Permalänk
Medlem

Trådlöst Nätverkskort?

Hej!
Jag ska köpa en ny dator och eftersom den inte har stöd för trådlöst nätverk så måste jag ju köpa ett nätverkskort.
Jag ska nog köpa ett sådant trådlöst med USB, men jag undrar lite grejer.

Får man bättre anslutning om man lägger ner mycket pengar på ett trådlöst nätverkskort?
Är detta ett helt okej nätverkskort? http://www.asus.se/Networks/Wireless_Adapters/USBN10/#specifi...
Och funkar alla trådlösa nätverkskort till alla routers(jag har en thomson btw) eller måste man ha speciella nätverkskort till vissa routers?

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

Hold on ett tag.
Du behöver ett trådlöst kort, men köper en dator som inte har det ?
(Jag antar att det inte är frågan om en bärbar så jag inte kan tänka mig en modern sådan utan trådlöst.)
Det finns ju gott om moderkort med integrerat trådlöst, och fördelen med det är ju att du får med vettiga antenner.
Till skillnad från USB lösningar som har patetiskt små saker integrerade.

Permalänk
Medlem

Ja det blir första frågan.
Gäller det en stationär eller bärbar dator
Om det är en stationär, har du några kortplatser lediga? I sådanna fall finns det ju PCI/pci express trådlösa nätverkskort också.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Ja det blir första frågan.
Gäller det en stationär eller bärbar dator
Om det är en stationär, har du några kortplatser lediga? I sådanna fall finns det ju PCI/pci express trådlösa nätverkskort också.

Det är den här datorn jag ska köpa: http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=HADES-Q121
Den har både PCI och PCI express(x16 och x1)
Så det är alltså bättre med PCI? Har du några förslag på PCI trådlösa nätverkskort(som inte är allt för dyra)? (:

Och är det svårt att montera(eller vad man gör) in PCI trådlösa nätverkskort, eller kan någon(som jag) som aldrig har hållt på med tekniska grejer klara av det? Eller borde jag be en butik göra det åt mig?

Permalänk
Hedersmedlem

1. Är det något speciellt hinder för dig att använda trådbundet nätverk? Mer erfarenhet är att det alltid är bättre i fråga om hastighet och responstid (ping). Är det bara av lättja att inte dra en nätverkskabel är det ju synd. Men samtidigt ska det ju vara ordentligt gjort, inte någon nätverkskabel mitt på golvet från rum till rum, då kan det lika gärna vara.

2. Undvik USB med inbyggd antenn. Ett instickskort (PCI eller PCI-E) ger dig en större antenn eller en kabel med en antenn du kan placera på bra ställe. PCI-E har högre överföringshastighet än PCI. Men även med 802.11n standarden på 300Mbit bör gamla PCI räcka. 300/8=37,5 MB/s (teoretisk maxsiffra). 32-bit 33MHz PCI ger 133 MB/s.

3. Ja olika tillverkares nätverksprodukter fungerar med varandra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inget kort att tipsa om.
Har inte behövt något nytt på länge då mina stationära har fast nät och de bärbara har ju inbyggt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415