SSD's prestanda mindre mot de stora

Permalänk

SSD's prestanda mindre mot de stora

Hur ser prestandan ut för t.ex. en 80gb intel disk mot en 120gb intel disk vid normal användning i siffror är det ju lite skillnad med?

Väger också mellan Intels eller Samsungs SSD som ny disk. Men behöver inte mer än 89GB egentligen och 64GB i Samsungs fall går nog också bra, vilken rekommenderar ni?

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Men hur stor skillnad i använanden tror du man märker med den jämfört med 80GB varianten?

Någon som haft båda och kan jämföra, har nu en mekanisk hårddisk så skulle tro att jag blir nöjd i vilket fall.

Permalänk
Medlem

har själv en intel 320 120Gb ssd, är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuggUgglan:

Men hur stor skillnad i använanden tror du man märker med den jämfört med 80GB varianten?

Någon som haft båda och kan jämföra, har nu en mekanisk hårddisk så skulle tro att jag blir nöjd i vilket fall.

Det du märker är att du kan ha 40GB mer på 120GB disken. Prestandan är densamma.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Det du märker är att du kan ha 40GB mer på 120GB disken. Prestandan är densamma.

Aha tänkte inte så långt. Men tolkar det som att skillnaden i läsning/skrivning vid små och stora filer mellan den mindre 80gb disken och den större 120gb disken (I siffror) inte gör någon reell skillnad vid användandet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Blev du svettig under joggingturen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Verkar av de tester jag läst som att det kan vara en väldig prestandaskillnad beroende på storlek.
Fast det verkar inte vara självs storleken som primärt orsakar skillnaderna utan att konstruktionen/implementeringen skiljer på något vänster.
Har för mig att jag såg några tester där 240GB fick betydligt högre prestanda än 120GB från samma tillverkare/modell, så det bästa är nog att googla runt och leta efter prestandatester för de diskar du funderar på.

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem

Du har själv sett siffrorna.

Om du undrar om man upplever skillnad när man använder exempelvis Intel 320 80GB som OS-disk ist för 120GB-varianten så kan jag säga att skillnaden är minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det du märker är att du kan ha 40GB mer på 120GB disken. Prestandan är densamma.

Stämmer inte riktigt.

Skrivet av RuggUgglan:

Aha tänkte inte så långt. Men tolkar det som att skillnaden i läsning/skrivning vid små och stora filer mellan den mindre 80gb disken och den större 120gb disken (I siffror) inte gör någon reell skillnad vid användandet då?

Prestandan går faktisk hand i hand med kapaciteten men skalan är inte linjär och planar ut vid c:a 120GB (Intel). Anledningen är att mindre SSD som 40GB inte har samma antal minneskanaler som de större, säg 120GB. Frågan är dock om du märker någon skillnad i praktiken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jävlar vad folk är dåliga på att svara. Varför bemödar man sig med att skriva om man inte har något att tillföra? Att man är nöjd med sin SDD eller inte är fullkomligt ovästenligt. Kan lika gärna svara "Min hund är ful". När folk sedan försöker svara så har de inte vett nog att hålla tyst när det är ämnen de inte vet något om!

Men till ämnet. Det är som sagt fler minneskanaler i större diskar så större diskar är överlag snabbare, det beror också på storleken på de individuella minneskretsarna inuti då det påverkar hur många kanaler som används, dessutom kan det skilja på olika kontrollers hur de kan utnyttja den här extra prestandapotentialen som kan medfölja större diskar.

Slutsatsen är att man bör läsa ett par recensioner där flera olika SSD jämförs för att fåsig en bra bild innan köp.
Och om man märker skillnad, överlag är svaret nej om det är SSD som inte skiljer för mycket i storlek och prisklass. Men mellan en 40GB och en 1024GB med PCIe anslutning så är det nog en kännbar skillnad, mellan 80GB och 120GB lär den inte vara märkbar.