Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Man får skylla sig själv lite när sånt här händer, om man valt vattenkylning som kylmetod.

Tråkigt såklart att d hände men ngt som man såklart måste ha med i riskerna

Om jag råkar spilla ln2 på prylarna så ja.. Då får jag nog skylla mig själv.
Men en kass packning.. njää

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Oufh! Du kanske skulle tagit hand om lillen den där kvällen istället för att leka
Men, var det inte den 19e jag var hos dig?
Eller var det den 18e?

Hahaha jo de kom dagen efter. Hemkörning med UPS.
Kl ~11:00 den morgonrn fick jag lyckorus. Sen på kvällen var det raka motsattsen.
Har ordnat barnvakt ikväll så man kan pilla och kolla om grafikkorten lever. Blir ganska dyster stämning annars.

Dock är det fixat så cpu byts samt moderkort.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Hahaha jo de kom dagen efter. Hemkörning med UPS.
Kl ~11:00 den morgonrn fick jag lyckorus. Sen på kvällen var det raka motsattsen.
Har ordnat barnvakt ikväll så man kan pilla och kolla om grafikkorten lever. Blir ganska dyster stämning annars.

Dock är det fixat så cpu byts samt moderkort.

Ja, allt man kan göra är att hålla tummarna.
Lär ju inte bli så kul om det inte fixar sig :/

Men tur iaf att du fixat barnvakt så du kan hålla på med det.
Förresten, vad för block är det du har till korten?
Vart nämligen ett sapphire jag köpte
Kommer på måndag och då ska jag nog ta och köra luft på den första tiden så man hinner njuta lite utav kortet innan man sätter på vatten och detta kanske händer, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Ja, allt man kan göra är att hålla tummarna.
Lär ju inte bli så kul om det inte fixar sig :/

Men tur iaf att du fixat barnvakt så du kan hålla på med det.
Förresten, vad för block är det du har till korten?
Vart nämligen ett sapphire jag köpte
Kommer på måndag och då ska jag nog ta och köra luft på den första tiden så man hinner njuta lite utav kortet innan man sätter på vatten och detta kanske händer, haha

EKs full cover. Dock var inte gpurna kylda på vatten.
Res > Pump > cpu > rad > res.

EK blocken är oklart när de kommer. Just nu känns det mindre viktigt dock haha

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

EKs full cover. Dock var inte gpurna kylda på vatten.
Res > Pump > cpu > rad > res.

EK blocken är oklart när de kommer. Just nu känns det mindre viktigt dock haha

Ah, tänkte väl att de inte kunde vara vattenkylda då jag inte sett att någon har inne på lager än, haha

Permalänk
Medlem

Annars lär väl detta på gå hemförsäkringens drulleförsäkring?
Tråkigt som fan dock :/

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Om jag råkar spilla ln2 på prylarna så ja.. Då får jag nog skylla mig själv.
Men en kass packning.. njää

Du borde kanske kontrollerat o-ringen det är något som är sunt förnuft.
Tänk om det var en tub acetylen och du stod och svetsade, icke bra.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Gjorde det. Dom såg fina ut.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Mina älskade AMD kort vill inte visa POST screen
Blev nog lite för mycket Feser. Sapphire är som vanligt extremt hjälpsamma och tar tillbaka dem för utbyte. Dock får jag stå för frakten

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Mina älskade AMD kort vill inte visa POST screen
Blev nog lite för mycket Feser. Sapphire är som vanligt extremt hjälpsamma och tar tillbaka dem för utbyte. Dock får jag stå för frakten

Hur kommer det sig att du får byta så många delar. Ska du bygga någon dator åt dem eller är de bara så snälla :P?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Hur fan kan nästan all hårdvara ha tagit skada? o.O

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Hur kommer det sig att du får byta så många delar. Ska du bygga någon dator åt dem eller är de bara så snälla :P?

Kiss no tell.
Det framgår så fort projektet kommer upp.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Hur fan kan nästan all hårdvara ha tagit skada? o.O

Det läckte från CPU blocket.
Reservoir (600ml)
Radiator (full/360/60mm)
Samt pump och hela vägen till cpu blocket.

Så det rann ner över moderkortet vidare ner i grafikkort osv.
:/
Har provat ett annat moderkort med ny pci-e kablar från corsair.
Maximal otur?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jaa.. Stackare .. men det var väl troligtvis moderkortet som fick damp och fixade allt annat?

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Jaa.. Stackare .. men det var väl troligtvis moderkortet som fick damp och fixade allt annat?

Jag tänker inte direkt spekulera Done is done.
Huvudsaken är att det löser dig ändå.
Och att feser one (uv grön) i det här fallet kanske inte är så bra ändå.
Några droppar skadar säkerligen inte. Men i större volym så är det en annan femma.
Och varför så ironisk? Har jag stulit din flickvän eller?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Jag tänker inte direkt spekulera Done is done.
Huvudsaken är att det löser dig ändå.
Och att feser one (uv grön) i det här fallet kanske inte är så bra ändå.
Några droppar skadar säkerligen inte. Men i större volym så är det en annan femma.
Och varför så ironisk? Har jag stulit din flickvän eller?

Jag är finne.. född i skogen. Därför

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem

Ska ge dig bra tips på varor du kan använda vid sådana här tillfällen, du har ett pm

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

Ska ge dig bra tips på varor du kan använda vid sådana här tillfällen, du har ett pm

Heroin skulle jag nog köra om jag stekte 3 7970 ^^Antar att du inte vill ta det i tråden

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

Ska ge dig bra tips på varor du kan använda vid sådana här tillfällen, du har ett pm

Var på Coop igår och tänkte köpa aceton. Tro på fan så har dom stängt butiken, KK.
Så har fått skicka tillbaka korten mot fraktkostnad.

Dock så skulle det vara nyttig info

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Heroin skulle jag nog köra om jag stekte 3 7970 ^^Antar att du inte vill ta det i tråden

Haha

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Njaah är väl mest mina trick som jag har använt ett antal gånger när jag hjälpt till vid liknande situtationer....
Lyckligtvis har 6 av 8 system fungerat finfint efter proceduren hittils
Resterade två gick tyvärr grafikkorten på vissa har mer tur än andra kan man säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Beror på hur man ser det. Det är ju inte skadligt eller farligt
Vem rengör moderkortet när det sitter i chassit? Hehe

Att lägga "nakna" kretskort på textiler kan vara väldigt skadligt om man har otur.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att lägga "nakna" kretskort på textiler kan vara väldigt skadligt om man har otur.

Förutsatt att man vet vad man gör, så tar det ingen skada.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Förutsatt att man vet vad man gör, så tar det ingen skada.

Har du gått kurs inom ESD hade du inte sagt det Risken kanske är liten men den existerar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du gått kurs inom ESD hade du inte sagt det Risken kanske är liten men den existerar.

Om jag lägger moderkortet på en duk, tar med handen på min spis och sedan pillar på moderkortet. Skulle det dö då?
Har hållt på för länge med moderkort av diverse olika sorter för att vara orolig över att det ska gå sönder vid rengöring på något mjukt.
Har man tummen i pannan så kanske det inte är så lyckats. Men som tur är så har ju inte alla det

ESD kurs, pfft..

Edit:

För den som är osäker vid montering och installation samt rengöring av moderkort.
Lyssna inte på mig Det slutar förmodligen som ovan säger, ESD laddning och brickat moderkort (trasigt m.a.o)

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Hehehe, känns d inte lite segt att sälja av alla bil prylar för att finansiera datorbygget? ^^

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Hehehe, känns d inte lite segt att sälja av alla bil prylar för att finansiera datorbygget? ^^

Sälja bilprylar? När sålde jag en bilpryl senast?
Edit: Tror du misstar mig med någon annan?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XrOo:

Om jag lägger moderkortet på en duk, tar med handen på min spis och sedan pillar på moderkortet. Skulle det dö då?
Har hållt på för länge med moderkort av diverse olika sorter för att vara orolig över att det ska gå sönder vid rengöring på något mjukt.
Har man tummen i pannan så kanske det inte är så lyckats. Men som tur är så har ju inte alla det

ESD kurs, pfft..

Edit:

För den som är osäker vid montering och installation samt rengöring av moderkort.
Lyssna inte på mig Det slutar förmodligen som ovan säger, ESD laddning och brickat moderkort (trasigt m.a.o)

Risken finns ja för att taffsa på spisen, eller vilken annan godtycklig nolla som helst för den delen ger inget automagiskt skydd mot ESD. Så länge du inte har moderkortet på samma spis. Fysiken bakom är trivial.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det räcker i princip med att ta på något som är jordat. What's the problem? Har du bränt ett moderkort själv eller genom denna fysik som är trivial? Man börjar ju undra.

Folk ser ett moderkort på en bit tyg och blir vato loco. När ett moderkort ligger på en bit kartong så blir folk också helt tokiga.
I över 5 års tid så har MINST 7 av 10 moderkort legat på kartongen det kom med under flera timmars körning UTAN problem, inget av dem har heller inte gått sönder pga ESD. Och gissa ännu en gång, jag har skippat detta fina s.k ESD armband..

Så JA, visst kan sakerna gå sönder. Men jag har då aldrig råkat ut för det. Och känner MÅNGA som heller inte råkat ut för det.
Så NI blåser ju upp en fjäder till en stor fet saftig Kalkon.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Sälja bilprylar? När sålde jag en bilpryl senast?
Edit: Tror du misstar mig med någon annan?

Var nog en annan snubbe med samme nic som dig bara Var inget illa menat med det jag skrev

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....