Vad vi tycker om Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror att du måste skilja på Metroappar (Program som endast går att köra med Windows 8) och Metroappar med Metrostil. Battlefield 4 kan mycket väl bli en Metroapp och mycket snyggare än BF3.

Jag tror att du dodgade hela poängen. Allting Microsoft har visat hittils får det att verka som att Metro ska bli det primära gränssnittet och jag kan inte se hur det kan fungera bra på en desktop.

Till exempel att alla Metroappar körs i fullaskärm tror jag kommer att göra det väldigt klumpigt med mus+tgb.

Däremot traditionella program i Metro stil tror jag kommer att fungera utmärkt, där man alltså har kvar fönstren precis som i tidigare Windows versioner..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Man ska väl inte va nån bakåtsträvare men jag känner att W7 funkar så himla bra (bästa MS gjort någonsin) så jag behöver inte nått nytt OS. Och lite konstigt att W8:an redan är på G.

känner samma lika Win8 är inget jag tänker lägga någon energi på.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Till exempel att alla Metroappar körs i fullaskärm

Inkorrekt. Appar kan köras i fullskärm eller i ett läge där de tar upp en liten del av skärmen. (Dock bara en app i detta läget)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror att du dodgade hela poängen. Allting Microsoft har visat hittils får det att verka som att Metro ska bli det primära gränssnittet och jag kan inte se hur det kan fungera bra på en desktop.

Till exempel att alla Metroappar körs i fullaskärm tror jag kommer att göra det väldigt klumpigt med mus+tgb.

Däremot traditionella program i Metro stil tror jag kommer att fungera utmärkt, där man alltså har kvar fönstren precis som i tidigare Windows versioner..

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer att Metro kommer bli det primära gränssnittet. Jag tror att Microsoft satsar på att fasa ut den gamla desktopen ungefär på samma sätt som att nästan ingen använder DOS idag. Det kan ta mer än 10 år, men ändå.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Inkorrekt. Appar kan köras i fullskärm eller i ett läge där de tar upp en liten del av skärmen. (Dock bara en app i detta läget)

Jo, det går ju att göra så men min poäng var att det klassiska fönster gränssnittet känns smidigare med mus och tangentbord. Dessutom så tror jag att det kan vara en nackdel att köra samma appar på desktop och tablet eftersom att risken finns att de anpassas till det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevliga nyheter om Skydrive:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/20/connecting-your...

Äntligen slår de ihop Skydrive och Mesh!

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Rent spontant hatar jag Metro. Det är designat för telefonleksaker, där det är optimalt, men fungerar otroligt illa i desktopmiljö med en vanlig skärm + mus. Det ser fruktansvärt illa ut, och är både rörigt och jobbigt att använda.

Jag håller med, Metro är för telefoner. För "riktiga" datorer finns bättre lösningar.

Skrivet av Airikr:

Windows 7 Ultimate kommer att vara installerat på min dator i många, många år framöver, om Microsoft inte ändrar start-menyn till något schystare eller liknande som den gamla hederliga start-menyn, tar bort Office/Outlook-utseendet för Utforskaren och även tar bort touch-looken. Vi sitter på stationära och bärbara datorer med en helt vanlig skärm med datormus och tangentbord, inte pekskärmar för i helvete!

Jag tänker heller inte använda Windows 8. Kanske att jag köper en Windows 8 tablet, jag tror att tablets gör Metro mer rättvisa. För desktop funderar jag faktiskt över Linux, trots att jag idag kör OS X. Jag tycker inte om hur Apple och Microsoft för krig mot produktivitet. Tablets är bra, men inte för riktigt arbete.

Skrivet av Arne Anka:

Vista var ett operativsystem jag aldrig installerat på mina egna datorer. Tror det kommer bli samma sak med W8:an. Vill ha ett så rent OS som möjligt (då funkar det absolut bäst) inte massa lull-lull.

Jag håller med dig helt! Tyvärr verkar vi bli tvingade till Linux eller BSD. Om det bara fanns Photoshop, Premier (eller FCP) och Logic till Linux.

Skrivet av jocke92:

Lite blandade tankar men det känns lite som om de grävt ner funktionerna bakom annat trams. Inga krascher hittills är ett plus.

Precis. Jag tycker att det är ironiskt hur Metro, designat för enkelhet, i praktiken bara blir krångligt trams.

Smartphones och tablets är nära besläktade. Datorer, i den klassiska betydelsen, är en helt annan best. Jag tycker att varje formfaktor kräver ett eget användargränssnitt. Därför kommer Metro eller Cocoa Touch aldrig fungera bra på datorer. Apple använder fortfarande Cocoa på OS X, men fler och fler delar av användargränssnittet lånas av iOS. Jag kan dock förstå varför de försöker "tabletifiera" datorer, försäljningssiffrorna för iPad är väldigt imponerande.

Jag tror att fler och fler kommer att skrota sin dator till förmån av en tablet, för mig (och många andra här på Sweclockers) kommer dock aldrig en tablet ersätta en dator. Jag hoppas att Apple och Microsoft snart förstår att framtiden för Windows och OS X inte finns hos hemanvändare. Framtiden finns hos kreativa proffs, programmerare och andra "power users".

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Jag tänker heller inte använda Windows 8. Kanske att jag köper en Windows 8 tablet, jag tror att tablets gör Metro mer rättvisa. För desktop funderar jag faktiskt över Linux, trots att jag idag kör OS X. Jag tycker inte om hur Apple och Microsoft för krig mot produktivitet. Tablets är bra, men inte för riktigt arbete.

Precis! Windows 7 Ultimate på min stationära och Ubuntu Desktop på min framtida bärbara dator. It will be awesome!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://www.businessweek.com/magazine/the-kill-switch-comes-to...

Tror jag håller mig till Windows 7 ett bra tag till..

Permalänk
Medlem

Skulle inte Windows 8 öppna beta komma i Februari?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Skrivet av FribBe:

http://www.businessweek.com/magazine/the-kill-switch-comes-to...

Tror jag håller mig till Windows 7 ett bra tag till..

Det där är väl ändå bra om ms kan stoppa malware den vägen..

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleidol:

Det där är väl ändå bra om ms kan stoppa malware den vägen..

Jovisst, för Microsoft kommer bara använda det till Malware.

Permalänk
Medlem

Snyggt och ovant tycker jag!
PS; dags att uppdatera era datorer, windows prestanda betyg är höjt från 7,9 till 9,9!!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Jag trodde faktiskt att det skulle bli helt okej, men oj vad fel jag hade...

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag trodde faktiskt att det skulle bli helt okej, men oj vad fel jag hade...

Kan du förklara vad det är du inte gillar i Windows 8? Metro främst eller?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Kan du förklara vad det är du inte gillar i Windows 8? Metro främst eller?

Metro, program som översatts till Metro-appar. Metro UIt känns som att det är fler än nödvändigt måna steg bakåt när det kommer till produktivitet. Till exempel så kan man inte längre köra Remote Desktop i fönserläge, hur är det en förbättring?

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Kan du förklara vad det är du inte gillar i Windows 8? Metro främst eller?

Framför allt Metro. Det går vad jag vet inte att stänga av utan att gå in i dll filer och fippla (eller?), och det dyker upp touch-tangentbord etc var jag än klickar. I desktop mode är det väl okej, men något jag inte förstår är varför startmenyn är borta (inget "det var bättre förr här. Jag bara tycker att de ska fokusera på att optimera grejer som redan finns, och lägga till nya grejer. Inte ta bort något som jag använder tusen gånger dagligen utan att ersätta det på något sätt).

Det enda jag har sett som är riktigt bra, och uppnåt mina förväntningar, är aktivitetshanteraren. Dock så motiverar den inte ett köp. Det blir antagligen lättare att behålla w7 och få in den nya task managern där, än att skaffa w8, och ta bort det mesta förutom den där

Det ser dock ut att vara riktigt bra på surfplattor etc. Det finns inget smidigare än att ha samma OS på alla sina grejer, men de skulle i alla fall kunna göra en arm-version, med metro och allt det där, och en desktop-version, där jag slipper ett touch-tangentbort som har upp halva sidan så fort jag klickar på något i metro

Känner mig faktiskt "friare", eller bekvämare, eller hur man ska säga, har en bättre upplevelse...? när jag använder min android-telefon än när jag använder w8. Jag får samma känsla när jag använder w8 på min dator, som när jag använder w7 på telefonen (pocketcloud). Det märks tydligt att jag sitter på fel OS ¨på fel pryl

Jag hoppas på många ändringar från microsoft. Bäst vore om de släppte en desktop-version, och en arm-version. Det kommer anagligen inte hända, men drömma kan man ju alltid

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Bra artikel

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Har använt Windows 8 i några timmar nu och måste säga att jag är ganska nöjd faktiskt!

Ju mer jag använder det desto mer börjar jag gillar det. Och har blivit mer van med Metro UI nu än vad jag var i början. Tycker Metro UI funkar helt okej när man vant sig lite!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

Själva "Metro UI" verkar ju inte snabba upp öppningen av Firefox eller Microsoft Excel. Ifall det inte går fortare då är det väl som det kallas, bloatware?

Permalänk
Medlem

Så otroligt frustrerande utan startmeny.
Vad mycket extra klickande för att göra de enklaste saker.
Metro tjafset känns lite som att måla med fingerfärg, med boxhandskar på sig.

Och jag trodde filhanteraren i W7 var så uselt man kunde göra den, ack vad fel jag hade !
i XP moddade man enkelt verktygsfältet exakt som man ville ha det, och sen låg allt bara ett klick bort.
Men nu....

Och inte heller hittar jag hur man enkelt stänger av datorn, visst alt+f4 funkar ju.
Men nog 17 borde det väl finnas nåt enklare sätt ?

Nej det hela känns som ett desperat försök att tvinga in deras appstores m.m i operativet för att sälja mer onödig dynga.
Återigen så ändrar MS bra och fungerande saker bara för ändrandets skull.
Det finns ju en anledning att windows är så otroligt dominerande på OS marknaden, och det är inte p.g.a blingfaktorn.
Men W8 känns som ett gigantiskt steg åt fel riktning.

/Sträcker mig efter Mint linux skiva.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Microsoft fick lite panik och tänkte: "Shit, vi släppte Windows 7 för inte så länge sedan, nu är surfplattor en riktigt het marknad. Vad i helvete gör vi nu? Ja, vi slänger ut ett nytt Windows anpassat för surfplattor."

Windows 7 för surfplattor.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att folk är väldigt konservativa när det gäller det nya Metro UI:t.

Kan börja med det jag ogillar med metro, det första är applikationerna som är inbyggda, dessa är anpassade för tablets och jag anser att program som man startar via metro inte skall stanna i metro utan skall ut i desktopmiljön direkt (det är ju trots allt en dator man sitter vid).

Nu går jag vidare till det positiva, jävlar vad snyggt metro är, bra mycket bättre än den gamla startknappen för vad den är tänkt att göra (starta och hitta program och filer) och det gör den med bravur, riktigt snyggt flyt och riktigt bra animationer. Faktum är att metro blandat med taskbaren gör det helt underbart att swappa mellan program, att starta och hitta nya program och de kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt. Vidare så är jag helt 100 på att microsoft kommer satsa mer och mer på metro, utvecklingen leder så att datorernas UI rör sig mot tabletsen, se bara på apple, och jag är helt hundra på att microsoft har det stora övertaget i den matchen då metro utklassar iOS app-nät. Så mer metro och var mindre konservativa, windows serju förfan nästan likadant ut nu som för windows 95 och det är dags att ta steget in i framtiden med metro!

Permalänk
Medlem

Inte en chans att W8 blir en hit utan möjligheten att stänga av metro skiten.
Jag menar du kan få w7 att se ut som w2k (nåja nästan iaf) om du nu vill.
Och det är av en anledning: ATT FOLK VILL HA DET SÅ !
Animeringar och skit kan man ha på telefonen, eller förresten inte där heller för saker och ting ska ske blixtsnabbt utan en animering som döljer eventuell fördröjning.

Metro ser riktigt riktigt löjligt ut på lite större skärmar, lite av en "10 feet experience" som man ju kanske vill ha på t.ex en HTPC.
Men på en riktig dator där man faktiskt gör riktiga saker och inte bara sitter och beställer appar (alla programvaruföretags dröm) så måste man ha ett riktigt UI som klarar av att leva i bakgrunden av vad som är viktigt, d.v.s programmen.

Det finns dock platser där metro skulle fungera:
T.ex Kassan i mcdonalds.
På dagis för att lära barn att klicka på saker (kossan säger muuu, tryck på bilden som visar en ko !).
För gravt synskadade som inte kan använda vanliga ikoner.
I bankomater som står utomhus, så att folk kan klicka sig fram med vantarna på.
I barer, hur packad man än är så lyckas man nog pricka en metro ikon.

Och att dom försöker dumpa startmenyn nu efter 17 år..../facepalm

Permalänk
Medlem

hmmz jag måste ju göra nå fel någon stans när jag ska instalera win8 på virtualbox så vill den ha en key `;( nån som vet hur jag fixar de?

Permalänk
Medlem

Läs på samma sida som du laddade iso'n från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Läs på samma sida som du laddade iso'n från.

aa får ta o läsa lite ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men på en riktig dator där man faktiskt gör riktiga saker och inte bara sitter och beställer appar (alla programvaruföretags dröm) så måste man ha ett riktigt UI som klarar av att leva i bakgrunden av vad som är viktigt, d.v.s programmen.

Och det går fortfarande gallant att ha en metro app vid sidan av skärmen samtidigt som du använder Matlab, Office, Maya, eller vad du nu anser riktigt arbete.