Ang begränsning av OS

Permalänk

Ang begränsning av OS

Ska lämna in datorn på service för att datorn låter högt till och från och skulle vilja spärra så att de inte kan formatera om datorn eller se vad jag har för filer på min privata disk (D). Vill också att de inte ska kunna ta bort eller ändra något i OS (Windows 7). Vad har de för befogenheter om man skapar ett gästkonto?

Permalänk
Medlem

ta ur dina hårddiskar och och sätt i något temporärt.. säkraste sättet..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Då de är ett garantiärende gällande en märkesdator så är de inte aktuellt (popnitat). Får väl helt enkelt lösenordsskydda datorn, de låter även under uppstart och i "skrivbordsläge".

Permalänk

Ett gäst konto är ganska begränsat när det gäller att ändra inställningar och installera program. Du kan även hindra gäst kontot från att se vad som ligger i olika mappar och diskar genom att ta bort läs och skriv rättigheter på mappen/disken i fråga.

Hitta bara mappen/disken du vill skydda, högerklickar på den och välj egenskaper. Gå till fliken "Säkerhet" och välj gästkontot i listan. Om du nu tittar i rutan längre ner så har du lite val gällande vilka rättigheter användaren har i denna mapp/disk. Så om du inte vill att de ska kunna göra något med den så tar du helt enkelt bort alla rättigheter för gästkontot.

Permalänk
Medlem

Bästa sättet är om du har en USB disk, gör en avbild och sedan rensa datorn sedan när du får tbax den är det bara köra in avbilden igen, funktionen finns i Windows 7

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Tack för alla svar men jag hoppar nog över att lämna in datorn, efter att ha gjort en sökning på Infocare så kunde jag inte hitta en enda positiv reaktion. Vafan ska man göra nu då!? Kan inte leva med att datorn låter har en kontinuerlig dB på 65 dB och peakar på 80 dB.