Permalänk
Medlem

Platta skärmar uppdateringsfrekvens

Jag undrar, finns det några platta datorskärmar som klarar uppdateringsfrekvens 100 hz? Alltså det som man ställer in i winxp på bildskärmsinställningar?

Om det finns, vilka skärmar gör det och krävs det isåfall att din dator har nått särskilt grafikkort för att det ska klara 100 hz på skärmen?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Angående grafikkortet så beror det på vad du ska använda skärmen till. För att ett spel ska använda 120hz fullt ut så måste du få ut 120fps. Det är då alltså helt beroende på vilket grafikkort samt spel du spelar. Annat så (om jag inte tar fel) behöver ditt grafikkort använda duallink DVI-D för att skicka ut 120hz till skärmen också.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Här är alla 120 hz skärmar http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s83696260
Du måste ha ett grafikkort med dvi utgång eller hdmi 1.4 (skärmen måste också stödja det).

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Angående grafikkortet så beror det på vad du ska använda skärmen till. För att ett spel ska använda 120hz fullt ut så måste du få ut 120fps. Det är då alltså helt beroende på vilket grafikkort samt spel du spelar. Annat så (om jag inte tar fel) behöver ditt grafikkort använda duallink DVI-D för att skicka ut 120hz till skärmen också.

uppdaterings frekvens och fps är inte samma sak

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen grabbar

Jag ska inte ha den för att spela på, jag sitter 8 timmar per dag på kontoret framför datorn och vill ha en riktigt skön å bra bild bara

Permalänk

well eftersom inte crt och plattisar updateras på samma sätt är updateringsfrekvensen mellan dem som att jämnföra äpplen och apelsiner.

även om du skulle ha en 60hz skärm kommer det inte märkas som på en CRT där hela bilden updateras hela tiden
på en plattis byts bara de pixlar som ändras hela tiden så sitter du med en vit bakgrund och inte gör något kommer din skärm använda 0hz och bara visa en bild men om du kör ett varv med musen kommer den uppdatera pixlarna du passerar med musen.

i spel kan jag kanske se att det behövs 120hz då allt oftast rör sig lite hela tiden men att sitta med office på en 120hz känns lite overkill...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Kare:

uppdaterings frekvens och fps är inte samma sak

Nej det vet jag, men dom har ändå ett samband.
Om en skärm har 60hz så klarar den av att uppdatera bildfrekvensen 60gånger per sekund, d.v.s. varje 1/60sekund så uppdaterar den bilden.
En 120hz skärm uppdaterar dubbelt så snabbt, varje 1/120sek. Om spelet du spelar, låt oss säga Bf3 med din hypotetiska dator pumpar ut 120fps och du har en 60hz skärm så kommer du inte se alla dom bilderna då grafikkortet skickar ut flera bilder än vad skärmen kan visa. Har du då däremot en 120hz skärm så kan skärmen använda alla bilderna varje sekund.

Uppdateringsfrekvensen på din skärm begränsar dig i vad din skärm kan visa, resterande setup begränsar vad du kan få för FPS.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Skrivet av Wallan71:

Tack för hjälpen grabbar

Jag ska inte ha den för att spela på, jag sitter 8 timmar per dag på kontoret framför datorn och vill ha en riktigt skön å bra bild bara

Det finns många som har skrivit här på forumet att dom får en skönare upplevelse när dom använder 120hz, även vid 'vardagligt bruk' och inte bara spel. Allting i windows får ju bättre uppdatering också, musen och alla fönster kommer att röra sig mjukare men det är ju givetvis inte säkert att du märker en skillnad.

Om jag vore du skulle jag ta och titta på skärmar och jämföra dom och kolla vad du ser för skillnad, exempelvis på elgiganten eller någon datorbutik.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

uppdaterings frekvens och fps är inte samma sak

Dom går som gott hand i hand med varandra.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Aaa intressant, tack igen grabbar för era svar, jo de var läänge sen jag spelade, sist jag spelade online så var det bland annat Tribes som gällde på Lanspelandet

Okej, jag funderar på Samsung, en led-plattskärm 19-21 tum, den ska klara minst 100 hz tänkte jag då, frågan är vilken man ska ta då
Å sen är det väl så då om jag tyder er grabbar rätt att min 6 år gamla kontorsdator med integrerad grafik inte kommer att klara att köra fram 100 hz på skärmen då även om jag har en sån? Då måste jag väl också byta dator då antar jag

Permalänk
Medlem

bytte nyligen frÅn 60 till 120 o man mÄrker klart en skillnad Även i windows allt kÄnns mer responsivt och nÄr man flyttar fÖnster ser man ingen tearing

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Om man inte spelar fps på seriös nivå finns det klart viktigare egenskaper än uppdateringsfrekvens, skulle rekommendera sweclockers skärm special som utgångspungt http://www.sweclockers.com/artikel/14636-fredagspanelen-bilds... hoppa fram typ 46 min eller så där det diskuteras skärmar och de olika teknikerna på en "lagom" nivå.

Om du inte vill ha billigaste möjliga skärm så skulle jag titta på en 24" 1920x1080 skärm med VA panel, tror det är vad de festa kommer bli nöjd med. Dock så får man räkna med att lägga drygt 2500:-

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hjälpsam

Om det är av ergonomiska skäl så skulle jag nog ignorera 120Hz skärmarna och kika närmare på alternativ tänkta för just ergonomi. 60/120hz på TFT gör inget för ögontrötthet, möjligtvis för mjukare musrörelser.

Du vill ha en fot som du kan justera skärmen ordentligt i höjdled och vinkla beroende på hur du står/sitter vid skrivbordet.
Du vill ha automatisk ljusjustering som justerar intensiteten på ljusstyrkan efter bakgrundsbelysningen för optimalt ljusförhållande utan att trötta ut ögonen.
Du vill ha bra skärpa och justerbara kontraster. Gärna en skärm som har "pappers läge" när du läser svart på vitt .pdf, textdokument etc.

Kika närmare på Eizos utbud. De är de främsta experterna på kontors och proffsskärmar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI