Kan inte installera win7 på ssd (Corsair force series 90gb)

Permalänk

Kan inte installera win7 på ssd (Corsair force series 90gb)

Hej!
Jag kan inte installera win7 ultimate x64 på min ssd: corsair Force Series 3 90gb...
Jag har kvar min gamle hdd (500gb) i chassit, där win7 x64 fortf. är kvar, där hittar jag min ssd i "Device Manager" och jag hittar den i BiOS men hittar den ej i "Den här Datorn" eller vid win7 installation wizard (alltså, när jag ska installera win7 hittar den min gamle hdd men inte min nya ssd i listan, det hjälper inte att "rescan'a".

Vad kan vara fel?

Spec;
MOBO: GA-Z68X-UD3H-B3
CPU: i5-2500k
GPU: GTX 570
PSU: fractal design 650W
SSD: Corsair force series 3 90gb

Permalänk
Medlem

Hittas i BIOS säger du? Dåså, starta datorn från windowsskivan och installera. En sak som jag brukar göra, är att ha alla extradiskar temporärt frånkopplade när windows ska installeras. Det brukar minimera felaktiga installationer.

Edit: Anledningen att du inte hittar disken i "den här datorn", är att den först måste partitioneras och formateras.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Hittas i BIOS säger du? Dåså, starta datorn från windowsskivan och installera.

Men det är ju vid den "Installation Wizarden" som min ssd INTE hittas :s

Hur är det med AHCI-mode?

Permalänk

Nu kunde jag formatera ssdn via "den här datorn", vid en körning av win7 installation wizard hittar den min gamle hdd, men fortfarande inte min ssd. "No drivers were found, please insert the correct drivers and try again" lyder felmeddelandet på ett ungefär. Vadå drivers? Det är en tom ssd....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Edit: Anledningen att du inte hittar disken i "den här datorn", är att den först måste partitioneras och formateras.

Detta påstående är helt felaktig. Man behöver ALDRIG formatera eller partitionerna en hårddiska innan man installerar ett operativsystem på den.

Skrivet av Malifiecent:

Vad kan vara fel?

Jag misstänker att du anslutit din SSD till Marvel-kretsen och i så fall måste du ha drivrutinerna tillhands (Använd F6 additional drivers). Eller så byter du ledig SATA-port på Intels styrkretsar i stället. Dessa drivrutiner skeppas med Windows.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag misstänker att du anslutit din SSD till Marvel-kretsen och i så fall måste du ha drivrutinerna tillhands (Använd F6 additional drivers). Eller så byter du ledig SATA-port på Intels styrkretsar i stället. Dessa drivrutiner skeppas med Windows.

Oj, nu hänger jag inte med :/. Vart hittar jag dem drivrutinerna? Jag har en win7 ultimate x64 skiva, drygt 1 år gammal. Jag hittar inte drivrutinerna på win7-skivan (i install. wizard, använder F6, precis som du skrev).

Letade på gigabytes hemsida också, nej, hittar ingen vettig drivrutin där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malifiecent:

Oj, nu hänger jag inte med :/. Vart hittar jag dem drivrutinerna? Jag har en win7 ultimate x64 skiva, drygt 1 år gammal. Jag hittar inte drivrutinerna på win7-skivan (i install. wizard, använder F6, precis som du skrev).

Letade på gigabytes hemsida också, nej, hittar ingen vettig drivrutin där.

  1. Gå till: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3853#d...

  2. Välj Windows 7 64-bit

  3. Titta under SATA RAID och välj den som du vill laddaner/installera:
    Marvell Preinstall Driver Note: Press F6 during Windows setup to read from floppy.
    Intel SATA Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode) Note: Press F6 during Windows setup to read from floppy.

Det var väl inte så svårt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

http://s1010.photobucket.com/albums/af225/Malifiecent/Swecloc...

Ok, jag är med dig. Men (...) det finns ett 20-tal olika drivrutioner att välja på däremellan :s + att jag får felmeddelandet: "To continue installation, use the Load Driver option to install 32-bit and signed 64-bit druvers. Installing an unsigned 64-bit device driver is not supported and might result in an unusable Windows installation."

Nu testade jag att avbocka "Hide drivers that are not compatible with hardware..." o då dyker inga drivrutiner upp... alls.

Permalänk

(Jag tänkte bara fylla i med mer information om mitt problem).

Nu är min ssd oallokerad, körde en diskpart-rensning av skiten och har inte formaterat den på nytt -> vilken ingen vanlig hdd är ändå vid win7 installationer.

Har uppgraderat bios till senaste versionen, gigabytes egna programvara (@Bios) bevisar detta också.

Kan fortf. inte installera drivrutiner med rubriken: SATA RAID på http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3973#d..., har testat 3st olika. Får inte upp några i listan (om jag bockar av "Hide drivers that are not compatible..." syns en del, vilket tyder på att jag gör rätt, rite?).

Har som sagt testat att formatera SSDn och har tom. installerat och provkört Skyrim på den, inga problem där inte... (Då tänker jag att det INTE är fel på ssdn och att jag itne borde skicka tillbaks den).

I Bios, när jag ska boota win7 från min ROM-drive, kommer ibland upp ett meddelande (som inte någonstans ser ut som ett felmeddelande) och säger att "This version of bios only supports Disk Drives and ROM-drives"... Vad betyder det?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Eller så byter du ledig SATA-port på Intels styrkretsar i stället. Dessa drivrutiner skeppas med Windows.

Min skiva är från 2010, behöver jag en ny om jag ska få tillgång till dem drivrutinerna?

Permalänk

Allt har löst sig nu En kompis kom hem till mig för att hjälpa mig, och vips, efter en del upprepningar löste det sig. Vi har ingen aning om hur dock.

Tackar för all hjälp!

Permalänk

Uppföljning: SSDn lade till slut av, kaputt sa den, jag är otursförföljd (tur att jag inte är vidskeplig ). Inet bytte ut helvetet mot en annan (120GB, fick betala mellanskillnaden) som funkade direkt! Inga probs what so ever, som det ska va imo!

Andra forumsökningar på gamla ssdn säger att den 'är' svår att fippla med, massor utav inställningar som ska (oftast) manuellt konfigureras osv. (Pjuh, behöver alltså inte känna mig som en komplett tard)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dr.Mabuse:

Detta påstående är helt felaktig. Man behöver ALDRIG formatera eller partitionerna en hårddiska innan man installerar ett operativsystem på den.

Jag misstänker att du anslutit din SSD till Marvel-kretsen och i så fall måste du ha drivrutinerna tillhands (Använd F6 additional drivers). Eller så byter du ledig SATA-port på Intels styrkretsar i stället. Dessa drivrutiner skeppas med Windows.

Sent svar men jo det måste visst göras, själv är dock inte ett måste (Så ingen annan fattar fel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sent svar men jo det måste visst göras, själv är dock inte ett måste (Så ingen annan fattar fel)

1. Jag ser nu att jag missförstått inlägget jag svarade på, och...
2. Menar såklart att installationsguiden kan sköta formatering och partitionering åt dig och att det inte är något man behöver göra separat, eller själv. Men det ett onödigt påpekande eftersom det inte var uppe på dagordningen

Jag har aldrig fel så jag skyller på gråstarr i ställe!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dr.Mabuse:

1. Jag ser nu att jag missförstått inlägget jag svarade på, och...
2. Menar såklart att installationsguiden kan sköta formatering och partitionering åt dig och att det inte är något man behöver göra separat, eller själv. Men det ett onödigt påpekande eftersom det inte var uppe på dagordningen

Jag har aldrig fel så jag skyller på gråstarr i ställe!

Gråstarr är det bästa när man missuppfattat nåt^^