem, dock var kylren extremt dammig.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Ja det där är en bra deal. Ihop med ett bra grafikkort så kan du dra dem tyngsta spelen (kanske inte maxxade) men jag har ju ungefär liknande amd prolle och sådär ihop med ett budget grafikkort för 1200kr och jag lirar alla spel på marknaden på minst high med bra flyt.

Hej okej ja jag kör nog på det här blir ett bra grafikkort med så kanske man kan lira lite andra spel med.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Lofse;11853853"]

Skrivet av mr msi:

De flesta kablar brukar vara lätta men HDD/PowerLED och påknappen kan vara lite krånglig till en början men med lite hjälp här på forumen, skype eller manualen som följer med brukar det gå enkelt

Ja jag hoppas de här blir bra ja man kanske kan lägga upp bilder sen så kan man kanske få förklarat vart lite saker ska sitta :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Vad jag har förstått är 62 grader maxtemp vid max spänning, har själv haft min uppe i 70 grader @ 3,6 GHz stock volt medan jag körde prime95 utan några problem, dock var kylren extremt dammig.

Ja de blir nog att ladda ner något program som håller koll men kan man inte göra så de kyler bra te.x mera fläktar kanske en till 120mm och två 80mm till :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr msi:

Ja de blir nog att ladda ner något program som håller koll men kan man inte göra så de kyler bra te.x mera fläktar kanske en till 120mm och två 80mm till :P.

Låter bra Skulle även damma under fläkten på CPU kylaren, använd inte dammsugare då munstycket genererar en hel del statisk elektricitet som kan skada komponenterna.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Låter bra Skulle även damma under fläkten på CPU kylaren, använd inte dammsugare då munstycket genererar en hel del statisk elektricitet som kan skada komponenterna.

Ja jag sätt precis och läste något om de det finns tryckluft på burk eller va de är såg ja sen ska man ha något armband med va? .

Permalänk
Medlem

os kostar väl typ runt 1k, kasnke lite mer, beror på vilken man vill ha.
och grafikkort, beror om du vill spela eller bara till film och cs:) då kan man få ett bra grafikkort för 1000kr. finns ett gtx460 på inet 1.1k tror ja

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

os kostar väl typ runt 1k, kasnke lite mer, beror på vilken man vill ha.
och grafikkort, beror om du vill spela eller bara till film och cs:) då kan man få ett bra grafikkort för 1000kr. finns ett gtx460 på inet 1.1k tror ja

skiva redan fixat får låna av en vän och grafikkortet vill ja nog ha så bra som möjligt men max kanske 1300kr så det för 1100 verka ju funka :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr msi:

skiva redan fixat får låna av en vän och grafikkortet vill ja nog ha så bra som möjligt men max kanske 1300kr så det för 1100 verka ju funka :).

Skillnaden på 460 och GTX 550ti oc som ja har vet ja inte vad det är men mitt grafikkort drar iaf alla spel idag på high settings med bra fps.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Vad jag har förstått är 62 grader maxtemp vid max spänning, har själv haft min uppe i 70 grader @ 3,6 GHz stock volt medan jag körde prime95 utan några problem, dock var kylren extremt dammig.

Nja, 62 grader är max temp den får ha enligt AMD oavsett vilken spänning man kör på om du skall vara helt säker på att den inte tar skada.
Annars är det ju så att mer spänning genererar mer värme, fast spänning kan också skada om den överstiger 1.5V enligt AMD (klockare brukar säga att 1.55 är max för Phenom II).

http://products.amd.com/en-gb/DesktopCPUDetail.aspx?id=532
http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=12&threadid...

Permalänk

Det är en bra deal, då processorn har tillräckligt med kraft för att driva även moderna spel med ett rätt bra grafikkort och du får med det mesta för att kunna bygga ihop en dator utom grafikkort.

Att bygga är inte särskilt svårt, bara man tar det lugnt och metodiskt. Att koppla in nätaggregatets kablar är inte svårt, det mesta kan bara sitta på ett sätt.
Saker att kolla extra på vid bygget är:

- Kolla så att det finns moderkortsdistanser (höjer upp moderkortet över moderkortsplåten i chassit) och att de stämmer överrens med hålbilden för moderkortet (det skall inte sitta distanser på ställen där det inte finns hål i moderkortet).

- Glöm inte att sätta i 4pin/8pin ATX-kontakten (brukar sitta i närheten av CPU-sockeln).

- Hur kontakterna från chassit skall sitta beskrivs i moderkortsmanualen och det är även printat i liten stil på moderkortet. Power switch och reset switch kan inte sättas åt fel håll (det enda knappen gör är att skapa en kortslutning). Power led och HDD led kan sättas åt fel håll, men det enda som händer då är att de inte lyser, så vänd då bara kontakten, så funkar det.

- Kolla om ditt grafikkort behöver en (eller två) PCI-e kontakter för strömmatning, 6-pin kontakt från nätaggregatet. Strömhungriga kort kan behöva två kontakter och riktigt törstiga kort kräver en 6-pin och en 8-pin (men det troligaste är att kortet bara kräver en kontakt om man ser till vilken pris/prestandaklass du verkar vara intresserad av).

Vill du ha fler exempel på hur man monterar ihop datorn, så finns det ett gäng youtube videos att titta på (det är bara att göra en sökning).

Visa signatur

~Pelle~