IT-tekniker och liknande, se hit! Tips om utbildningar/kurser utan gymn. Utbildning?

Permalänk
Medlem

Full studie på 180 poäng= 3 läsår heltidsstudier (40 h/vecka)

Som förtydligande bara.

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Nätverkstekniker är ju lite åt det hållet du söker...
Ett förslag:
http://www.studentum.se/Naetverkstekniker_41252.htm

Dock vill jag förbereda dig på att om du hamnar i fel miljö
så kan du tappa lusten för IT-arbete också.
Som IT-entusiast (läs nörd) så vill man gärna köpa nytt ofta
men det är inte alltid möjligt. Ibland får man en chef som bromsar
också, och det är inte heller roligt...

Men jag hoppas du hittar ett ställe du trivs på när kursen är slut, där
du kan trivas och växa med arbetet!

Haha, jo men hur menar du att chefen på verkar om jag kan köpa nytt ofta?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha, jo men hur menar du att chefen på verkar om jag kan köpa nytt ofta?

Menar på jobbet alltså.
Hemma kan han inte styra.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thomaseron:

Menar på jobbet alltså.
Hemma kan han inte styra.

Hemma finns det en regering som sätter stopp för en hel del inköp med. Inte att underskatta ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Sök jobb på någon av lokala ISP call centres. Så får du se hur snabbt åker du tillbaks till skolbänken.

Olika fält inom IT är något man brinner för, ingenting man går kurs på. Kurs gir dig verktyg att lära mer.

Alla kurs som jag såg listad ut här, handlar om allmän kunskap inom it. Något du kan lära dig själv, om du orkar och kan använda google. Du kan göra allt själv, installera linux, konfa http, ftp, mail server. Installera windows 2008 server. Installera AD, sharepoint, exchange och what not. Technet tillgång kostar 2500kr / år. Där får du all ms software gratis för testing. Varför gå en tråkig kurs, där du kommer att plocka på telefonen halvparten av tiden.

Sorry at jag är lite skeptisk och negativ, men jag känner mig själv och mina nördiga kompisar, og vet at vi inte behöver kurs för att lära oss något nytt.

Mitt råd till dig är, ta ett år fri. Skit i kurs, åk runt på interrail, åk till usa, karibien, afrika, japan, kina. Styr bort från lyx mens du är ute.

Med lite flax inser du att skolen är inte så dum, betalar någon studenter att hjälpa dig med problematiska emner ala matte, fysik, och kör det klart. Gymnas / Högskola ger dig struktur, inte kunskap, och det kommer bra med i framtiden.

Jo, men utbildningar går man på om man vill ha papper på vad man kan, vilket kan vara rätt bra när man vill skaffa jobb, precis som att högskolor och universitet fullständigt skiter i vad jag kan om det inte står på ett betyg

Sen vet jag ju inte vart jag ska börja så att säga, jag vet inte vad som är grunderna att lära sig, en annan bekvämlighet med att gå en kurs

Men kan ju bara försöka få tag i kurslitteratur och plugga själv istället. Jag vet att skolan inte är så dum, och jag vet att det är en oerhörd lyx att få såhär mycket information GRATIS, problemet är att det är kurser som jag är totalt ointresserad av.

Men som jag sagt några gånger ovan så tänkte jag försöka byta ut kurser mot mer IT-inriktade kurser, som jag själv är intresserad av, och det dessutom blir lättare att statsa om man har ett tydligt mål att sikta mot istället för att inte riktigt veta vad man pluggar för

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Menar på jobbet alltså.
Hemma kan han inte styra.

Haha tänkte väl xD

Jag: tänkte uppgradera min dator hemma

Chefen: De ger du fan i!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jag går tvåan i gymnasiet (går om tvåan nu, skulle egentligen gått trean) och tycker det är så sjukt tråkigt och jobbigt, så tänkte försöka ta en paus med det och göra någonting som jag verkligen tycker är kul, att jag tycker att det är tråkigt att missa en lektion för att man är sjuk istället för att skolka halva terminerna för att man är så galet less på det.

Behöver inga "ta dig och kragen och bli klar med skiten direkt istället"-kommentarer, för de kommer inte att hjälpa ett dugg

Att ta en paus och hoppas att skolledan försvinner ska du inte räkna med. Jag körde på den principen mellan gymnasiet och högskolan och tog avsiktligt ett monotont hjärnslött jobb som truckförare/lagerarbetare. Nog funkade det så att man var less på jobbet efter ett år men tyvärr håller det inte i sig mer än några veckor sen när man börjar plugga igen. Åtminstone inte för mig, men det kanske är olika.

Däremot så tror jag mer på att läsa ämnen man är intresserad av så IT-gymnasium som folk rekommenderar tror jag kan vara bra.
Sen är IT-tekniker väldigt brett..det kan vara programmerare eller supporttekniker, eller databasadministratör eller teknisk säkerhetsarkitekt eller helpdesk personal.. i vissa av jobben behöver man främst hantera användare, i andra kunna göra snygga skriftliga presentationer, i vissa behöver man kunna matematiska algoritmer , etc.. väldigt brett som sagt med olika kompetens och personligheter.

En sak du skulle kunna göra som ingen nämnt hittills är att söka gymnasiepraktik på någon IT-avdelning där du får reda på vad det innebär. Som praktikant får du sällan lön, men om du inte har problem med pengar så kan det vara värt det för att se vad som verkar var din grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha tänkte väl xD

Jag: tänkte uppgradera min dator hemma

Chefen: De ger du fan i!

HAHA!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Hemma finns det en regering som sätter stopp för en hel del inköp med. Inte att underskatta ^^

Haha. Jag har avskaffat min regering för gott!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kokkojambo:

Haha. Jag har avskaffat min regering för gott!

Av erfarenhet är tyvärr total anarki utan regering en övergående fast, förr eller senare bildas en ny regering med kompromisser som följd.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag ignorerar din uppmaning om att slippa "ta dig i kragen"-kommentarer men jag ignorerar det..

Jag rekommenderar dig att börja tänka om lite och försöka slutföra skolan. Även om du hoppar av och börjar läsa kurser så kommer kurser aldrig ge dig ett jobb. En utbildning gör det. Även om du slutför ett par kurser med goda resultat så kan du stöta på problem när du söker jobb då denna ofärdiga gymnasietid hänger och släpar vilket en arbetsgivare förmodligen kommer avskräcka en arbetsgivare trots att det egentligen är helt orelevant. Tråkigt men sant.

För att sätta det i ytterligare perspektiv, säg att du pröjsar för att gå en kurs som nätverkstekniker. Första grundkursen för t.ex. Cisco CCNA kostar runt 30 000kr (2veckors-kurs) att läsa privat. Det är bara början, även om ett cert i CCNA kan ge något jobb så är det inte mycket att hänga i granen om man inte har all utbildning runt omkring.

Ta tag i livet, gå ur gymnasiet utan några IG'n. Ett alternativ är att kolla där du bor om det finns något IT-gymnasium och titta om du kan byta dit och tillgodoräkna dina avslutade kurser du läst i 1an/2an. Försök alltså att hoppa in i tvåan eller trean på ett IT-gymnasium och komplettera det du saknar.

Sedan skall du absolut gå på KY/YH-utbildning. 2år snabb och spetsinriktat på det du tycker är intressant. T.ex. nätverkstekniker.

Även om du förmodligen har bestämt dig vad du vill göra så är detta mina tips i alla fall Du tjänar absolut ingenting på att hoppa av och börja pröjsa massa kurser ur egen fick enligt mig. Du kommer ändå behöva gå tillbaka till gymnasiet någon gång för att slutföra det, den dagen du inser att du vill göra annat än att sitta i telefonsupporten på något ISP, och för att komma högre måste man plugga (även om det bara är IT-grejer! ) Och det är inte så kul att gå tillbaka till gymnasiet/komvux och läsa matte A när man är 27 bast

Jaja, ska inte predika mer. Men vad du än gör så gå klart/klara 2an till sommaren innan du hittar på något!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Plugga till högskoleingenjör/civilingenjör om du orkar så har du många jobb att välja mellan i it världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Jag ignorerar din uppmaning om att slippa "ta dig i kragen"-kommentarer men jag ignorerar det..

Jag rekommenderar dig att börja tänka om lite och försöka slutföra skolan. Även om du hoppar av och börjar läsa kurser så kommer kurser aldrig ge dig ett jobb. En utbildning gör det. Även om du slutför ett par kurser med goda resultat så kan du stöta på problem när du söker jobb då denna ofärdiga gymnasietid hänger och släpar vilket en arbetsgivare förmodligen kommer avskräcka en arbetsgivare trots att det egentligen är helt orelevant. Tråkigt men sant.

För att sätta det i ytterligare perspektiv, säg att du pröjsar för att gå en kurs som nätverkstekniker. Första grundkursen för t.ex. Cisco CCNA kostar runt 30 000kr (2veckors-kurs) att läsa privat. Det är bara början, även om ett cert i CCNA kan ge något jobb så är det inte mycket att hänga i granen om man inte har all utbildning runt omkring.

Ta tag i livet, gå ur gymnasiet utan några IG'n. Ett alternativ är att kolla där du bor om det finns något IT-gymnasium och titta om du kan byta dit och tillgodoräkna dina avslutade kurser du läst i 1an/2an. Försök alltså att hoppa in i tvåan eller trean på ett IT-gymnasium och komplettera det du saknar.

Sedan skall du absolut gå på KY/YH-utbildning. 2år snabb och spetsinriktat på det du tycker är intressant. T.ex. nätverkstekniker.

Även om du förmodligen har bestämt dig vad du vill göra så är detta mina tips i alla fall Du tjänar absolut ingenting på att hoppa av och börja pröjsa massa kurser ur egen fick enligt mig. Du kommer ändå behöva gå tillbaka till gymnasiet någon gång för att slutföra det, den dagen du inser att du vill göra annat än att sitta i telefonsupporten på något ISP, och för att komma högre måste man plugga (även om det bara är IT-grejer! ) Och det är inte så kul att gå tillbaka till gymnasiet/komvux och läsa matte A när man är 27 bast

Jaja, ska inte predika mer. Men vad du än gör så gå klart/klara 2an till sommaren innan du hittar på något!

Jag håller helt med dig! Att inte ta studenten är inte ett bra val. Försök gå ut med betyg i allt så att du har grundläggande behörighet, sen kan du gå en YH.

Jag har pluggat på både universitet och YH och jag kan säga att det är väääldigt stor skillnad. Jag tröttnade väldigt snabbt på universitetet och all deras teori. YH är mycket mer riktat mot att kunna gå ut och jobbar direkt efter utan att ha en stor tröskel framför sig. Mycket praktiskt arbete som man verkligen har nytta av när man börjar jobba.

Nu gick jag i nere i Växjö men jag vet att t.ex Nackademin har några utbildningar som kanske skulle passa dig.

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Jag ignorerar din uppmaning om att slippa "ta dig i kragen"-kommentarer men jag ignorerar det..

Jag rekommenderar dig att börja tänka om lite och försöka slutföra skolan. Även om du hoppar av och börjar läsa kurser så kommer kurser aldrig ge dig ett jobb. En utbildning gör det. Även om du slutför ett par kurser med goda resultat så kan du stöta på problem när du söker jobb då denna ofärdiga gymnasietid hänger och släpar vilket en arbetsgivare förmodligen kommer avskräcka en arbetsgivare trots att det egentligen är helt orelevant. Tråkigt men sant.

För att sätta det i ytterligare perspektiv, säg att du pröjsar för att gå en kurs som nätverkstekniker. Första grundkursen för t.ex. Cisco CCNA kostar runt 30 000kr (2veckors-kurs) att läsa privat. Det är bara början, även om ett cert i CCNA kan ge något jobb så är det inte mycket att hänga i granen om man inte har all utbildning runt omkring.

Ta tag i livet, gå ur gymnasiet utan några IG'n. Ett alternativ är att kolla där du bor om det finns något IT-gymnasium och titta om du kan byta dit och tillgodoräkna dina avslutade kurser du läst i 1an/2an. Försök alltså att hoppa in i tvåan eller trean på ett IT-gymnasium och komplettera det du saknar.

Sedan skall du absolut gå på KY/YH-utbildning. 2år snabb och spetsinriktat på det du tycker är intressant. T.ex. nätverkstekniker.

Även om du förmodligen har bestämt dig vad du vill göra så är detta mina tips i alla fall Du tjänar absolut ingenting på att hoppa av och börja pröjsa massa kurser ur egen fick enligt mig. Du kommer ändå behöva gå tillbaka till gymnasiet någon gång för att slutföra det, den dagen du inser att du vill göra annat än att sitta i telefonsupporten på något ISP, och för att komma högre måste man plugga (även om det bara är IT-grejer! ) Och det är inte så kul att gå tillbaka till gymnasiet/komvux och läsa matte A när man är 27 bast

Jaja, ska inte predika mer. Men vad du än gör så gå klart/klara 2an till sommaren innan du hittar på något!

Haha, tack. Läs mitt näst senaste inlägg (det långa)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Thex:

Jag håller helt med dig! Att inte ta studenten är inte ett bra val. Försök gå ut med betyg i allt så att du har grundläggande behörighet, sen kan du gå en YH.

Jag har pluggat på både universitet och YH och jag kan säga att det är väääldigt stor skillnad. Jag tröttnade väldigt snabbt på universitetet och all deras teori. YH är mycket mer riktat mot att kunna gå ut och jobbar direkt efter utan att ha en stor tröskel framför sig. Mycket praktiskt arbete som man verkligen har nytta av när man börjar jobba.

Nu gick jag i nere i Växjö men jag vet att t.ex Nackademin har några utbildningar som kanske skulle passa dig.

Tackar, men du bör läsa mitt längsta inlägg på denna sida, där jag har en ide om hur jag kan göra

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tackar, men du bör läsa mitt längsta inlägg på denna sida, där jag har en ide om hur jag kan göra

Jag antar att du menar att läsa mer IT-relaterade kurser för att gå ut gymnasiet, rätt? Nu vet jag ju inte vad du vill jobba med inom IT (som är stort) men en utbildning efter gymnasiet är verkligen att rekommendera. Risken finns att du annars hamnar som typ firstline-support och det är inte alltid så givande, men det kanske är ok för din del. Som sagt beror det på vad DU vill jobba med mer specifikt, är kanske inte så lätt att veta heller innan man testat på lite olika.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Jag antar att du menar att läsa mer IT-relaterade kurser för att gå ut gymnasiet, rätt? Nu vet jag ju inte vad du vill jobba med inom IT (som är stort) men en utbildning efter gymnasiet är verkligen att rekommendera. Risken finns att du annars hamnar som typ firstline-support och det är inte alltid så givande, men det kanske är ok för din del. Som sagt beror det på vad DU vill jobba med mer specifikt, är kanske inte så lätt att veta heller innan man testat på lite olika.

Ja, kurserna är för att gå ut gymnasiet, då jag tror det kommer ge mig mycket mer energi att lägga på skolan, sen är det ju förberedande för vidareutbildning på högskola efteråt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Läs kurser på gymnasie så du kan få en behörighet sök sedan YH.

som jag skrev innan så är en YH-utbildning mer spetsinriktat och du läser bara det som är nödvändigt i arbetslivet, du får en grundkunskaå som du kan bygga vidare på och förhoppningsvis så skaffar du dig ett bra jobb efteråt som både betalar dina cert samt ger dig en bonus per avklarat cert! känns lite som PROFIT

Visa signatur

Gammal men bra.