Intel släpper tre nya Core i5 utan GPU

Permalänk
Medlem

Hutlöst pris för en försämrad modell som är på utgående. Hur tänkte de här? Det hade varit mer logiskt med en prissänkt "classic"-modell för att mjölka ut det sista ur sockelns livscykel innan Ivy tar över. 2000 pix??? Vidrigt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Om man inte har för avsikt att använda integrerad grafik så är ju faktiskt 2550K marginellt bättre än 2500K. Priset kommer säkerligen att falla, så jag förstår inte varför det gnälls så förbaskat.

Permalänk
Medlem

Udda val av prissättning :/

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Turbo Boost är en term som skulle stannat i Knight Rider förra århundradet.

Fast vem vill inte ha "Extreme Intel 2550+X-m0del TurboBoosted Unlocked Version"?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Att Intel släpper "samma" processorer med något högre CPU-frekvens är standard. Dock så har de nog missförstått konsumenterna vid denna lansering. De tror uppenbarligen att grafikdelen i CPU:n för de som kör med diskreta grafikkkort är värdelös. Men, det är den inte - tvärtom är den ju utmärkt att ha till både en framtida HTPC och som fallback i övrigt. För att inte tala om QuickSync.

Nä, denna modell borde hetat 2450K och kostat 300.- mindre än 2500K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyhigh:

Dyrare än den vanliga, saknar grafik och lägger bara till 100MHz...Vilken fördel får man med denna över den andra, förutom de 100MHz? Ger detta någon märkbar prestanda ökning, går den möjligen att klocka lite högre?

Precis som tidigare är det marknadsföringsknep för att hålle uppe prisnivån, konstgjord andning.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit bättre om det hade kommit en 2600k utan grafik del för runt 2000 kr

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om man inte har för avsikt att använda integrerad grafik så är ju faktiskt 2550K marginellt bättre än 2500K. Priset kommer säkerligen att falla, så jag förstår inte varför det gnälls så förbaskat.

Hur tänker du nu? Skillnaden är ju bara att man får gå in i bios och höja multipeln 1 steg på 2500k manuellt istället för att fabriken gjort det åt dig. Att betala mer för det när man får mindre är ju bara korkat. GPUn används sällan, men som någon sa, den är bra att ha för felsökning, reserv ifall att grafikkortet går sönder och för framtida bruk i en icke spel maskin.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Det finns säkert någon vis person här på forumet som kan svara på detta:
Om gpun inte funkar, är det då större eller mindre risk att få kisel som klockar dåligt, än om man köpt en 2500K?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inga bang-for-the-buck modeller för den som vill klocka alltså :/
processor för min del ska kosta max 1000kr och klocka bra. Moderkort omkring 500 kr. Utbudet i de lägre segmenten var bättre 2008 när jag byggde sist. Fortsätter vänta tills något prisvärt alternativ dyker upp...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Hur tänker du nu? Skillnaden är ju bara att man får gå in i bios och höja multipeln 1 steg på 2500k manuellt istället för att fabriken gjort det åt dig. Att betala mer för det när man får mindre är ju bara korkat. GPUn används sällan, men som någon sa, den är bra att ha för felsökning, reserv ifall att grafikkortet går sönder och för framtida bruk i en icke spel maskin.

Jag skrev marginellt, p.g.a. binning. Priset lär falla också.

Permalänk
Medlem

Va fan är detta, försöker dom mjölka ur mer pengar alltså.. gött för dom..

Permalänk

Blev lite rädd när jag läste rubriken. Trodde att det skulle vara något prisvärt eller så och att min nyköpta 2500K var ett dumt köp, men jag hade tur.

Permalänk
Medlem

Skulle ha skaffat En 2500k istället för min x4 955 trodde Bulldozer skulle bli bra

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave :):

Skulle ha skaffat En 2500k istället för min x4 955 trodde Bulldozer skulle bli bra

och varför duger inte x4 955 åt herrn?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag känner doften av flopp. Varför skulle man betala mer för att få mindre? Det finns ingen som helst logik i deras prissättning här.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Dave :):

Skulle ha skaffat En 2500k istället för min x4 955 trodde Bulldozer skulle bli bra

Bulldozer ÄR bra. Du kan inte säga att det är en dålig processor. Dock så är den väl inte lika bra som en intel :/ sen är ju priset "lite" lägre på Amd än intel prollar så klart dom e lite sämre. Dock inget o klaga på då dom fortfarande presterar väldigt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag skrev marginellt, p.g.a. binning. Priset lär falla också.

Förstår fortfarande inte hur du tänker. Det här är troligen processorer där GPU delen inte fungerar på grund av fel under tillverkningen, så det lär ju inte båda gott för resten av produkten heller. Priset kan falla, men med Ivy Bridge runt hörnet så lär priset för 2500k göra det också.

Skrivet av Gender Bender:

Jag känner doften av flopp. Varför skulle man betala mer för att få mindre? Det finns ingen som helst logik i deras prissättning här.

Jo, priset är dumt, men det de försöker göra är nog att få användning av CPUer där själva CPU delen funkar, men GPU delen inte gör det, så själva idén är god.

Skrivet av kvicksilv3r:

Bulldozer ÄR bra. Du kan inte säga att det är en dålig processor. Dock så är den väl inte lika bra som en intel :/ sen är ju priset "lite" lägre på Amd än intel prollar så klart dom e lite sämre. Dock inget o klaga på då dom fortfarande presterar väldigt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Jo precis, problemet är inte att AMD är dåligt...De är bra, men Intel är bättre.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

och varför duger inte x4 955 åt herrn?

Antagligen för långsam och för låg överklockningsmarginal för hans bruk?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Knepig prissättning på 2550k måste jag säga. Logik och prissättning bör väl inte blandas ihop men borde den inte vara ett par 100lappar billigare än 2500k?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en Ivy Bridge utan grafikdel också, så den som går i planer att uppgradera sitt huvudsystem slipper betala för ett halvdant integrerat grafikkort som bara ligger och slösar kisel och drar upp priset. Varför är det sån hysteri kring att det ska vara integrerad grafikdel när de enda som rimligen har glädje av det är de som vill ha antingen ett HTPC-system eller en maskin där grafiken inte är prioritet, dvs inte för spel? Med andra ord ett fåtal entusiaster som sitter och överklockar och kör superpi etc dagarna i ända och bara bryr sig om CPU-prestanda.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muf3:

Knepig prissättning på 2550k måste jag säga. Logik och prissättning bör väl inte blandas ihop men borde den inte vara ett par 100lappar billigare än 2500k?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, absolut. De hoppas troligen på att personer som är halv kunniga (kan tillräckligt för att bygga en dator, men hänger inte med på forum och hårdvaruutveckling) ska se en processor som ser ut att vara bättre (2550 VS 2500, klockhastighet och pris) trots att den inte är det, och köpa utan att forska om den.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Hoppas det kommer en Ivy Bridge utan grafikdel också, så den som går i planer att uppgradera sitt huvudsystem slipper betala för ett halvdant integrerat grafikkort som bara ligger och slösar kisel och drar upp priset. Varför är det sån hysteri kring att det ska vara integrerad grafikdel när de enda som rimligen har glädje av det är de som vill ha antingen ett HTPC-system eller en maskin där grafiken inte är prioritet, dvs inte för spel? Med andra ord ett fåtal entusiaster som sitter och överklockar och kör superpi etc dagarna i ända och bara bryr sig om CPU-prestanda.

Ivy Bridge utan GPU har jag svårt att tro att det blir någon, just bättre GPU är ju det de fokuserat på med Ivy. GPUn är, för en spelare, som sagt bra för felsökning, backup och för att kunna ärvas till någon annan maskin som inte behöver ett dedikerat kort i framtiden. Det är dock mest relevant för de billigaste CPUerna som man kan tänkas stoppa i en surf dator så att man kan få en billig men bra CPU och inte behöver ett dedikerat grafikkort.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadMantiz:

Hoppas det kommer en Ivy Bridge utan grafikdel också, så den som går i planer att uppgradera sitt huvudsystem slipper betala för ett halvdant integrerat grafikkort som bara ligger och slösar kisel och drar upp priset. Varför är det sån hysteri kring att det ska vara integrerad grafikdel när de enda som rimligen har glädje av det är de som vill ha antingen ett HTPC-system eller en maskin där grafiken inte är prioritet, dvs inte för spel? Med andra ord ett fåtal entusiaster som sitter och överklockar och kör superpi etc dagarna i ända och bara bryr sig om CPU-prestanda.

Fast nu får du ju betala mer för en processor vars grafikdel är felaktig. Känns det rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Ivy Bridge utan GPU har jag svårt att tro att det blir någon, just bättre GPU är ju det de fokuserat på med Ivy. GPUn är, för en spelare, som sagt bra för felsökning, backup och för att kunna ärvas till någon annan maskin som inte behöver ett dedikerat kort i framtiden. Det är dock mest relevant för de billigaste CPUerna som man kan tänkas stoppa i en surf dator så att man kan få en billig men bra CPU och inte behöver ett dedikerat grafikkort.

Den stora marknaden är väl ändå kontorsdatorer där de med hjälp av integrerade lösningar kan bli mindre, svalare och billigare. Själv ångrade jag mig lite för att jag skaffade moderkort som inte stöder den interna grafiken, spelar så lite att det vore vettigt att koppla ur grafikkortet ibland.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om man inte har för avsikt att använda integrerad grafik så är ju faktiskt 2550K marginellt bättre än 2500K. Priset kommer säkerligen att falla, så jag förstår inte varför det gnälls så förbaskat.

Hur menar du nu??

Man använder ju sällan integrerad grafik ändå, så allt som skiljer (i princip) är ju 100 MHz...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

Det är förmodligen med 2550K samma sak som 2500K DVS en halvt misslyckad 2600K/2700K. Antagligen sitter Intel med en massa CPUer där GPU delen är dålig men i övrigt OK. Man stänger av GPU delen och får en ok CPU som dessutom utvecklar mindre värme. Och vips så har man en "ny" modell. Klockar fm lika bra som 2500K eller bättre men "bara" 4 trådars.

Handen på hjärtat: Hur många använder den inbyggda GPU delen på sina 2500K/2600K/2700K ? Inte många misstänker jag. Och de flesta som har HTPC med en K-CPU använder deskreta grafikkort med olika typer av tyst kylning (ex: Arctic Cooling Accelero S1).

Att sedan prissättningen är hög beror på 2 saker.
1. Nyhetens behag.
2. Avsaknaden av bra konkurrenter. Nu får vi alla betala för AMDs fiasko med bulldozer. Ok nu knorrar alla AMDs fanboys men fakta är att Bulldozer är ett fiasko som vi alla får lida för. Oavsett vilket läger man tillhör.
Personligen kommer jag att inom 14dagar nergradera mitt PhII 965 system till dumburk (HTPC) och låta ett 2600K system bli speldosa och ett 2500k system bli brödburk. Allt pga Bulldozer`s fiasko.

I höstas så ryktades det om att Ivy Bridge skulle komma i Januari. Nu säger ryktet April. Gissa om "förseningen" beror på avsaknaden av en riktig konkurrent ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Hur menar du nu??

Man använder ju sällan integrerad grafik ändå, så allt som skiljer (i princip) är ju 100 MHz...

Ja, det är ju det jag skriver också. Jag har inte påstått att skillnaden är stor. Jag skrev "marginellt bättre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Förstår fortfarande inte hur du tänker. Det här är troligen processorer där GPU delen inte fungerar på grund av fel under tillverkningen, så det lär ju inte båda gott för resten av produkten heller. Priset kan falla, men med Ivy Bridge runt hörnet så lär priset för 2500k göra det också.

Att GPU-delen är avstängd och/eller defekt betyder inte att det är ngt fel på CPU-delen. Iom att dom är binnade högre så är det rimligt att dom generellt sett klockar en liten aning bättre.

Många sitter med P67-kort och har därmed ingen möjlighet att använda integrerad grafik. Jag räknar med att priset kommer ramla på plats, men det behöver det förstås inte göra.

Permalänk
Medlem

äh fan, kan de inte släppa IB utan gpu så man kan uppgradera datorn!

Visa signatur

^^^
@¿@
o