Mekaniska hårddiskar och strömsparning, skadligt för läshuvudena?

Permalänk
Medlem

Mekaniska hårddiskar och strömsparning, skadligt för läshuvudena?

Jag har sju stycken hårddiskar i min dator och för att minska ljudnivå och onödiga elkostnader så har jag ställt in Windows på att stänga av dem efter 60 minuter. Problemet är dock att Windows 7 är utformat så att så fort jag till exempel öppnar till Video-biblioteket så sätter alla mina hårddiskar som är kopplade dit igång. Finns flera andra scenarion där hårddiskarna sätter igång sig även fast jag inte behöver komma åt dem.

Gammal lära är ju att det är bättre för hårddiskarna att stå och spinna hela tiden än att de stängs av och på, för detta skall slita på läshuvudena som är mycket känsligare än plattorna som snurrar. Gäller detta än idag? Jag låter hellre hårddiskarna stå i standby med ~30W x ~16h per dag än att riskera att de slits ut i förtid. Någon som kan något inom ämnet?

Permalänk
Medlem

Asså, huvvena SLITS INTE eftersom dom flyter på en luftkudde någon mikrometer ovanför/under skivorna. Det som ev. kan slita är att motorerna slås av/på ofta.

Vad som är bäst/sämst att diskarna snurrar ner/upp mot att de står avslagna har jag aldrig sett redovisat.

Så lite sunt bonnförnuft kan vara vägledande. Tex. på ett 24/7 system kanske man kan acceptera att diskarna vilar en 4-8 timmar varefter de snurras igång en stund.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JockeII:

Jag har sju stycken hårddiskar i min dator och för att minska ljudnivå och onödiga elkostnader så har jag ställt in Windows på att stänga av dem efter 60 minuter. Problemet är dock att Windows 7 är utformat så att så fort jag till exempel öppnar till Video-biblioteket så sätter alla mina hårddiskar som är kopplade dit igång. Finns flera andra scenarion där hårddiskarna sätter igång sig även fast jag inte behöver komma åt dem.

Gammal lära är ju att det är bättre för hårddiskarna att stå och spinna hela tiden än att de stängs av och på, för detta skall slita på läshuvudena som är mycket känsligare än plattorna som snurrar. Gäller detta än idag? Jag låter hellre hårddiskarna stå i standby med ~30W x ~16h per dag än att riskera att de slits ut i förtid. Någon som kan något inom ämnet?

Problemet är inte att de aktiveras ett par gånger då och då, utan de situationer där diskarna ständigt väcks ur standby. Främst gäller det vissa RAID-konfigurationer. En del disktillverkare har därför stängt av eller ändrat på inbyggda standby-funktioner i vissa modeller och säljer dessa som RAID-kompatibla för att undvika massdöd efter 1-2 år drift.

Det gäller inte heller Windows inbyggda nedvarvning, som ju självklart inte kan ske oftare än en gång per intervall, i praktiken mer sällan, utan inbyggda funktioner för att parkera läshuvudena och stänga av stegmotorerna. Dessa måste nämligen kalibrera om sig varje gång de startar igen, vilket har lett till problem. Jag skulle dock inte rekommenda någon att ställa in systemet så att diskarna varvas ner och upp hundratals gånger om dagen.

Vad gäller problem som uppstår pga högdrifttid, dvs många timmar uppe i varv, så har de flesta mer spridda problemen hängt samman med hög arbetstemperatur, oftast 50°C+.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag låter diskarna snurra 24/7. Har haft otroligt få haverier, så därför fortsätter jag. Många diskar ligger på 4+ år nu, felfria. Men bra temperaturer och ren ström är väldigt viktiga faktorer också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Ulvenstein;11972375Jag skulle dock inte rekommenda någon att ställa in systemet så att diskarna varvas ner och upp hundratals gånger om dagen.

Vad gäller problem som uppstår pga högdrifttid, dvs många timmar uppe i varv, så har de flesta mer spridda problemen hängt samman med hög arbetstemperatur, oftast 50°C+.[/QUOTE]
Så många gånger handlar det förstås inte utan kanske 3-5 gånger per dag högst.

När det gäller temperaturerna så ligger alla diskarna på 32-36 grader celsius, på sin höjd har jag sett dem gå upp till lite över 40 när de fått arbeta.

Skrivet av MultiMan:

Jag låter diskarna snurra 24/7. Har haft otroligt få haverier, så därför fortsätter jag. Många diskar ligger på 4+ år nu, felfria. Men bra temperaturer och ren ström är väldigt viktiga faktorer också.

De äldsta av diskarna, 500 gbarna, tror jag ligger på närmare 6 år nu och då har jag bara låtit dem stå på utan avstängning. Är nu på senare tid som jag velat ha dem i standby när de inte används. Ska snart köpa fler diskar så att ha kanske 8 diskar på när de inte används känns inte helt okej längre.

Permalänk
Hedersmedlem

De nyare WD Green-diskarna tar knappt någonting när huvudena är parkerade (utanför skivorna som WD var först med på 3,5") och skivorna snurrar men inte används. Mellan 2-3W/disk, så ur den synvinkeln är det ingen större kostnad. Troligen inte mycket mer, kanske mindre för de andra moderna 5400-diskarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av JockeII:

När det gäller temperaturerna så ligger alla diskarna på 32-36 grader celsius, på sin höjd har jag sett dem gå upp till lite över 40 när de fått arbeta.

http://www.engadget.com/2007/02/18/massive-google-hard-drive-...

Google gjorde en undersökning och kom fram till att

Citat:

there is less correlation between drive temperature and failure rates than might have been expected, and drives that are cooled excessively actually fail more often than those running a little hot

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Den däringa Google-rapporten gäller diskar som redan 2007 var ett par år gamla.
Men visst, kör du under samma miljö som Google och med samma diskar så ...

Många diskar gillar inte stora temperaturförändringar.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Den däringa Google-rapporten gäller diskar som redan 2007 var ett par år gamla.
Men visst, kör du under samma miljö som Google och med samma diskar så ...

Många diskar gillar inte stora temperaturförändringar.

Vad jag vet kör Google med vanliga konsumentdiskar. Deras miljö består av ofantliga mängder "vanliga datorer", som de kan använda som servrar tack vare GFS. Detta gör rapporten relevant.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Inaktiv

Vadå ska jag alltså inte sätta mina WD Green på Never i Power Plan inställningarna i win 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Vad jag vet kör Google med vanliga konsumentdiskar. Deras miljö består av ofantliga mängder "vanliga datorer", som de kan använda som servrar tack vare GFS. Detta gör rapporten relevant.

Rapporten gäller de diskar som nämns i rapporten och den körmiljö (24/7) som gällde vid proverna. Den som har samma diskar och förutsättningar idag som Google hade 2007 kan möjligen överföra Googles slutsatser till sin hemmamiljö.

Vad en del glömmer är att olika diskmodeller är olika känsliga för i vilken körmiljö de jobbar tex. temperaturförändringar, arbetsbelastning, vibrationer, variationer i spänningar etc..

Ingen kritik mot Googlerapporten men man skall se upp med överföra Googles slutsatser till den egna hemmamiljön som högst troligen inte använder samma diskar och körmiljö som i Googlerapporten. Inte många swecare som kör sin hemmautrustning i tempererade serverhallar som Google. Den som jobbat med miljöfrågor i stora serveranläggningar förstår vad jag menar.

Det vi hemmabrukare lärt är att diskar är känsliga för det jag nämnde ovan, det finns gott om måndagsexemplar eftersom kvalitetskontrollen på budgetdiskar är undermålig. Priserna är överkomliga så de allra flesta har råd att ta backup på viktiga data.

Permalänk
Medlem

I perioder bootar jag min huvudburk 1-2ggr per dag, hålliit på med det sen.... 20 år?
sett likadant ut på de flesta företag där jag installerat och sett över datorer, många bootar maskinen på morgonen, sedan stänger av på eftermiddagen, ev över lunch och liknande. Vissa sätter den i strömsparläge men det är ung. samma sak. (diskarna får varva ner).

Inte sett nån trend på att diskar skulle dö oftare pga. av det än t.ex. servrar som brukar stå på dygnet runt i åratal, inget fel jag lyckats isolera till det i alla fall.

Väldigt hög temp eller ev. pendling mellan kallt och varmt ofta kan säkert slita mer.

Lämna laptopen i bilen ute över helgen när det är minusgrader är nåt den inte tycker om, berättade en kollega häromdagen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|