Permalänk
Medlem

Bygglogg: det svarta Äpplet

Hejsan sweclockers!

Tänkt lägga upp en bygglogg på mitt nuvarande projekt.
Hade en gammal HP dator som låg och skräpade i garaget och tänkte att ja kunde göra nån nytta med den. Var också sugen på att modda samt använda min högra hjärnhalva Kommer inte bli mycket inhandlande av komponenter eftersom jag studerar och inte har pengar att lägga på datorn just nu. Datorn kommer som mest användas som nedladdningsmaskin och kommer också vara igång 24/7.

Specs:
HP pavilion Media center PC
- Amd athlon 64 2.21 Ghz
- 2 x 512 DDR2
- Maxtor 200gb sata HDD
- okänt HP moderkort, micro-ATX
- 300w okänd PSU
- HP:s chassi

Ganska dålig dator och kommer kanske att inhandla mera minne.
Kommer en uppdatering av vad jag gjort hittils. Beställde fläktkontroller och ett Wireless PCI kort idag och delarna borde komma inom denna vecka.
Jag har som tanke att datorn ska bli mestadels svart, men med små detaljer som ska vara vita. Jag har plockat chassit i delar och påbörjat målningen. Jag kör på 2 lager grundlack, 4 lager svart klarlack och 2 lager lack. Kör lika på både plastdelarna och chassi "buren" som är av metall.

Så såg den ut före jag började...Har kommit en bit in på målningen nu...

Såhär såg den ut in i... så knasigt Dålig kamera och dålig fotograf gör en dålig bild

Hp:s omotiverade skruvar? Har ingen funktion

Började plocka isär datorn för målning..

Börjar bli tommare...

Datorn har dock ett trasigt grafikkortsplats, så det får duga med det interna...

De delar som kommer att läggas i datorn, två stycken DvD spelare...

Tomten kom med alla pc moddares favoritverktyg :D...Ett måste!
Märkte att bilderna blev lite stora, de andra blir mindre..

Kommer antagligen använda denna HDD bur för HDD och fläktstyrningen...

Nätagget ska också målas svart, nedplockning påg gång...

Nätagg...

Det gamla fläktgallret ska bort och det nya in som ska målas vitt...

Dremeln fixar de skarpa hörnen från att tången klippt av plåten...

Chassit helt tomt och hamnar snart i garaget för målning...

Chassits frampanel monteras ner för målningen..

Processorn najjs

Testkör datorn.

Tydligen hade jag Hackintoshat denna dator för en tid sedan Blev helt förvånat när den startade apple logon kom upp...
Skärmen som kommer att användas syns också.
Gillar verkligen detta Chassi, man känner kvaliteten i det.
Det här var ALLT Nästa uppdatering kommer antagligen imorgon då jag köpt mera mål... Nu blir det att skriva en uppsats om " Renessansen och Leonardo Da Vinci" och räkna lite lång matematik...See ya! Kom gärna med förslag på namn..Kunde vara nåt med hackintosh elr nåt, typ "Blackintosh" haha

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Kommer bli najs dethär

Permalänk
Medlem

Namn: The Old Man

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Haha, chocken när man startar den: ZOMG, Jag har byggt en Mac ?!?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _oZZar_:

http://img860.imageshack.us/img860/6337/img1821dz.jpg

Hp:s omotiverade skruvar? Har ingen funktion

Skruvarna används om man vill montera extra CD/DVD-läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dung:

Kommer bli najs dethär

Tackar, hoppas själv det!

Skrivet av SanCo:

Namn: The Old Man

Haha Får se hur de blir, kanske hittar på nåt inatt...

Skrivet av ChipZ:

Haha, chocken när man startar den: ZOMG, Jag har byggt en Mac ?!?

Sant! Skulle sett mitt ansiktsuttryck när jag startade den haha

Skrivet av Palmie:

Skruvarna används om man vill montera extra CD/DVD-läsare.

Ahhhh, då kommer de väl att användas

Funderade över att inhandla vita sleeves, men vi får se hur de blir me det...Känns så fel på ett sånt dåligt nätagg....

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Hedersmedlem

Det svarta Äpplet? roligt projekt.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Chocken ? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

Det svarta Äpplet? roligt projekt.

hmmm...kolla rubriken!

Skrivet av Dung:

Chocken ? xD

aa

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Black Appel Down

Permalänk
Medlem

Som ni kanske ser blev namnet på projektet " det svarta Äpplet", tack för det To33e

Var till stans målarbutik och shoppade lite svart klarlack, blev 2 burkar till...
Hamnade i garaget efter skolan och fick målat ett 4:e lager...Har slipat med 500 sandpapper mellan lagren
Här kommer lite bilder om hur målandet ser ut just nu...Väntar fortfarande på leverans av komponenter...Blir väl å fixa nåt med Hackintoshen nu eftersom den inte är helt fungerande, bland annat så fungerar ej ljudet på den...Kommentera gärna

Chassit grundmålat 2 lager

Chassit målat första varvet...Problematiskt att måla när man inte plockat isär sidorna...men jag hittade inga liknande och små popnitar hemma, så det fick vara..

Plastdelarna samt nätagget på torkning Fin ställning ala Farsans sopborste/kvast

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

ser riktigt fin ut!

Permalänk
Medlem

Goddag! Idag har jag målat 1 lager till på chassit samt nätagget och några små plastdelar. Blev riktigt nöjd med glansen på plastdelarna.
Men jag har haft problem genom hela målningen med plastdelarna. Det är som om målet inte skulle fästa i ytan och bilda små "vågor och bubblor" på vissa ställen som lett till slipning och börja pånytt... Kommer lite bilder på hur det sett ut.

Såhär ser de ungefär ut..Fick inge bild på den stora framsidan som blev likadan över hela sidorna.

Blev att skrapa sidorna samt att slipa ner allt mål på hela framsidan...Usch! Blir kvällens arbete..

De små detaljerna har jag också haft samma problem med, men efter slipning har de blivit bra. Riktigt nöjd med den pärlande glansen i det svarta, nästan blått.

Toppen blev toppen Cd platsen blev vit, riktigt najs

Kommentera gärna! Om ni vet vad problemet med målet är, måste ni kommentera

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Lackfärg på plast inte bra lägg en primer först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Lackfärg på plast inte bra lägg en primer först.

Hade lagt 1 lager med plast grundlack.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

oftast är anledningen till att färg krackelerar eller spricker när den torkar är för att den inte kan binda sig till underlaget, polära vs opolära vätskor
Ett tipps är att få ytan helt fri från föroreningar genom att tvätta med en vätska som sedan avdunstar (typt-röd, thinner eller kemiskt ren bensin)
det kan även bli för att lösningsmedlet i färgen löser upp det man försöker måla på (ex den gamla färgen eller plasten)

Permalänk
Medlem

Går det att göra hackintosh på AMD nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

oftast är anledningen till att färg krackelerar eller spricker när den torkar är för att den inte kan binda sig till underlaget, polära vs opolära vätskor
Ett tipps är att få ytan helt fri från föroreningar genom att tvätta med en vätska som sedan avdunstar (typt-röd, thinner eller kemiskt ren bensin)
det kan även bli för att lösningsmedlet i färgen löser upp det man försöker måla på (ex den gamla färgen eller plasten)

Låter helt logiskt! Blir väl att slipa ner nåt imorgon...

Skrivet av vacant:

Går det att göra hackintosh på AMD nu?

Jeps, det har det gått att göra under flera år.

Har suttit och krånglat med Hackintosh nu och får ej ljudet att fungera..Hoppas jag får det fixat snart.
Imorgon kommer jag antagligen att slipa ner framsidan och sidoplåtarna. Jag kommer att åka till en glasbutik och köpa plexiglas som ska läggas på sidodörren som är ~250mm x 250mm och sänkas in.

Så ser sidodörren ut. Kommer att ta bort gallret vid kanten och försöka sänka in plexiglaset så att plexit kommer i samma nivå som plåten.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Ah, har väl iofs sett det men trodde det var 1000 ggr krånligare.
Intressant bygge förresten, tänkte göra något liknande med en HP DC5700 small form factor, har en core 2 duo e6300 och intregrerat GMA 3000 256 MB. Får se hur det går med det...

Skrivet av _oZZar_:

Låter helt logiskt! Blir väl att slipa ner nåt imorgon...

Jeps, det har det gått att göra under flera år.

Har suttit och krånglat med Hackintosh nu och får ej ljudet att fungera..Hoppas jag får det fixat snart.
Imorgon kommer jag antagligen att slipa ner framsidan och sidoplåtarna. Jag kommer att åka till en glasbutik och köpa plexiglas som ska läggas på sidodörren som är ~250mm x 250mm och sänkas in.

http://img856.imageshack.us/img856/5332/img1894rv.jpg

Så ser sidodörren ut. Kommer att ta bort gallret vid kanten och försöka sänka in plexiglaset så att plexit kommer i samma nivå som plåten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

Ah, har väl iofs sett det men trodde det var 1000 ggr krånligare.
Intressant bygge förresten, tänkte göra något liknande med en HP DC5700 small form factor, har en core 2 duo e6300 och intregrerat GMA 3000 256 MB. Får se hur det går med det...

Inte så värst krångligt, men det tar mycket tid och tålamod! Tackar
Behöver du hjälp angående hackintoshandet, kolla detta om du inte sett:

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/893803-den-sto...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Efter skolan började jag skrapa bort den gamla färgen på fronten. Använde en skrapa som var 1cm bred. Fungerade helt bra och kom inte så mycket rivor i plasten. Målet gick lätt bort.

Efter första rundturen med skrapan.

Sedan blev det att slipa. Använde mig av Mirkas 320 Abranet sandpapper. Har ni hört talas om Mirka btw?

Minneskortsläsaren...

Kommer antagligen att byta leds när jag kommit lite längre på bygget. Hade tänkt mig vita, eftersom jag inte tycker att blå och gröna leds passar.

Så långt har jag hunnit idag. Ska på innebandyträning ännu ikväll, så det blir inte mycket mera gjort idag. Kanske jag sågar ut sidan och grundmålar fronten.
See ya soon!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Success! Fick ljudet att fungera på OSX, nu är det bara levernasen som jag fortfarande väntar på....Tycks ta en evighet. Nu drar jag ut i garaget för att såga ut hålet sidoväggen och målar lite på fronten...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Hedersmedlem

bygget börjar ta sig lite nu roligt att du valde namnet jag skrev! jag kläcker idéer lite närsom och imed jag inte har något bygge att tillföra dessa idéer till så ger jag dom till dig eller ja den enda idéen som kom fram nu

- måla ett svart Apple logo (hjälp av en mall) på sidan där igentligen hp märket skulle sitta alltså på plexiglaset och någon behaglig vit led belysning i sidan så att Logot synns samt eventuella datordelar.

oavsett hur du gör, så väntas det ivrigt på slutresultat. kan inte få nog utav (bygglogger) läst igenom 1000- tals bygg&dator loggar genom några år och känns roligt och se hur dom löser sina problem istället för att läsa det blasket i tidningarna som säljs i butikerna som för övrigt inte visar upp byggloggar!

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

bygget börjar ta sig lite nu roligt att du valde namnet jag skrev! jag kläcker idéer lite närsom och imed jag inte har något bygge att tillföra dessa idéer till så ger jag dom till dig eller ja den enda idéen som kom fram nu

- måla ett svart Apple logo (hjälp av en mall) på sidan där igentligen hp märket skulle sitta alltså på plexiglaset och någon behaglig vit led belysning i sidan så att Logot synns samt eventuella datordelar.

oavsett hur du gör, så väntas det ivrigt på slutresultat. kan inte få nog utav (bygglogger) läst igenom 1000- tals bygg&dator loggar genom några år och känns roligt och se hur dom löser sina problem istället för att läsa det blasket i tidningarna som säljs i butikerna som för övrigt inte visar upp byggloggar!

Var ingen dålig ide alls! Hade funderat på något liknande! I 8:an gjorde vi ett sånt projekt att vi brände med en löd och borrade i ändan av plexit så att ljustrålarna gick nästan osynligt i plexi tills de kom fram till märkningen. Man kan också lägga svart plast som har lim på baksidan för att få äpplet svart! Dioderna skulle inte alls synas, Strömmen skulle jag få från nätagget, samt koppla via fläktkontrollen för att variera ljuset, om det går! Tack för ideen och det är roligt när någon kommenterar!
Fotade en bild på hur det jag lagade då såg ut.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Var igår och köpte mera mål och akrylglas. Dags att göra lite nytta igen! Kommer att dra till farsan arbete och klippa ut sidoplåten vart akrylen ska. Kommer också att försöka få målat fronten som inte tycks bli till nåt...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

hoppas det blir bra! ser fram emot resultatet! följer ditt bygge med stort intresse! :=

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

hoppas det blir bra! ser fram emot resultatet! följer ditt bygge med stort intresse! :=

Tackar! Det gör jag med

Dags för uppdatering!

Som ni vet var jag till Farsans arbete och arbetade på projektet. Här är vad jag har åstadkommit idag.

Detta är då plåten jag moddar just nu...

För att slippa och klippa ut plåten borrade jag...

Sedan tog jag till el-plåtsaxen...Fungerade riktigt bra!

Kom fina "remsor" av saxen!

Färdig! Endast en massa slipande kvar med dremeln, för att få hörnen ordentligt, slapp inte och klippa hörnen eftersom det var för brant vinkel...Vilket tog mest tid...

Plexiglaset kostade 170kr färdig utsågad form vid glasservice.

Grundmålat båda sidorna...

Målat ett lager med svart klarlack... Speglas fint!

Najs...

Målade också fronten 3 lager... Hoppas inte färgen blir likadan nu....

Det var det...Ny uppdatering imorgon... Kommentera gärna

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

köp vanligklarlack oxå om du vill få en blankare o "djupare" lack o släng på x antal lager av det med..sen kan man våtslipa klarlacken o polera upp ytan super blank..sista lite overkill kanske men men:P

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

köp vanligklarlack oxå om du vill få en blankare o "djupare" lack o släng på x antal lager av det med..sen kan man våtslipa klarlacken o polera upp ytan super blank..sista lite overkill kanske men men:P

Tror nog jag kommer att lacka med, men vi får se när leveransen kommer med mera delar....

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Ursäkta för den otroligt LÅÅÅÅNGA tiden sedan jag uppdaterade sist, men först idag kom en del delar. Datorn har varit igång länge, men jag har inte förrän nu börjat på med chassiuppgraderingen pga den sena leveranstiden. Jag ska idag/imorgon såga ut ett fläkthål bak på chassiet, lägga till en hdd bur som också behöver nya fästen. Jag ska även göra logon på plexiet samt fästa den i sidodörren. Ska jag limma eller borra och nita/skruva fast plexiet? Fläktkontrollen kommer att läggas fast på något sätt och en hel del moddning kommer att göras på kontrollern. Någon som vet hur man antingen kan få bort felmeddelanden när man inte har ikopplat någon fläkt (processor och chassie) eller hur man kan modda kontrollen så att man får bort felmeddelandet? Den fungerar så att det kommer ström från strömkällan, inte via moderkortet. Hoppas ni har förståelse för mig och kommentera gärna! Ny uppdatering imorgon eller ikväll.

EDIT: Blir det tid över kommer jag antagligen börja modda 2 usb minnen som har söndrigt skal. Kom gärna med tips att bygga av.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling