Göra egen strömbrytare till Revoltec lysrör?

Permalänk

Göra egen strömbrytare till Revoltec lysrör?

Tjena!
Jag köpte ett set med 2 stycken vita lysrör till datorn. Jag kollade produktbeskrivningen på Dustin och där såg jag inget om någon strömbrytare, men jag har har för mig att jag köpte ett blått set någon gång och då medföljde en strömbrytare.

Nu till min fasa fanns ingen strömbrytare och jag orkar inte ha igång ljuset hela tiden.
Min fråga är: Hur kan jag enklast lösa problemet? Jag har lite el-vana samt är jag kapabel att hålla i en lödkolv. Är det något extra jag ska tänka på? Det kanske finns någon Molex av/på switch någonstans, dock har jag inte hittat något i Sverige (som föredras)

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Bild:

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Skrivet av thenoicer:

Tjena!
Jag köpte ett set med 2 stycken vita lysrör till datorn. Jag kollade produktbeskrivningen på Dustin och där såg jag inget om någon strömbrytare, men jag har har för mig att jag köpte ett blått set någon gång och då medföljde en strömbrytare.

Nu till min fasa fanns ingen strömbrytare och jag orkar inte ha igång ljuset hela tiden.
Min fråga är: Hur kan jag enklast lösa problemet? Jag har lite el-vana samt är jag kapabel att hålla i en lödkolv. Är det något extra jag ska tänka på? Det kanske finns någon Molex av/på switch någonstans, dock har jag inte hittat något i Sverige (som föredras)

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Bild: http://img196.imageshack.us/img196/4836/1001100m.jpg

Kan ju bara löda på en vippströmbrytare (finns på biltema, kjell osv) på kabeln och slå på den när du vill att den skall lysa?.

Permalänk
Skrivet av KarlssoN^:

Kan ju bara löda på en vippströmbrytare (finns på biltema, kjell osv) på kabeln och slå på den när du vill att den skall lysa?.

De kablar som kommer ifrån Molex eller de som kommer ifrån lysröret (de vita kablarna)?
Testade att löda ihop kablarna ifrån Molex. Altså, Molex-Strömbryare-Lysrör. Men så fort jag slår av strömbrytaren dör hela datorn. Vad kan det bero på?
Mvh thenoicer

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Dör datorn även om du inte använder strömbrytaren och drar ut molex kontakten när den är igång? Jag förutsätter att du lödat ihop rätt sladdar så kan vara ditt nätagg som inte pallar en så snabb avbelastning eller något? Låter visserligen lite långsökt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Skrivet av thenoicer:

De kablar som kommer ifrån Molex eller de som kommer ifrån lysröret (de vita kablarna)?
Testade att löda ihop kablarna ifrån Molex. Altså, Molex-Strömbryare-Lysrör. Men så fort jag slår av strömbrytaren dör hela datorn. Vad kan det bero på?
Mvh thenoicer

Du har antagligen kopplat fel.
Köp en enpolig brytare, typ som den här.
Sen klipp av den röda kabeln mellan molex och kretskortet. Och löd på knappen där.

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är skickligt att misslyckas med att koppla in en strömbrytare.

Men jag kan tänka mig att det är en on/on brytare du använder.
Så när den är "på" så leder den strömen genom lysrören, men när du "slår av" den så kortsluter den kretsen

EDIT: Kom på att då måste den ha tre anslutningar. Du har väl inte använt en brytare med tre kontakter?

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat så att det inte är några avsavda sladdar som ligger emot någonstans?

Revoltek slutade att göra strömbrytare till lysrören för ung 3-6 mån. sedan. Inte konstigt att den "saknas".

I övrigt kan jag INTE rekommendera deras lysrör. Haft hemma två par. Det första paret dog på 4h, och det andra på 2 månader (8h/dag).

Sitter nu på en LED slinga från NXZT. Även om den var kortsluten i början var det inget lite silvertejp inte kunde lösa. LEDs är också mindre benägna att bara dö.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej alla!
Jag tror jag vet vad jag gjorde för fel. Mina lödningskunskaper är inte bra.
Tydligen skulle man bara löda den "röda kablen" till strömbrytaren. Det jag gjorde var att löda både den svarta och den röda till strömbrytaren. Den svarta är väl ground så det är väl inte så konstigt att datorn dör.
Strömbrytaren jag har:http://www.jula.se/strombrytare-for-inbyggnad-12-v-650046

Eftersom strömbrytaren har två lödpunkter ( eller vad det kallas). Så vet jag inte vilken av dem jag ska löda den röda kabeln på.

Tacksam för hjälp!
Mvh Anton Håkansson

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Du ska göra såhär: PSU-> Röd kabel-> Strömbrytarpinne 1 -> strömbrytarpinne 2 -> röd kabel -> Lysrör.

Röd kabel = +pol
Svart kabel = -pol

Du ska nog ta och lära dig basic ellära igen.

Permalänk
Medlem

Såhär simpelt är kopplinsschemat. Hur kan du misslyckas!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thenoicer:

Tjena!
Jag köpte ett set med 2 stycken vita lysrör till datorn. Jag kollade produktbeskrivningen på Dustin och där såg jag inget om någon strömbrytare, men jag har har för mig att jag köpte ett blått set någon gång och då medföljde en strömbrytare.

Nu till min fasa fanns ingen strömbrytare och jag orkar inte ha igång ljuset hela tiden.
Min fråga är: Hur kan jag enklast lösa problemet? Jag har lite el-vana samt är jag kapabel att hålla i en lödkolv. Är det något extra jag ska tänka på? Det kanske finns någon Molex av/på switch någonstans, dock har jag inte hittat något i Sverige (som föredras)

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Bild: http://img196.imageshack.us/img196/4836/1001100m.jpg

För din egen, dina föräldrar, grannar och försäkringsbolagets skull, lägg ner projektet

Permalänk
Medlem

För fan, hur lyckas du göra fel på något så enkelt.

Föressten så vore sladden gå till gul molex och inte röd. Eller?

Gul = 12V
Röd=5V
GUL+RÖD=7V

Gör så här, klipp röd sladd som går från regulatorn till nätagg. Sätt ena änden på ena polen på strömbrytaren och sedan andra änden av sladden på andra polen.

----Strömmbrytare---

Fattar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Du ska göra såhär: PSU-> Röd kabel-> Strömbrytarpinne 1 -> strömbrytarpinne 2 -> röd kabel -> Lysrör.

Röd kabel = +pol
Svart kabel = -pol

Du ska nog ta och lära dig basic ellära igen.

För att förtydliga: Du ska inte löda strömbrytarpinne 1 på strömbrytarpinne 2. Den kretsen sluts med, hör och häpna, strömbrytaren.

Det är den röda kabeln mellan kretskortet och molex-kontakten som du vill klippa. Tänk på att isolera där du lödat, så att detta inte kan nudda chassiet!

Permalänk

Tack för all hjälp!
Problemet är nu löst.

Visa signatur

___________________________________
Retro in my heart!
IBM ValuePoint 6382, 4096 kb, 125mb hårddisk, 25mhz 486

Permalänk
Medlem

Lek runt i den här simulatorn tills du fattar utantill hur enkla elkretsar fungerar. Det är fan pinsamt att du behöver hjälp för att få på en strömbrytare samtidigt som du påstår "Jag har lite el-vana"!

http://phet.colorado.edu/en/simulation/circuit-construction-k...

Permalänk
Medlem

Låter som en variation av det här

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W