Köpa extra modulära kablar...?

Permalänk

Köpa extra modulära kablar...?

Ska i veckan installera en ssd på farsans dator, och idag kläcker han ur sig att han slängt de extra modulära kablarna till de Ozc modxtreme nätagget han har...
Är de någon som vet om man kan köpa extra kablar någonstans, eller kommer jag behöva offra någon av de diskar han redan har? Nögon som rentav vill sölja en sata power kabel till mig som passar?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

hör av er till nätaggstillverkarna, eller köp förlängningar( får byta plats på vissa kablar då!! så det sitter lika dant motsvarande likadan kabel till nätagget ) hoppas du fatta blev kanske lite klöddigt

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Någon som vet om man kan använda corsair kablar till ett ocz nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Någon som vet om man kan använda corsair kablar till ett ocz nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

ser inget problem med det, så länge kablarna är likadana

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Utav mina 4 nuvarande modulära nätagg så går det ej att använda kablar från annan tillverkare då samtliga har olika kontakter i PSU-änden, så de andra tillverkarnas kablar passar helt enkelt inte. Men finns säkert någon tillverkare som har likadana kontakter.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk

Okej, får testa helt enkelt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Byggde en dator till polarn med samma nätagg som din farsa har, skall kolla om jag har någon kabel över när folket vaknat och man kan rota runt lite^^

EDIT: Yepps, jag har en över!

vill du ha den så skicka PM med din adress så skickar jag den gratis!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Byggde en dator till polarn med samma nätagg som din farsa har, skall kolla om jag har någon kabel över när folket vaknat och man kan rota runt lite^^

EDIT: Yepps, jag har en över!

http://img267.imageshack.us/img267/3268/img0508b.jpg

vill du ha den så skicka PM med din adress så skickar jag den gratis!

JA TACK, Du har PM!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Annars om du har en molex, kan du använda något som det här.

http://www.inet.se/produkt/8905176/nzxt-molex-till-4st-sata-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regnbågsponny:

Utav mina 4 nuvarande modulära nätagg så går det ej att använda kablar från annan tillverkare då samtliga har olika kontakter i PSU-änden, så de andra tillverkarnas kablar passar helt enkelt inte. Men finns säkert någon tillverkare som har likadana kontakter.

Men liksom.. Varför skulle det inte gå? Kablarna bör ju vara likadana? Är ju ingen skillnad på t.ex. usb 2.0 och usb 2.0 varför skulle det vara skillnad på t.ex. en 6+2 pin och en 6+2pin av ett annat märke?
De måste ju ha någon form av standard. Som på min bordslampa här t.ex. Skulle sladden gå av så skulle jag kunna gå och köpa vilken likadan strömkabel från vilket märke som helst och skarva den och den skulle fungera felfritt?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Men liksom.. Varför skulle det inte gå? Kablarna bör ju vara likadana? Är ju ingen skillnad på t.ex. usb 2.0 och usb 2.0 varför skulle det vara skillnad på t.ex. en 6+2 pin och en 6+2pin av ett annat märke?

Kopplingarna ut (moderkortets kontakt, sata etc) är självklart standard.
Inkopplingarna mot agget är inte standardiserade.

ex.
Corsair modular

OCZ modular

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Kopplingarna ut (moderkortets kontakt, sata etc) är självklart standard.
Inkopplingarna mot agget är inte standardiserade.

ex.
Corsair modular
http://pappy.homeip.net/jukken/div/PSU_modular.jpg

OCZ modular
http://pappy.homeip.net/jukken/div/PSU_modular2.jpg

Okej! Tack så mycket, det hade jag inte aning om, trodde och tycker att det borde finnas en standard för det där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas molex-->SATA adaptrar att köpa Kolla inet, dom ska ha en flik med bara såna grejer

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Skickat nu^^ Kommer väll imorgon med lite tur!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Skickat nu^^ Kommer väll imorgon med lite tur!

Jo hade de varit samma standard uttag på nätaggen så hade de absolut inte varit några problem, så länge kablarna är av någorlunda bra kvalite! Dock är de ju inte så enkelt.

Självklart kan jag köpa en adapter, men eftersom farsan slängt hela kartongen med alla kablar...säga vad man vill om det..

Dock så måste jag tacka Iwar för att helt på eget bevåg och helg gratis posta en kabel av den sorten jag behövde! Tänk om fler kunde vara så hjälpsamma, vilket härligt forum vi skulle ha! Eller ÄNNU härligare om man nu ska va petig!

Tack!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Blanda aldrig olika kablar från olika nätagg du kan förstöra hela datorn!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Blanda aldrig olika kablar från olika nätagg du kan förstöra hela datorn!

Så länge kablarna är godkända för den spänning som krävs och av samma typ är de ju inga problem, eller va syftar du på?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Okej! Tack så mycket, det hade jag inte aning om, trodde och tycker att det borde finnas en standard för det där

Skickades från m.sweclockers.com

Kan hålla med om att det är väldigt märkligt att det inte blivit standardiserat. Min Seasonic har 6pins till SATA/molex, vilket mitt Fractal Design också har, fast det är inte likadana 6-pin. Fractalet har alla kvadratiska pins i rad om tre och alla u-formade pins i rad om tre, och Seasonic har en u-formad och två kvadratiska pins i ena raden och tvärtom i andra raden. Sen finns det även dom som kör 6-pins som är två u-formade, en kvadratisk i både övre och undre raden. Sen har be quiet! kör 5-pins i en rad. Men vi får hoppas att det blir standardiserat framöver...

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Skrivet av Regnbågsponny:

Kan hålla med om att det är väldigt märkligt att det inte blivit standardiserat. Min Seasonic har 6pins till SATA/molex, vilket mitt Fractal Design också har, fast det är inte likadana 6-pin. Fractalet har alla kvadratiska pins i rad om tre och alla u-formade pins i rad om tre, och Seasonic har en u-formad och två kvadratiska pins i ena raden och tvärtom i andra raden. Sen finns det även dom som kör 6-pins som är två u-formade, en kvadratisk i både övre och undre raden. Sen har be quiet! kör 5-pins i en rad. Men vi får hoppas att det blir standardiserat framöver...

Ja de vore ju klockrent, speciellt i min situation där de fattas sladdar. Man vill ju lixom kunna köpa till extra utan att behöva specialbeställa från tillverkaren, som i många fall inte går från vårat lilla sverige...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301