XBMC spelar 1080p med Raspberry Pi – pytteliten dator för enstaka hundralappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Undra vilka återförsäljare i Sverige som kan och kommer ta hem den för försäljning?

Har läst på deras sida att de ej kommer använda sig av återförsäljare.. Endast på deras sida kommer man att kunna kunna köpa den..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fungerar det med större filer och utan problem så blir det mycket väl ett köp

Permalänk
Medlem

Ingen SATA port? WLAN vore trevligt som tillval också.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SpeedKing:

Jag menar de verkar vara lite försiktiga, kan de inte testa starta en 1080p mkv film som är större än +5gb. Det är ju det vi flesta ser på i dagsläget.

Varför skulle det vara svårare att spela upp en större fil? eventuella problem lär knappast ligga på den totala filstorleken utan på vilken bitrate filmerna har.

Om en film är på 5GB men bara är 10 sekunder lång blir det nog svårt för många mediaspelare att spela upp den men om den istället är 10 timmar blir det plötsligt en väldigt låg bitrate.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

Ingen SATA port? WLAN vore trevligt som tillval också.

usb usb !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Borde la nästan gå att modda in en sån innanför skalet på tv'n... Eller?

Finns gott om plats, så ja!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Lite dyr för min plånbok, dessutom vill man inte ha något som slukar ström 24/7

Det hade varit trevligt med fler modeller med t.ex. WLAN eller 2x nätverksportar men det kanske kommer det med.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att detta blir verklighet och att det inte läggs ner eller vad som nu skulle kunna ske.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk

Riktigt fräckt, en sån där vill jag ha!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Lite dyr för min plånbok, dessutom vill man inte ha något som slukar ström 24/7

Det hade varit trevligt med fler modeller med t.ex. WLAN eller 2x nätverksportar men det kanske kommer det med.

Ptja om man nu behöver något vettigt som är igång 24/7 så är ju detta perfekt. Blir inte mer än vad en varmkorv kostar på ett år om man förutsätter att medelbelastning är runt 50%.

Edit: Nu efterhand så inser jag att du var nog ironisk

Men 2x nätverksportar kan man lösa med VLAN.

WLAN kan man fixa med USB eller med en AP

Så det finns ju goda routerförutsättningar även om den bara har ett fysiskt NIC.

Skrivet av Orio:

Hoppas bara att detta blir verklighet och att det inte läggs ner eller vad som nu skulle kunna ske.

De tillverkas redan, första batchen kommer om 10 000 enheter.

Permalänk
Medlem

Sådan ska jag ha!

Permalänk

Har för mig att den ska spela upp saker genom Apples AirPlay också? Det för den ju om möjligt ännu intressantare

Permalänk
Skrivet av SpeedKing:

Jag menar de verkar vara lite försiktiga, kan de inte testa starta en 1080p mkv film som är större än +5gb. Det är ju det vi flesta ser på i dagsläget.

Njae, det mesta som tankas på dom större torrentssiterna är inte dom mest högupplösta. Kommer nog dröja ganska länge då infrastrukturen för bredband fortfarande är ganska begränsad globalt.

Sedan vet jag inte om jag håller med om att dom är försiktiga, tycker det är riktigt jävla vågat projekt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gillar det jag ser men tänker inte få upp mina förhoppningar, dom har krossats för många gånger förut. Enda användningsområdet jag ser själv skulle vara för att stoppa i bilen eller något för långfärder då tjejen får sinnessjukt tråkigt av att bara sitta i passagerarsätet, men i hemmet ser jag inget vettigt bruk för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedKing:

Jag menar de verkar vara lite försiktiga, kan de inte testa starta en 1080p mkv film som är större än +5gb. Det är ju det vi flesta ser på i dagsläget.

fast det han spelar upp är ju Big Buck Bunny vilket är ca 10 minuter lång, vanlig film är ca 90 minuter säger vi så 500x9 så runt 4.5gb

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Jag somnar om tills:

1. GBLAN
2. SATA
3. 1 GB+ RAM

kommer...

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzznark

Tack, du gör oss alla en tjänst. Försök drömma om hur du kan bidra tills du vaknar.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Men 2x nätverksportar kan man lösa med VLAN.

Va?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Virtual LAN, ej att förväxla med Wireless LAN

Kort sagt är det för att bygga (flera) virtuella LAN i ett fysiskt nät.

Permalänk

Gillar att Tangentbord, Mus, Hdmi kabel Och Tp kabel komer att vara mer en dubbelt så dyrt som själva datorn!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Gillar det jag ser men tänker inte få upp mina förhoppningar, dom har krossats för många gånger förut. Enda användningsområdet jag ser själv skulle vara för att stoppa i bilen eller något för långfärder då tjejen får sinnessjukt tråkigt av att bara sitta i passagerarsätet, men i hemmet ser jag inget vettigt bruk för den.

Jag tror jag får peta hål på dina förhoppningar redan nu, troligtvis så letar du efter något med touchscreen (t.ex. en mobiltelefon eller en tablet), inte så kul att släpa med sig en bildskärm, mus och tangentbord i bilen. Användningsområdena för dessa blir snarare server-relaterade.

Sätta upp en miniserver med onlinebackup från sin laptop hem, ftpserver, vpnserver, torrentserver och kanske en knäpptyst mediaspelare kopplad till receivern. De är så fruktansvärt strömsnåla, man kan ha 10-15 stycken igång och de skulle fortfarande dra mindre ström än en enda glödlampa..!

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Häftigt! man har ju hört talas om bärbara datorer men nu jävlar har dom kommit långt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Nu kanske man kan få farsan att köpa en HTPC tillslut 35 USD blir ju typ 240 spänn.. Vilket inte är ett skit! Sen spelar du ju bara upp filmer via nätverket från en NAS eller en vanlig dator. Tänk er datorerna i framtiden

Permalänk
Medlem

Frågan är dock om den pallar med High 10 Profile (Hi10P), det börjar ju bli aktuellt nu när bl.a. nightly builds av mpc-hc har stöd för det:
http://sourceforge.net/apps/trac/mpc-hc/wiki/nightlybuilds
http://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC#Profiles

Permalänk
Medlem

$35+20% moms = ~300 spänn beroende på kurs. Sen behöver man ett nätaggregat (mobilladdare) också.

Permalänk
Medlem

Om ja fattat detta rätt så kan ja koppla in den i tvn ladda ner film på vanliga datorn lägga in på usb o sedan spela filmen på tvn med usb stickan? för endast 240kr? Isåfall är det givet köp! :>

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Snusfri

Funderar bara på hur många man skall beställa

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Om ja fattat detta rätt så kan ja koppla in den i tvn ladda ner film på vanliga datorn lägga in på usb o sedan spela filmen på tvn med usb stickan? för endast 240kr? Isåfall är det givet köp! :>

Eller så streamar du från datorn/nas.

Kringutrustningen lär kosta mer än själva datorn. Blir nog en "tvåa" om den klarar större filer och om man hittar något fint tangentbord etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Jag somnar om tills:

1. GBLAN
2. SATA
3. 1 GB+ RAM

kommer...

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzznark

Ööööö... Va fasen ska du med 1 gig ram till på detta system?

Permalänk

Bildator med en touchscreen. Finns det touchscreens via hdmi? Om ja så är problemet löst.