Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eppebansen:

Nej det finns fler Battlefield bad comapny 2, crysis, dirt 3, maffia 2, gta 4 och många fler spel som använder 4 trådar.
Visst vissa spela använder det inte så bra men det blir bättre och jag hade helst inte använt en två kärnig cpu i en gaming dator.
Intel G840 är absolut ingen dålig processor och är kraftigare när det kommer till spel med bara användning av 2 trådar
Jag har även kollat på lite tester av i3 2100 och det verkar som om det inte är så självklart eftersom de flesta spel verkar ha bättre stöd för intel cpuer.
Båda är prisvärda cpuer beroende på vad man ska använda den till.

Här är ett test med en Core i3 2100. Är ~20% snabbare än en G840.
http://piclair.com/data/dke7g.jpg

Permalänk
Medlem

Mycket intel i denna AMD-tråd

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Mycket intel i denna AMD-tråd

Vi jämför bara intel g840 och amd athlon II 631
tycker att 650kr ett mkt bra pris för athlon II 631 och jag berättade fördelar med den mot G840 men självklart finns det alltid för och nackdelar

Skrivet av Loxus:

Här är ett test med en Core i3 2100. Är ~20% snabbare än en G840.
http://piclair.com/data/dke7g.jpg

Ja det är den men det borde väll bero på till största del av att i3 2100 har HT?

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eppebansen:

Vi jämför bara intel g840 och amd athlon II 631
tycker att 650kr ett mkt bra pris för athlon II 631 och jag berättade fördelar med den mot G840 men självklart finns det alltid för och nackdelar

Ja det är den men det borde väll bero på till största del av att i3 2100 har HT?

Men den har bara två kärnor.
Det är jäkligt svårt att hitta tester på 631 -.-

Permalänk
Medlem

Jag köpte en AMD 960 Processor P.G.A Ekonomin, så jag kunde lägga mer på grafikkortet, och jag har alltid kört intel, men tycker AMD var bättre <3

Permalänk
Medlem

Att de är sjukt prisvärda ifall man har tur!

Min 960T rullar på 6 kärnor på 4.0Ghz, vilket ger en ganska sick prestanda för 900:-. Det tillsammans med mina 6850 Crossfire måste fan vara något bland det mest prisvärda man kan äga! Presterar fan som en 2500K+GTX580 fast för hälften av pengarna! (Räknar med 2500K utan klock).

Peace

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Tror vi har en rik snubbe som måste ha det dyraste här <3

Ja, jag hade ''bara'' haft hälften så många datorer, om jag inte hade haft AMD processorer och moderkort.
Då jag ofta köper AMD relaterade prylar på kompletts fyndhörna, så sparar jag ytterligare på det.
Dessutom så ser jag det som en sport att hitta så bra delar så billigt som möjligt.
Jag har hellre 3st bra & billiga AMD datorer än en dyr intelburk, bara för märket.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja, jag hade ''bara'' haft hälften så många datorer, om jag inte hade haft AMD processorer och moderkort.
Då jag ofta köper AMD relaterade prylar på kompletts fyndhörna, så sparar jag ytterligare på det.
Dessutom så ser jag det som en sport att hitta så bra delar så billigt som möjligt.
Jag har hellre 3st bra & billiga AMD datorer än en dyr intelburk, bara för märket.

Alltid lika kul när man hittar billiga saker. Jag fick tag på billiga am3 kort 99kr -199 kr inga clockningskort kanske men funkar bra och har aldrig testat clockat de. Corsair 450w som är byggd på en stabil och säker seasconic platt form med 105 c Japanska kondingar rakt av 299kr st väldigt bra klipp det med. Det var på teknikmagasinet det här. Andra klipp var nog tex när jag köpte ett gäng externa 18 st närmare bestämt Western digital 1.5 tb elements de första 12 för 399kr de andra 6 för 500kr drygt. Satt 4 st Wd 1.5 tb gp re4 enteprise server diskar. Och resten var 1.5 tb wd black.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Mycket intel i denna AMD-tråd

Det skulle finnas en Intel och en Nvidia tråd också tycker jag!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Alltid lika kul när man hittar billiga saker. Jag fick tag på billiga am3 kort 99kr -199 kr inga clockningskort kanske men funkar bra och har aldrig testat clockat de. Corsair 450w som är byggd på en stabil och säker seasconic platt form med 105 c Japanska kondingar rakt av 299kr st väldigt bra klipp det med. Det var på teknikmagasinet det här. Andra klipp var nog tex när jag köpte ett gäng externa 18 st närmare bestämt Western digital 1.5 tb elements de första 12 för 399kr de andra 6 för 500kr drygt. Satt 4 st Wd 1.5 tb gp re4 enteprise server diskar. Och resten var 1.5 tb wd black.

Edit 2 st 64gb ssd för 500kr styck cirka också komplett 1337 deal sen lite annat

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Edit 2 st 64gb ssd för 500kr styck cirka också komplett 1337 deal sen lite annat

Vad sägs om en ASUS Crosshair IV Formula för 845:- på Komplett?
Allt i orörd kartong, någon hade pillat lite i kartongen bara
Gigabyte GA-990FXA-UD3 för 670:-
3st Corsair TX650W V2 555:-/st (alltid bra att ha)
ett Corsair CX600W 380:-
AMD FX-4100 x4 3,6Ghz 513,75:-
Corsair H100 430:-
2st Antec Kühler H2O 620 399:- & 379:-
Noctua NH-U12P SE2 399:-
2 par Corsair Vengeance PC-12800 2x4Gb DDR3 1600MHz 299:-/parKingston HyperX SSD SH100S3 120GB 999:-
Corsair SSD Force Series 3 120GB 999:-
Ett par Western Digital Caviar Blue 500Gb 299:-/st
HIS Radeon HD 6970 2GB 2240:-
Sapphire Radeon HD 5850 Xtreme 1GB 995:-
Listan kan göras hur lång som helst
Men priserna förändras ju fort, om man gör ett klipp ena månaden så kan ordinarie priserna nästa månad vara lägre.
Jag har köpt en hel del AMD moderkort, Grafikkort och Processorer ''svinbilligt'' och efter ett par månader är ordinarie priserna i fatt, men klippet för stunden är alltid tacksamt.
Jag menar att ett AMD system med en Bulldoozer, ASUS ROG-kort och 8Gb minne med 6970 grafik och ett TX750W, samt 120Gb SSD för runt 5500:-
Det är billigt, och klarar det mesta man behöver göra i en dator.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vad sägs om en ASUS Crosshair IV Formula för 845:- på Komplett?
Allt i orörd kartong, någon hade pillat lite i kartongen bara
Gigabyte GA-990FXA-UD3 för 670:-
3st Corsair TX650W V2 555:-/st (alltid bra att ha)
ett Corsair CX600W 380:-
AMD FX-4100 x4 3,6Ghz 513,75:-
Corsair H100 430:-
2st Antec Kühler H2O 620 399:- & 379:-
Noctua NH-U12P SE2 399:-
2 par Corsair Vengeance PC-12800 2x4Gb DDR3 1600MHz 299:-/parKingston HyperX SSD SH100S3 120GB 999:-
Corsair SSD Force Series 3 120GB 999:-
Ett par Western Digital Caviar Blue 500Gb 299:-/st
HIS Radeon HD 6970 2GB 2240:-
Sapphire Radeon HD 5850 Xtreme 1GB 995:-
Listan kan göras hur lång som helst
Men priserna förändras ju fort, om man gör ett klipp ena månaden så kan ordinarie priserna nästa månad vara lägre.
Jag har köpt en hel del AMD moderkort, Grafikkort och Processorer ''svinbilligt'' och efter ett par månader är ordibnariepriserna ifatt, men klippet för stunden är alltid tacksamt.
Jag menar att ett AMD system med en Bulldoozer, ASUS ROG-kort och 8Gb minne med 6970 grafik och ett TX750W, samt 120Gb SSD för runt 5500:-
Det är billigt, och klarar det mesta man behöver göra i en dator.

Jo fina klipp 500 gb för 299 var det nu i thai annars var det inte så jätte billigt kanske?

5850 var det när inet hade deal eller? vet att dem hade för 1000kr själv köpte jag för 1700 när komplett hade det billigt låg runt 3000kr då. Om det var inet du köpte på vet jag att folk fick köpa 5870 för samma pris när de tog slut:)

Cx 600w för 380 är dock billigt men är nog inget jag skulle vilja ha i min rigg som går 24/7 byggt med billigare kondingar än gammla cx 400w som dock var ett väldigt bra nätagg. Men cx600 är knappast något ace nätagg men bara något du bör tänka på tycker jag:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jo fina klipp 500 gb för 299 var det nu i thai annars var det inte så jätte billigt kanske?

5850 var det när inet hade deal eller? vet att dem hade för 1000kr själv köpte jag för 1700 när komplett hade det billigt låg runt 3000kr då. Om det var inet du köpte på vet jag att folk fick köpa 5870 för samma pris när de tog slut:)

Cx 600w för 380 är dock billigt men är nog inget jag skulle vilja ha i min rigg som går 24/7 byggt med billigare kondingar än gammla cx 400w som dock var ett väldigt bra nätagg. Men cx600 är knappast något ace nätagg men bara något du bör tänka på tycker jag:)

Sapphire gjorde en slutspurt med ett kortare HD5850 som dom sålde för 1295:- på komplett i april 2011, då köpte hag ett, sedan några veckor senare hade dom sänkt till 995:- och jag kunde inte låta bli, Ja jag köpte ett på 1337 Oxå för 1547:- det var ju oxå billigt. mitt första 5850 kostade ju 2675:-
Jag vet att CX inte är så bra men Corsair & 600W är ju bättre än ACE & 1000W
Nja Caviar blue var ju billigt då jämfört med nu.
Däremot Kingston HyperX 120Gb med uppgraderings kittet för 999:- på Inet var billigt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641083

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Är det bara jag som tycker att den här trådens existens sågar AMD lite extra mycket? Det känns lite som "kom igen, nu försöker vi hitta nåt dom är bra på".

Så illa är det ju inte, bara det att Intel just nu ligger bättre till när det gäller strömsnåla prestandaprocessorer.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Jag har en AMD 631 vill ni se hur den presterar så säg bara till så kan jag knåda ihop ett litet test.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Tja... Jag skaffade en 2500k i sommras för att det var det som jag kunde få mest prestanda ur den och jag använder inte så många applikationer som använder mer än 4 trådar. Om man inte köper sin processor för att den är bra för sin budget och prestanda så kan man lika gärna gå och köpa en HP dator och slänga sina pengar i skön.

BTW, jag må vara delvis en intel fanboy men när det gäller grafik så kan jag lugnt säga AMD > Nvidia > Intel

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

jag tycker det är pålitlig källan, man får ju såla ut de som är relevant, och man kan väl säga att man skall vara kritisk och ta informationen med en nypa salt? är väl bättre förklarat,

Det där är bara ett snällare sätt att skriva precis det jag skrev. Om man inte kan vara säker på att informationen är korrekt så är det inte en pålitlig källa.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Avstängd

Satt och kollade lite på HW monitor..och där står det att original frekvensen på min 631'a är 4000mhz...

Uploaded with ImageShack.us

Tyvärr har jag sketet CX agg och original cpu-kylare så jag kan inte pressa upp prollen

Ska även se om man kan flascha så att man kan unlocka cpun med via biosen kanske har 4st extra kärnor ;)?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det där är bara ett snällare sätt att skriva precis det jag skrev. Om man inte kan vara säker på att informationen är korrekt så är det inte en pålitlig källa.

ofc, bara så att andra kan få se det ifrån en annan point of view

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Wikipedia kan vem som helst gå in och ändra på och skriva precis vad dom vill. Det är inte en pålitlig källa.

Wikipedia har ju däremot källhänvisning till nästan varenda siffra dom skriver, vilket gör att den i dom flesta fall är väldigt pålitlig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Wikipedia har ju däremot källhänvisning till nästan varenda siffra dom skriver, vilket gör att den i dom flesta fall är väldigt pålitlig.

Markerade nyckelorden. Wikipedia är jättebra om man vill hitta information och det inte gör så mycket om det blir lite fel, men att något står där bevisar ingenting. Om det finns en källhänvisning så kan man ju däremot gå till källan som de refererar till och använda den själv om det är en bra källa.
I de flesta fall har de rätt, men inte i det här fallet. Även Emil och Jonas tog upp det lite kort i en fredagspanel någon gång, men kommer inte ihåg när, där de sa i stort sett samma sak, att de var tveksamma till om det verkligen kunde kallas kärnor och att det inte finns en officiell definition.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Amd satsar mycket på att ha många kärnor vikket inte Intel gör

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qwerty1337:

Amd satsar mycket på att ha många kärnor vikket inte Intel gör

Dom har lite dålig prestanda/kärna, men annars håller jag med om att det är en bra sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Amd satsar mycket på att ha många kärnor vikket inte Intel gör

True story

Permalänk
Skrivet av stritfajt:

Vilken definition använder du? Första träffen på google vid sökning på processorkärna är wikipedia, med definitionen "Processorkärnan är den innersta delen i en processor som utför databeräkningar.". En fx-8120/50 kan utföra 8 samtidiga beräkningar och har således åtta kärnor.

Det spelar iofs mindre roll då en 2600K HT-kärna i de flesta fall ändå ger bättre prestanda, även i applikationer som utnyttjar kärnorna fullt ut och gör det dessutom vid lägre klockfrekvens. Att då man inte kallar en HT-kärna för kärna, men däremot en sämre presterande Bulldozermodul kärna, är väl tämligen oväsentligt. Vad är meningen med många kärnor, när de inte har bättre IPC per styck?
Ser man på det på sättet att en Bulldozer FX8150 har åtta kärnor, men ändå får stryk av en fyrkärnig i7 2600K som dessutom är lägre klockad, så känns det som om man får otroligt lite prestanda i en FX8150. Om man däremot ser båda processorerna som fyrkärniga, med något slags resursdelning så att de av program uppfattas som åttakärniga, alternativt om båda betraktas som åttakärniga processorer, så verkar helt plötsligt inte steget mellan Intel och AMD särskilt stort.

Därför tycker jag att det är dumt att propsa på att FX8150 är åttakärnig, det får ju bara den att se sämre ut.

Bara en tanke......

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

AMD är bäst ingen protest

Skrivet av qwerty1337:

Amd satsar mycket på att ha många kärnor vikket inte Intel gör

Generalisera mera

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hjälpsam

Kom att tänka på en till sak som AMD är bättre på, Virtuella maskiner!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |