Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Konstig fråga, alla spel är "skillbased"... Nämn något spel som där inte skicklighet på något vis inte spelar in?

Med skillbased så menar man spel där bara ren skill är allt som betyder något.

Dom flesta mmorpg tex är inte skillbased utan gearbased. Kvittar hur skillar du än är, har du inte lika bra gear som den andra snubben så har han i princip autowin.

Permalänk
Medlem

Zeit^2 är ett skillbaserat spel i min mening som jag tycker är riktigt bra för att vara indiespel. Där krävs det bara skills.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Keeper of Traditions

Även om det inte är släppt än så kan man ju hålla ett öga på Firefall. Ett free 2 play MMOFPS som verkar riktigt lovande.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ett spel där man inte får skills eller extra grejer ju mer man spelar är väl mest skill-baserat?
Skulle säga CoD2, (nu menar jag INTE modern warfare 2 som vissa verkar tro är det man menar när man pratar CoD...), när det gäller FPS, CS går väl också men man dör knappt där...

AoE2, SC1/2.
Det är fyra spel som jag kommer att tänka på på rak arm. Även om jag inte gillar CS över huvud taget förutom på LAN.

Men jag måste faktiskt ge en liten bubblare:
America's Army 2
Möjligt att 3an också fungerar nu, gjorde inte det senast jag spelade.
Vilket jävla skitspel det var när det kom.
AA2 är ett ruggigt roligt gratis FPS som utvecklats tillsammans med den amerikanska armén.

Permalänk
Inaktiv

FPS: Quake Live, Warsow (gratis är gott)
RTS: Supreme Commander 1 (2an för småbarn)
Race: Trackmania (Liten teaser! http://www.youtube.com/watch?v=tNjuv5Y_oA8)

Du kan bli världsmästare på dessa spelen och ingen i din vänskapskrets kommer någonsin förstå hur hårt ditt huvud arbetar under en match. Så med andra ord är det är ganska otacksamt att vara duktig på dem

Annars om man vill spela för sig själv är Magica ett bra exempel. Kräver ett otroligt muskelminne när det börjar bli svårt men är samtidigt skitkul.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FilleMang:

RTS: Quake Live, Warsow (gratis är gott)
FPS: Supreme Commander 1 (2an för småbarn)

Tvärtom där, tror jag?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Tetris, schack

/thread

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Även om det inte är släppt än så kan man ju hålla ett öga på Firefall. Ett free 2 play MMOFPS som verkar riktigt lovande.

http://www.youtube.com/watch?v=8cnFZyx_v7U&feature=g-user-u&c...

det där har jag haft ögenen på ett tag

Permalänk
Medlem

Tycker både LoL och BF3 är sjukt roliga, och båda kräver skill (om man vill vinna).
SC2 har jag inte spelat, men det verkar sjukt bra (om man gillar RTS).

Tyvärr är det inte lätt att vinna i BF3 om motståndarlaget dominerar.

I LoL kan man påverka desto mer. Speciellt om man lär sig "map awareness", och supportar från jungeln.
Kör man 3v3 kan man i princip vinna själv, om motståndarna är dåliga

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Skrivet av ilsk3n:

Tycker både LoL och BF3 är sjukt roliga, och båda kräver skill (om man vill vinna).
SC2 har jag inte spelat, men det verkar sjukt bra (om man gillar RTS).

Tyvärr är det inte lätt att vinna i BF3 om motståndarlaget dominerar.

I LoL kan man påverka desto mer. Speciellt om man lär sig "map awareness", och supportar från jungeln.
Kör man 3v3 kan man i princip vinna själv, om motståndarna är dåliga

tack

Permalänk
Medlem

Som någon annan nämnde, Tribes Ascend. Det är closed beta just nu men
det är ruskigt roligt. Skill based movement och alla projektiler har travel time.
Det tar ett tag att lära sig, men det är väldigt roligt.

Jag tror total biscuit har gjort en "wtf is..." men jag blev inte så lockad av den.
När jag fick en beta-nyckel så visade det sig att det var mycket roligare
än vad han fick det att verka vara.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tyckte det var förskräckligt dåligt. Hade skiten installerat en dag sen gick jag tillbaka till LoL.

LoL. Balanserat, stort inom e-sport, stort & stabilt community. HoN har tyvärr tappat enormt emot LoL. Eller ja.. för mig är det ju bra då jag alltid ansett LoL vara den bättre av de 2.

Töntar är att ta i men CS har varit, är och kommer alltid vara överhypat.

LoL kanske är bättre för e-sport än HoN. Det är för de har tagit bort allt roligt i den spelgenren imo.
(sen är det stelt också)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Newklear:

Tvärtom där, tror jag?

Nej nej. Det där var helt korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Skärp er! sluta göra onödiga inlägg! Dota 1/Dota 2 är i princip samma sak, båda är Dota, knappt någon skillnad på själva gameplay'et!

Jaja det vet jag, men är inte din egna lite onödig med då ifall du tycker våra är onödiga? Du kan ju bara ignorera det och gå över till att läsa lite mer "nödvändiga" inlägg?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Support: Antagligen det tråkigaste och lättaste man kan spela Tar inte en enda creepkill (carryn ska ha alla), och lägger alla sina pengar på wards of sight. I teamfights kan de ju vara med om de har någon bra aoe-utli, vilket många har, men det är inte lätt att lyckas, då du själv kanske inte ens har skor efter 20min.

)

Oj oj oj... vet inte var jag ska börja.

Permalänk
Skrivet av Överkill:

Oj oj oj... vet inte var jag ska börja.

Antagligen det som behövs mest, men det är väl ändå inte så svårt? Beror ju självklart på vem du spelar, men själva supportandet går ju nästan bara ut på att stå i lanen och se till att carryn kan farma / sätta upp wards. Kan dock bli lite knepingt att undvika att bli gankad när man inte har några items... men särskilt svårt skulle jag inte kalla det...

Permalänk

Tribes Ascend, Quake Live, Starcraft 2

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Dota2 fanns inte då.

Obalanserat säger bara de som inte kan spela, gemini var möjligtvis den enda som var riktigt OP, dock den enda heron som varit det ett längre tag. Allt annat går/gick att countra.

Jag var rank 92 i högsta ligan(fragment-league), så nog vet jag hur man spelar.

Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om varför de flesta nya HoN-hjältarna är obalanerad, men känns inte värt för att övertyga 1 person.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Jag var rank 92 i högsta ligan(fragment-league), så nog vet jag hur man spelar.

Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om varför de flesta nya HoN-hjältarna är obalanerad, men känns inte värt för att övertyga 1 person.

Om du nu är så jävla duktig skulle du förstå att alla heroes går att countra med något och därmed finns inget som är obalanserat.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Svårast att lära sig är nog Dwarf fortress men svåraste att spela är I wanna be the guy

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Antagligen det som behövs mest, men det är väl ändå inte så svårt? Beror ju självklart på vem du spelar, men själva supportandet går ju nästan bara ut på att stå i lanen och se till att carryn kan farma / sätta upp wards. Kan dock bli lite knepingt att undvika att bli gankad när man inte har några items... men särskilt svårt skulle jag inte kalla det...

Är som att säga att Carry bara ska döda, och initation bara ska hoppa in

Lite mer än så är det allt.

Beror iofs på vilken MMR man snackar om.

Jag skulle vilja påstå att initiatior är lättast att spela oavsett MMR. Är inte mycket till att spela en tempest eller bubbles t.ex.

Permalänk

Tycker det är märkligt att ingen har nämnt World Of Tanks, jag tycker det är ett väldigt skojj arkad spel, för att bli duktig måste man lära sig hitzones på alla tanks samt mycket taktik i runderna man spelar i.

Det är vad jag skulle rekommendera till TS iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Antagligen det som behövs mest, men det är väl ändå inte så svårt? Beror ju självklart på vem du spelar, men själva supportandet går ju nästan bara ut på att stå i lanen och se till att carryn kan farma / sätta upp wards. Kan dock bli lite knepingt att undvika att bli gankad när man inte har några items... men särskilt svårt skulle jag inte kalla det...

Jag undrar vad Puppey eller LaStHiTMaGiC skulle säga om jag sa till dem att support är lättaste klassen att spela, det är nästan bara att stå i lane och bygga på carry och sätta upp wards på bra ställen, fast att det kan bli lite knepigt att undvika bli gankad när man inte har några items..

------------
OnT:
Touhou. För att klara det på lunatic så behövs antingen för mycket fritid eller bra fingrar. Skills i bemärkelsen nöta tills man spyr. Påminner på sätt och vis om om DDR eller Frets on Fire och dylikt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Läs titeln på tråden innan du nämner LoL ^^

LoL kräver mycket strategiskt tänkande samt så måste man vara skillad i det hela också!
eller du kanske tänker på ett helt annat spel än vad jag gör?

Skrivet av Ori:

jag rekommenderar detta jag med (Supreme Commander) svårt i början men så otroligt kul när man kommer in i det

Jag rekommenderar detta spel starkt, SupCom FA (förkortning till Supreme commander: forged alliance) har jag dock inte spelat på ett tag (ca 1 år), men under den tiden som jag gjorde det så var det hur kul som helst!
men då jag inte längre är uppe i kiruna bland dem som jag känner som spelar SupCom FA så är det dock lite svårt :/

lite OffTopic: vilket lag föredrar du att spela som? Jag själv föredrar "The sneaky ones", Cybran

Skrivet av _MmattiasS_:

Framför allt så är HoN's spelmotor mycet bättre. I DotA2 finns det en massa "smooth-effekter" som ska få det att se snyggt ut, men som bara är i vägen. Det är också så att när man klickar så tar det... tror det var 100 millisekunder? innan spelet reagerar. +100 ping då alltså. Sök på youtube om du inte tror mig Jag gillar inte heller grafiken i dota2. Den känns också lite för "smooth" och cartooning.

Jag känner bara att jag måste säga emot en sak som du sa om rollera i dota2 också... Det du sa om tank. Alla tank-heroes förutom axe/legionare är sjuuult överskattade! Om vi har en tank som tar 10s att döda, och inte gör någon damage, och sen har vi en carry, som tar 2s att döda, men gör sjuk damage, då är det väl helt självklart att vi dödar carryn först? Så länge man inte har någon spell som tvingar motståndarna att attackera dig, så är det helt värdelöst. Oftast är det initiatorn som får ta all damage och ofta dö, innan resten av laget hinner in Här är iaf min lista:

Carry: Måste ha farm (creepkills, pengar). En carry fokuserar på att bygga upp skadan de gör med sina vanliga attacker så mycet som möljigt. Många tror att carry är det lättaste att spel "det är ju bara att hägerklicka på någon och sen vänta" Dock så måste man först få upp farm utan att bli gankad, och utan att gå helt för sig själv och lämna resten av laget att spela 4v5 tills du är klar, och sen måste du lyckas göra massa damage i teamfights utan att dö. Det gör du inte genom att köpa items som ger dig health, utan genom att dodgea spells och hålla dig undan.

Support: Antagligen det tråkigaste och lättaste man kan spela Tar inte en enda creepkill (carryn ska ha alla), och lägger alla sina pengar på wards of sight. I teamfights kan de ju vara med om de har någon bra aoe-utli, vilket många har, men det är inte lätt att lyckas, då du själv kanske inte ens har skor efter 20min.

Initiator/något annat. Det finns inte många som är bara initiator om jag tänker efter. En initiator hoppar in först, hest snabbt och överaskande, och har någon bra spell som stunnar / skadar alla i måtståndarlaget medans resten av laget, som inte kan hoppa in bara sådär, springer fram och fortsätter. Här har vi till exempel axe, som är initiator/tank. Hans första spell tvingar alla måtståndare att slå på honom, vilket gör att lagets carries kan döda dem utan att oroa sig

Där har vi nog grunderna enligt mig Om du bara spelar med kompisar så kan det funka att ni alltid kör samma roll, men ska du spela själv, så måste du kunna spela alla roller, och anpassa dig efter vad laget behöver.

Btw, jag är väldigt familjär med sådana spel ska du veta! Har spelat 1500 hon-games efter senaste stats-reseten, och 500 till innan det, säkert 500 dota1 spel innan jag började spela hon, 150-200 dota2 spel, och sist och heltl klart minst kanske 70-80 lol-spel
Det finns en mod till HoN som gör att alla items som också finns i dota (eller är snarlika) byter till dota-namnen Kan dock bli lite jobbigt när du snackar med resten av laget, som kanske inte har spelat hon, och inte har en aning om vad du snackar om när du säger bkb, samtidigt som du inte fattar någonting när de säger shrunken head

Till TS: Alla dota-spel har sina för och nackdelar. Vilken du än testar så är det ett riktigt bra spel. Till och med LoL är ett riktigt bra spel jämfört med måånga många andra

Nja jag skulle faktiskt säga att support är en av dem svårare typen att spela som, då jag själv älskar att spela support. men alla har sin egen mening om saker och ting antar jag

nu ett förslag till OP:
Jag skulle föreslå Mount & Blade: Warband (warband innehåller mera saker, warband är även ett standalone, inte en expansion till Mount & Blade)
lite märkligt att det inte har tagits upp ännu då det är (enligt min åsikt) "the most pure base skilled game I´ve ever met"

Permalänk

Helt klart TFC.
Om det inte hade varit så dött nu för tiden.....

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvartVarg:

Helt klart TFC.
Om det inte hade varit så dött nu för tiden.....

TFC?
vad är det för spel?

Permalänk

quakeworld, q2 eller q3.. bara att sätta igång att dö tills du lär dig.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.