motsVarande singel grafikkort gentemot 2st 8800GT SLI?

Permalänk

motsVarande singel grafikkort gentemot 2st 8800GT SLI?

Har redan köpt tVå 8800GT för 652kr för att Vara exakt men undrar om där är annat grafikkort som är bättre för 1000-1500kr?

Dessa har dock bara DVI-D, hört både bra och dåliga saker gentemot HDMI.

2 Frågor jag är oVetande om

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Ingen ?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Ja det finns ett kort jag hittade lite snabbt åt dig och det är 6870 ett bra och prisvärt kort för 1526 : http://www.inet.se/produkt/5409065/powercolor-radeon-hd6870-1...
Jag vet inte säkert om det är bättre än dem två men du slipper micro stuttering och 6870 gpu är väldigt kraftfullt återkommer när jag har mer info

Edit: Min kompis har denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623768 och han är 100% nöjd med den och kan spela alla spel förutom BF3 på Max Och kylningen på den är väldigt bra kommer inte göra dig besviken.

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk

Kollade denna tråd #8376659 och 2x8800GT (SLI) är ungefär hälften så snabbt som ett singel GTX560 eller ett singel HD6870 och båda dessa bör du få för runt 1500kr.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av kikoelz:

Ser bra ut, tittade på detta http://cdon.se/hemelektronik/videocard-pci-express-nvidia_asu... men ditt ser bättre ut, hur kan det komma sig.

Edit: La sig på exakt 2200kr med 15% rabatt på på det jag länkade.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Har höjt priset på det jag kan tänkas lägga för ett grafikkort, och tittat på MSI GeForce GTX 580 OC som jag länkat, kan få det för 2200kr exakt med rabatt, hur står det sig mot 2st 8800gt ? om det är lönt att köpa.

Ska testa när jag får hem och se resultat så kan man jämnföra lättare

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Ser bra ut, tittade på detta http://cdon.se/hemelektronik/videocard-pci-express-nvidia_asu... men ditt ser bättre ut, hur kan det komma sig.

Edit: La sig på exakt 2200kr med 15% rabatt på på det jag länkade.

kortet du länkade till är det med 448 cuda kärnor det är detta som trycker upp priset lite

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Dessa har dock bara DVI-D, hört både bra och dåliga saker gentemot HDMI.

vad har du hört för bra och dåliga saker? den enda skillnaden är att hdmi också kan skicka ljud. bildsignalen är identisk i dvi och hdmi och adaptrar däremellan är väldigt lätt och billigt att hitta

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

vad har du hört för bra och dåliga saker? den enda skillnaden är att hdmi också kan skicka ljud. bildsignalen är identisk i dvi och hdmi och adaptrar däremellan är väldigt lätt och billigt att hitta

Hittar inte det nu, kanske inte är något förutom att HDMI har HDCP stöd.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

vad har du hört för bra och dåliga saker? den enda skillnaden är att hdmi också kan skicka ljud. bildsignalen är identisk i dvi och hdmi och adaptrar däremellan är väldigt lätt och billigt att hitta

Nja, DVI kan vara bättre. Jag har ingen källa jag kan länka, men jag kommer ihåg att Zcenix skrev i en tråd här att DVI dual link kan klara högre upplösningar än HDMI just p.g.a. att det då blir en dubbel anslutning så att dubbelt så mycket data kan skickas, och han vet ju vad han pratar om.

Till TS, det var ett dåligt köp IMO.
1. De korten är väldigt gamla, och SLI var då inte utvecklat tillräckligt för att ge samma prestanda vinster som man får idag.
2. Korten kommer flaskas av VRAMet. 512MB minne räcker inte längre om du vill ha någorlunda kvalitet.
3. De stöder inte DX11.
4. Det är mycket gamla kort, de är säker slitna

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Hittar inte det nu, kanske inte är något förutom att HDMI har HDCP stöd.

Skrivet av SteveK:

Nja, DVI kan vara bättre. Jag har ingen källa jag kan länka, men jag kommer ihåg att Zcenix skrev i en tråd här att DVI dual link kan klara högre upplösningar än HDMI just p.g.a. att det då blir en dubbel anslutning så att dubbelt så mycket data kan skickas, och han vet ju vad han pratar om.

ja, dvi dual link kanske klarar högre upplösning, men jag vet att hdmi åtminstone stödjer 4k, så det lär ju inte sätta stopp för nån vanlig konsument på många år. det är ju dubbel anslutning av enkel dvi som har bandbredd på ca 4gbit/s, jämfört med hdmi som har 10gbit/s, dual link hittar jag ingen siffra på mer än att det begränsas av andra fysikaliska saker

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toxicstone:

Hittar inte det nu, kanske inte är något förutom att HDMI har HDCP stöd.

Vilket även DVI har

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vilket även DVI har

sant, dock säger många att den inte har på olika sidor. jaja

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

sant, dock säger många att den inte har på olika sidor. jaja

Ljud ingår inte i DVI standarden, men många tillverkare har lagt till det. Resultatet är att det kan funka, men det finns inga garantier.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Har höjt priset på det jag kan tänkas lägga för ett grafikkort, och tittat på MSI GeForce GTX 580 OC som jag länkat, kan få det för 2200kr exakt med rabatt, hur står det sig mot 2st 8800gt ? om det är lönt att köpa.

Ska testa när jag får hem och se resultat så kan man jämnföra lättare

2200 för ett GTX580 är ett riktigt kap. Dom går inte loss för under 3200:- nya

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ja, dvi dual link kanske klarar högre upplösning, men jag vet att hdmi åtminstone stödjer 4k, så det lär ju inte sätta stopp för nån vanlig konsument på många år. det är ju dubbel anslutning av enkel dvi som har bandbredd på ca 4gbit/s, jämfört med hdmi som har 10gbit/s, dual link hittar jag ingen siffra på mer än att det begränsas av andra fysikaliska saker

Problemet är dock att HDMI i den form som finns i dagens maskiner, maxar vid 1920 och 60Hz. DVI har en robustare kontakt, stöd för 120Hz och även 2560x1600. Inget av dessa fungerar över HDMI från en vanlig dator till en valfri skärm i dagsläget. Sen rent tekniskt sett vad HDMI skulle kunna vara kapabelt till är en annan femma.

Vill man ha smidigare kontakter så kör man på DP.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Problemet är dock att HDMI i den form som finns i dagens maskiner, maxar vid 1920 och 60Hz. DVI har en robustare kontakt, stöd för 120Hz och även 2560x1600. Inget av dessa fungerar över HDMI från en vanlig dator till en valfri skärm i dagsläget. Sen rent tekniskt sett vad HDMI skulle kunna vara kapabelt till är en annan femma.

Vill man ha smidigare kontakter så kör man på DP.

Nu kan jag inte hålla mig i skinnet. Måste klargöra

HDMI 1.2 klarar bara 1200p, men om man har ett grafikkort som klarar HDMI 1.4(Radeon 6xxx / GTX 4xx och framåt) kan man ha upplösningar upp till 2160p @ 24hz eller 1600p @ 75hz.

DVI-D klarar i Single-link bara 1200p @ 60hz, medans Dual-Link DVI-D klarar 1600p @ 60hz

HDMI har många andra fördelar som jag inte tänker tråka ut folket med

Läs lite på Wikipedia vetja ^^

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
http://en.wikipedia.org/wiki/DVI-D

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Problemet är dock att HDMI i den form som finns i dagens maskiner, maxar vid 1920 och 60Hz. DVI har en robustare kontakt, stöd för 120Hz och även 2560x1600. Inget av dessa fungerar över HDMI från en vanlig dator till en valfri skärm i dagsläget. Sen rent tekniskt sett vad HDMI skulle kunna vara kapabelt till är en annan femma.

Vill man ha smidigare kontakter så kör man på DP.

Håller med dig till 100%. för stationära datorer skulle jag aldrig ta HDMI då det oftast krånglar med skalning, refresh-rate och upplösning samt har en väldigt klen kontakt.

Däremot om man väljer DP så kommer man lita av det begränsade utbudet av skärmar.

Dual-Link DVI-D is the way to go

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

ok, ja har dem så får se hur det blir, skärmarna har bara DVI och kan nog köra HDMI Via moderkortet till tV för film, dVd och 720p filmer.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

ok, ja har dem så får se hur det blir, skärmarna har bara DVI och kan nog köra HDMI Via moderkortet till tV för film, dVd och 720p filmer.

brukar inte moderkortets grafikkrets stängas av när man kopplar in ett diskret grafikkort? då blir det ju jobbigt när du sen vill använda moderkortets hdmi till tvn...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII