Permalänk

Koppla in skrivare i ett nätverk

Hej, kan någon förklara hur man kopplar in en skrivare i ett nätverk. Kan man koppla in en vanlig skrivare i routern med en internet sladd eller behöver routern usb uttag? Eller finns det flera sätt att lösa det på?

Permalänk
Medlem

Om skrivaren har nätverksuttag kan man koppla in den direkt i nätverket. Om inte, kan man dela ut en USB-ansluten skrivare via dator, router, printserver etc.

Permalänk
Medlem

Vanligast är väl att man ansluter skrivaren via vanlig wifi, dvs trådlöst till routern

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om det är möjlligt ja, annars delar man ut den via en annan dator.

Permalänk
Medlem

Råkade posta fel, sry, men när jag ändå är här så kan jag svara

Om skrivaren har ethernet-port eller wifi är det att föredra framför USB då ingen dator behöver stå på och dela ut den i nätverket. Annars finns skrivarservrar att köpa.

Permalänk
99:e percentilen

Lånar tråden. Har en äldre skrivare utan ethernet och en Thomson TG789vn (Telias router). Routern har en USB-kontakt som jag har anslutit skrivaren till. När jag i Windows Explorer klickar Network > THOMSON > View remote printers visas "listan" med skrivare, men den är tom.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Lånar tråden. Har en äldre skrivare utan ethernet och en Thomson TG789vn (Telias router). Routern har en USB-kontakt som jag har anslutit skrivaren till. När jag i Windows Explorer klickar Network > THOMSON > View remote printers visas "listan" med skrivare, men den är tom.

Försökte samma sak när vi satt på ett THOMSON, men det verkar som att USB-porten inte har stöd för skrivare. Det finns ett "fulhack" som gör att routern tror att det är ett USB-minne och då funkar det, redigerar min post senare om jag hittar en guide.

EDIT: Verkar som jag hade förvirrat mig lite, det var inte den anledningen jag trodde (att den såg det som ett USB-minne) men det går att fixa. Du kan testa att följa denna guidehttp://auberg.se/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=53, det var inte den jag följde men jag vet att det var med telnet, alltid värt att testa