powercolor LCS hd 6970 börja brinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flonta:

Har pratat med killen. Tydligen va det köpt på indomo. Fick alla uppgifter om han så jag nu har jag pratat med indomo. Där va garanti kvar så jag ska skicka kortet imorgon. Hör av mig när jag fått mer information av dom.

Skönt att veta för min köpare av mitt då detta också är köpt där

Woho på indomo!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Nu har jag skickat iväg kortet. Så du får man vänta på svar från indomo.

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem

Dom ringde idag från Indomo. Dom sa att dom får skicka iväg kortet till Powercolor och det kommer ta tid så dom erbjöd mig ett nytt 6970. Lcs versionen säljs inte mer så kommer få ett luftkylt kort. Skönt att få ett nytt kort men tråkigt att jag måste köpa ett vattenblock till det.

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem
Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flonta:

Det där ska du inte acceptera, fullcoverblock passar inte på den. Du måste ha ett kort med referens PCB för ett fullcoverblock. De säljer även EK vattenblock, så du borde be om ett sånt plus ett grafikkort, eller annat likvärdigt kort som kommer med vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Flonta:

Nu har jag skickat iväg kortet. Så du får man vänta på svar från indomo.

OT:Vad står LCS för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behöverhjälp:

OT:Vad står LCS för?

Liquid Cooling System antagligen.. låter som en rätt logisk översättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det där ska du inte acceptera, fullcoverblock passar inte på den. Du måste ha ett kort med referens PCB för ett fullcoverblock. De säljer även EK vattenblock, så du borde be om ett sånt plus ett grafikkort, eller annat likvärdigt kort som kommer med vattenkylning.

Detta skrev indomo. Detta hittade jag,

http://www.indomo.se/15284-PowerColor-HD6970-2GB-GDDR5-2xDVI-...

Tillv. Artnr: AX6970 2GBD5-2DH

V2-versionerna av EK-blocken skall passa enligt konfiguratorn

http://www.coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=36...

Så där finns vattenblock som passar till det. Dom sa från indomo att jag kan välja ett annat kort med men för det priset som jag gav för mitt 6970.
Själv tycker jag powercolor ska göra mig glad på något sätt. Det minsta dom kan göra är att ge mig ett nytt vettenblock till kortet. Som jag har sagt innan hade jag tur och satt vid datorn när allt hände annars kanske inte huset skulle varit kvar idag.

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flonta:

Detta skrev indomo. Detta hittade jag,

http://www.indomo.se/15284-PowerColor-HD6970-2GB-GDDR5-2xDVI-...

Tillv. Artnr: AX6970 2GBD5-2DH

V2-versionerna av EK-blocken skall passa enligt konfiguratorn

http://www.coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=36...

Så där finns vattenblock som passar till det. Dom sa från indomo att jag kan välja ett annat kort med men för det priset som jag gav för mitt 6970. Själv tycker jag powercolor ska göra mig glad på något sätt. Det minsta dom kan göra är att ge mig ett nytt vettenblock till kortet. Som jag har sagt innan hade jag tur och satt vid datorn när allt hände annars kanske inte huset skulle varit kvar idag.

Kortet är köpt från Indomo, alltså är det de som ska ersätta dig, inte Powercolor. Du har enligt lag rätt att få en likvärdig produkt som i ditt fall är ett 6970 2GB kort med vattenblock, antingen ett som kommer med block monterat eller ett separat block plus att garantin behålls då du monterar det själv.

Priset spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Kortet är köpt från Indomo, alltså är det de som ska ersätta dig, inte Powercolor. Du har enligt lag rätt att få en likvärdig produkt som i ditt fall är ett 6970 2GB kort med vattenblock, antingen ett som kommer med block monterat eller ett separat block plus att garantin behålls då du monterar det själv.

Priset spelar ingen roll.

Dom sa att dom inte kunde ge mig ett nytt kort med block för LCS inte finns mer men att jag kunde få ett nytt luftkylt kort. Skitskoj att man får lägga sina egna 1200 kr för att få kortet vattenkylt.

VAD TYCKER NI JAG SKA GÖRA? Är så trött på detta.

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Skrivet av Uvania:

håller med, aldrig AMD skit

nej men allvarligt gör lite research innan du slänger ur dig att "powercolor" är skit när det är ett referens kort tillverkat av AMD

Talade av egen erfarenhet, inget illa menat mott AMD utan mott Powercolor då jag haft ett par kort från dom och alla har fan var värdelösa...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InZ-Audio:

Talade av egen erfarenhet, inget illa menat mott AMD utan mott Powercolor då jag haft ett par kort från dom och alla har fan var värdelösa...

Powercolor kör ofta med referens kort från AMD. Deras RMA siffror är inte sämre än andra tillverkares.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flonta:

Dom sa att dom inte kunde ge mig ett nytt kort med block för LCS inte finns mer men att jag kunde få ett nytt luftkylt kort. Skitskoj att man får lägga sina egna 1200 kr för att få kortet vattenkylt.

VAD TYCKER NI JAG SKA GÖRA? Är så trött på detta.

Kräv ett vattenblock av dem om de inte kan ge dig ett LCS. Det är din rätt enligt lag.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flonta:

Dom sa att dom inte kunde ge mig ett nytt kort med block för LCS inte finns mer men att jag kunde få ett nytt luftkylt kort. Skitskoj att man får lägga sina egna 1200 kr för att få kortet vattenkylt.

VAD TYCKER NI JAG SKA GÖRA? Är så trött på detta.

vet inte vad lagen säger, men om det är så att du enligt lag skall ha en likvärdig produkt och inte en för samma pris, då skall du givetvis ha ett 6970+vattenblock!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vet inte vad lagen säger, men om det är så att du enligt lag skall ha en likvärdig produkt och inte en för samma pris, då skall du givetvis ha ett 6970+vattenblock!

Konsumentköplagen säger att han har rätt till en likvärdig produkt, och priset ska inte spela någon roll. Testa att skicka ett PM till http://www.sweclockers.com/profil/81941-indomose så kanske han kan hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Konsumentköplagen säger att han har rätt till en likvärdig produkt, och priset ska inte spela någon roll. Testa att skicka ett PM till http://www.sweclockers.com/profil/81941-indomose så kanske han kan hjälpa.

du kanske borde citera ts o inte mig
annars var det bra

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Flonta:

Dom sa att dom inte kunde ge mig ett nytt kort med block för LCS inte finns mer men att jag kunde få ett nytt luftkylt kort. Skitskoj att man får lägga sina egna 1200 kr för att få kortet vattenkylt.

VAD TYCKER NI JAG SKA GÖRA? Är så trött på detta.

Du ska INTE acceptera det. Som tidigare skrivits ger lagen dig rätt till en likvärdig produkt oavsett pris, alltså ett 6970+fullcover vattenblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

du kanske borde citera ts o inte mig
annars var det bra

Första meningen var menad till dig, att lagen faktiskt säger att han ska ha en likvärdig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Första meningen var menad till dig, att lagen faktiskt säger att han ska ha en likvärdig produkt.

jaha, ok

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Du ska INTE acceptera det. Som tidigare skrivits ger lagen dig rätt till en likvärdig produkt oavsett pris, alltså ett 6970+fullcover vattenblock.

Instämmer i detta.
Ett kort med passande fullcoverblock är det som gäller och inget annat.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hej Pontus,

Det var tråkigt att du känner så, när vi verkligen försökte hjälpa dig.

Så här är det:

Indomo har ingen skyldighet att hjälpa dig med detta ärende då du inte är vår ursprungliga kund, iom att du har köpt denna varan begagnad från en privatperson.

Du hänvisar till konsumentköplagen, men innan du gör det så är det bättre att vända sig till en riktig konsumentrådgivare för rådgivning (finns kostnadsfritt i de flesta kommuner) istället för att lita helt på vad någon skriver i ett forum.

Läs gärna dessa två länkar:

Här har du vad som gäller angående garanti vid köp i andra hand:

http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-...

Här är också en artikel som behandlar samma ärende:

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-gara...

Vi försöker alltid hjälpa våra kunder och i detta fallet även dig så långt som det bara är möjligt och så länge som det inte medför oskäliga kostnader för oss.

Vårt förslag är:

Antingen försöker du lämna tillbaka det trasiga kortet till säljaren och få pengarna tillbaka av honom, så får vi hantera ärendet med honom istället.

Eller så står mitt erbjudande kvar att du får det nya 6970-kortet med fläkt och att du förstår att jag verkligen hjälpt dig.

Garanti vid köp i andra hand
Fråga:

Jag har köpt en begagnad teve av en privatperson. Med teven fick jag ett garantibevis. Gäller garantin som följer med en vara som är köpt i andra hand?
Svar:

Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

Då vet man ju detta. Detta tycker jag är sjukt. VAD HÄNDER MED SVERIGE?

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad de sagt så skulle jag försöka be den första ägaren att lämna in det till indomo, så att ni då kan kräva ett med vattenblock på. Kanske ge han någon hundring om han inte vill göra det, du tjänar ändå när du slipper köpa ett vattenblock.

Permalänk
Medlem

Galet

Fick höra talas om denna tråden av en kommpis och var tvungen att läsa den.
Maken till dumhet har jag inte sett innan. Om handlaren gör mer än vad som förväntas
Av honom, i detta fallet hjälper en ikke kund, så hetsas han ändå att driva det vidare.
Galet ! Må så vara att ursprjngslöparen kan hjälpa till men häng inte handlaren för det.
Han har gjort mer än vad som krävs tycker jag.

Jag hade själv ett liknande case med en annan handlare som bara slog dövörat till... Så var glada för att det finns de som fortfarande ser ett värde i hög service.

Jag är ny medlem och kommer helt klart fortsätta vara aktiv här.

Hej på er
Med vänlig hälsning, jimmpa

Visa signatur

iMac 27" i7 3,4GHZ, 16Gb ram, 256SSD + 1TB WD Black, 6970M 1Gb
iPad2, iPhone 4, Apple TV
SAAB 9-3 AERO SC 290hp, BOSE 300W
** Ja, jag är en glad j**e. Förvänta dig inte mer än du själv klarar **

Permalänk

Tycker Indomo är rätt schyssta som erbjuder dig ett nytt kort även fast du inte är den ursprungliga köparen.
Visst är det synd att du inte får ett med vattenblock, men du var ju nära på att inte få någon ersättning alls eftersom du inte visste var kortet kom ifrån i början

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem

Klagar egentligen inte på Indomo. Marcus från Indomo som jag har haft kontakt med har varit hur trevlig som helst.
Så jag kommer ju fortsätta handla på Indomo.
Så jag kommer tacka och ta emot mitt Powercolor hd 6970. Men det blir sista gången jag köper ett powercolor kort för jag tycker dom kan bjuda på blocket.
Men nu vet jag hur det funkar med garantin när man köper begagnade saker.

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Medlem

ehhh
ska vi inte sklija på produktgaranti och försäkring?
produktgarantin står tillverkaren för och försäkring gäller bara första köparen??
i detta fallet så har ju tillverkaren "tid kvar på garntin" och Indomo är säljaren av produkten..
sååå
det borde kvarstå garantiåtagande för indomo

iannat fall så har du ju reklamationsrätt i 3 år enl KkL, svåra blir bara att bevisa att felet var pga tillverkaren

http://www.indomo.se/kopvillkor.php
står ju inte någonstans att garantin enbart gäller första köparen

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Talade av egen erfarenhet, inget illa menat mott AMD utan mott Powercolor då jag haft ett par kort från dom och alla har fan var värdelösa...

Har samma erfarenhet fast tvärtom. Powercolor har fungerat skit bra för mig.

Permalänk
Medlem

Om så är läget nu för tiden så tycker jag definitivt att det är schysst av indomo att erbjuda sin hjälp.

Önskar dig lycka till med allt.

Helt galet att garantin inte följer med varan nu för tiden utan att den är knuten till ursprungliga köparen >.< ren idioti tycker jag.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

ehhh
ska vi inte sklija på produktgaranti och försäkring?
produktgarantin står tillverkaren för och försäkring gäller bara första köparen??
i detta fallet så har ju tillverkaren "tid kvar på garntin" och Indomo är säljaren av produkten..
sååå
det borde kvarstå http://www.btobey.com/learn/imac-ssd-install.php för indomo

//E

Tror vi kan vara överens om det men det står ju bortom all tvivel om vad som gäller.
Den bästa lösningen i detta fallet. Blanda inte in något som i te är relevant. Garanti följer
Ursprungslöparen. En försäkring kan man överlåta.

Min nästa order vet jag iaf vart den hamnar.
TBP på er

Visa signatur

iMac 27" i7 3,4GHZ, 16Gb ram, 256SSD + 1TB WD Black, 6970M 1Gb
iPad2, iPhone 4, Apple TV
SAAB 9-3 AERO SC 290hp, BOSE 300W
** Ja, jag är en glad j**e. Förvänta dig inte mer än du själv klarar **

Permalänk
Medlem

Kan inte powercolor skicka ett av deras vattenblock då? Det borde väl gå att montera själv.