Permalänk
Skrivet av MrAdde:

ska nämligen köpa denna till min polares Mini-ITX dator som han ska spela på.
https://www.inet.se/produkt/5308690/amd-athlon2-x4-631-2-6ghz...
Den ska även klocka rätt bra, så prestandan lär bumpas upp en hel del.

Varför inte ta Athlon II X4 651 istället, den körs ju dels redan i 3GHz och har högre multipel, vilket borde göra den lättare att överklocka (FM1 brädorna verkar ju inte vara så bra på att höja basfrekvensen, så högre multipel bör hjälpa till en del). Prisskillnaden är ju inte så blodig, 150-200kr ungefär.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

Intel är snabbare även under Linux där man använder GCC som är plattformsneutral(finns GCC för alla arkitekturer), det är tom så att Linux-binärer för 64 bitar alltid är kompilerade för "AMD64". Case closed.

AMD har egna kompilatorer, problemet är att ingen använder dom så det finns få benchmarks, men GCC använder som sagt alla inom Open Source.

Det är möjligt att Intel fortfarande går fortare i många applikationer, men är skillnaden lika stor? det tvivlar jag på, Case still open, not Closed.

Skrivet av the squonk:

När man pratar kompilatorer så är ju frågan hur många Windows-program som är kompilerade med Intels(diskriminerande) kompilator, sanningen är väl att de flesta program är kompilerade med _Microsofts_ kompilator(Visual Studio) och den skall inte ge Intel några omedelbara fördelar baserade på arkitektur.

Alltså i riktiga program spelar Intel-kompilator problematiken mindre roll, sen att en del benchmarks är missvisande är en annan sak, men Intel är fnv snabbare även i "riktiga" program.

Den används i alla fall till PCMArk05.
http://arstechnica.com/hardware/reviews/2008/07/atom-nano-rev...
Intels kompilator pluggas väl in under Visual Studio? (om man inte kör kompilering via CLI), innan benchmarkprogrammen ordentligt redovisar vilken kompilator som använts, kan vi inte veta hur utbrett problemet är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tasorrog:

Tycker AMD gör skit bra grafikkort

Nä skit gör de inte men mycket riktigt gör de skitbra grafikkort. Och har man en begränsad budget så är deras processorer rätt bra med.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Dock ska det sägas, Bulldozer är bara skrot.

Jag håller inte med någonstans
Även ifall det, är som väldigt många sagt, inte ens nära att vara färdigt, så är dem fortfarande bra.

Presterar ju som en X6 1100T vid stock, så så dåligt tycker jag verkligen inte det är. Om dem ändå varit lite lägre i pris (Köpte min ny från en kille på Swec för 1400), så hade det varit ett bra val. (Om man inte betalar elräkningar )

Min 8120 har klarat allting jag slängt mot den utan problem, sätter 21k poäng i 3D Mark Vantage vid 4,2 GHz, och drar inte så förbaskat mycket ström I mitt fall har detta dock inte varit annat än positivt, då jag slängt ut mitt element

Edit*
http://3dmark.com/compare/3dmv/3132721/3dmv/3521932

i5 2500K vid 4,5 GHz presterar inte så märkvärdigt mycket bättre. Den med 24k poäng har även ett rejält klockat grafikkort, som vi alla vet gör skillnad i Vantage
(Tog översta (de med mest), och de med lägst poäng för att jämföra).
Tittar man endast på CPU (vilket är det intressanta), så ligger dem runt 22 -24k.
-------
Tänkte jag fortsätter, och visar X6 1090T.
Den vänstra är stock, den högra är klockad till 4 GHz.
http://3dmark.com/compare/3dmv/3508842/3dmv/3761546

Den vid 4 GHz får ungefär samma som mig

Edit, igen*
Mina uppskattningar va inte helt 100
Får P20121 poäng i 3D Mark Vantage med en 8120 vid 4,2 GHz.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag vet en sak som var skitbra med moderkorten till AMD för AM2+ och tidiga AM3, firewire-stöd även på de billigare modellerna (inte de billigaste dock) och vissa är verkligen bra fortfarande. Intel-baserade moderkort med samma features kostade minst 500 kr mer.

Sen tycker jag Phenom II X4 fortfarande är en bra processor även om de är ganska långt efter "moderna" processorer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag håller inte med någonstans
Även ifall det, är som väldigt många sagt, inte ens nära att vara färdigt, så är dem fortfarande bra.

Presterar ju som en X6 1100T vid stock, så så dåligt tycker jag verkligen inte det är. Om dem ändå varit lite lägre i pris (Köpte min ny från en kille på Swec för 1400), så hade det varit ett bra val. (Om man inte betalar elräkningar )

Min 8120 har klarat allting jag slängt mot den utan problem, sätter 21k poäng i 3D Mark Vantage vid 4,2 GHz, och drar inte så förbaskat mycket ström I mitt fall har detta dock inte varit annat än positivt, då jag slängt ut mitt element

Edit*
http://3dmark.com/compare/3dmv/3132721/3dmv/3521932

i5 2500K vid 4,5 GHz presterar inte så märkvärdigt mycket bättre. Den med 24k poäng har även ett rejält klockat grafikkort, som vi alla vet gör skillnad i Vantage
(Tog översta (de med mest), och de med lägst poäng för att jämföra).
Tittar man endast på CPU (vilket är det intressanta), så ligger dem runt 22 -24k.
-------
Tänkte jag fortsätter, och visar X6 1090T.
Den vänstra är stock, den högra är klockad till 4 GHz.
http://3dmark.com/compare/3dmv/3508842/3dmv/3761546

Den vid 4 GHz får ungefär samma som mig

Edit, igen*
Mina uppskattningar va inte helt 100
Får P20121 poäng i 3D Mark Vantage med en 8120 vid 4,2 GHz.

Tyvärr är skillnaden stor i realworld-applikationer där inte klockade zambezi hänger med.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag vill påstå att HD3000 är bra, för att vara inbyggt. Det uppfyller alla mina krav och mer.

A8-3800 verkar riktigt lockande, men jag kan inte hitta den i Sverige. Är det en ny modell påväg in?

Det är precis som du säger, den verkar svår att få tag på. Dock hittade jag denna som också uppfyller dessa krav. Min gissning är dock att det inte riktigt är samma gpu del, dock har jag inte kontrollerat. Mycket möjligt är det ju så att de redan börjar fasa ut dem för de nya Trinity kretsarna (om detta nu är vad de hette.)

http://www.inet.se/produkt/5308698/amd-a6-x4-3670k-2-7ghz-fm1

Jag kan dock hålla med om det du säger för att vara integrerat är inte HD3000 helt fy skam. Min Mac Mini har själv samma funkar förvånansvärt bra.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Tyvärr är skillnaden stor i realworld-applikationer där inte klockade zambezi hänger med.

Håller inte med där heller
Denna datorn känns bra mycket snabbare än min äldre 760.
(Medveten om att jag kan ha en form av tunnelseende då jag är lite av en fanboy, men har inte varit så nöjd med en dator som jag är med denna..och det är några )

Skulle gärna vilja ha några exempel?

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Intel är snabbare även under Linux där man använder GCC som är plattformsneutral(finns GCC för alla arkitekturer), det är tom så att Linux-binärer för 64 bitar alltid är kompilerade för "AMD64". Case closed.

AMD har egna kompilatorer, problemet är att ingen använder dom så det finns få benchmarks, men GCC använder som sagt alla inom Open Source.

Eh nej GCC mtune generic är optimerad för IA32/AMD64/EM64T (Både Intel och AMD) IA64 slog inte igenom som tänkt men AMD64 fastna på marknaden och därav plockades den in snabbare och btw så är Intels EM64T mer eller mindre en ren klon av AMD64 så optimeringen där är troligen nästan identisk.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SuperSverker:

Håller inte med där heller
Denna datorn känns bra mycket snabbare än min äldre 760.
(Medveten om att jag kan ha en form av tunnelseende då jag är lite av en fanboy, men har inte varit så nöjd med en dator som jag är med denna..och det är några )

Skulle gärna vilja ha några exempel?

Mvh

Här finns några exempel på din känsla stämmer med verkligheten.
http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8150-zambezi-bulldozer...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag tror AMD är på gång och hoppas dom kan dra fram en ny "Radeon 9700 Pro" ur hatten fast på cpu och platforms sidan förstås :D. Utan AMD hade Intel varit svindyra och förmodligen haft avsevärt lägre prestanda än idag (på 90-talet fick man ge 100k för en 486'a, idag får du en värsting för 2-5k).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Här finns några exempel på din känsla stämmer med verkligheten.
http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8150-zambezi-bulldozer...

Jag fattar verkligen inte, väldigt många pratar om att Bulldozer var en så otroligt stor flipp, men den enda riktiga floppen jag kan se..är AMD's marknadsförings avdelning, som nu är borta
Den presterar ju faktiskt helt okey för 1800 :- (snackar om 8120, finns absolut ingen anledning att gå på 8150)

Skrivet av Stefanp67:

Jag tror AMD är på gång och hoppas dom kan dra fram en ny "Radeon 9700 Pro" ur hatten fast på cpu och platforms sidan förstås :D. Utan AMD hade Intel varit svindyra och förmodligen haft avsevärt lägre prestanda än idag (på 90-talet fick man ge 100k för en 486'a, idag får du en värsting för 2-5k).

Hade gärna velat vara så datorintresserad som jag är idag, som när Athlon FX regerade

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag fattar verkligen inte, väldigt många pratar om att Bulldozer var en så otroligt stor flipp, men den enda riktiga floppen jag kan se..är AMD's marknadsförings avdelning, som nu är borta
Den presterar ju faktiskt helt okey för 1800 :- (snackar om 8120, finns absolut ingen anledning att gå på 8150)

Hade gärna velat vara så datorintresserad som jag är idag, som när Athlon FX regerade

Kan bara hålla med! FX är underskattad bara för att den hypades så av AMD's före detta marknadsavdelning. Har själv även en FX-8120 helt underbar CPU.

Själv hade jag AMD's första Athlon CPU som släpptes var det 1999 eller 2000. Var på 500mhz och Slot A som det hette. Slog allt som intel hade att erbjuda just då. Helt underbar CPU. Moderkortet från Gigabyte kom i en generisk blå, röd låda, det vara bara modell nr. på sidan som avslöjade att det var från Gigabyte. Detta för att tillverkarna då var rädda får att inte få de senaste chipseten från Intel om de tillverkade AMD moderkort.

http://www.pcmech.com/article/amd-athlon/

Mitt system efter detta hade en AMD Athlon Thunderbird 1200mhz, denna är en Socket A processor. Systemet står på golvet sidan om mig, det funkar prima ännu men används numera sällan.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Kan bara hålla med! FX är underskattad bara för att den hypades så av AMD's före detta marknadsavdelning. Har själv även en FX-8120 helt underbar CPU.

Själv hade jag AMD's första Athlon CPU som släpptes var det 1999 eller 2000. Var på 500mhz och Slot A som det hette. Slog allt som intel hade att erbjuda just då. Helt underbar CPU. Moderkortet från Gigabyte kom i en generisk blå, röd låda, det vara bara modell nr. på sidan som avslöjade att det var från Gigabyte. Detta för att tillverkarna då var rädda får att inte få de senaste chipseten från Intel om de tillverkade AMD moderkort.

http://www.pcmech.com/article/amd-athlon/

Mitt system efter detta hade en AMD Athlon Thunderbird 1200mhz, denna är en Socket A processor. Systemet står på golvet sidan om mig, det funkar prima ännu men används numera sällan.

Tack för länken, riktigt intressant läsning!
Får mig bara fråga mig själv, vafan hände..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tack för länken, riktigt intressant läsning!
Får mig bara fråga mig själv, vafan hände..

Jag vet inte varför AMD råkade ut för ekonomiska svårigheter, men jag tror själv det hela började när de tvingades sälja av sin processor tillverkningsdel (det som idag är GlobalFoundries. För så designade AMD och tillverkade sina egna CPU:er som det ser ut idag så designar dem endast sen står andra för tillverkningen, så som just GlobalFoundries. Hade inte AMD köpt upp ATI är det inte säkert de hade funnits idag kan jag tänka mig i alla fall. Framtiden får utvisa var det bär av.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Jag vet inte om ni läst detta?

http://www.fudzilla.com/home/item/25695-amd-pulls-blind-test-...

Intressant resultat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

AMDproppar e ju mkt snyggare helt enkelt ;D

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nja, inte särskilt, de har ju sett till att båda datorerna är GPU-begränsade och inte CPU-begränsade, det finns nog inget modernt spel som är CPU-begränsat i Eyfinity-upplösningar, ens med ett HD7970. FPS-mässigt misstänker jag att de skulle fått samma resultat med en Phenom II x4 965 eller i5 2300. Så utslaget blir lite slumpmässigt, men som PR-trick är det säkert rätt effektivt (väldigt få verkar tänka kritiskt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Nja, inte särskilt, de har ju sett till att båda datorerna är GPU-begränsade och inte CPU-begränsade, det finns nog inget modernt spel som är CPU-begränsat i Eyfinity-upplösningar, ens med ett HD7970. FPS-mässigt misstänker jag att de skulle fått samma resultat med en Phenom II x4 965 eller i5 2300. Så utslaget blir lite slumpmässigt, men som PR-trick är det säkert rätt effektivt (väldigt få verkar tänka kritiskt).

Jo men det är så en modern rigg ser ut och spelas på. Jag tror inte folk med Intel processor vrider ner upplösningen till 1024*768 för att kunna känna kraften i CPU. Och de där extra sisådär fem FPS över en AMD processor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, inte särskilt, de har ju sett till att båda datorerna är GPU-begränsade och inte CPU-begränsade, det finns nog inget modernt spel som är CPU-begränsat i Eyfinity-upplösningar, ens med ett HD7970. FPS-mässigt misstänker jag att de skulle fått samma resultat med en Phenom II x4 965 eller i5 2300. Så utslaget blir lite slumpmässigt, men som PR-trick är det säkert rätt effektivt (väldigt få verkar tänka kritiskt).

Tänkte på detta med när jag såg länken ploppa upp på deras twitter.
Är HT problemet med BF3 fixat?
För kan ju vara dom dropsen man känt av när man spelat på Intel setupen.

När det inte är en oberoende part så tar jag aldrig såna tester seriöst.

Bra med AMD: Tunga applikationer så är dom riktigt bra, lika så i fler trådade.
I spel och ikke fler trådade applikationer så är dom markant sämre.
(Tänker nu främst på Bulldozer och x6)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo men det är så en modern rigg ser ut och spelas på. Jag tror inte folk med Intel processor vrider ner upplösningen till 1024*768 för att kunna känna kraften i CPU. Och de där extra sisådär fem FPS över en AMD processor.

Nej, men då kan man ju köpa en gammal phenom till sitt nya bygga oavsett budget då, för hur länge man kan ha kvar processorn och hur snabbt den gör andra saker är ju irrelevant.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Tänkte på detta med när jag såg länken ploppa upp på deras twitter.
Är HT problemet med BF3 fixat?
För kan ju vara dom dropsen man känt av när man spelat på Intel setupen.

När det inte är en oberoende part så tar jag aldrig såna tester seriöst.

Bra med AMD: Tunga applikationer så är dom riktigt bra, lika så i fler trådade.
I spel och ikke fler trådade applikationer så är dom markant sämre.
(Tänker nu främst på Bulldozer och x6)

AMD har också HT, fast de räknar då varje kärna som 2 istället för att vara ärliga och säga att det är 1 kärna som klarar av att köra 2 trådar. Deras "HT" lösning är effektivare, men det blir inte 2 kärnor.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo men det är så en modern rigg ser ut och spelas på. Jag tror inte folk med Intel processor vrider ner upplösningen till 1024*768 för att kunna känna kraften i CPU. Och de där extra sisådär fem FPS över en AMD processor.

Nepp, vi trycker på "render", går och gör en kopp kaffe, kommer tillbaka lagom tills renderingen är klar, och slipper vänta med att börja spela tills kaffet är kallt

Jag tror inte nån säger emot att båda lägrens modernare cpu'er duger mer än väl till renodlade spelburkar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

AMD har också HT, fast de räknar då varje kärna som 2 istället för att vara ärliga och säga att det är 1 kärna som klarar av att köra 2 trådar. Deras "HT" lösning är effektivare, men det blir inte 2 kärnor.

Men med Intel processorer så var det en bugg i bf3 att med HT på så kunde man få random fps drops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag håller inte med någonstans
Även ifall det, är som väldigt många sagt, inte ens nära att vara färdigt, så är dem fortfarande bra.

Presterar ju som en X6 1100T vid stock, så så dåligt tycker jag verkligen inte det är. Om dem ändå varit lite lägre i pris (Köpte min ny från en kille på Swec för 1400), så hade det varit ett bra val. (Om man inte betalar elräkningar )

Jag tog med i beräkningen att den inte presterar bättre än en över ett år gamal CPU från samma företag, den drar ström som jag vet inte vad, och så alla barnsjukdommar (Random BSODs och liknande) och den ojämna prestandan i den och för att inte tala om det hutlösa priset...

Nej, i dagsläget får man leta efter ett sämmre köp. I framtiden kanske, men jag hade hellre sett en Phenom III.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

AMD har också HT, fast de räknar då varje kärna som 2 istället för att vara ärliga och säga att det är 1 kärna som klarar av att köra 2 trådar. Deras "HT" lösning är effektivare, men det blir inte 2 kärnor.

Nej, AMD har inte HT. Och ja, deras teknik påminner men är långt mycket mer än så, det är två kärnor som delar decoder och prefetch, övriga delar har de fortfarande för sig.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Nepp, vi trycker på "render", går och gör en kopp kaffe, kommer tillbaka lagom tills renderingen är klar, och slipper vänta med att börja spela tills kaffet är kallt

Jag tror inte nån säger emot att båda lägrens modernare cpu'er duger mer än väl till renodlade spelburkar.

Hahaha! Nej det tror inte jag i heller faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Amd phenom 2 955/965 är väldigt prisvärda processorer dock drar dem mer watt än intel

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

AMD förtjänar en medalj för priserna. Det GÅR att få en gaming burk utan Intels dyra prollar

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo men det är så en modern rigg ser ut och spelas på. Jag tror inte folk med Intel processor vrider ner upplösningen till 1024*768 för att kunna känna kraften i CPU. Och de där extra sisådär fem FPS över en AMD processor.

Det är en viss skillnad på 5760x1080 och 1024x768 skulle jag vilja säga, vanligaste upplösningen i dagsläget torde vara 1920x1080(och 1920x1200).
Vid 1920x1080 finns det potential för en viss FPS-skillnad mellan processorerna beroende på spel, så där skulle det kunna finnas en märkbar skillnad mellan processorerna (återigen beroende på spel, i de flesta FPS-spel märks ingen skillnad ens vid den upplösningen). Men vid 5760x1080 har man försäkrat sig om att GPU skall lägga locket på och skillnaden mellan processorerna blir försumbar.

Vad jag menar är att som jämförelse sett är testet kasst, eftersom de skulle kunna slänga in bra mycket klenare processorer och inte se någon skillnad då heller. Testet säger ju egentligen nada om hur pass kraftfull processorn är, bara att den är tillräckligt kraftfull för att driva spel när GPU begränsar prestandan. Som PR-jippo är det säkerligen mer lyckat, eftersom det inte är särskilt många vanliga användare som ens vet om hur pass kraftfull även en mellanklassprocessor är i dagsläget, när det kommer till spel. Att sätta upp ett sådant test kan bara generera en Win-Win situation för AMD, de vet ju att prestandan är i princip identisk, eftersom grafikkortet dikterar den, så utfallet blir troligtvis att de flesta säger att de inte ser någon nämnvärd skillnad = Win, i bästa fall får de lite fler röster = Win, i sämsta fall får de lite färre röster = Win (eftersom det inte lär vara en majoritet och man "bevisat" att processorn är bra nog).

Jag misstänker att utfallet skulle blivit detsamma även om de satt upp två exakt identiska system, eftersom folk förväntar sig att se skillnad.

Visa signatur

~Pelle~