XBMC spelar 1080p med Raspberry Pi – pytteliten dator för enstaka hundralappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Det här är ett område jag inte kan ett skit om, men jag trodde att de flesta moderna tv-apparater har det här inbyggt. Dvs att du kan plugga in en usb-sticka och spela upp innehållet utan att behöva någon extern enhet. Men jag har ingen modern tv-apparat själv så jag har kanske missförstått detta.

Nu vet jag inte hur det är med dem allra nyaste TV-apparaterna, men jag har problem att den inte vill spela upp ljudet tex. Den vill inte heller använda sig av textfilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Har väntat sedan oktober förra året och följt projektet.. Snart release och vill ha känslan är oändlig!:D

Inte för att jag kommer att ha nån praktisk nytta av den.. dock så är jag lite depp på att den endast pumpar ut digitala videosignaler.. Sitter på x antal vga skärmar som annars hade blivit glada (och hdmi portarna på min tv är upptagna!)
+ att det känns jävligt onödigt att köpa en aktiv hdmi > vga

Den har ju även en rca- (komposit) utgång så lär inte vara något problem med analoga skärmar. En sån här pryl borde fixa resten http://www.teknikproffset.se/DATOR/KablarAdaptrar/Adaptrar/VG...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan vad nice detta blir om jag kan köpa en sådan här och sätta min lite för kraftiga HTPC som NAS/server istället. Hoppas hoppas att det kommer funka!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

ojoj med xbmc också

denna ska jag ha

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Tror ni det kommer gå att köra Ubuntu på denna, eller är det för tungrott?

I deras faq står det att ubuntu inte finns, just nu. Dagens ubuntuutförande är förövrigt mycket mer tungrott än vad den här lilla lådan klarar.

Skrivet av BasseBaba:

Fan att dom var tvugna att announca XBMC innan första batchen på 10k enheter, kommer vara stört svårt att få tag på en nu

Tror också de kommer försvinna extremt snabbt. Plus att systemet kommer bli överbelastat, a.la inets giveaways och kompletts 1337-erbjudanden.

Permalänk

Hm, det här vore ju perfekt.
Bara att mata den med tv'ns egna usb-port.
Den spelar nog upp filmerna lite bättre än tv'ns egna mediapselare, plus att man får lan

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

$35+20% moms = ~300 spänn beroende på kurs. Sen behöver man ett nätaggregat (mobilladdare) också.

Om tull+moms inte överstiger 100kr så tar dom inte ut någon avgift.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

När lanseras den i Sverige?

Måste ha!
riktigt skönt då slipper man bära runt på datorn och koppla om alla sladdar och grejer om man vill se på film hos en kompis eller liknande!

Visa signatur

Lev livet!

Permalänk
Medlem

They say... All news is good news even old news ...

Permalänk
Medlem

Nice! Bara frakten inte blir dyr så är köpet givet för min del

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Bra sak det här... Men ni gav aldrig kredits till Nokia 3310 den skulle klara mycket mer än detta för mindre pris !!

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk
Medlem

Den här prylen behöver en egen forumdel med användningsområden och färdiga installationer.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veizel:

Bra sak det här... Men ni gav aldrig kredits till Nokia 3310 den skulle klara mycket mer än detta för mindre pris !!

3310 kostar ju typ 800kr nuförtiden
Kan mycket väl bli ett köp, gillar projektet skarpt.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Recension på denna tack!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

hur kan man följa detta å få reda på release? köper en DIREKT!
Nästan så ajg skaffat en HTPC men denna blir ju tusen gånger billigare...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Söderbäck:

Kan det vara så att du har dator och TV i samma rum av storleken mindre samt slipper dela dator och TV med någon annan?

Kan vara så att man vill hålla nere elräkning och ha ett heltyst system för film också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo de är klart, men tycker ändå de verkar omständligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av weelox:

När lanseras den i Sverige?

Måste ha!
riktigt skönt då slipper man bära runt på datorn och koppla om alla sladdar och grejer om man vill se på film hos en kompis eller liknande!

Den kommer tydligen bara säljas från deras egna hemsida. De ville inte krångla till det med leverantörer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I deras faq står det att ubuntu inte finns, just nu. Dagens ubuntuutförande är förövrigt mycket mer tungrott än vad den här lilla lådan klarar.

Fast att spela upp 1080P materiel är ju mycket mer CPU krävande än att driva ett OS. Så vad menar du? Avser du minnesmängden?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast att spela upp 1080P materiel är ju mycket mer CPU krävande än att driva ett OS. Så vad menar du? Avser du minnesmängden?

Den klarar 1080P tack vare hårdvaruacceleration i den inbyggda grafikkretsen. CPUn är på tok för klen att klara av det på egen hand. Ubuntu har visst slutat supporta den ARM-processor som används så därför funkar det inte med ubuntu. Men debian är ju ganska likt ubuntu och har bra stöd för ARM så det kan man ju köra. Har sett någon YouTube-demo där de kör LXDE skrivbordsmiljö på en raspberry pi så visst kan det funka som en enkel skrivbordsdator. Men den blir nog inget fartmonster.

Permalänk
Medlem

Imponerande, jag gissar att det har skrivit egna drivare med stöd för video accelerering genom Vaapi, eller om Broadcom redan gjort det. Den skulle äga med Openelec installerat på den, jag gissar att de använde XBMC live nu, det är därför det laggade lite i menyerna. Eller kanske XBMC under Ubuntu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpeedKing:

Jag menar de verkar vara lite försiktiga, kan de inte testa starta en 1080p mkv film som är större än +5gb. Det är ju det vi flesta ser på i dagsläget.

Jag reagerade också på filstorleken.....mkv kan vara vilket skräp som helst...det är när vi kommer upp i 20gb+ som det börjar andas vackra scener.

Permalänk
Avstängd

Och mitt Hd3000 orkar inte en 1080p film. Skärp er nu Intel..

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Mycket intressant för oss som har 3st datorer i samma 1:a 1 server 1 HTPC och en gamingdator. att kunna skala av en dator helt skulle spara mycket på elen.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Jag vet mycket väl vad vlan är, jobbar som it arkitekt. Men, förklara hur det förser dig med fler portar. Har inget som helst med antal portar att göra. Sedan tvivlar jag på att NIC'et i den stödjer vlan (kan dock ha fel men verkar som dom vill köra så mycket budget som möjligt och vlan har väldigt lite att göra hos den stora massan). Dessutom behöver du en switch som stödjer det. Förstår inte vad du ska med vlan till.

Nej det har ju inget med antalet portar eller fysisk utrustning att göra då det är vitsen med vlan att kunna ha olika och helt åtskiljda nät i samma hårdvara.

Taggning gör man via mjukvara, då nätverkskortet kan hantera olika vlan så kan man ha ett för wan och ett annat för lan på samma fysiska nic. Givetvis krävs det en VLAN switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Om tull+moms inte överstiger 100kr så tar dom inte ut någon avgift.

Finns ingen avgift på handel av varor på den gemensamma marknaden (EU). Däremot finns det nationella skatter som skall betalas vid införsel, t.ex. alkoholskatt, men inte på elektronik. Eftersom enheterna kommer säljas från England så skall du som svensk, utöver priset, enbart betala engelsk moms (20%) (fram tills den tidpunkten att man sålt så många enheter till Sverige att säljaren skall ta ut svensk momssats (som t.ex. Amazon.co.uk)) samt frakt.

Avgiften du tänker på tror jag är Postens importtullavgift, som är en löjlig administrationskostnad på 100 kronor som Posten tar ut för att göra det som du som kund redan betalt en gång för. Koncepten import och export existerar inte inom den gemensamma marknaden, utan bara vid handel med icke EU-land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Och mitt Hd3000 orkar inte en 1080p film. Skärp er nu Intel..

HD3000 skall inte ha något som helst problem att spela upp 1080P material. Så du måste ha något annat problem, kanske använder du fel mediespelare, har du provat VLC?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Hur funkar det att köra icke HD material på den? Tex en xvid 700MB film? Funkar hårdvaru accelerating då också?

Permalänk
Medlem

Då lär vi förhoppningsvis se budget tv-apparater med "smart tv" funktioner det här året?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Domifuling:

Njae, det mesta som tankas på dom större torrentssiterna är inte dom mest högupplösta. Kommer nog dröja ganska länge då infrastrukturen för bredband fortfarande är ganska begränsad globalt.

Sedan vet jag inte om jag håller med om att dom är försiktiga, tycker det är riktigt jävla vågat projekt.

Har 3,5Mbit/s ned och laddar 8GB filer lätt!! så det är inte där skon klämmer (dock har jag ju på datorn på natten så jag får ju 10hr gratis där )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...