Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på att min fiber skulle dra igång nu i februari (Familjebostäder, Masthugget).
Fick idag höra att det är försenat med två till tre månader då firman som sköter den fysiska installationen hade "dragit" kursat?...
Kasst av både Familjebostäder och ITUX att mörka detta och bara sticka huvudet i sanden.
Får hoppas att jag kan skjuta upp min redan inskickade uppsägning av mitt ADSL abb. SUCK!!!

Uppdatering:
Efter att precis ha varit i kontakt med projektledaren på Familjebostäder har jag fått bekräftat att Masthugget med 99% säkerhet kommer att vara igång i februari. Dock kommer Majorna att bli två till tre månader försenat på grund utan att Xtranet stött på en massa asbest vid installationerna.

Kan även tillägga att jag fick föjande svar från Bahnhof idag.

"Vi har tyvärr ingen möjlighet att leverera fast IP till privatkunder i Framtidens Bredband iTUX.

De portar som vi blockerar är: TCP 25, 135, 139, 445 och UDP 67, 139

Jag önskar er en fortsatt bra dag!

--
Med vänliga hälsningar
Daniel Karlsson
Bahnhof Supporttekniker
Tel: 08-555 771 50
Fax: 08-555 771 97
E-post: kundservice@bahnhof.se"

Ingen fast IP samt blokerade portar. Då går Bahnhof fetbort för mig. Det får bli Bitcom som erbjuder fast IP samt inga blokerade portar.

Permalänk

Hur går det med detta egentligen? Hösten har ju passerat.

Skrivet av frostfield:

Har precis varit i kontakt med iTux som administrerar själva stadsnätet och enligt dem så håller de på att implementera en lösning för att erbjuda 1000/100 abonnemang. Förhoppnings redan i höst kan man beställa 1000/100 från några av leverantörerna.

Om de använder RC-OE4A-B1M2-BNNV så kommer väll inte det gå att köra 1000/100 anslutning om jag förstått det rätt. Byter de mediakonverteraren då eller?

Skrivet av Letrix:

Dessa två modellerna är de som används i framtiden:
RC-OE4A-B1M2-BNNV
RC-OE5A-B1M2-BNNB

http://www.raycore-fos.com/rc-ofc.htm

För mig är det inte så viktigt med 1 Gbit/s anslutningen men det är ju lite snedvridet att folk skall behöva stanna kvar hos Comhem om de vill ha mer än 100 Mbit/s ner.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte precis att Comhem har student erbjudande där man kan få deras 100/10 för 100:-/månad vilket ju låter sjukt bra! Har precis blivit ansluten till Framtidens bredband och vad finns det för fördelar för mig att istället betala 157:-/Månad för 100/10 från bahnhof?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Jag ringde precis och pratade med comhem och enligt dom så kan man få deras 100/10 även via Framtidens bredband för 100:-/månad om man är student. Det låter väl riktigt bra?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |

Permalänk
Skrivet av Arion:

Jag ringde precis och pratade med comhem och enligt dom så kan man få deras 100/10 även via Framtidens bredband för 100:-/månad om man är student. Det låter väl riktigt bra?

Det låter ju som ett bra erbjudande. Du får ju generellt sett bättre stabilitet och lägre latency med fiber.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Har haft framtidens via zitius i några år nu och kan varna folk från att välja Bahnhof då de är de enda som har 3 månaders bindningstid (istället för 1) + att det är jävligt svårt att säga upp det. Efter att ha försökt säga upp det två gånger (skriftligen) så orkade jag inte och lät dem vara i 2 år tills jag bestämde mig för att ge Bredband2 fullmakt att byta åt mig. Bredband2 skickade kopia på deras uppsägning till mig samtidigt som den skickades till Bahnhof men det tog över en månad för Bahnhof att registrera den, 2 dagar efter en faktura skapats för nästkommande 3 månader. Så det var bara att acceptera deras uppsägningstid som gick från 0 till 4 månader.
Bahnhof hade också förbannat dålig routing mot League of legends och battle.net (kanske är löst nu). Fick skyhög ping i flera månader och ringde supporten flera gånger men ingen hände förens jag hotade med att säga upp mitt abonnemang och då löste det sig på 5min.

Välj nått annat än Bahnhof med andra ord.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof 100/10 är hur nöjd som helst. Tänka bara på att det finns pengar att spara om man väljer att få fakturan på mail. Och betala via autogiro finns det en slant att spara genom att sköta det mesta elektroniskt istället för pappersformat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arion:

"Comhem" och "bra" går omöjligt att para ihop, Skulle tipsa dig om att köra på Bahnhof.
Comhem gör fel gör om och gör fel igen, dem borde lägga ner sin bredbands satsning och bara köra på digital tv istället.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Ringde nu Comhem en gång till då man inte alltid ska lita på okunniga säljare. Mycket riktigt så stämde inte det hon sa, erbjudandet gäller alltså endast för gamla nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att få reda på hur ni fått erat "framtidens bredband" installerat, ni som fått mediaboxen dragen till i närheten av det befintliga tvuttaget. Jag hade installation i går (Doktor forselius backe) och installationen har blivit totalsågad av mina kollegor som jobbar bl.a. med installation. Kabelkanalen går 2 cm från kanter och hörn i taket, och mediaboxen som skulle dras till samma hörn som tvuttaget, den sitter nu i ett annat hörn. De har gjort två mindre hål i tapeten ca en meter ovanför mediaboxen (tänkte de sätta boxen där först?).

Jag pratade med en installatör i morse (de håller på med de andra lägenheterna i uppgången), de hävdar att kabelkanalen i taket måste gå så pga olika takhöjd i hall och vardagsrum, och att kanalen ner till mediaboxen måste gå 2 cm ut från hörnet på väggen pga att mediaboxen inte kan sitta dikt an mot hörnet.

Omtapetsering av lägenheten blir nu mycket krångligt då det finns smala spalter som är knepiga att komma åt.

(Bild kanske kan visas om ni är inloggade på facebook)

Permalänk
Skrivet av HammerOn:

Det vore intressant att få reda på hur ni fått erat "framtidens bredband" installerat, ni som fått mediaboxen dragen till i närheten av det befintliga tvuttaget. Jag hade installation i går (Doktor forselius backe) och installationen har blivit totalsågad av mina kollegor som jobbar bl.a. med installation. Kabelkanalen går 2 cm från kanter och hörn i taket, och mediaboxen som skulle dras till samma hörn som tvuttaget, den sitter nu i ett annat hörn. De har gjort två mindre hål i tapeten ca en meter ovanför mediaboxen (tänkte de sätta boxen där först?).

Jag pratade med en installatör i morse (de håller på med de andra lägenheterna i uppgången), de hävdar att kabelkanalen i taket måste gå så pga olika takhöjd i hall och vardagsrum, och att kanalen ner till mediaboxen måste gå 2 cm ut från hörnet på väggen pga att mediaboxen inte kan sitta dikt an mot hörnet.

Omtapetsering av lägenheten blir nu mycket krångligt då det finns smala spalter som är knepiga att komma åt.

(Bild kanske kan visas om ni är inloggade på facebook)
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/395542_1...

Fick vår box installera häromveckan, Linné, och så som du beskriver ser det inte ut hos oss. En "miss" är väl att det går en kabelkanal "mitt" på väggen i hallen och upp i taket. Sen längs med taket en bit in i vardagsrummet för att sedan gå neråt och längsmed golvlisten istället.

Det "roliga" i detta är att vi själva satt en kabellist längs med golvlisten för dragning av högtalarkabel och den dom satt upp, går ovanför denna list. Kommer se lagom lustigt ut när vi flyttar och tar bort vår kabellist.

Tur i oturen eller vad man skall säga är att vi inte har några tapeter där denna list är dragen utan vi har målade väggar. Men man börjar ju undra hur dom tänker alltså.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HammerOn:

När det installerades här i Masthugget hösten 2011 "snackade" jag med killarna om just detta.
Listerna får absolut inte dras på väggar utan skall alltid dras längst in i hörnen.
Du bör klaga på denna installation. Den lär inte godkännas vid slutinspektion.

Är det olika takhöjd i två rum löser man det med dosa om man inte lyckas borra snett för att kompensera.

Vad var det för firma som installerade? Jag hade Xtranet hos mig, ett gäng jugoslaver som knappt kunde ett ord svenska men vi lyckades komma överens med teckenspråk och installationen blev OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumsar:

När det installerades här i Masthugget hösten 2011 "snackade" jag med killarna om just detta.
Listerna får absolut inte dras på väggar utan skall alltid dras längst in i hörnen.
Du bör klaga på denna installation. Den lär inte godkännas vid slutinspektion.

Är det olika takhöjd i två rum löser man det med dosa om man inte lyckas borra snett för att kompensera.

Vad var det för firma som installerade? Jag hade Xtranet hos mig, ett gäng jugoslaver som knappt kunde ett ord svenska men vi lyckades komma överens med teckenspråk och installationen blev OK.

xtranet i samarbete med luxycon står det på lappen. Det skulle kunna varit en invandrad jugoslav jag pratade med men han pratade bra svenska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HammerOn:

xtranet i samarbete med luxycon står det på lappen. Det skulle kunna varit en invandrad jugoslav jag pratade med men han pratade bra svenska.

Det är nog inte samma gäng då. Dom jag hade här var väldigt noga med att lägga allt i hörn.
Antar att dom fått leja in massor av firmor då dom verkar jobba överallt i hela stan på en gång.

Jag fick mediaboxen placerad takhöjd i hallen då dom drog fibern via befintligt telerör, sedan 2x cat5e-kabel vidare till vardagsrum.
Det är ju mycket smidigare att bara behöva placera ett litet nätverksuttag i vardagsrummet istället för hela den klumpiga boxen, speciellt med tanke på att fibern måste in i boxen från ovansidan.

Permalänk

Har precis flyttat in i en nybyggd lägenhet i gbg, vi får våran fiber in i en mediabox under säkringspanelen.
Den har 9 portar och sen har vi en patch panel över den med rj45 kablar som går i väggarna till alla rum.
Om jag vill ha tv kan jag ta vilken port som helst från mediaboxen och dra den till vilket patchuttag jag vill och få tv där?
Eftersom allt går på fibern borde la det funka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HammerOn:

Jag fick också mitt installerat nyligen och har samma fula list med lite glapp så att den syns väldigt tydligt. Sen drog dom ner den mitt på väggen, dock vid ett vattenrör så den sticket ju inte ut så jättemycket. Men det kunde absolut ha gjorts snyggare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu pratat med husvärden (av en händelse var Luxycon där samtidigt och hämtade nycklar till dagens installationer) så de fick höra mina klagomål. Det ska vara besiktning 19e mars (med stickprov antar jag) så kommer antagligen inte höra något mer förrän då. Jag upptäckte igår att de även gjort sönder en halvt omonterad garderob (en iskruvad skruv som brytit sönder spånskivan) som jag hade liggande på golvet. De lovade dock att ersätta den. Kanske inte så smart att ha sånt liggande, men jag trodde ju inte att de skulle greja i det hörnet :-/

Jaja, fortsättning följer, men först om en månad antagligen. Tack för feedback.

Skrivet av jimmybring:

Har precis flyttat in i en nybyggd lägenhet i gbg, vi får våran fiber in i en mediabox under säkringspanelen.
Den har 9 portar och sen har vi en patch panel över den med rj45 kablar som går i väggarna till alla rum.
Om jag vill ha tv kan jag ta vilken port som helst från mediaboxen och dra den till vilket patchuttag jag vill och få tv där?
Eftersom allt går på fibern borde la det funka ?

Det låter ju som en dröm, både för oss som bor där och för installatören. Gör de verkligen så i hyresrätter idag, eller är det en bostadsrätt? (Vet inte alls hur mediaboxen funkar)

Permalänk
Skrivet av HammerOn:

Jag har nu pratat med husvärden (av en händelse var Luxycon där samtidigt och hämtade nycklar till dagens installationer) så de fick höra mina klagomål. Det ska vara besiktning 19e mars (med stickprov antar jag) så kommer antagligen inte höra något mer förrän då. Jag upptäckte igår att de även gjort sönder en halvt omonterad garderob (en iskruvad skruv som brytit sönder spånskivan) som jag hade liggande på golvet. De lovade dock att ersätta den. Kanske inte så smart att ha sånt liggande, men jag trodde ju inte att de skulle greja i det hörnet :-/

Jaja, fortsättning följer, men först om en månad antagligen. Tack för feedback.

Det låter ju som en dröm, både för oss som bor där och för installatören. Gör de verkligen så i hyresrätter idag, eller är det en bostadsrätt? (Vet inte alls hur mediaboxen funkar)

Hyresrätt.
Det är ju typ en konverter eller switch eller nått vetifan vad men de kallar det mediabox. fiber->box med 9 nätverksuttag -> patchpanel med 13 uttag till olika rum så kan man sätta routern vart man vill.
Men jag får inte tvn att funka men det verkade vara något med tele2 dom skulle fixa tek och grejer sa dom!

Permalänk
Medlem

Såhär gjorde optotech i våran lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Såhär gjorde optotech i våran lägenhet.
http://laddauppbilder.se/?di=1613287813735

Det är ju precis så man vill att det ska se ut. Jag har kontaktat Poseidons besiktningsansvariga, och de var inte nöjda med Luxycons installation, så nu ska de komma och göra om den på Måndag. En bra och fackmannamässig installation ska ju synas så lite som möjligt, och det innebär ju också att man inte kapar en kabelkanal mitt på en vägg, utan låter den gå längs hela vägen även om kabeln bara ska halvvägs.

Men... var går fibern in i mediaboxen? Har dom gjort ett hål i sidan på boxen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HammerOn:

Men... var går fibern in i mediaboxen? Har dom gjort ett hål i sidan på boxen?

Såhär ser det ut:

Någon som vet vad den blå fibern är till för? Framtiden?

Permalänk
Medlem

Alltså jag surfade aimlessly på forumet och såg de denna tråd. Mediabox? Är inte mediabox främst till för att man ska streama olagligt material, typ avkoda mkv, AVI, DivX HD, DivX, H.264, MPEG2, MPEG4 och dyl.? Ex en D-link Boxee är en mediabox. Har jag fel?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Ja du har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Såhär ser det ut:
http://laddauppbilder.se/?di=2132878445012

Någon som vet vad den blå fibern är till för? Framtiden?

Jag skulle tro att eftersom kabeln är dubbel från början så de drar den som den är istället för att dela på den, de har ju ändå sålt den så kan lika gärna använda hela. Vanligtvis (inte lika mycket numera) så använder man en ledare i vardera riktning och får på det sättet full duplex (skicka och ta emot samtidigt). Numera börjar det dock bli vanligt att skicka i båda riktningarna i samma ledare genom olika våglängder och på det sättet få full duplex. Kan tilläga att det är brist på duktiga fibersvetsare i Gbg för tillfället så det kan vara därför det tar lite tid/tummas på kvalitén.

Permalänk
Avstängd

Hur ser farten nere i Gbg ut (ni som har 100/100) ? Knappt sett några bredbandskollen screenpix alls

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Gjorde en sökning på http://framtidensbredband.se/ för min adress och där stod att det var beräknat till 16:e april, men
vi har ju ännu inte fått någon information om att de skall in i lägenheterna och installera något.

Så jag har ett par frågor till er som har fått det installerat:

Hur lång tid innan installationen fick ni information?
Hur lång tid efter installationen tills allt är "up and running"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Gjorde en sökning på http://framtidensbredband.se/ för min adress och där stod att det var beräknat till 16:e april, men
vi har ju ännu inte fått någon information om att de skall in i lägenheterna och installera något.

Så jag har ett par frågor till er som har fått det installerat:

Hur lång tid innan installationen fick ni information?
Hur lång tid efter installationen tills allt är "up and running"?

jag fick lappen på lördagen om att de ville in på tisdagen, så noll framförhållning, och därmed ganska många som inte hade lämnat sina nycklar, så de har varit här i omgångar sen flera veckor tillbaka. Har inte fått igång det än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Hur ser farten nere i Gbg ut (ni som har 100/100) ? Knappt sett några bredbandskollen screenpix alls

http://imgur.com/4up8O

Pingen brukar dock ligga på noll.. :/

Permalänk
Medlem

Jag tror det var i december det blev installerat. Söker man på hemsidan står det att det ska aktiveras idag. Har dock inte hört någonting alls från någon, man tycker ju att de borde skicka ut nåt med posten några dagar innan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

http://imgur.com/4up8O

Pingen brukar dock ligga på noll.. :/

Ungefär likadant som här uppe i Övik, sjukt gött att slippa Comslem

Visa signatur