Problem med internetavbrott vid användning av router

Permalänk
Medlem

Problem med internetavbrott vid användning av router

Hejsan, har på senare tid fått ett enligt mig ganska skumt problem som jag behöver lite hjälp med.

Det är så att exakt var 20:e minut får jag avbrott med packageloss, mätt med pingplotter. Det händer bara när jag har en router inkopplad, och funkar alltså bra om jag kör med datorn direkt i modemet. Jag antog först att det var något med routern, men har nu testat med en ny av en annan tillverkare (första som jag fick problem med va en belkin, och den nya är en netgear (som jag lånat av en kompis där den funkade bra)) och jag börjar bli galen på detta nu...

Avbrotten sker alltså var 20:e minut ganska exakt på sekunden, och håller på i cirkus 50 sekunder...

Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Fråga gärna om ni vill veta något ytterligare!

Mvh Håkan

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk

verkar som den tappar kontakt vid ip förnyelse (dhcp) kolla så du har rätt inställningar för din wan kontakt

Permalänk
Medlem

Förmodligen så är det något fel på ditt modem om 2 router inte funkar från 2 olika tillverkare. Så är nog modem som håller på att lägga av.
Hade ett sånt problem för ett tag sen men det var min router som la av, och tappade anslutning var 20min. Men kom tillbaka efter ca 20sek. Men var väldigt jobbigt att spela med.
Så köpte bara en ny router och modem sen dess funkar det felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Förmodligen så är det något fel på ditt modem om 2 router inte funkar från 2 olika tillverkare. Så är nog modem som håller på att lägga av.
Hade ett sånt problem för ett tag sen men det var min router som la av, och tappade anslutning var 20min. Men kom tillbaka efter ca 20sek. Men var väldigt jobbigt att spela med.
Så köpte bara en ny router och modem sen dess funkar det felfritt.

Ok får kolla upp modemet då, tack

Skrivet av SkalmanBC:

verkar som den tappar kontakt vid ip förnyelse (dhcp) kolla så du har rätt inställningar för din wan kontakt

Använder dock statisk ip, men har ingen koll på nätverk så detta kanske sker ändå?

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280