Har några snabba frågor om Linux!

Permalänk
Medlem

Har några snabba frågor om Linux!

Måste omformatera min dator (som har windows 7 32bit), och jag funderar på att skaffa Linux.
Fungerar följande program på linux:
Microsoft office
skype
minecraft
photoshop
vuze
övriga spel
och lite annat

Skulle behöva veta snabbt. är det att rekommendera för en datorn som används för allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fridh96:

Måste omformatera min dator (som har windows 7 32bit), och jag funderar på att skaffa Linux.
Fungerar följande program på linux:
Microsoft office
skype
minecraft
photoshop
vuze
övriga spel
och lite annat

Skulle behöva veta snabbt. är det att rekommendera för en datorn som används för allt?

du kan ju köra i wine men rakt av är det väll nej på det mesta då linux är "UNIX"

dock så finns det ju andra program som gör samma sak fast för linux (om vi pratar Microsoft office, photoshop, vuze och det mesta andra program)
Spel kommer du nog inte få att funka speciellt bra det finns en linux klient dock för minecraft
http://www.minecraft.net/download (du får trycka på "Show all platforms")

men jag har ingen aning hur bra den funkar då jag inte testat den själv.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fridh96:

Måste omformatera min dator (som har windows 7 32bit), och jag funderar på att skaffa Linux.
Fungerar följande program på linux:
Microsoft office
skype
minecraft
photoshop
vuze
övriga spel
och lite annat

Skulle behöva veta snabbt. är det att rekommendera för en datorn som används för allt?

Microsoft office: Nej.
Minecraft: Ja.
Photshop: Nej.
Vuze: Bör fungera.
Övriga spel: Troligen inte.
"lite annat": Troligen inte.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Vuze, Skype och minecraft finns vad jag vet till Linux native. (om de är precis lika bra som windowsversionerna vet jag inte, Skype fungerar bra för mig iaf men många klagar) För att köra Windows-program i Linux kan du använda kompatibilitetslagret Wine. Alla program fungerar inte, och många program fungerar dåligt. Här har du en databas med hur bra olika program fungerar med Wine:

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&...

Är du beroende av något windowsprogram öht rekommenderar jag att du behåller en windowspartition åtminstone.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Photoshop CS5 och CS2 fungerar fint i linux genom wine, dock om jag inte minns fel så är det lite fulhack för att installera CS5.
Microsoft office är bara att glömma, dock är libreoffice ett riktigt bra alternativ.

Spel beror på vilka spel du ska spela, finns en del native spel till Linux men inte många windows spel är portade och då är det Cedega eller liknande som gäller.

Det andra har du fått bra svar från de andra om.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Jag anser att du inte är beredd att gå över till Linux eftersom du enbart verkar vilja köra windows program. Vill du köra windows program så använd windows. Spela Windows spel i Linux har i vart fall inte jag nån bra erfarenhet av.

Permalänk

MS Office = Ja, då med OpenOffice
Skype = Ja, fullt stöd
Photoshop = Ja, då med GIMP
Minecraft = Ja
Övriga spel = Du kan antingen använda Cedega som har färdiga inställningar för varje spel (Kostar månadsvis) eller WINE då du får fixa inställningarna på egen hand för att få Windows-spel att funka.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

MS Office = Ja, då med OpenOffice.

*LibreOffice då det numera har ersatt OpenOffice i alla de större distributionerna.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=... Office ska fungera i wine.

Och om du iallafall skall installera om datorn skulle jag ta mig tiden att installera linux och testa att få igång de program du vill köra. Då får du dels testa systemet och om det inte passar så är det bara att dra in windows igen

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Jag körde enbart med FreeBSD på min ws när jag bara spelade wow och andra små spel. Men nu när Star Wars kom ut så orkade jag inte änns pröva utan körde in windows 7 på en gång. Om du skall spela, kör på windows. Du kan alltid testa linux genom Virtualbox lr liknande.

Permalänk
Medlem

Tack Zenjin! Ett svar jag ville höra

Permalänk
Medlem
Skrivet av fridh96:

Tack Zenjin! Ett svar jag ville höra

Kan ju tillägga att jag dualbootar min spelmaskin och har i princip helt slutat boota till Windows då jag upplever min fedora installation som helt sjukt mycket rappare

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fridh96:

Tack Zenjin! Ett svar jag ville höra

Vill du bara ha ett svar som behagar dig eller vill du att Office ska funka på riktigt också?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com