Två trasiga datorer till förhoppningsvis en fungerande!

Permalänk

Två trasiga datorer till förhoppningsvis en fungerande!

Hallå hallå!

Blixten dödade min stationära dator häromdagen och jag har tänkt att fixa till den. Jag har nämligen en till stationär dator som inte heller fungerar (den bara dog en dag), så tanken är att de ihop kanske utgör en fungerande dator!

Min plan är att använda en polares fungerande dator och så byta ut och prova del för del av de trasiga datorerna och därmed få reda på vilka delar som fungerar och sedan bygga en dator utav dessa. Men för att undvika mer förstörelse så vore det toppen ifall ni mer kunniga kunde klargöra en sak eller två för mig lite snabbt

Har läst att det inte ska vara några problem att testa de potentiellt trasiga delarna i en fungerande dator (alltså att de trasiga delarna inte kommer förstöra de fungerande), bortsett från nätagget (denna skulle visst kunna ställa till med problem). Stämmer detta?

Och om jag nu skulle testa moderkortet från blixtdatorn i den fungerande datorn och blixt-moderkortet fungerar, kommer då datorn att starta upp som vanligt då eller? Hur vet man om delarna man testar är kompatibla med den fungerande testdatorn?

Andra råd och tips vore nice

Permalänk
Medlem

blixtar mitt i vintern?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

blixtar mitt i vintern?

Indeed

Permalänk

Är inte belägen i sverige

Permalänk
Medlem

om du ska testa delarna i en fungerande dator så måste du ha ett nätagg med bra överspänningsskydd kopplat till ett jordat eluttag ifall någon komponent har blivit kortsluten när datorerna gått sönder vilket kan kortsluta din kompis dator

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

Hur tar man reda på om nätagget har ett bra överspänningsskydd?

Permalänk
Medlem

kolla upp modellen på internet och se till att få information om hur bra jordningen av elutagen är i huset/byggnaden du bor i

Visa signatur

Permalänk

Vet inte riktigt vad som utgör ett bra överspänningsskydd skulle någon här möjligtvis kunna ta sig en snabb titt och berätta om den duger? :]

http://www.txcesssurplus.com/servlet/the-9542/HP-381840-dsh-0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charlie-x:

Vet inte riktigt vad som utgör ett bra överspänningsskydd skulle någon här möjligtvis kunna ta sig en snabb titt och berätta om den duger? :]

http://www.txcesssurplus.com/servlet/the-9542/HP-381840-dsh-0...

OEM nättdel hp brandad för 29 dollar ?, Tveksamt heh.

Permalänk

Men vadå innebär detta en stor risk för att datorn kommer gå sönder om jag provar blixtkomponenterna med det där nätagget?

Permalänk
Medlem

JA det menar han men det kan ta några månader.

Nätagget du länkade är av budget eller dålig kvalite. Vissa märken är så dåliga att man genast i vild panik ska riva ut och kasta den även om du köpte den samma dag. Delta låter som ett sånt.

Grafikkortet är viktiga att veta vad det är när man väljer nätagg.

Jag tro av flera av ni andra har förvirrat trådskaparen lite.

1. Väljer ett nätagg av ett BRA märke modell av 2 skäl. De har bättre säkerhet för att minska risken rejält mot att nätagget tar med sig andra delar när den går sönder. Andra skälet är att ju bättre grafikkort som belastar nätagget desto viktigare är det att välj en av BRA kvalite. Antal watt är INTE samma sak.

Det stämmer att ett trasigt/skadat nätagg kan förstöra andra delar i datorn efter en viss tid. För många tog det 1-2 veckor innan den andra datorn också förstördes av det trasiga/skadade nätagget. Därför är det viktigt att välja nätagg av ett BRA märke modell.

2. Går till en vanlig multimedia affär och kollar efter ett grenuttag och liknande med inbyggd överspänningsskydd / överslagsskydd (åskskydd)

Åskan kan nå datorn även via de andra kablarna som går från väggen till datorn eller andra apparater. Tex Telefon-, TV-, Nätverk-, Internet-kabel osv så det är inte bara strömkabeln. Det finns förstås dyrare grenuttags skydd där även uttag för såna kablar finns. MEN allra bästa skyddet är dock att dra ur alla kablar ur väggen.

Ja, åskan kan komma på vintern. TV och tidningarna tog upp det i december.

Moderkort och processorn är svåra att testa för folk bruka inte ha såna som passar. Oftast kör man med uteslutnings metoden. Om allt annat tagit bort eller ersatts av delar som funkar så måste felet vara där.

Du kollar på moderkortets hemsida vilka efter vilken processor (minnen) den klarar av OCH vilken bios version moderkortet måste ha. Processor listan finns där man hämtar drivrutiner till moderkortet. Minnen är inte lika noggrant men får man problem behöver man ställ in minnenas timing/latens och volt efter vad det står om dom på minnes tillverkarens hemsida.

Permalänk

Tack för den utförliga posten, det är mycket uppskattat. Men jag tror dock att du har missuppfattat det här med nätagget. Nätagget som jag länkade är det som sitter i min polares fungerande dator vilken jag ska testa komponenterna som utgör de två trasiga datorerna emot. Förhoppningsvis så fungerar nätagget i en av de två trasiga datorerna så jag slipper köpa nytt. Delarna som utgör de två trasiga datorerna är inte allt för bra dem heller så de lär väll matcha nättagget under prövningsfasen antar jag ^^

Toppeninfo om processorn, moderkortet och allt det där. Jag har dock ingen aning om vad en bios version för moderkort är, ifall du skulle lite snabbt kunna förklara hur det rent praktiskt passar in i mitt scenario så vore det underbart

Så, om en timma eller två så så ska meket påbörjas och min plan är som följer:

1. Öppna upp allt å ta mig en ordentlig titt på grejjorna.
2. Ta ut RAM-minnena från de två trasiga datorerna och sätta in dem i den fungerande och se ifall de fungerar.
3. Ta ut hårddiskarna från de två trasiga datorerna och sätta...osv...
4. Ta ut dvd-läsarna från de två trasiga..osv..
5. Kolla vad det är för för moderkort i den fungerande datorn samt videokorten i de trasiga och se ifall dessa matchar. Sätta in i den fungerande datorn ifall de matchar och se ifall de fungerar.
6. Ta mig en riktig jävla funderare om hur jag ska ta reda på ifall Processorerna, moderkorterna och nätaggen fungerar... Den bästa idé hittills är att jag efter undersökningen av de andra delarna prövar olika kombinationer av processor+moderkort+nätagg tillsammans med de fungerande delarna..

Det hela känns ju dock väldigt osäkert.. avråder ni mig att testa ovanstående p.g.a. min låga kompetens och risken att den fungerande datorn går sönder i farten?

Permalänk
Medlem

Är din kompis dator en HP märkes dator?

I punkt 5 har du missuppfattat saker.
Det INTE moderkortet utan oftast nätagget som ställer till problem för grafikkortet så du måste kolla om nätagget klarar av grafikkortet. Lättast är om du berättar för oss vad det är för grafikkort och nätagg. Märke modell och ålder.

Moderkortet kollar du bara upp om du får problem med flytta över din processorn och ibland även minnen.

Punkt 1-4 ser bra ut.

Vad är det för nätagg i din trasiga dator (märke modell och ålder)?
Vad är det för grafikkort?

Edit:
Vist kan du kolla om moderkort och grafikkort funkar ihop men den kollen är egentligen onödig. Du använder ögonen för att hitta en plats som passar så testar du att sätta dit den precis som dagisbarn gör på dagis med klossar.

Ibland kan det underlättar felsökningen om du berättar om det var något mer förutom dator som gick sönder när åskan slog ned.

Nätagget från din datorn sätter du in karantän tills du svarat på våra frågar.