Nvidia lanserar Geforce GTX 670 Ti i mars

Permalänk
Medlem

Hade jag varit Nvidia så hade jag lanserat ett sådant här rykte. Då hade många väntat med att köpa AMD-kort och kanske köpt Nvidia när det kommer så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highfly:

Hade jag varit Nvidia så hade jag lanserat ett sådant här rykte. Då hade många väntat med att köpa AMD-kort och kanske köpt Nvidia när det kommer så småningom.

Hade jag svalt allt nvidiafanboysen skrivit med ull och hår. Så skulle dom ändå inte köpa AMD graffe även om nästa kort dröjer år eller aldrig.

Men för vanliga konsumenter så håller dom som du säger i slantarna om dom hör ett sådant rykte (om det finns några som är insatta nog att vänta på att köpa en dator i delar i stället för siba-dator).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Förmodligen en felläsning (får vi hoppas)
Dock ganska svårt att läsa så pass fel att man får det till att byta till det något antika kortet...

Men men, själv har man nog råkat punga ut en och annan konstighet under alla år

Helt rätt. Läste för snabbt. Sorry. Tyckte det stod att han skulle byta till ett GTX 295.

Permalänk
Medlem

Vi måste verkligen tänka på att dessa 1536 "cuda kärnor" är inte alls samma som deras 512 "cuda kärnor" från 5xx och 4xx serierna. eftersom shaderklockan försvinner och förväntad clockhastighet ligger under 1GHZ kommer dessa kärnor motsvara ungefär hälften så många "gamla" kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det kommer GTX 570 heta. Alla tidigare prestandakort brukar alltid flytta ett steg ned när en ny serie kommer.

Men hjälp, vad drygt...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

de ska då fan kosta 2500kr då kan man ju hoppas

drömma kan man

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Har inte en blekaste aning vilka källor författaren till denna artikel på vr-zone har men enligt honom så kommer den förvänta "övre medelklassaren" GK104 nu att bli Nvidias topp krets ända fram tills GK100 släpps i det tredje alternativt fjärde kvartalet.
Han skriver också att GK104 inte kommer att kunna konkurrera med 7970 i ett meningsfullt utnyttjande (vad nu det betyder).

"The GK100 'Kepler' and its GK110 follow on were supposed to wrest that lead back to Nvidia, just a month or two from now. However, right now it looks a gone case, at least for the next half year. For whatever reasons, the GK104 upper mid-range part, a follow on to the GeForce 560 family, is now the top-end part to launch, and it can't - I mean can't - win over the HD7970 in any meaningful use. That role was reserved for the GK100 and follow ons."

Läs mer på: http://vr-zone.com/articles/nvidia-in-for-a-tough-year-pressu...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Att 670ti är uppföljare till 560ti betyder det att nvidia kommer släppa två kort som är snabbare än 670ti (singel GPU). Kommer alltså 680 ersätta 570 och 690 kommer då vara ett singel GPUkort och ersätta 580?

Eller kommer det bara släppas ett snabbare kort än 670ti och det kommer vara 680?

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Att 670ti är uppföljare till 560ti betyder det att nvidia kommer släppa två kort som är snabbare än 670ti (singel GPU). Kommer alltså 680 ersätta 570 och 690 kommer då vara ett singel GPUkort och ersätta 580?

Eller kommer det bara släppas ett snabbare kort än 670ti och det kommer vara 680?

Det vet vi inte än...bara nVidia.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Det vet vi inte än...bara nVidia.

Tror inte ens Nvidia vet det än

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Tror inte ens Nvidia vet det än

HAHA, jag har en känsla av att det inte går så bra för nVidia som dem själva skulle vilja.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Nu är jag nog helt ute och cyklar, men borde inte 1536 CUDA-kärnor betyda att GK104 i teorin är 3 ggr så snabb som en GF110-krets i samma klockfrekvenser?

Detta motsäger ju även tidigare rykten om att GK100 skulle ha 1024 CUDA-kärnor..

Citat:

Vi måste verkligen tänka på att dessa 1536 "cuda kärnor" är inte alls samma som deras 512 "cuda kärnor" från 5xx och 4xx serierna. eftersom shaderklockan försvinner och förväntad clockhastighet ligger under 1GHZ kommer dessa kärnor motsvara ungefär hälften så många "gamla" kärnor.

Och där fick jag mitt svar...

Permalänk
Avstängd

Vi får väl se hur 600 serien ser ut och blir!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

& om jag inte har fel så motsvarar det ca 1500 AMD kärnor eftersom man får dela Amd´s kärnor på 4a för att göra en jämförelse dom imellan .
Ska bli intressant & se hur de nya presterar ,om dom nu kommer någon gång.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Jag tänkte väl försöka hålla mig till efter sommaren Inte tänker jag köpa något kort innan de första sänkningarna i alla fall.

Puh, jag tänkte väl det haha!
Då är vi inne på samma bana ungefär

Är det nVidia eller AMD som gäller eller spelar det ingen roll utan pris per prestanda som gäller för din del?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XpreS:

Är det nVidia eller AMD som gäller eller spelar det ingen roll utan pris per prestanda som gäller för din del?

Varför handla en dator på hösten? då har man ju inte tid att sitta och spela pga av jobb och skola.

De är ju på sommaren då man är ledig då man ska hålla sig inne och borta från den outhärliga värmen.

Eller har jag missat något ?

Permalänk
Medlem

Vintern är gaming season ju^^

Visa signatur

-PC- H440w - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR4 3200mhz - ASUS B450F Gaming - Asus Prime RX 9070 XT - Logitech G Pro - Logitech G915 - DT 990 PRO - Creative Katana Z - Samsung 240hz, MSI 165hz
GAME | Dota2 | Stonehearth
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Varför handla en dator på hösten? då har man ju inte tid att sitta och spela pga av jobb och skola.

De är ju på sommaren då man är ledig då man ska hålla sig inne och borta från den outhärliga värmen.

Det är en smaksak tycker jag. Förstår ditt resonemang men min gamingsäsong ligger trots det på höst, vinter och tidig vår. Jag bor en bit från syskon, syskonbarn och föräldrar, jag passar på att träffa dom lite extra under semestern. Och satsar på att åka och hitta på andra saker man normalt inte hinner med, så som att resa t.ex.
Man kan ju verkligen se saker olika, men jag hatar vinter, snö och kyla så jag har inget ute att göra mer än att gå till affären och handla samt till och från jobbet. Finns tillräckligt med tid däremellan att spela eller göra något annat, som att skriva av sig på sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Föredrar Nvidia, men om jag får samma prestanda med ett AMD kort för någon hundralapp mindre så räcker det. Är inte särskilt lojal.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

nvidia är bara värt det om man kör program som använder cuda.. då får man verkligen valuta för pengarna, och mer därtill ..

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Får la bli 3x 680 senare (alltså uppföljaren till 580)

Om det kommer heta 680.

HOPPAS PÅ IMBA PRESTANDA

Men du har ju tre 580, varför behöver du mera prestanda? Gör miljön en tjänst och vänta till 700-serien i alla fall.

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rourke:

Så ett GTX670 Ti som är bättre än 7950 men sämre än 7970? Låter som att dom släpper tänkta 680 som 670TI för att köpa tid så att dom kan få 680 att bli bättre än 7970. Hade ju inte sett bra ut att släppa GTX680 som knappt är bättre än 7950, och vad säger det med tanke på hur bra 7950 klockar? 670Ti måste även klocka lika bra för att anses som bättre för överklockare.

Bara för att det är Ti betyder det inte att det är uppföljaren till 560Ti. Ti är bara vad Nvidia namnger sina premiumkretasar (som AMDs "Black Edition"). Det är istället uppföljaren till 570+premiumkrets som knappt är bättre än 7950 (som jag förstår det).

Lägg på det att dem är flera månader efter 7000serien. Bådar inte gott enligt min mening.

Eller så betyder det att Nvidia lägger några månader extra på att få det rätt, till skillnad från AMD. Med tanke på att den här generationsväxlingen krymper kretsarna till halva storleken så BORDE de fått ut mycket mer prestanda ur de nya korten än de verkligen gjort, så det känns mer som att AMD har rushat ut sina kort tidigt i panik för att kunna sälja innan Nvidia släpper sina, eftersom de vet att de inte kan jämföra sig med dem.

Skrivet av Wizbro:

Även om det självklart alltid är kul med framsteg blir det surt för mig om en mellanklassare kämpar emot AMDs flaggskepp, vilken jag råkar äga...

Exakt anledningen till att man väntar med att uppgradera tills båda har hunnit släppa kort
Man kan då se var man får bäst prestanda, och pris pressen dem emellan gör det billigare.

Skrivet av LtnCharles:

Men du har ju tre 580, varför behöver du mera prestanda? Gör miljön en tjänst och vänta till 700-serien i alla fall.

E-peen så klart.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Eller så betyder det att Nvidia lägger några månader extra på att få det rätt, till skillnad från AMD. Med tanke på att den här generationsväxlingen krymper kretsarna till halva storleken så BORDE de fått ut mycket mer prestanda ur de nya korten än de verkligen gjort, så det känns mer som att AMD har rushat ut sina kort tidigt i panik för att kunna sälja innan Nvidia släpper sina, eftersom de vet att de inte kan jämföra sig med dem.

Exakt anledningen till att man väntar med att uppgradera tills båda har hunnit släppa kort
Man kan då se var man får bäst prestanda, och pris pressen dem emellan gör det billigare.

E-peen så klart.

Men jag hade bråttom, ju!

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

E-peen så klart.

Det verkar snarare som du får vänta 8-12 månader innan Nvidia lyckas släppa ett kort som är bättre än HD7970.

"By now, it's clear that the very high end Nvidia Kepler parts aren't going to see the light until much later this year, while the GK104 definitely can't fight AMD GPUs for the performance crown."
Read more: http://vr-zone.com/articles/nvidia-in-for-a-tough-year-pressu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Det verkar snarare som du får vänta 8-12 månader innan Nvidia lyckas släppa ett kort som är bättre än HD7970.

"By now, it's clear that the very high end Nvidia Kepler parts aren't going to see the light until much later this year, while the GK104 definitely can't fight AMD GPUs for the performance crown."

står dock inte vilken källa han har tagit allt det där från utan ser som att han spekulerar kring det hela
så ta det där med en stor nypa salt

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Som sagt, det saknas helt käll hänvisningar. Jag har svårt att tro att både Nvidia och AMD skulle misslyckas så katastofalt att de bara får ut en så liten prestandaökning när tillverkningsprocessen tar 2 steg ned i storlek.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SteveK:

Som sagt, det saknas helt käll hänvisningar. Jag har svårt att tro att både Nvidia och AMD skulle misslyckas så katastofalt att de bara får ut en så liten prestandaökning när tillverkningsprocessen tar 2 steg ned i storlek.

Det beror ju på. De använder samma tillverkare så det finns en risk att de har samma problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

E-peen så klart.

Jag tycker inte 80% prestanda ökning är en stress lansering. Ja jag vet att 580 ligger i hälarna på 7970, men dom har lyckas göra det 80% bättre än 6970 (många spekulerade att det kunde bli 50%, men blev ju bättre än så).

Sen får man tänka på klockning (går ju kräma ut rätt mycket gratis prestanda) och det går inte lika varmt som 580.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LtnCharles:

För att det är nya delar + det är kul

+ att dom släpar efter i BF3 6030x1080 Bezel.

Går inte lira över typ medium då går alla GPU 99% Typ.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Granter:

Ja om du hellre sitter inne och spelar än vara ute i solen på sommaren har du VERKLIGEN missat nått!!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)