Permalänk

64 Bit Client

Hej.

Nu hörde jag att det finns en 64 bit client till wow (fortfarande bara till PTR) Vad jag förstår så
gör den så att wow anv mer än 2gig, så mina 16gig har ingen betydelse alls atm?

---
Var en liten process o fixa nya clienten som bara funkar med PTR, man skulle ladda ner o zippa upp osv.
Men har ni någon aning hur de blir sen? om man instalerar wow på nytt från skiva så e de en annan client.

Eller blir de automatiskt en 64bit version o dom som anv 32bit os får automatiskt den versionen,
Verkar jä?ligt krångligt. För ja menar om man har wow dvd skiva som e 2 år gamla så lär man knappast få en fråga om man vill ha
32 / 64 bit versionen.

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Eftersom de inte gått ut med någon info om hur den kommer startas så är det ingen som vet.
64bit versionen kommer ju komma med nästa patch oavsett om du vill eller ej dock kommer den ju bara startas om man vill.
Gissningsvis kommer det finnas en inställning antingen inne i klienten eller så kommer man få välja i launchern.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Eftersom de inte gått ut med någon info om hur den kommer startas så är det ingen som vet.
64bit versionen kommer ju komma med nästa patch oavsett om du vill eller ej dock kommer den ju bara startas om man vill.
Gissningsvis kommer det finnas en inställning antingen inne i klienten eller så kommer man få välja i launchern.

Har för mig man väljer det i launchern under options (bocka för eller av 32-bit).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av leetstoft:

Hej.

Nu hörde jag att det finns en 64 bit client till wow (fortfarande bara till PTR) Vad jag förstår så
gör den så att wow anv mer än 2gig, så mina 16gig har ingen betydelse alls atm?

---
Var en liten process o fixa nya clienten som bara funkar med PTR, man skulle ladda ner o zippa upp osv.
Men har ni någon aning hur de blir sen? om man instalerar wow på nytt från skiva så e de en annan client.

Eller blir de automatiskt en 64bit version o dom som anv 32bit os får automatiskt den versionen,
Verkar jä?ligt krångligt. För ja menar om man har wow dvd skiva som e 2 år gamla så lär man knappast få en fråga om man vill ha
32 / 64 bit versionen.

Mvh Andreas

Exakt, dina 16gb ram fyller inge funktion alls som det är nu med WoW. Du skulle säkerligen inte märka något om du så gick ner till 4gb i stället för 16gb

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte installera via skiva igen, då du kan dra ner en full klient via battle.net
(dock kanske inte så smidigt om man har långsam lina) bara som en pointer till komentaren om 2 år gamla skivor

Och inställningen måste nå ligga i launchern för man kan inte gärna starta en 64 bitars klient på ett 32 bitars os.. Men vi får se hur dem löser det hela när den väll går live.

Permalänk
Medlem

kommer man behöva ominstallera imorgon för att kunna njuta av 64bitars klienten?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Tjenare, så wow får stöd av 64 bits imorgon? Trodde de hade det hela tiden. För enda sen jag inskaffade 64 bits till min i5:a så har alla spel fungerat bättre. Något man inte hade trott förr om man hade sagt att 64 bits var optimalare i spel.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

Det var meningen att 64 bit klienten skulle släppas tillsammans med 4.3.2. Men det verkar som att det inte går sådär jättebra med live klienten, så dom har skjutit på det hela. 64 bit klienten kommer släppas Soon™.

Man får helt enkelt vänta och se...

Citat:

We're working on getting the new 64 bit client out to you as soon as possible and finishing up some last minute preparations. Check back here for updates as they become available.

Update 1/31/12 1:23 PM PST - Despite our best intentions and efforts, there are some unforseen issues preventing the 64 bit client from being made available at this time. Please check back tomorrow in this thread for any further updates as they become available.
http://us.battle.net/wow/en/forum/topic/3988229598

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kommer 64-bit klienten göra nån konkret skillnad då?
Jag multiboxar och har 5 WoW igång samtidigt oftast, ingen av dem är ens i närheten av att nyttja vad 32-bitsgränsen tillåter, som väl är 3 GB per 32-bitprogram i ett 64-bit OS.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Kommer 64-bit klienten göra nån konkret skillnad då?
Jag multiboxar och har 5 WoW igång samtidigt oftast, ingen av dem är ens i närheten av att nyttja vad 32-bitsgränsen tillåter, som väl är 3 GB per 32-bitprogram i ett 64-bit OS.

Var det inte 2GB per program? Känns som att om du multiboxar borde ju x64 klienten göra skillnad.

I varje fall så hade de ingen ny info igår men jag hoppas att de släpper den idag. De säger också att bara deras officiella kommer att fungera. Kör man PTR x64an så kommer man inte kunna logga in alls.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Var det inte 2GB per program? Känns som att om du multiboxar borde ju x64 klienten göra skillnad.

I varje fall så hade de ingen ny info igår men jag hoppas att de släpper den idag. De säger också att bara deras officiella kommer att fungera. Kör man PTR x64an så kommer man inte kunna logga in alls.

Även om det är 2 GB ligger de ändå en bit från gränsen, mina fem WoW nyttjar ca 1.2 GB vardera nu.
Som multiboxare är det viktigaste att OS är 64-bit, för varje 32-bit som körs får sin egen lilla minnesmängd på max 2 GB då. Värre om man kör 32-bit OS för då måste alla program samsas inom den lilla minnesmängd som själva OS:et klarar av.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk

Vad tjänar man på att köra 64 bit klient då? Att wow kan utnytja minner bättre eller?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Lade in den igår, och verkar som man får en liten prestandaboost.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Märker ingen skillnad alls

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag testade den och märker bättre laddtider ingame. Kör visserligen WoW på en SSD så det gick väldigt snabbt även innan, men laddning av en dungeon tar verkligen ingen tid alls nu.

Upplever även bättre framerate vid ställen som stormwind/orgrimmar med mycket folk, särskilt nu med "Love in the air". Vet inte om frameraten konkret i siffror blev högre men det upplevs mjukare, utan några dippar ned till 3-4 fps som hände förut ibland nån sekund.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)