Min dator är varm och jag vill kyla ner den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Den gula ska inte skarvas då den rapporterar i vilken hastighet en fläkt snurrar. Vad tror du händer om 2st fläktar skickar olika signaler genom samma kabel till moderkortet? Max en fläkt ska kopplas till den.

Den gula kabeln skarvas en gång, från moderkortet till fläkt A. Kolla mitt schema igen så fattar du (förmodligen).

Skrivet av Hraf:

Herregud, vad jag blir irriterad på detta. Visst har han gjort det mer komplicerat för sig, men det var hans eget val. Att sedan fortsätta propagera för en högt prissatt y-splitter förstår jag mig inte alls på! Det har hänt många gånger att jag har lött egna y-kablar och det går både fort och är i princip gratis. Du är lite som en skoltrött mattelärare som vill att eleverna ska nyttja miniräknare istället för huvudräkning!

Hur gör du för att isolera ledarna när du har lött ihop 3 st ledare?

Skrivet av _vanilla:

Vad ere för PSU du har? ser jäkligt slimmad ut! länk?

Nätagget kanske inte riktigt är proportionerlig mot verkligheten, det är ett helt vanligt nätagg med "standard" storlek.

Skrivet av ZebbeSebbe:

Det beror ju också på vilket kort du har, min idle temp i chassit ligger på 30 grader max. Men jag har ett GTX 460 som går upp i 60 - 70 grader i spel, och då är det allt från minecraft till bf3! Kolla först upp va som är normal temp för ditt grafikkort!

Du ser väl själv att jag för tillfället inte har något luftflöde i chassit? Nu har jag två fläktar över som jag gärna slänger in i datorn för att få den lite kallare. Komponenternas livslängd förlängs antagligen också i samband med lägre temperatur.

Skrivet av superdupernemo:

Problemet är ju att TS varken vill köpa splitter eller löda. Han är kritisk till nästan allt och när folk försöker hjälpa honom så är han inte ens tacksam.

Jag vill inte lägga ner pengar på den här datorn, men jag vill heller inte göra det otroligt oseriöst.

Jag kan löda ihop skiten, men problemet är då att jag måste isolera ledarna, men hur? Det har jag aldrig gjort förut. Kan man isolera med något hemmagjort? Tejp ser ju förjävligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

du vinner inte direkt nånting av att köpa sockerbitar utan köp förlängning och en split så slipper du krångla med kablarna btw vad har du för chassie ?
och de temperaturerna du har är normala om man nu inte har vattenkylning på grafikkortet mitt grafikkort går upp i 79 grader i furmark just nu och mitt förra 88 grader och jag hade då två utsug (en var nätagget och en 120mm på ca 950 rpm) och tre insugsfläktar 120 mm som gick i maxvarv 1100 rpm
det är ingen fara och det blir nog bara ljudnivå som blir skillnad på istället för luftflödet jag kan gott och väl köra med ett inblås på sidan vid grafikkortet och resten ut och får samma temperaturer men det låter mindre pga mindre luft som tvingas in i lådan
vad har du för grafikkort förresten ?

Jag har möjlighet att fästa en fläkt på chassits sidopanel. Jag skulle kunna fästa den så att den blåser in luft rakt på grafikkortet, men då kommer inte hårddiskarna att få något luftflöde och de brukar ligga på ungefär 50-60 ºC.

Jag vill inte uttala mig om vad jag har för grafikkort, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deflekt:

Den gula kabeln skarvas en gång, från moderkortet till fläkt A. Kolla mitt schema igen så fattar du (förmodligen).

Ok, jag var kollade tydligen inte så noga, du har bara skarvat den en gång till fläkt A såg jag nu.

Skrivet av Deflekt:

Hur gör du för att isolera ledarna när du har lött ihop 3 st ledare?

Jag kan löda ihop skiten, men problemet är då att jag måste isolera ledarna, men hur? Det har jag aldrig gjort förut. Kan man isolera med något hemmagjort? Tejp ser ju förjävligt ut.

Han använder förmodligen krympslang eller eltejp. Krympslang fungerar mycket bra, sätts över kabeln och värms med t.ex. en tändare så att den minskar och sätter sig tätt mot skarven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deflekt:

Den gula kabeln skarvas en gång, från moderkortet till fläkt A. Kolla mitt schema igen så fattar du (förmodligen).

Hur gör du för att isolera ledarna när du har lött ihop 3 st ledare?

Du ser väl själv att jag för tillfället inte har något luftflöde i chassit? Nu har jag två fläktar över som jag gärna slänger in i datorn för att få den lite kallare. Komponenternas livslängd förlängs antagligen också i samband med lägre temperatur.

Jag vill inte lägga ner pengar på den här datorn, men jag vill heller inte göra det otroligt oseriöst.

Jag kan löda ihop skiten, men problemet är då att jag måste isolera ledarna, men hur? Det har jag aldrig gjort förut. Kan man isolera med något hemmagjort? Tejp ser ju förjävligt ut.

Du har redan en fläkt i datorn och nu når kabeln ner till fläktuttaget på moderkortet. Varför skulle kabeln helt plötsligt inte nå bara för att du skarvar in ytterligare en fläkt på kabeln? Du behöver inte skarva den gula kabeln om du inte vill gå långa omvägar helt plötsligt

Några varv eltejp över lödningen ser alltså för jävligt ut, men att ha sockerbit hängande går alltså bra

Och - plastfronterna brukar vara öppna neråt så att luft kan tas in där.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deflekt:

Jag kan löda ihop skiten, men problemet är då att jag måste isolera ledarna, men hur? Det har jag aldrig gjort förut. Kan man isolera med något hemmagjort? Tejp ser ju förjävligt ut.

Sockerbit (kopplingslist som det heter) funkar ju som du säger... ta en mindre storlek bara? De finns ju i massor av storlekar. Vi har typ 4-5 olika storlekar på jobbet (är elektriker).

Här har de ju 4 st olika diametrar på kabel t.ex. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156262922

Löda funkar bäst med krympslang som isolering ja, men då får man skaffa en bit sånt, då den är specialplast som just krymper av värme. Själv tycker jag nog att löda och sätta eltejp runt är mycket snyggare och säkrare än sockerbit, så har man ingen krympslang så är tejp näst bäst. Spänn den bra bara, så det inte blir en sån där rulle som bara släpper och åker omkring.

När jag lött adaptrar för fläktar har jag oftast kört dem utan styrning, eftersom chassifläktar ändå snurrar på så låga varv (mina är praktiskt taget ljudlösa på 800rpm). Då petar man loss stift i en molex, löder på fläkt-trådarna på dem och sätter tillbaka i plasthylsan igen.

Vill du ha styrningen så är nog mindre modell av sockerbit enklast.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deflekt:

Hur gör du för att isolera ledarna när du har lött ihop 3 st ledare?

Krympslang är en höjdare! De har ganska bra sortiment av sådana på Biltema t ex. Ifall jag inte har någon krympslang i närheten kör jag med eltejp. Jag brukar i efterhand sleeva kablarna så att de ser lite finare ut samt för att skydda isoleringen/kablarna lite extra, men det är knappast nödvändigt.

EDIT: Så var man sen med svaret. Snyggt skrivet av blackeagle förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ok, jag var kollade tydligen inte så noga, du har bara skarvat den en gång till fläkt A såg jag nu.

Han använder förmodligen krympslang eller eltejp. Krympslang fungerar mycket bra, sätts över kabeln och värms med t.ex. en tändare så att den minskar och sätter sig tätt mot skarven.

Vad ska man köpa för krympslang då? Går man bara till butiken och säger "Jag vill ha krympslang för 0.75 mm2 kabel"? Vad kostar dessa?

Skrivet av Hardware guy:

Du har redan en fläkt i datorn och nu når kabeln ner till fläktuttaget på moderkortet. Varför skulle kabeln helt plötsligt inte nå bara för att du skarvar in ytterligare en fläkt på kabeln? Du behöver inte skarva den gula kabeln om du inte vill gå långa omvägar helt plötsligt

Några varv eltejp över lödningen ser alltså för jävligt ut, men att ha sockerbit hängande går alltså bra

Och - plastfronterna brukar vara öppna neråt så att luft kan tas in där.

Kabeln till fläkten som jag skarvar är bara 10 cm lång, alltså räcker den inte ändra fram till kabeln som går från moderkortet till fläkt A.

Sidan på mitt chassi är en kvadrat på 10x10 cm med massa små hål i. Dessa hål är precis bredvid grafikkortet, så kanske det är smartare att sätta fläkten där än i fronten? Fast då får ju inte hårddiskarna något luftflöde, men grafikkortet får ju å andra sidan mer luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deflekt:

Vad ska man köpa för krympslang då? Går man bara till butiken och säger "Jag vill ha krympslang för 0.75 mm2 kabel"? Vad kostar dessa?

Det finns på de flesta byggvaruhus, t.ex. Jula, Biltema. Du kan fråga någon av personalen om du inte hittar var det ligger, ta en krympslang som är någon millimeter större än kabeln den ska sitta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deflekt:

Vad ska man köpa för krympslang då? Går man bara till butiken och säger "Jag vill ha krympslang för 0.75 mm2 kabel"? Vad kostar dessa?

Kabeln till fläkten som jag skarvar är bara 10 cm lång, alltså räcker den inte ändra fram till kabeln som går från moderkortet till fläkt A.

Sidan på mitt chassi är en kvadrat på 10x10 cm med massa små hål i. Dessa hål är precis bredvid grafikkortet, så kanske det är smartare att sätta fläkten där än i fronten? Fast då får ju inte hårddiskarna något luftflöde, men grafikkortet får ju å andra sidan mer luftflöde.

http://i40.tinypic.com/15oyzvr.jpg

Ja, om grafikkortet är din oro är det bäst att sätta fläkten där och jag har följt diskussionen och kan ge mitt råd vad gäller sladdar:

Du köper: Ingenting
Du skarvar 2 ledare.
Du behöver eltejp
avbitartång
(KANSKE en sladd att förlänga med)
tålamod.

1. Du har 2 fläktar, så längt tror jag alla är med
2. En eller båda fläktarna har 3 ledare, det kvittar
3. Du biter av 2 av de 3 ledarna på en av fläktarna
4. du biter av hela anslutningen på den andra fläkten
5. du tvinnar ihop de båda fläktarnas anslutning med varandra (vit med vit, röd med röd)
6. du tvinnar ihop de 2 resulterade ledarna du fick i steg 5 med de som sitter på sladden in i moderkortet.
7. eltejp runt varje tvinnad 3-vägskorsning
8. eltejp runt alla sladdarna för att stabilisera

Det kräver ingen pengainvestering, det ser "ok" ut och framförallt, det är rätt lite arbete.

EDIT:
Vit ledare ovan ska såklart vara SVART Jag som fick färgerna lite bakvänt, men hoppas det inte blev för mycket förvirring.

Ovanstående "guide" uppnår nedanstående funktion men med en lite fulare lösning som är svårare att ändra. Personligen hade jag lagt ner 19 kr för att slippa bekymret.
https://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flakta...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja, om grafikkortet är din oro är det bäst att sätta fläkten där och jag har följt diskussionen och kan ge mitt råd vad gäller sladdar:

Du köper: Ingenting
Du skarvar 2 ledare.
Du behöver eltejp
avbitartång
(KANSKE en sladd att förlänga med)
tålamod.

1. Du har 2 fläktar, så längt tror jag alla är med
2. En eller båda fläktarna har 3 ledare, det kvittar
3. Du biter av 2 av de 3 ledarna på en av fläktarna
4. du biter av hela anslutningen på den andra fläkten
5. du tvinnar ihop de båda fläktarnas anslutning med varandra (vit med vit, röd med röd)
6. du tvinnar ihop de 2 resulterade ledarna du fick i steg 5 med de som sitter på sladden in i moderkortet.
7. eltejp runt varje tvinnad 3-vägskorsning
8. eltejp runt alla sladdarna för att stabilisera

Det kräver ingen pengainvestering, det ser "ok" ut och framförallt, det är rätt lite arbete.

EDIT:
Vit ledare ovan ska såklart vara SVART Jag som fick färgerna lite bakvänt, men hoppas det inte blev för mycket förvirring.

Ovanstående "guide" uppnår nedanstående funktion men med en lite fulare lösning som är svårare att ändra. Personligen hade jag lagt ner 19 kr för att slippa bekymret.
https://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flakta...

Exakt så har jag tänkt göra, ja!

Men frågan är om det är bättre att sätta fläkt B i fronten eller bredvid grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deflekt:

Exakt så har jag tänkt göra, ja!

Men frågan är om det är bättre att sätta fläkt B i fronten eller bredvid grafikkortet?

Bredvid grafikkortet. Ladda ner HWMonitor och kolla tempen på hårddiskarna om du är orolig. Däremot tror jag inte du får några problem med dem. Om du har möjlighet brukar det räcka att inte sätta dem närmast varandra för att de ska få den kylning de behöver.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

En lätt lösning,
då du verkar ha en del usb-uttag och inte verkar bry dig om hur det ser ut - klipp av någon gammal usb sladd om du har nån liggandes - löd ihop med fläktkablarna och vips du har 12v till den utan hassle.
Har själv gjort detta flera gånger, det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonihz:

En lätt lösning,
då du verkar ha en del usb-uttag och inte verkar bry dig om hur det ser ut - klipp av någon gammal usb sladd om du har nån liggandes - löd ihop med fläktkablarna och vips du har 12v till den utan hassle.
Har själv gjort detta flera gånger, det funkar.

Du menar att jag ska ha en kabel som går från moderkortets USB-uttag till fläkten? Alltså att kabeln sticker ut utanför burken och sedan går in i den igen?

Är det inte typ 5 V i USB-uttag?

Fan vad fult det skulle se ut. Det måste inte vara jättesnyggt invändigt, men att ha en USB-port som alltid är upptagen plus att den sticker ut genom burken och sedan går in i den igen skulle se förjävligt ut.

Men tack för tipset.