Permalänk

Skoldiskusion

Tjena alla på Sweclockers!

På min skola har vi fått macbooks unibody 2010 13'' modeller. Idag började ryktet om att vi skulle få Ipads av någon anledning. Själv tycker jag det är halvt idiotiskt. Vi har ju fått datorer till skolarbete. Vi skriver mest på dem och det känns som en dum idé att börja skriva på något som har en touch skärm för att det tar längre tid själv får jag lite ont i händerna om jag skriver under en längre tid på en touch skärm. Om vi skulle ha någon tablet i skolan så skulle det vara en transformer prime för att man kan koppla in tangentbord lätt i den.

Nu har det delat upp sig lite i klassen om vilka som vill ha en Ipad och vilka som vill ha kvar Macbooken. Vad tycker ni? Macbook vs Ipad? Men kom ihåg att det handlar om skolarbete och inte om vardagligt användade.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Tjena alla på Sweclockers!

På min skola har vi fått macbooks unibody 2010 13'' modeller. Idag började ryktet om att vi skulle få Ipads av någon anledning. Själv tycker jag det är halvt idiotiskt. Vi har ju fått datorer till skolarbete. Vi skriver mest på dem och det känns som en dum idé att börja skriva på något som har en touch skärm för att det tar längre tid själv får jag lite ont i händerna om jag skriver under en längre tid på en touch skärm. Om vi skulle ha någon tablet i skolan så skulle det vara en transformer prime för att man kan koppla in tangentbord lätt i den.

Nu har det delat upp sig lite i klassen om vilka som vill ha en Ipad och vilka som vill ha kvar Macbooken. Vad tycker ni? Macbook vs Ipad? Men kom ihåg att det handlar om skolarbete och inte om vardagligt användade.

Min brorsa som går i åttan har också fått macbooks från skolan. Har jävligt svårt att tro att någon gått och funderat på iPads istället. Tror inte det är aktuellt för er heller då du nämnde att det "ryktas" om det.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Skrivet av erikom:

Min brorsa som går i åttan har också fått macbooks från skolan. Har jävligt svårt att tro att någon gått och funderat på iPads istället. Tror inte det är aktuellt för er heller då du nämnde att det "ryktas" om det.

Målet för den här tråden var mest att kolla vad ni tycker är bäst. Inte om det är sant eller inte.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Vi har fått macbooks 15" tror jag, det är galet skönt, då vi jobbar mkt med Apache, photoshop osv. Har svårt att se att sådan ska fungera till Ipad. Även fast ni inte använder sådana program utan bara skriver så är det väl bättre att man har möjligheten.'

edit: Kan också säga att 50% har installerat windows på sina macar då det trivs bättre i den miljön, det är också en fördel!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk



Skrivet av 19KeVVa93:

Vi har fått macbooks 15" tror jag, det är galet skönt, då vi jobbar mkt med Apache, photoshop osv. Har svårt att se att sådan ska fungera till Ipad. Även fast ni inte använder sådana program utan bara skriver så är det väl bättre att man har möjligheten.'

edit: Kan också säga att 50% har installerat windows på sina macar då det trivs bättre i den miljön, det är också en fördel!

Vi får inte Boot-campa -.- Just darför "vi" Fudgie's kompis.. Vi skapade tråden Därför att vi ville veta vad ni tycker är bäst utav ipad /asus prime eller macen och vi ville ha ett annat alternativ därför att vi tycker att macen suger DAze

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Skrivet av qwerty1337:

Vi får inte Boot-campa -.- Just darför "vi" Fudgie's kompis.. Vi skapade tråden Därför att vi ville veta vad ni tycker är bäst utav ipad /asus prime eller macen och vi ville ha ett annat alternativ därför att vi tycker att macen suger DAze

Jag förstår ingenting av vad du skrev.

Skrivet av FudgieCars:

Tjena alla på Sweclockers!

På min skola har vi fått macbooks unibody 2010 13'' modeller. Idag började ryktet om att vi skulle få Ipads av någon anledning. Själv tycker jag det är halvt idiotiskt. Vi har ju fått datorer till skolarbete. Vi skriver mest på dem och det känns som en dum idé att börja skriva på något som har en touch skärm för att det tar längre tid själv får jag lite ont i händerna om jag skriver under en längre tid på en touch skärm. Om vi skulle ha någon tablet i skolan så skulle det vara en transformer prime för att man kan koppla in tangentbord lätt i den.

Nu har det delat upp sig lite i klassen om vilka som vill ha en Ipad och vilka som vill ha kvar Macbooken. Vad tycker ni? Macbook vs Ipad? Men kom ihåg att det handlar om skolarbete och inte om vardagligt användade.

OnT: Förstår vad du menar, och då tror jag att en Transformer passar bättre än en standard platta. Men får jag valet att utföra skriftligt arbete så kommer jag välja ett fysiskt tangentbord (ex.macbook) före en tablet.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Skolarbete är mycket skrivande så en enhet med ett ok officeprogram med bra tangentbord är ju ett måste. Så ipaden faller ju bort direkt.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat är jag helt emot idén med Macbooks i skolan en vanlig laptop med Windows hade varit mycket bättre speciellt när det gäller t.ex. programmen och priset.

Permalänk
Skrivet av adampis:

Ärligt talat är jag helt emot idén med Macbooks i skolan en vanlig laptop med Windows hade varit mycket bättre speciellt när det gäller t.ex. programmen och priset.

Jag tycker exakt samma sak. För samma pris får man något mycket mer för pengarna. Visst en skoldator ska inte spela krävande spel men om de hade en ssd så skulle verkligen passa i skolsammanhang. Och om vi hade skaffat en billig windows dator med en ssd istället så skulle det vara ett bättre val tycker jag. Snabba uppstarter av program så man spar tid när man verkligen behöver det.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Det beror ju lite på vad för sorts skolarbete det rör sig om. Om det mestadels är att sitta på föreläsningar och göra anteckningar (då av typen som kräver att man inte bara skriver utan även ritar diagram och liknande) så är förmodligen en iPad bättre, den är även smidigare för läsning av kurslitteratur, labinstruktioner och liknande. Den är även lättare och behändigare att ta med sig.

Men, det finns många situationer då en riktig laptop är bättre också.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Skrivet av mludd:

Det beror ju lite på vad för sorts skolarbete det rör sig om. Om det mestadels är att sitta på föreläsningar och göra anteckningar (då av typen som kräver att man inte bara skriver utan även ritar diagram och liknande) så är förmodligen en iPad bättre, den är även smidigare för läsning av kurslitteratur, labinstruktioner och liknande. Den är även lättare och behändigare att ta med sig.

Men, det finns många situationer då en riktig laptop är bättre också.

Och då kan man ju ha en transformer prime

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Haha, du låter exakt som jag lät när vi fick våra macBooks i skolan "De suger daze" men tro mig du kommer förstå efteråt vilken lyx det faktiskt var att få en sådan dator, eller en dator överhuvudtaget.

Det jag verkligen uppskattade med min Mac när jag var i skolan var att den hade en sådan bra touch, samt att den hade en bra batteritid.

Men det finns en sak som är bra, som jag vet går att ta sig runt men det är att man kan inte spela samma mängd spel på dem som på en pc dator. Jag vet att man kan köra Windows på dem men det här det hela krångligare.

Sen till frågan om just iPad vs MacBook, då jag antar att du går i grundskolan så tar jag lite ur perspektiv från hur jag kände (högstadiet).

Vi skrev en del och då är det alltid skönt med ett tangentbord, men det går faktiskt att köpa det till paddan också för inte så mycket pengar.

Anteckningar gjorde vi massor av, då tycker jag att iPad har ett väldigt överläge eller om det finns mycket anteckningar på på tavlan så kan man snabbt ta kort på det.

IPad så kommer det förhoppningsvis inte förekomma lika mycket spelande på lektionerna, då jag kan garantera dig att de händer på lektionerna.

Datorn har ju såklart fördelar med skärmstorlek och sådant men i slutändan får du nästan tänka över vad det faktiskt är du ska göra på dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Uräkta alla små inlägg det blev knas när jag skrev från telefonen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Vi har ipads på våran skola. Skulle hellre haft en macbook

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Tjena alla på Sweclockers!

På min skola har vi fått macbooks unibody 2010 13'' modeller. Idag började ryktet om att vi skulle få Ipads av någon anledning. Själv tycker jag det är halvt idiotiskt. Vi har ju fått datorer till skolarbete. Vi skriver mest på dem och det känns som en dum idé att börja skriva på något som har en touch skärm för att det tar längre tid själv får jag lite ont i händerna om jag skriver under en längre tid på en touch skärm. Om vi skulle ha någon tablet i skolan så skulle det vara en transformer prime för att man kan koppla in tangentbord lätt i den.

Nu har det delat upp sig lite i klassen om vilka som vill ha en Ipad och vilka som vill ha kvar Macbooken. Vad tycker ni? Macbook vs Ipad? Men kom ihåg att det handlar om skolarbete och inte om vardagligt användade.

Går att använda tangentbord till ipad också.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Går att använda tangentbord till ipad också.

Jo men då måste man släpa med sig tangentbordet hela tiden plus att skärmen kommer ligga vågrätt med bordet så man måste luta sig över den hela tiden för att kunna se vad man skriver.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Jo men då måste man släpa med sig tangentbordet hela tiden plus att skärmen kommer ligga vågrätt med bordet så man måste luta sig över den hela tiden för att kunna se vad man skriver.

Nej, det är ett ställ inbyggt i tangtbordet/skalet. http://images.fastcompany.com/upload/tabletkickstand.jpg
Frågan är väll hur bra man ritar och skriver på en ipad. För den har väll inte stöd för en riktigt stylus och då inte tryckkänslighet.

Permalänk
Medlem

eller så anammar skolan tablets, det bästa av två världar. Då kan man både ha riktigt officepaket samt möjlighet att skriva ner anteckningar "förhand".

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Har jävligt svårt att tro att någon gått och funderat på iPads istället.

Var på t.o.m nyhetern i går. Om det är samma skola vet jag inte, men tydligen så funderas det en hel del kring Ipads skolorna just nu.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Macbook är helt underbart i skolan. Skulle inte vilja ha en pc som skoldator. Det som macen har en stor fördel med i just skolan är dels batteritid. Man behöver inte ladda datorn på hela dagen. Men det absolut viktigaste. Touchpaden är helt underbar på macs. Har aldrig känt att jag saknar en mus till min mbpro. Touchpaden på pc är aldrig bra tyvärr. Ni som säger att ni vill ha pc som anteckningsdator varför? För att ni vill spela? Skaffa en bra dator hemma för det då. Även om ni hatar Apple utan anledning så är det svårt att säga att pc är bättre i skolan på bärbart. Har själv en kraftig pc som jag skriver det här ifrån men även en macbook pro för skolan då den utan tvekan är värd pengarna som den kostar jämfört med en pc. Och nej "för mac suger daze" är inget bra argument utan det låter bara som en som inte själv är så teknikkunnig som hört att många inte gillar mac för de har dåliga delar, fast ni själva inte vet vad som sitter i en mbpro. Njut av att ni har den datorn som lämpar sig bäst för skolan.

Angående mbpro vs iPad. Så säger jag Pro. Har en transformer och det är långt ifrån lika skönt att anteckna på den som det är på macen. Går mycket snabbare att skriva med tangentbord än på touchskärm.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Skulle inte tacka nej till en Macbook som skoldator då den är anpassad för arbete. Sure, är van Office, men office finns väl till iOS också? Skoldatorn vi har nu är en Acer Aspire one 757 som är värdelös. Den är lite stilig såhär, men otroligt seg, värdelös touchpad, värdelös batteritid och värdelös prestanda. Gillar tangentbordet och 250GB HDD, men vad gör det när .avi-filmer typ laggar och datorn låser sig så fort man öppnar stora word-dokument.

Förstår dock inte skolor som börjat med iPads. De är verkligen inte utformade för arbete, utan mer lek och sånt. Lärarna har en iPad till undervisning, och den använde vi en gång för att rotera en etanolbindning. Skulle verkligen vantrivas med en iPad i pluggsyfte, men absolut inte på rasterna (:

Helst av allt skulle jag vilja ha en ultrabook, men macbook fungerar väl också (bara att man ska vänja sig med iOs). iPad är det ett garanterat nej på.

Anledningen till att skolan vill satsa på iPads är väl för att locka elever. En nystartad skola här i stan elovade macbooks på en stylist/samhälle-utbildning. Självklart blev det fulla klasser direkt. Tänk effekten med en leksak istället x)

Permalänk
Medlem

Hur gör ni om ni har en heldag (8-17) och behöver ladda? Finns det förberett så att det finns ett uttag till var person?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikke86:

Hur gör ni om ni har en heldag (8-17) och behöver ladda? Finns det förberett så att det finns ett uttag till var person?

Vem frågar du?

Permalänk
Medlem

Sikka härliga lyxproblem ni har i skolan numera. När jag gick i gymnasiet hade vi en enda datorsal med kanske 25 datorer. På den tiden var det dock bara de nördigaste av nördiga som höll på med sånt. Det var innan internet slog igenom så ngt sånt fanns inte då heller.

Det var papper och penna som gällde på den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Vem frågar du?

De som har får laptops i skolan och behöver använda dessa heldagar. Off topic men tänkte att det var intressant att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikke86:

De som har får laptops i skolan och behöver använda dessa heldagar. Off topic men tänkte att det var intressant att veta.

Vi har 3 eluttag i varje klassrum som är kopplade till 5/7-slots grenkontakt och i vissa klassrum finns det 3 eluttag vid bänkhöjd längds varje bänkrad. Vi kör ju med bärbara PC's, så vi har ungefär 2 meter lång sladd, så ström är det inge problem med.

Funderar dock hur de skolor med iPad klarar sig. Sladden är ju jättekort, så man måste väl sitta på golvet och ladda då x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikke86:

Hur gör ni om ni har en heldag (8-17) och behöver ladda? Finns det förberett så att det finns ett uttag till var person?

har själv en macbook och har inga problem med sån lång dag. Om jag ska anteckna så räcker batteriet utan problem mellan 8-17 utan att behöva laddas.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Vi har 3 eluttag i varje klassrum som är kopplade till 5/7-slots grenkontakt och i vissa klassrum finns det 3 eluttag vid bänkhöjd längds varje bänkrad. Vi kör ju med bärbara PC's, så vi har ungefär 2 meter lång sladd, så ström är det inge problem med.

Funderar dock hur de skolor med iPad klarar sig. Sladden är ju jättekort, så man måste väl sitta på golvet och ladda då x)

Ipad har vansinnigt lång batteritid så det är inga problem. Min Ipad 2 räcker ca 10 timmar utan problem om man inte spelar massa spel eller film på den.
I standby drar den stort sett ingenting. Min ipad har 98% kvar sedan kl 7.30 i morse. Har dock bara använvt den kanske 20 min idag men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ipad har vansinnigt lång batteritid så det är inga problem. Min Ipad 2 räcker ca 10 timmar utan problem om man inte spelar massa spel eller film på den.
I standby drar den stort sett ingenting. Min ipad har 98% kvar sedan kl 7.30 i morse. Har dock bara använvt den kanske 20 min idag men ändå.

Om man har musik i bakgrunden, antecknar och är ute på internet 7-17? Måste dra lite batteri då (spotify och safari på min iPhone 4 slukar mycket batteri)

Sry, för OT. Nyfiken.

Permalänk
Skrivet av nikke86:

Hur gör ni om ni har en heldag (8-17) och behöver ladda? Finns det förberett så att det finns ett uttag till var person?

I klassrummet, ja. I korridorerna, nja finns typ 10 på hela skolan utanför klassrummet.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!