Vad vi tycker om Windows 8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXale:

Och det går fortfarande gallant att ha en metro app vid sidan av skärmen samtidigt som du använder Matlab, Office, Maya, eller vad du nu anser riktigt arbete.

Bara att skiten går i fullskärms läge. Det hela påminner om skype v4 eller vilken det nu var där de tyckte att skype skulle köras maximerat för den är så viktig... Det finns en anledning till att jag har flera skärmar och 24" och inte fan är det att köra skit appar i fullskärms läge. Win 8 och desktop fungerar illa. Det har blivit krångligare att göra saker och byta från vanlig desktop till fullskärms mardrömmen metro är irriterande som fan för att inte tala om att det är knappast konsekvent att utseendet ändrar sig hela tiden. Sedan att man måste använda skrollbar för att röra sig runt i metro interfacet är ju bara imponerande idiotiskt även för MS.

Värsta skiten jag sett hittills och det inkluderar Ubuntus tablett interface.

Min favorit är hur enkelt det är att stänga av metro appar. Påminner om android och dess hat mot att användare faktiskt ska stänga av en app när användaren känner för det. Börjar tro att man sitter med en xbox inte en dator.

Permalänk

Jag tycker det är bra! Smidigt och relativt lättjobbat när man kommit igång med det. Köra det klassiska gränssnittet med Metro i ena sidan är väldigt användbart.

Det som jag inte tycker känns positivt är att man är väldigt knuten mot Microsofts tjänster. Jag hade tex gärna kunnat söka i Metro med Google istället för Bing. Jag vill kunna använda Ubuntu One i Metro UI men där är det Microsoft Skydrive som gäller.

Hoppas övriga som Google och Mozilla kan få ut Metro UI program snart.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag gillar Metro och startskärmen och allt det där, men alltså... de förinstallerade programmen. Vilket skämt. Musikspelaren är helt cp. Kalendern svåröverskådlig. E-posten kraftigt begränsad. Och som vanligt så är det bara Förenta staterna som får tillgång till allt godis.

Skrivet av Swedish Berserk:

Det som jag inte tycker känns positivt är att man är väldigt knuten mot Microsofts tjänster. Jag hade tex gärna kunnat söka i Metro med Google istället för Bing. Jag vill kunna använda Ubuntu One i Metro UI men där är det Microsoft Skydrive som gäller.
Hoppas övriga som Google och Mozilla kan få ut Metro UI program snart.

Det är fullt möjligt att ändra sökmotorn i IE till Google. Gör det i "vanliga" IE, ändringen sker även i Metro-IE.

För övrigt verkar Mozilla ha för avsikt att skapa en Metro-version av Firefox men det är oklart om det går tekniskt och framförallt om deras licens passar ihop med reglerna i Windows Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Min favorit är hur enkelt det är att stänga av metro appar.

Alt+F4 (Standard), alternativt att använda musen för att dra programmet nedåt?

Skrivet av anon127948:

måste använda skrollbar för att röra sig runt i metro interfacet är ju bara imponerande idiotiskt även för MS.

Använd scroll-hjulet på musen. Att man (fortfarande) inte kan 'dra' omkring gränssnittet är fortfarande dock dumt.

Permalänk
Medlem

M$ har avundsjukt tittat på Apple hur man tjänar svinaktigt med pengar genom att binda upp användarna mot innehållsleverantörerna. Win 8 med Metro Apparna är M$ svar.

Tack men NEJ tack - de flesta är vuxna nog att själva välja de appar de vill ha.

För 99.9% av planetens datorer duger Win7 - om man nu måste köra Win.

Permalänk
Medlem

Tycker metro verkar helt okej, skulle dock föredra om det var integrerad i desktopen istället.
Dvs istället för någon meningslös wallpaper och eventuellt några ikoner så skulle hela metro vara där och inte i fullskärm så som det är nu.

Tycker ni CP är tillräckligt stabilt att köra som main OS?

Edit: Fungerar det att dualboota med Linux? Har ju varit mycket snack om det där..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Har installerat det på macen nu. Första tanken: "Snyggt!" Andra tanken "...Men var är allting?". Känner att jag nog måste jobba lite mer i det för att fatta tänket. Det känns som man missat en del när det kommer till logisk uppbyggnad, åtminstone om användaren kör det på en dator. Testade att använda mus, istället för trackpaden och, OJ vad mycket jobbigare allt blev. Med en bra trackpad (a la´macbook pro) går det däremot rätt bra att navigera, även om "svep upp/ner" resulterar i svep åt sidan... Dålig logisk uppbyggnad, som sagt. Det ska bli intressant att se hur de olika versionerna av W8 är anpassade till olika maskiner - det verkar som att att W8 ska levereras i nio olika versioner... (http://techhe.at/i5po). Personligen tror jag att det är fel väg att gå, jag tror mer på Apples variant med en version för datorer och en version för mobila enheter. Men visst, med en dator anpassad för Metro, med en dedicerad tangent för att slå av/på Metro-miljön (som nya Macar där man når Launchpad med F4), och BRA touchpads som klarar av alla svepningar hit och dit, så - varför inte? Däremot ser jag nog ingen poäng med att köra Metro UIt på en stationär dator med vanlig mus. Där vill iallafall jag ha en "normal" skrivbordsmiljö a lá W7 / OS X än så länge.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

jag diggar att det är så snabbt nu när jag kommit in i det lite mer. Beror ju dock främst på att IE10 är så snabb...

Dock så är det ingen hit med mus vilket många redan konstaterat.. Känns inte som något för en stationär burk.. Får ändra mig nu, det är rätt bra. Dock saknar jag klockan i IE10. Även om det är skönt med fullskärm... Tycker väl att det funkar helt okej, det kan mycket väl bli en succé men för det krävs ju typ att "mamma" gillar det.. Om ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Jag tror det du söker är "fungerar" när man gör väldigt enkla saker. Jag tänkte också i de banorna en stund när jag testade Widnows 8 Metro, sen kom jag på att det fungerar ju faktiskt bara, det är inte på något sätt bättre än vad klassiska desktop program skulle varit. Droppen var när jag ville övervaka min server lite via Remote Desktop, och insåg att det inte gick att ha remote desktop uppe samtidigt som man gjorde något annat, eftesom att det nu är en Metro app och Metro appar måste köras i fullskärm, man kan inte bara lämna dem på andra skärmen eller lägga dem i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

M$ har avundsjukt tittat på Apple hur man tjänar svinaktigt med pengar genom att binda upp användarna mot innehållsleverantörerna. Win 8 med Metro Apparna är M$ svar.

Tack men NEJ tack - de flesta är vuxna nog att själva välja de appar de vill ha.

För 99.9% av planetens datorer duger Win7 - om man nu måste köra Win.

Handlar verkligen inte om att MS och Apple skall tjäna pengar på att användaren handlar appar till höger och vänster. Metro kommer med stor sannolikhet att vara till stor del gratis, annars finns det ju ingen anledning för folk att köpa metro-apparna om de kan ladda ner programmen till vanliga windows. Det metro gör är att den för ihop plattformarna för telefoner, konsoller och datorer och denna utveckling kommer inte sakta ner, det kan jag garantera dig. Man ser tydligt att Apple gör samma sak med OSX, man inför appnät till datorerna och fullscreen-appar vilket är en bra mycket sämre implementation än vad windows tar in i sin desktopversion, det kommer bli tungt för mister Cook. Jag hoppas att det kommer komma ett mode i win8 om att man kan stänga av det windows-skrivbordet helt vilket kommer vara nästa steg i win9, var så säker på det. Då kommer alla plattformer se likadana ut på din xbox, windows telefon, tablet och dina datorer och då kommer jag att gråta av lycka (förutsatt att de lyckas att få med programtillverkarna),

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror det du söker är "fungerar" när man gör väldigt enkla saker. Jag tänkte också i de banorna en stund när jag testade Widnows 8 Metro, sen kom jag på att det fungerar ju faktiskt bara, det är inte på något sätt bättre än vad klassiska desktop program skulle varit. Droppen var när jag ville övervaka min server lite via Remote Desktop, och insåg att det inte gick att ha remote desktop uppe samtidigt som man gjorde något annat, eftesom att det nu är en Metro app och Metro appar måste köras i fullskärm, man kan inte bara lämna dem på andra skärmen eller lägga dem i bakgrunden.

Du kan docka den till sidan av din andra metroapp.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror det du söker är "fungerar" när man gör väldigt enkla saker. Jag tänkte också i de banorna en stund när jag testade Widnows 8 Metro, sen kom jag på att det fungerar ju faktiskt bara, det är inte på något sätt bättre än vad klassiska desktop program skulle varit. Droppen var när jag ville övervaka min server lite via Remote Desktop, och insåg att det inte gick att ha remote desktop uppe samtidigt som man gjorde något annat, eftesom att det nu är en Metro app och Metro appar måste köras i fullskärm, man kan inte bara lämna dem på andra skärmen eller lägga dem i bakgrunden.

Det går också att köra den gamla hederliga remote desktop-klienten från skrivbordet, leta upp mstsc.exe i System32-mappen och lägg en genväg i taskbar så är du hemma.

Mer allmänt så kommer nog Desktop att vara standard-platsen för folks arbete ett bra tag till, även om det tekniskt sett är "bara en app" eller hur man nu ska se det.

Permalänk

m, anser som så många andra här att metro bör kunna stängas av på laptops.. För övrigt så är det jobbigt/krångligt att multitaska på IE.. eller så begriper jag inte hur man gör.. jag vill kunna se om nån skrivit på fb chatten samtidigt som jag t. ex skriver här/bloggar eller vad jag nu gör...

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Du kan docka den till sidan av din andra metroapp.

Ibland går det att dock den till sidan av din andra metroapp

FTFY

Skrivet av Oliviro:

Du kan docka den till sidan av din andra metroapp.

Det är fortfarande en Beta och med tanke på att de har tagit bort alla andra sätt att använda den på så är det mycket möjligt att de tar bort den i den riktiga releasen.

Skrivet av kalleidol:

m, anser som så många andra här att metro bör kunna stängas av på laptops.. För övrigt så är det jobbigt/krångligt att multitaska på IE.. eller så begriper jag inte hur man gör.. jag vill kunna se om nån skrivit på fb chatten samtidigt som jag t. ex skriver här/bloggar eller vad jag nu gör...

Anledningen till att det är krångligt att mutitaska på din laptop är att när Metro UIt designades så fanns det inte en tanke på att det skulle användas på din laptop. All multitasking bygger från början på att man kan dra ut och köra vissa appar i dockat läge. Tanken är att det skulle vara väldigt lätt att med en touch gest dra appar till sidan. Fungear väldigt bra på en tablet, men det är en del steg bakåt när man inte har touch.

Permalänk
Medlem

Lite tankar efter att ha testat några timmar.
Jag fullkomligen HATAR Metro. Jag har aldrig känt mig så vilsen framför en dator. När man jobbar i skrivbordsmiljön är det ok, men ska man starta något som inte finns på skrivbordet så ska man krångla sig in på en sökmeny. Då dyker en söklist fram till höger. När man klickat bort den så ligger ALLA ikoner där precis som hela startmenyn vore expanderad. Jag har installerat tre program vilket har resulterat i 11 ikoner, allt från read.me till avinstallation ligger där. Installerar jag ett eller två program till så kommer jag få börja scrolla. Undra hur det ser ut efter 20-30 program?
Om man då startar en app så startar den i fullskärmsläge och det går inte ändra. Varför kan man inte ha två appar uppe samtidigt?
Jag provade att öppna en pdf med "Reader" det gick bra. Sedan dubbelklickade jag på en annan pdf och då måste jag stänga den första för att kunna visa den andra. Är vi tillbaka på dostiden då vi inte kunde köra två program samtidigt?
Om man klickar på windowsknappen så kommer man till en startsida där man ser ett antal appar samt programmen man har installerat. Mina tre installerade program har här resulterat i 7 ikoner. Hur kommer den här sidan att se ut efter ett år och 20-30 program installerade, kanppast användbar.

Användargränssnittet är inte användbart för en vanlig stationär eller bärbar dator. Om man inte kan välja bort Metro och få tillbaka startknappen så blir detta en större flopp än Windows ME.

En bra sak har jag hittat, det är aktivetetshanteraren.

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Fungerar det att dualboota med Linux? Har ju varit mycket snack om det där..

Jag dualbootar Win 8 CP och Ubuntu på en av mina datorer nu och det är inga som helst problem.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Skrivet av tomten_alle:

Jag tänker heller inte använda Windows 8. Kanske att jag köper en Windows 8 tablet, jag tror att tablets gör Metro mer rättvisa. För desktop funderar jag faktiskt över Linux, trots att jag idag kör OS X. Jag tycker inte om hur Apple och Microsoft för krig mot produktivitet. Tablets är bra, men inte för riktigt arbete.

Jag håller med dig helt! Tyvärr verkar vi bli tvingade till Linux eller BSD. Om det bara fanns Photoshop, Premier (eller FCP) och Logic till Linux.

Finns ju GIMP som är väldigt likt Photoshop. Har man lite PS-vana så känner man igen sig rätt väl i GIMP också. Personligen skulle jag aldrig betala för PS nu när GIMP finns gratis till både Linux och Win. Ingår PS i ens yrkesutövning så kanske man vill använda sig av just PS, men som glad amatör räcker GIMP gott och väl.

Sen kan man ju köra Ardour eller Audacity istället för Logic Pro. Både Ardour och Audacity är ju program brukar få höga betyg av sina användare. Har testat dom lite själv och tycker det funkar helt ok, men har lite för lite erfarenhet om ljudredigeringsprogram för att kunna uttala mig själv i frågan. Ardour har stöd för både Linux och OS X samt Audacity vet jag har stöd för Linux, OS X samt Win. Men någon motsvarighet till Adobe Premiere eller FCP kan jag inte på rak arm :/

Själv tycker jag dock att Win 8 är över förväntan. Hade sjukt låga förväntningar pga Metro UIt. Men när man väl vänjer sig så tycker jag det känns som att det kan ha potential. Men det känns ju ändå som att det är en bit kvar innan dom är i mål så att säga. Får se hur det ändrar sig under tidens gång, fram till färdig produkt.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford-p:

Lite tankar efter att ha testat några timmar.
Jag fullkomligen HATAR Metro. Jag har aldrig känt mig så vilsen framför en dator. När man jobbar i skrivbordsmiljön är det ok, men ska man starta något som inte finns på skrivbordet så ska man krångla sig in på en sökmeny. Då dyker en söklist fram till höger. När man klickat bort den så ligger ALLA ikoner där precis som hela startmenyn vore expanderad. Jag har installerat tre program vilket har resulterat i 11 ikoner, allt från read.me till avinstallation ligger där. Installerar jag ett eller två program till så kommer jag få börja scrolla. Undra hur det ser ut efter 20-30 program?
Om man då startar en app så startar den i fullskärmsläge och det går inte ändra. Varför kan man inte ha två appar uppe samtidigt?
Jag provade att öppna en pdf med "Reader" det gick bra. Sedan dubbelklickade jag på en annan pdf och då måste jag stänga den första för att kunna visa den andra. Är vi tillbaka på dostiden då vi inte kunde köra två program samtidigt?
Om man klickar på windowsknappen så kommer man till en startsida där man ser ett antal appar samt programmen man har installerat. Mina tre installerade program har här resulterat i 7 ikoner. Hur kommer den här sidan att se ut efter ett år och 20-30 program installerade, kanppast användbar.

Användargränssnittet är inte användbart för en vanlig stationär eller bärbar dator. Om man inte kan välja bort Metro och få tillbaka startknappen så blir detta en större flopp än Windows ME.

Jag håller helt och hållet med på alla punkter. Det är hopplöst ointuitivt. Hade prövat DP innan och hatade det, tänkte att det var en tidig beta och att CP i princip är färdigt så det vore logiskt att anta att MS jobbat lite på användarvänligheten. Men icke. Det första jag möts av efter installation (märkligt nog en mycket smidig process) och omstart är en fin bild på ett träd. Efter att trädet uppenbarat sig sitter jag i en minut och väntar på att jag ska får börja använda Windows, men inget händer. Inte förrän jag, helt ologiskt, börjar markera på skärmen så försvinner trädet och man får logga in.

Mina kollegor här på kontoret tillhör mestadels det s.k. köttberget och jag vet exakt hur de skulle reagera om de konfronterades med en sådan loginskärm på morgonen, de hade inte gjort någonting alls. De hade suttit kvar, stirrat på skärmen och sedan gett upp.

Att man måste musa ut till hörnen för att åstakomma något alls är också helt ologiskt och framförallt trögjobbat. Allt tar en evinnerlig tid att utföra på grund av designmässiga val från Microsoft. Hade MS tillverkat bilar hade W8 varit bilen utan ratt och pedaler, där man ändrar på väl fungerande koncept bara för sakens skull och för att kunna ropa "Titta vad viii har gjort!".

Lite som Saab, som också byggde en prototyp utan ratt på 80-talet och hittade på allsköns onödigt komplicerade lösningar på problem som inte existerade bara för sakens skull. Och vi vet ju var den designfilosofin tog Saab...

http://www.extremetech.com/computing/121015-windows-8-may-dri...

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Rent spontant hatar jag Metro. Det är designat för telefonleksaker, där det är optimalt, men fungerar otroligt illa i desktopmiljö med en vanlig skärm + mus. Det ser fruktansvärt illa ut, och är både rörigt och jobbigt att använda.

Visst, vanliga startmenyn i Windows är urusel den också, men mycket mer välorganiserad enligt min mening.

Har inte lyckats slå av Metrodyngan än, men fortsätter att leta.

Kan bara säga att jag håller med..Hoppas att dom skippar metro,kan möjligtvis vara med som något sidoprogram, men det passar inte till pc tycker jag.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Såg detta klippet precis.

Blir nog så för de flesta antar jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

"They trying to drive me to mac ?" haha !.
Ja inte 17 kommer man installera W8 på föräldrarnas datorer.
Redan W7 har frustrerande många skillnader mot win XP.

MS försöker fortfarande efter alla dessa år att göra sitt OS till nån slags upplevelse.
Det är PROGRAMMEN som är upplevelsen, INTE OS'et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

MS försöker fortfarande efter alla dessa år att göra sitt OS till nån slags upplevelse.
Det är PROGRAMMEN som är upplevelsen, INTE OS'et.

Så sant!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Såg detta klippet precis.

http://www.youtube.com/watch?v=v4boTbv9_nU

Blir nog så för de flesta antar jag.

haha, de får nog återinföra Clippy i Windows. I hans sits vågar man inte trycka på det man inte ser. I Windows 7 tror jag visa skrivbordet är lite dold också. Men aero peek gör nog den upptäckt så småningom.

Permalänk
Medlem

Nu har jag använt Windows 8 CP på min laptop sedan igår och jag kan säga att det funkar riktigt bra!

Reboot med uppdateringar tog med denna svaga dator på 2minuter, då är det: Core 2 Duo 2GHz, 2GB RAM(Single Channel) och en slö WD Scorpio Blue 160GB (35MB/s läs med 50MB stora filer).
Den tiden det tar att stänga av, sätta i sömnläge, starta är riktigt bra, innuti funkar det som W7 utom startmenyn, jag har ändrat så bara de programmen som jag använder finns i metro det är 3st fält då, och då är det väldigt överskådligt.
Detta kommer funka utmärkt på min skoldator då den var sjukt seg med W7.

Jag ska installera om min stationära idag, och då funderar jag faktiskt på W8 CP då det funkar väldigt bra. Dock är frågan hur kul det är att köra utan Windows tangent då mitt Modell M inte har det.

Det gäller bara att vara öppen i sitt sinne och acceptera och försöka lära sig OS:et, inte försöka tro att det är något annat än vad det är.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Såg detta klippet precis.

http://www.youtube.com/watch?v=v4boTbv9_nU

Blir nog så för de flesta antar jag.

Bland de roligaste! exakt sådär är min morsa

Vet inte själv om jag kommer använda Metro så mycket, det blir som Win+tab funktionen använder den aldrig

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Exakt så som i videon är hur 80% av jordens befolkning kommer reagera när de utsätts för W8 första gången. Det finns ingen logik i systemets uppbyggnad, ingen struktur.

Nu har jag installerat W8 på min HTPC för att testa lite och se om det kanske lämpade sig bättre för en stor skärm. Och i den mån att det är lättare att träffa jättestora "apps" istället för 150% skalade ikoner så visst, det är enklare. Allt annat däremot är fortfarande helt hysteriskt omständigt. W8 förvandlar min HTPC till en väldigt dyr "Cut the rope"-simulator, för det är det enda som faktiskt fungerar bra.

Permalänk

MS sistfödde har en CP-skada

Skrivet av OsNy:

Det gäller bara att vara öppen i sitt sinne och acceptera och försöka lära sig OS:et, inte försöka tro att det är något annat än vad det är.

Käre Herre Jesus, hav förbarmande med dem som avlat denne lille krabat...

Cerebral pares, förkortat CP, är ett samlingsnamn för en rad störningar vilka uppstått på grund av en skada innan hjärnan är färdigutvecklad, det vill säga under fostertiden eller under födseln.

Sitter nu med Windows 8 CP.
Jag trodde att CP stod för Comsumer Preview i detta fall, men det verkar som om definitionen i inledningen av detta inlägg stämmer bättre.
Windows 8 är svårt skadat redan på ett mycket tidigt stadium, det kommer aldrig att bli en gullig liten bebis av detta missfoster. Den enda rimliga utvägen är abort. Till er som inte kommit så långt som jag rekommenderar jag avhållsamhet. Här räcker det inte med p-piller eller kondom…

Jag har verkligen försökt att vara öppen i mitt sinne och att acceptera och försöka lära mig OS:et men detta var inte lätt. Jag kör olika program och appar men detta känns absolut inte intuitivt, utan tvärtom jävligt ologiskt.
Kommer att kosta skjortan för de företag och organisationer som byter ut sina gamla system.

Passa på att sälja era MS-aktier, MS lever ju på att kränga software. Så detta kommer att gå käpprätt åt helvete...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

Käre Herre Jesus, hav förbarmande med dem som avlat denne lille krabat...

Cerebral pares, förkortat CP, är ett samlingsnamn för en rad störningar vilka uppstått på grund av en skada innan hjärnan är färdigutvecklad, det vill säga under fostertiden eller under födseln.

Sitter nu med Windows 8 CP.
Jag trodde att CP stod för Comsumer Preview i detta fall, men det verkar som om definitionen i inledningen av detta inlägg stämmer bättre.
Windows 8 är svårt skadat redan på ett mycket tidigt stadium, det kommer aldrig att bli en gullig liten bebis av detta missfoster. Den enda rimliga utvägen är abort. Till er som inte kommit så långt som jag rekommenderar jag avhållsamhet. Här räcker det inte med p-piller eller kondom…

Jag har verkligen försökt att vara öppen i mitt sinne och att acceptera och försöka lära mig OS:et men detta var inte lätt. Jag kör olika program och appar men detta känns absolut inte intuitivt, utan tvärtom jävligt ologiskt.
Kommer att kosta skjortan för de företag och organisationer som byter ut sina gamla system.

Passa på att sälja era MS-aktier, MS lever ju på att kränga software. Så detta kommer att gå käpprätt åt helvete...

Jag tycker faktiskt att Windows 8 Consumer Preview funkar utmärkt, använder det varje dag på min laptop. Det funkar bättre än Windows 7 på den. Enda anledningen till att jag inte använder den på min stationära är att det inte finns några vettiga X-Fi drivare som funkar (om man inte bootar utan krav på signering på drivare).

Jag tyckte det var skit i början, men när man lär sig använda det så funkar det helt utmärkt, samma sak har jag gjort med: Linux, *BSD, Mac OS X, Ios.

Dock håller jag med om att företag och organisationer lär inte ha så stor nytta av Metro... Jag tror de lär fixa något sätt att stänga av det, för väldigt många lär bara hata operativsystemet för det inte är som tidigare. Dock kan ju ingen klaga på att Windows 8 är segt som Vista eller ostabilt som Windows ME, det är snabbare än Windows 7 och jag har inte haft en enda krasch än(Använt en vecka utan problem än så länge).

Jag tror dock inte att det kommer gå käpprätt åt helvete, världen använder Windows så pass mycket att det skulle vara ännu mer jobb att byta ut det. Då menar jag med utveckling av drivrutiner och liknade som inte ens brukar vara existerande i alternativa operativsystem. Det grafiska lär dock gå mer jämt ut med tanke på metro, men det är ändå inte så jätteolikt Windows 7.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Skrivet av AnnCCarlsson:

Jag har verkligen försökt att vara öppen i mitt sinne och att acceptera och försöka lära mig OS:et men detta var inte lätt. Jag kör olika program och appar men detta känns absolut inte intuitivt, utan tvärtom jävligt ologiskt.

Jag var t.ex. inne i Control Panel och lade till svenskt tangentbord men det tog lite tid innan jag kom på att man var tvungen att välja svenskt tangentbord i Settings för att det skulle funka att skriva in svenska tecken. Skulle varit mera logisk om man kunde välja tangentbord direkt i Control Panel när man lagt till det nya i listan (som man inte ser).
Äh, nu är jag kanske lite väl gnällig detta är ju när allt kommer omkring en preview. Stabilt än så länge inga "bläskärmar" får se hur det går när kidsen börjar lägga in sina spel. (Jo dom (ungarna alltså) har egna datorer men de gillar att spela på 42-tummaren och ljudanläggningen den är kopplad till.)

Finns det något snyggt skin för att få ett battre utseende, på apparna. Nu ser det ju förskräckligt ut! För att inte tala om "den döda eller i vart fall döfula" fisken som man konfronteras med vid uppstart.
Uppstart förresten, skulle den vara snabbare än på Windows 7? Det är i alla fall inget som marks på min dator.

Jag kommer att behålla operativsystemet (W8) ett tag trots att jag inte älskar det. Det får duga som platform när jag eller andra i familjen spelar spel. Lägger man in spelen som appar så nlir det ju inte direkt "rocket science" attt få Igång dem.

Edit:
Det tar bara lite drygt en minut, på min maskin, att switcha över till Lion om man känner att man börjar få krupp när man sitter med Windows 8. Just nu t.ex. tycker jag att det är riktigt irriterande att Windows 8 kör någon form av stavningskontroll och rödmarkerar alla ord som inte finns i engelskan. Samtidigt har jag inte en aning om hur man stänger av rödfärgen....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

Uppstart förresten, skulle den vara snabbare än på Windows 7? Det är i alla fall inget som marks på min dator.

Min dåliga HP ProBook 4510s, med Core 2 Duo @ 2GHz, 2GB DDR2 (Single Channel), och en seg 5400rpm WD Blue disk, rebootar med uppdateringar på 2-3minuter (räknar från det jag stänger av mIRC, tills då jag har anslutit till alla kanaler i mIRC). Det är imponerande, då samma sak tog mycket längre tid i Windows 7.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.