Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Vaför har du takfläktarna så dom trycker ner varmluften i chassit?
Samt på 240 radsen i bottnen jobbar fläktarna mot varann, vart tar den luften vägen?

Fläktarna sitter inte så nu, ville bara pröva push och jämföra tempen med pull.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

du har seriekopplat radiatorerna som de är nu altså så att vattnet kommer till den ena först å sedan när det kommer ut så går det vidare till den andra å iväg sedan.
+ -
| |
| |
| ____ |
RRR RRR
RRR RRR
RRR RRR
RRR RRR

ska du parralellkoppla så tar du den slangen som går in i den första radiatorn å sätter ett Y på den så att du kan mata båda radiatorerna samtidigt, altså utan att vattnet måste passera den ena först. detta halverar motståndet i kretsen.
och vattnet som ska ut ur radiatorerna går till ett Y och iväg
+ -
| |
λ λ
| \ / |
| \ / |
| \ / |
| \/ |
| /\ |
| / \ |
RRR RRR
RRR RRR
RRR RRR
RRR RRR

du får ursäkta mina photoschoppingskills, de är tyvärr inte på topp...

Visa signatur

PC: MOBO asus crosshair v : CPU amd 1100t : GPU sapphire Dirt 3 editon 6950 2 gig x 2 : RAM corsair vengeance 16 gig 1600 mhz : PSU corsair AX 850 : CHASSI nzxt phantom : CPU kylare corsair H60

Permalänk
Medlem

ursäkta dubbelpost men det blev inte bra...

du har seriekopplat radiatorerna som de är nu altså så att vattnet kommer till den ena först å sedan när det kommer ut så går det vidare till den andra å iväg sedan.
(+).........(-)
|..............|
|..............|
|....____...|
RRR.....RRR
RRR.....RRR
RRR.....RRR
RRR.....RRR

R= radiatorer
streck=vattenledning

ska du parralellkoppla så tar du den slangen som går in i den första radiatorn å sätter ett Y på den så att du kan mata båda radiatorerna samtidigt, altså utan att vattnet måste passera den ena först. detta halverar motståndet i kretsen.
och vattnet som ska ut ur radiatorerna går till ett Y och iväg
(+)..........(-)
|...............|
λ..............λ
|.\........../.|
|...\....../...|
|....\..../....|
|......\/......|
|....../\......|
|..../....\....|
RRR.....RRR
RRR.....RRR
RRR.....RRR
RRR.....RRR

R= radiatorer
streck=vattenledning
λ= Y-koppling

punkterna är bara luft typ... mellanrum, gick inte med mellanslag...

du får ursäkta mina photoschoppingskills, de är tyvärr inte på topp...

Visa signatur

PC: MOBO asus crosshair v : CPU amd 1100t : GPU sapphire Dirt 3 editon 6950 2 gig x 2 : RAM corsair vengeance 16 gig 1600 mhz : PSU corsair AX 850 : CHASSI nzxt phantom : CPU kylare corsair H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av fallan:

du har seriekopplat radiatorerna som de är nu altså så att vattnet kommer till den ena först å sedan när det kommer ut så går det vidare till den andra å iväg sedan.
(+).........(-)
|..............|
|..............|
|....____...|
RRR.....RRR
RRR.....RRR
RRR.....RRR
RRR.....RRR

R= radiatorer
streck=vattenledning

ska du parralellkoppla så tar du den slangen som går in i den första radiatorn å sätter ett Y på den så att du kan mata båda radiatorerna samtidigt, altså utan att vattnet måste passera den ena först. detta halverar motståndet i kretsen.
och vattnet som ska ut ur radiatorerna går till ett Y och iväg
(+)..........(-)
|...............|
λ..............λ
|.\........../.|
|...\....../...|
|....\..../....|
|......\/......|
|....../\......|
|..../....\....|
RRR.....RRR
RRR.....RRR
RRR.....RRR
RRR.....RRR

R= radiatorer
streck=vattenledning
λ= Y-koppling

punkterna är bara luft typ... mellanrum, gick inte med mellanslag...

du får ursäkta mina photoschoppingskills, de är tyvärr inte på topp...

Riktigt grym förkaring! Hade ingen aning om att denna lösning fanns, än mindre att det halverar motståndet.. får bli nästa projekt.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk

och den kosta bara skjortan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OvrclockedBrain:

och den kosta bara skjortan?

I runda slängor ja

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Alla radiatorfläktar ska köra pull ut ur chassit är det tänkt, en 120mm samt en 200mm i fronten står för tryck in.

Går det att ha en 120mm intake fan i fronten (i den nedre kammaren) ?

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

Går det att ha en 120mm intake fan i fronten (i den nedre kammaren) ?

Hej, ja det finns fästen för 120mm i nedersta delen. Har en monterad där nu som matar luft till nedre radsen.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Maffigt bygge, cosmos 2 är verkligen gigantiskt ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem

Hur fan fick du fast 3 fläktar i toppen?
för när jag satte i min XT 360, så passar hålen för 3 fläktar men inte tredje.

Dvs den som hamnar under kåpan längst fram går inte fästa med några skruvar alls :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Hur fan fick du fast 3 fläktar i toppen?
för när jag satte i min XT 360, så passar hålen för 3 fläktar men inte tredje.

Dvs den som hamnar under kåpan längst fram går inte fästa med några skruvar alls :S

Du får fila/borra upp sista hålen 1-2 mm samt böja in två metallhakar på undersidan, annars bottnar inte radiatorn. Allt sammans tar inte mer än ett par minuter att fixa.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwittenx:

Maffigt bygge, cosmos 2 är verkligen gigantiskt ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Ser betydligt större ut irl

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Wow, tror inte res'en kunde fått ett bättre hem. Grymt snyggt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Wow, tror inte res'en kunde fått ett bättre hem. Grymt snyggt bygge!

Tackar

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Åt helvete va snygg den är nu, vilken maskin!
Den väger endel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Åt helvete va snygg den är nu, vilken maskin!
Den väger endel ?

Då bara chassit väger 20kg så lär totalvikten ligga på 30-35kg fulltankad :/

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av zikkor:

min funkar inte heller som den ska, HDD kablarna ger ingen signal till fläktarna ( ingen ström) men ska få en ny hoppas jag på

Min funkar dock

Men asså jag orkar inte lyfta den nu typ med 3x 580 asså väger fan sjukt mycket har brant trappa ochså så när jag ska på lan får man fan fråga brosan om hjälp

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Riktigt vackert bygge, 9/10 i betyg !

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Medlem

vart köpte du din "Resident Evil" reservoar? (:

Visa signatur

Corsair Graphite 600T White | Asus Sabertooth Z77 | Intel Core i7-3770K | Gainward GeForce GTX 680 Phantom 4GB | Corsair Vengeance White 16GB 1600Mhz | OCZ Vertex 4 256GB & Seagate GoFlex Desk 4TB | Seasonic Platinum 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNvasi0N:

vart köpte du din "Resident Evil" reservoar? (:

Här på marknaden faktiskt, heter FrozenQ och går att får tag på i lite olika varianter här: http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c932_FrozenQ.html

Ser riktigt trevlig ut med uv på

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainCarl:

Riktigt vackert bygge, 9/10 i betyg !

Tack

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

hur är prestandan på 3820:n och hur mycket har du klockat den till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxbir:

hur är prestandan på 3820:n och hur mycket har du klockat den till?

Vet inte ännu, lyckades komma över ett måndagsexemplar så inväntar nytt..

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Master of Overkill

Asså jag måste ju plocka isär min 3930k med 3x 680 bara för att göra om galleriet fan asså måste ta mig tid i helgen :

5/5 För sjukt snyggt jag fattar inte hur man kan få alla kablar att försvinna mina stycker ut lite random där och där ^^

sJUKT snyggt bord och Skärmstativ

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Asså jag måste ju plocka isär min 3930k med 3x 680 bara för att göra om galleriet fan asså måste ta mig tid i helgen :

5/5 För sjukt snyggt jag fattar inte hur man kan få alla kablar att försvinna mina stycker ut lite random där och där ^^

sJUKT snyggt bord och Skärmstativ

Tackar Ja det var sjukt mycket jobb med kabeldragningen men det blev riktigt bra tillslut, ska uppdatera med lite bilder.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! =D

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm