Å andra sidan kan man fråga sig om inte konsolerna gör just det, till skillnad från PC. På konsol tvingas utvecklarna bli kreativa, prestera allt mer och göra nya lösningar på gamla problem och trots daterad hårdvara. Man får mer och mer för pengarna, bättre grafik/animationer, större världar, smartare AI och bättre fysik på samma hårdvara som för 5 år sedan.
På Pc måste du byta hårdvara med något års mellanrum för att ens kunna spela spel, och ska man se det rent krasst får man betala väldigt mycket pengar för väldigt liten skillnad, rent grafiskt. Du kanske får någon ynka fps mer eller marginellt högre upplösning, mot flera tusen i investering och hårdvaru-muslker som aldrig får prestera pga dålig optimering och lata utvecklare, tyvärr, men på PC betalar du mycket för rejäl prestanda som utnyttjas uselt för att du ska känna dig tvingad att köpa nästa dyra kort med en marginell förbättring. Tack vare konsoler tvingas utvecklarna göra mer på mindre, och för utvecklingen framåt, för när konsolerna byter hårdvara är den nya hårdvaran långt mer kapabel än motsvarande på PC någonsin varit, och den kommer återigen leverera mer och mer, medan du på PC vackert får lov att byta upp dig om du vill ha någon som helst skillnad.
Vad skulle du kalla utveckling och större framsteg?
Att köpa nya produkter varje år för att få skillnad, eller att få nya funktioner och bättre prestanda till redan existerande produkter?
Att släppa en bil med 2 motorer för dubbel prestanda, eller utveckla en 2x bättre bilmotor istället?