Permalänk
Medlem

PC till HD plasma. Mus lagg!

Hej jag har precis kopplat min pc till min 42" plasma genom HDMI. Spel flyter som fan med höga FPS, men både på skrivbordet och i spel så laggar musen.
Den laggar inte konstant, men var 3-4:e sekund så laggar den till.
Även med VSYNC avstängd eller påslagen. Min Plasma har 2 ms respons tid så jag tror inte det har nåt med det att göra.
I spel som starcraft har jag tryckt i "reduce mouse lag", men inte så mkt frangång. Som sagt, det sker utanför spel också.

Vad kan detta bero på? Nån allmän musinställning man kan tweaka? Har provat med olika muspekare och det är samma problem.
Har "spel" inställningen på Tv:n och har även provat stängt av och på vissa bild inställningar utan framgång.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Responstid och inputlagg är inte samma sak... I princip alla TV-apparater har 30+ms lagg, och ofta bra mycket mer än så!

Men att det laggar till bara var 3-4 sekunder låter konstigt. Vanligt inputlagg ska normalt vara konstant, dvs alltid att allting kommer lite "efter" på skärmen. (musrörelser, vyändringar i fps osv)

Vore bättre om du skrev vilken TV du har.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

det är en Panasonic Viera TX-P42G20E

Permalänk

slå av allt som har med bildförbättring att göra eller välj game mode om den har de

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem

G20 ska ha rätt lågt inputlagg:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showpost.php?p=18866823&postco...

Prova stäng av "intelligent frame creation" om du inte gjort det redan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Hoppas på den här tråden. Har stängt av all typ bildförbättring men musene är fortfarande oanvändbar om skärmen kopplas in via HDMI-porten. Kör jag på VGA så fungerar det bra men då blir skärmen oskarp. Några andra förslag som jag kan testa? Skulle det fungera bättre om jag kör via HDMI-DVI och sedan DVI in i skärmen?
Sitter på en Asus Zenbook UX32VD-R4002V

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vilken TV har du Sabio?
Leta efter gaming mode och liknande och prova aktivera dem. ... och du har väl stängt av ev 100hz lägen? (dvs bildinterpolering)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stäng av all post-processing på tv'n som går (smoothing och annat) aktivera "game mode" om det finns. Du får du så bra du kan få det med din tv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hej!

Faktum är att detta är en skärm och inte tv. Kör i 60hz, 1920 x 1080.

Tror dessutom att detta får kvalificeras som mer än lagg då musen faktiskt stannar och hackar till rejält. Bytar jag till VGA så fungerar det perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabio:

Hej!

Faktum är att detta är en skärm och inte tv. Kör i 60hz, 1920 x 1080.

Tror dessutom att detta får kvalificeras som mer än lagg då musen faktiskt stannar och hackar till rejält. Bytar jag till VGA så fungerar det perfekt.

Kanske lite väl orelaterad tråd isåfall (Brukar ju inte finnas så många bildförbättrare på skärmar?)
... och snälla säger inte "bytar"... Det icke-ordet ger mig rysningar.

Undrar om det är något fel på din HDMI kabel? Hur lång är den? Har du någon annan HDMI-kabel du kan prova med?

VGA brukar generellt vara sämre än HDMI. Större risk för suddig bild, skuggbilder, eller andra störningar. När HDMI väl funkar som det ska, så borde det vara så bra det kan bli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok Roger!
"... och snälla säger inte "bytar"... " - Säg, och inte säger om jag får be.

Tänker inte ge mig in i någon debatt med dig gällande semantikens var och icke vara men just begreppet icke-ord använder du felaktigt i detta fall då definitionen begränsas till termer som är totalt okända för mottagaren. Vilket bytar uppenbarligen inte var för dig.