Optisk läsare fungerar ej: "Det finns ingen CD/DVD-spelare".

Permalänk

Optisk läsare fungerar ej: "Det finns ingen CD/DVD-spelare".

Hej,

Jag har just hämtat ut min dator från en butik i sthlm. Jag har bytt chassi och därmed fått alla mina komponenter monterade i ett nytt chassi.

Problemet är att det optiska läsaren inte tycks vara installerad i W7 eller något. Det står "Det finns ingen CD/DVD-spelare", vilket uppenbarligen inte stämmer eftersom jag kan öppna och stänga luckan till spelaren. När jag går in på kontrollpanalen står det inget om optiska läsare. Någon som vet vad jag borde göra för att få igång den optiska enheten?

Visserligen kan jag gå ner till butiken imorgon, men det känns som att detta borde vara rätt enkelt att lösa.

Vore mycket tacksam för hjälp.

utökad info.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollinaire:

Hej,

Jag har just hämtat ut min dator från en butik i sthlm. Jag har bytt chassi och därmed fått alla mina komponenter monterade i ett nytt chassi.

Problemet är att det optiska läsaren inte tycks vara installerad i W7 eller något. Det står "Det finns ingen CD/DVD-spelare", vilket uppenbarligen inte stämmer eftersom jag kan öppna och stänga luckan till spelaren. När jag går in på kontrollpanalen står det inget om optiska läsare. Någon som vet vad jag borde göra för att få igång den optiska enheten?

Visserligen kan jag gå ner till butiken imorgon, men det känns som att detta borde vara rätt enkelt att lösa.

Vore mycket tacksam för hjälp.

Kan ju vara att SATA kabeln inte ä inkopplad.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Kan ju vara att SATA kabeln inte ä inkopplad.

Tack för tipset. Jag tänkte att det kunde vara något sådant. Ska SATA-kabeln kopplas till moderkortet? Jag ha ingen erfarenhet av datorers insida.

Permalänk
Medlem

Ja de ska kopplas till moderkortet, brukar stå SATA 0, 1, 2 osv på moderkortet där kontakterna är belägna, oftast på höger sida av kortet. Se till så att sladden sitter i ordentligt i båda ändar och att den inte är böjd mer än 90 grader åt något håll.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk

Tack för hjälpen. Jag öppnade chassit (Fractal Design R3) och tryckte till sata-kabeln som gick in i själva OE (den satt lite löst) efter det har det fungerat bra.