Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybertrash:

Nejdu, även 550D har en extern micingång.

I övrigt var det helt rätt sagt

Ja du har helt rätt. Skall inte titta för mycket på jämförelsetabeller utan på riktiga test i framtiden.

Då duger en 550D lika bra för film när det gäller bildkvalitén och ljud.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Jag skulle säga så här: Systemkameran är överlägsen videokameran när det gäller bildkvalitén och klarar en del saker som videokameran inte klarar. Men det kostar bra mycket mer att få den att göra allt en videokamera klarar av så har man en begränsad budget så är trots allt en bra videokamera ett bättre val.

De två största nackdelarna med systemkameran är att det än så länge inte finns billiga objektiv med motorzoom och manuellt zoom blir aldrig lika mjukt. Det andra är att man inte heller får zoomomfånget då sensorn på systemkameran är så stor att det krävs monsterobjektiv för att zooma lika långt. Man får dock andra fördelar med den större sensorn som då passar i andra typer av skapande som då är unikt för just systemkameran

Väljer man en systemkamera så skall man ta en med extern mikrofoningång och då är det 600D (saknas på 550D) som gäller idag i den lägre prisklassen.

Mitt 30MB/S kort, klass 6, har flera gånger halkat efter i överföring och kameran avbryter inspelningen.
Så av ren erfarenhet kan jag säga att klass 10, minst 30MB/s, är ett måste för att vara säker på att allting alltid går som det ska.

Sen med användning av Magic Lantern så kan man editera bitrate för film.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Hittade Canon 600D + objektiv för 5790kr på Mediamarkt. det är troligen detta jag kommer slå till på

Kommer givetvis köpa ett stativ, men kommer ju också filma "hand-held" och är lite orolig för stabilisatorn. Har ni några tips angående det? Kommer ju kunna fixa till litegrann i After Effects men vill ändå få det så stabilt som möjligt. Ska man satsa på bygga en egen steadycam? finns det specifika objektiv som hjälper till med att få det stabilt?

Får med kameran ett 18-55/3,5-5,6 IS Objektiv, vilket får duga i början. Men har ni några råd på något objektiv som jag bör satsa på när jag vill ta steget vidare? har sneglat lite på Canon EF 50MM, som verkar billig och bra. Tror ni det objektivet skulle passa mitt ändåmål bra?

Permalänk
Hedersmedlem

Skall du röra dig så måste du ha någon form av mekanisk stabilisering och har man lite pengar så finns även billiga alternativ men de har svagheter som man måste lära sig komma runt.
http://www.amazon.com/Lensse-MidX-Stabilizer-steadicam-Camcor...

50mm passar bäst när man filmar nära objektet men testa olika brännvidder med kit-objektivet innan du köper något annat objektiv så att du köper rätt från början. Det fasta objektiven ger är bättre skärpa och lite bättre detaljer till ett billigt pris plus att den stora bländaren ger kort fokusdjup för det där konstnärliga känslan.

Filter av olika slag är även något du kommer att behöva som t ex Neutral Density filter som gör att man kan styra ljuset som kommer in i kameran för när man filmar kan man inte ändra slutartiden och ISO vill man inte ändra då man vill undvika brus.
http://www.lagerhandel.se/index.php?route=product/product&pro...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaLo:

Men det kostar bra mycket mer att få den att göra allt en videokamera klarar av så har man en begränsad budget så är trots allt en bra videokamera ett bättre val.

Men snälla söta. Du vet ju verkligen inte vad du pratar om.(eller?) "begränsad budget" Hela poängen med att köra på systemkamera är ju begränsad budget. Den billigaste vettiga videokameran för filminspelning är Sony HVR-A1E och kostar 22000 kronor. Den är lågbudget och spelar in på miniDV band. Ska du ha en vettig videokamera som kör på hdd eller kort som har samma bildkvalité som eos550d, så kommer du inte under 40.000kr. Jag trodde att moderatorer var de som skulle förhindra trollning, inte göra det själv. Dåligt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cezbleh:

Hittade Canon 600D + objektiv för 5790kr på Mediamarkt. det är troligen detta jag kommer slå till på

Kommer givetvis köpa ett stativ, men kommer ju också filma "hand-held" och är lite orolig för stabilisatorn. Har ni några tips angående det? Kommer ju kunna fixa till litegrann i After Effects men vill ändå få det så stabilt som möjligt. Ska man satsa på bygga en egen steadycam? finns det specifika objektiv som hjälper till med att få det stabilt?

Här är en länk som visar hur man gör ett axelstöd till din kamera av en skärbräda från ikea. grymt bra. http://www.youtube.com/watch?v=xtfY-YKPFoA inte svårt och grymt bra. Ett bra stativ är värt att lägga pengar på. Billiga glappar fort vilket gör glidningar omöjliga. (fixas med lindad tandtråd.)

En billig mp3 -spelare med inspelningsfunktion och en mygga skulle jag också rekomendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cezbleh:

Kommer givetvis köpa ett stativ, men kommer ju också filma "hand-held" och är lite orolig för stabilisatorn. Har ni några tips angående det? Kommer ju kunna fixa till litegrann i After Effects men vill ändå få det så stabilt som möjligt. Ska man satsa på bygga en egen steadycam? finns det specifika objektiv som hjälper till med att få det stabilt?

http://www.youtube.com/watch?v=x1TNUk7-_qE
Du kanske redan har sett den eftersom du kollar på freddiew men den där ska iaf kunna ta bort skaket.

http://www.youtube.com/watch?v=qT72hoYxESI
DIY fig rig

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Avstängd

Om man inte kör scriptade grejer eller bara inte har möjilghet att släppa med sig en lastbil med dollysar osv så får man en bra stabilitetsökning genom att bara ha kameran på stativet med benen uppdragna men utfällda. Sedan gör du din förflyttning så. Fördelen är ju att du redan har stativet med dig. Det är bättre att ha ett bra stativ än ett ok stativ och massa andra riggar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CENSTRM:

Men snälla söta. Du vet ju verkligen inte vad du pratar om.(eller?) "begränsad budget" Hela poängen med att köra på systemkamera är ju begränsad budget. Den billigaste vettiga videokameran för filminspelning är Sony HVR-A1E och kostar 22000 kronor. Den är lågbudget och spelar in på miniDV band. Ska du ha en vettig videokamera som kör på hdd eller kort som har samma bildkvalité som eos550d, så kommer du inte under 40.000kr. Jag trodde att moderatorer var de som skulle förhindra trollning, inte göra det själv. Dåligt!

För att få en 550D att klara det en SD90 kan så måste man betala hutlöst med pengar. En systemkamera har övertaget när det gäller bildkvalitén och kort skärpedjup men den saknar zoomomfång, motorzoom och stabilisering och detta kostar pengar.

Jag skulle inte vilja springa ut i naturen med endast en systemkamera med ett 18-55mm objektiv och försöka filma de vilda djuren för de sitter inte snällt 10 meter bort och låter dig fokusera på dem. Skall man kunna vara allroud så får man helt enkelt välja idag om man inte är gjord av pengar. Filmar man dock i en kontrollerad miljö så kan man få enastående resultat för småpengar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Men ts ska ju inte filma några vilda djur. Han ska göra actionfilm. Har du en SD90 själv och tycker den är väldigt bra? Blandar du kanske ihop dina egna behov med ts?
Att videokameror är dyrt behöver du ju inte berätta. De sa ju just jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CENSTRM:

Men ts ska ju inte filma några vilda djur. Han ska göra actionfilm. Har du en SD90 själv och tycker den är väldigt bra? Blandar du kanske ihop dina egna behov med ts?
Att videokameror är dyrt behöver du ju inte berätta. De sa ju just jag.

Nja riktigt så enkelt var det inte.

Citat:

Mina planer är helt enkelt att experimentera med allt möjligt, naturfilmer, sportfilmer, actionfilmer (a la freddiew) och dylikt.

För mig låter det som om det var lite allround det handlade om. Här är då systemkameran inte det bästa valet.

Snabba rörelser är även det en sak som är lite problematisk med systemkameran men filmar man i 50/60p och använder efterbehaglig så får man bra kontroll av vobblandet som man får när man panorerar eller när saker kommer in snabbt från sidan.

Nej jag har inte en SD90 men andra videokameror utan det är helt enkelt så att videokameran har dessa fördelar i sin design.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaLo:

videokameran har dessa fördelar i sin design.

jag är helt för videokameraformatet och har länkat till ett par begagnade i tråden som är grymma men ska du ha en videokamera som duger till annat att filma kräftskivan med så är vi utanför ts och de flesta andras budget. Bra videokameror kostar multum.
Att filma med systemkamera fastsatt i hemmabygda riggar är ett sätt att komma runt det och få proffskvalite på materialet trots en amatörbudget. Jag får inte det att gå ihop med ditt påstående att en videokamera är ett bättre val vid en begränsad budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

jag är helt för videokameraformatet och har länkat till ett par begagnade i tråden som är grymma men ska du ha en videokamera som duger till annat att filma kräftskivan med så är vi utanför ts och de flesta andras budget. Bra videokameror kostar multum.
Att filma med systemkamera fastsatt i hemmabygda riggar är ett sätt att komma runt det och få proffskvalite på materialet trots en amatörbudget. Jag får inte det att gå ihop med ditt påstående att en videokamera är ett bättre val vid en begränsad budget.

Tycker du är extremt onyanserad. Du ser allt svartvitt från nåt form av semi/proffs-perspektiv där man kan rigga sin utrustning med allehanda tillbehör och förbereda varje tagning mer lr mindre skriptat...

De som filmar med ex GoPro HD, ska dom montera en systemkamera på huvudet lr? För allt annat är ju junk som inte kostar 40kkr+ för SD-filmning...

Ska jag som kommer filma mkt i rörelse, och där motiven är i rörelse, och där jag kanske bara ha en hand tillgänglig också stå med en systemkamera osv?

Näe, skärpning, allt är inte svart eller vitt.

EDIT: Och ja, jag har en SD90! Och jag vet att jag inte kan få ut samma bildkvalité med en systemkamera med dom förutsättningar jag har för att filma det jag huvudsakligen kommer använda den till.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd

Ni har rätt. man kan göra det lite avslappnat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Mitt 30MB/S kort, klass 6, har flera gånger halkat efter i överföring och kameran avbryter inspelningen.
Så av ren erfarenhet kan jag säga att klass 10, minst 30MB/s, är ett måste för att vara säker på att allting alltid går som det ska.

Sen med användning av Magic Lantern så kan man editera bitrate för film.

Det är ju ganska intressant... Ett klass 6 kort har överföringshastighet på 6mb/s

Får man fråga vad du har för kort som är klass 6 och 30mb/s ? Har du testat hur snabbt kortet egentligen går?

Det jag menade att ett kort med klass 6 som följer standarden verkar räcka, läst en hel drös tester både från stora review sajter och kommentarer från användare på andra forum. Men jag skrev också minst klass 6, gärna högre....

http://www.tomshardware.com/reviews/sdxc-sdhc-uhs-i,2940.html

Klasser och hastighet på minneskort är en lika stor röra som allt annat.

Köp ett BRA minneskort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CENSTRM:

Ni har rätt. man kan göra det lite avslappnat också.

Det är det där med vilken publik man är ute efter och jag är mer inne på YouTube kvalité än TV film och det är helt olika när det gäller arbetet bakom kameran. TS ser dock ut att vilja jobba lite mer så Systemkameran kan vara rätt väg att gå men det är bra att veta briserna när man har en liten budget att arbeta med.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Det är ju ganska intressant... Ett klass 6 kort har överföringshastighet på 6mb/s

Får man fråga vad du har för kort som är klass 6 och 30mb/s ? Har du testat hur snabbt kortet egentligen går?

Det jag menade att ett kort med klass 6 som följer standarden verkar räcka, läst en hel drös tester både från stora review sajter och kommentarer från användare på andra forum. Men jag skrev också minst klass 6, gärna högre....

http://www.tomshardware.com/reviews/sdxc-sdhc-uhs-i,2940.html

Klasser och hastighet på minneskort är en lika stor röra som allt annat.

Köp ett BRA minneskort

Köpte detta kort på mediamarkt.. class 6, 16GB 30MB/S read, den har 20MB/s skrivhastighet.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/835913-REG/SanDisk_SDSD...

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Class systemet skall garanterar en minimum skrivhastighet där siffran efter betyder minsta MB/s så står det 20MB/s i specen betyder inte det att minnet alltid skriver i den hastigheten utan ett Class 6 minnen skall minst klara 6MB/s. Får man problem med att kameran inte kan skriva till ett Class 6 minne så är det förmodligen minnet som är dåligt eller att kameran och minnet inte är fullt kompatibla med varandra då ett Class 6 minne inte skall ha problem med någon system- eller video-kamera.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM