Vad vi tycker om Windows 8

Permalänk
Avstängd

Provade att installera det på en äldre dator (Pentium 4, 2.5gb ram och 512mb grafik) och det fungerade hur bra som helst.
Flöt på mycket snabbare än Windows 7 och jag fick högre FPS i spel... Windows 8 verkar käka mindre minne än 7.
Jag är då väldigt nöjd med det i alla fall.

Stod dock inte ut med Metro så jag ändrade tillbaka via regedit.

Visa signatur

Var trevliga

Permalänk
Entusiast

Windows 8 är, vad jag skulle säga, i grunden densamma som Windows 7, fast med ett extra gränssnitt för tablets / smartphones och nerbantningar för att kunna köras på mycket begränsade system.
Se youtube: http://www.youtube.com/watch?v=p92QfWOw88I

Min syn på saken:
Det verkar som om man kan växla mellan det nya (Metro UI) och det äldre gränssnittet (Explorer Desktop)
Dock så verkar det som om Windows 8 är i första hand designat att fungera på tablets och smartphones.
Vag jag inte gillar, är att Microsoft valt att kombinera två helt skillda system, som navigeras på helt olika sätt (tangentbord+mus vs. touchscreen) i ett och samma operativsystem.

Jag hade hellre sett att man släppt två separata system: Windows Mobile 8 och Windows Desktop 8.
Eller åtminstone att man kan välja bort endera av dem under installationen.
Jag ser ingen som helst fördel att ha ett mobil navigering på en fullfjädrad "workstation"/ Arbetsdator / Speldator som använder mus och tangentbord.

Det känns också som om Microsoft kommer att välja bort många verktyg och inställlningsmöjligheter för att kunna klämma ner hela systemet på en begränsad handhållen enhet.
Verkar som om fullfjädrade datorer kommer att kännas en aning "handikappade" (i brist på bättre ord) när det kommer till flexibilitet och inställningsmöjligheter.

Kanske Windows 8 inte är mycket att hänga i granen för oss avancerad användare?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tänk på att detta bara var en preview av Windows 8. Den först betan kommer i februari.

Skrivet av SysGhost:

Jag hade hellre sett att man släppt två separata system: Windows Mobile 8 och Windows Desktop 8.
Eller åtminstone att man kan välja bort endera av dem under installationen.

Inte helt omöjligt att det blir så i den färdiga versionen, den som du testat är ju långt ifrån färdig.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Bopper:

Tänk på att detta bara var en preview av Windows 8. Den först betan kommer i februari.

Inte helt omöjligt att det blir så i den färdiga versionen, den som du testat är ju långt ifrån färdig.

Exakt vad jag tror, detta är ju fortfarande en väldigt tidig version.
Tror att i de skarpa versionerna senare så kommer man att få välja vilket UI (Metro/Standard) eller så kanske det kommer ett val som i tidigare windows om vilken typ av dator man har så installerar den komponenter efter det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd

Jag testade Windows 8 idag.
Jag hade hört att det skulle vara dåligt, att det skulle vara ännu en Vista.

Det är värre än så!
Windows 8 är absolut hemskt! Det är det sämsta jag någonsin använt, jag skulle hellre använda Vista eller till och med Windows ME!

Shit vad dåligt det är!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rektor:

Jag testade Windows 8 idag.
Jag hade hört att det skulle vara dåligt, att det skulle vara ännu en Vista.

Det är värre än så!
Windows 8 är absolut hemskt! Det är det sämsta jag någonsin använt, jag skulle hellre använda Vista eller till och med Windows ME!

Shit vad dåligt det är!

Trollar du eller försöker du faktiskt förmedla nåt iom ditt inlägg?
Du har inte lust att förklara varför det är dåligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Trollar du eller försöker du faktiskt förmedla nåt iom ditt inlägg?
Du har inte lust att förklara varför det är dåligt?

Default interfacet verkar vara Metro som är helt värdelöst. Kanske Metro funkar på Windows Phone, men att köra det på desktopen, seriously? Känns väldigt puckat.
Metro funkar säkert för att köra "appar" på 4" skärmar på handhållna leksaksenheter men inte för att köra riktiga applikationer på en eller fler 24" skärmar på en riktig dator.

Tur som fan att man komma in till det mer bekanta Windows Explorer shell.

När jag trycker på startmenyn så istället för att jag ska få en meny/launcher så kickas jag tillbaka till det där jävla Metro.

Att öppna ett program (typ Paint, Notepad, etc) känns ointuitivt, först måste man föra muspekaren till nedre vänstra hörnet och vänta på att en meny ska komma upp, sen ska man välja Search, sen ska man söka och navigera för att hitta. Väldigt segt och jobbigt.

Permalänk
Medlem

rektor: Det är bara börja skriva när som helst så ploppar programmen upp, du behöver inte stå någonstans.

Hyper-v i klient-operativ-system. Det längtar jag efter, speciellt om den delar egenskaper med hyper-v som kommer för windows server 8. Men ska väl vara lite avskalat vad jag läst. Men hypervisor på klient, mumma!

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rektor:

Default interfacet verkar vara Metro som är helt värdelöst. Kanske Metro funkar på Windows Phone, men att köra det på desktopen, seriously? Känns väldigt puckat.
Metro funkar säkert för att köra "appar" på 4" skärmar på handhållna leksaksenheter men inte för att köra riktiga applikationer på en eller fler 24" skärmar på en riktig dator.

När jag trycker på startmenyn så istället för att jag ska få en meny/launcher så kickas jag tillbaka till det där jävla Metro.

Att öppna ett program (typ Paint, Notepad, etc) känns ointuitivt, först måste man föra muspekaren till nedre vänstra hörnet och vänta på att en meny ska komma upp, sen ska man välja Search, sen ska man söka och navigera för att hitta. Väldigt segt och jobbigt.

Kom ihåg att det inte ens är en betaversion detta, saker och ting kan och kommer mycket väl att ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

men inte för att köra riktiga applikationer på en eller fler 24" skärmar på en riktig dator.

Ironiskt att W8 är bättre på flerskärmshantering än W7.

Skrivet av rektor:

Eller så kan du trycka in Windows knappen och bara börja skriva direkt. Detta startar automatiskt sökning på det du skriver in. Exagt samma mekanik som du redan bör använda dig av på Windows 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EpicBoobs:

Exakt vad jag tror, detta är ju fortfarande en väldigt tidig version.
Tror att i de skarpa versionerna senare så kommer man att få välja vilket UI (Metro/Standard) eller så kanske det kommer ett val som i tidigare windows om vilken typ av dator man har så installerar den komponenter efter det.

Så kommer det inte att bli.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jag tror att nyckeln i din kritik ligger i "Tur som fan att man komma in till det mer bekanta Windows Explorer shell.". Det är något nytt för dig och du har svårt med sånt som är nytt.

Hela den här tråden är lite konstig. Verkar inte vara några utvecklare alls här som utvärderar om Windows 8 är bra att utveckla för eller inte. Ni har väl inte missat att den heter "Developer Preview"? Betan för vanliga användare kommer i februari med riktiga Metroappar. De som kritiserar Metro nu har inga riktiga Metroappar att testa, då är det väl inte så konstigt att man inte gillar Metro?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Eller så kan du trycka in Windows knappen och bara börja skriva direkt. Detta startar automatiskt sökning på det du skriver in. Exagt samma mekanik som du redan bör använda dig av på Windows 7.

Tack för tipset.
Men jag tycker ändå det är mycket mer omständigt än in Windows 7.
Den byter hela skärmen mot metro och det är jobbigt och tar mer tid.

Skrivet av strejf:

Jag tror att nyckeln i din kritik ligger i "Tur som fan att man komma in till det mer bekanta Windows Explorer shell.". Det är något nytt för dig och du har svårt med sånt som är nytt.

Hela den här tråden är lite konstig. Verkar inte vara några utvecklare alls här som utvärderar om Windows 8 är bra att utveckla för eller inte. Ni har väl inte missat att den heter "Developer Preview"? Betan för vanliga användare kommer i februari med riktiga Metroappar. De som kritiserar Metro nu har inga riktiga Metroappar att testa, då är det väl inte så konstigt att man inte gillar Metro?

Men hela Metro-konceptet suger.
Att köra appar i fullskärm?
Jag vill ha flera appar samtidigt uppe och se dom på skärmen samtidigt.
Jag vill inta köra appar i fullscreen, jag har 24" workstation inte en 3" smartphone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Tack för tipset.
Men jag tycker ändå det är mycket mer omständigt än in Windows 7.
Den byter hela skärmen mot metro och det är jobbigt och tar mer tid.

Men hela Metro-konceptet suger.
Att köra appar i fullskärm?
Jag vill ha flera appar samtidigt uppe och se dom på skärmen samtidigt.
Jag vill inta köra appar i fullscreen, jag har 24" workstation inte en 3" smartphone.

Att den hela tiden byter skärmen mot metro är jobbigt och tar tid för att det inte finns några metroappar som jag skrev innan. Microsofts tanke är förstås att du aldrig ska behöva vara i något annat än metro. Då är ditt problem med detta löst.

Det verkar som att man kan ha två appar uppe samtidigt på en skärm. Jag är inte säker på hur det fungerar med flera skärmar ännu.

Inte mycket jag kan göra åt att du inte vill köra appar i fullskärm. Jag antar att du spelar COD och WoW i fönsterläge också. Du får väl hoppa över Win8 då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja nog såg man direkt då första screenen av win8 att det var rent fördummat skräp ! föddes ni igår ? alltid har vartannat OS varit rent skräp så w7 kommer man använda

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brajonk:

ja nog såg man direkt då första screenen av win8 att det var rent fördummat skräp ! föddes ni igår ? alltid har vartannat OS varit rent skräp så w7 kommer man använda

Om du tror att nyare operativsystem kommer bli svårare att hantera så blir du nog besviken framöver.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill

Testa w8 på 3 skärmar kan bara säga en sak helt f****ing imba awsome asså mycket bättre optimerat än W7 ( tycker jag)

Allt statar sjukt mega fort och får bättre scores i Lagrings benchmarks vet inte om det är BS eller sant men hoppas det är sant :).

Ska testa med 4x vertex 3 Raid 0 på 1 partion på måndag med mitt Asus ramgage 4 X79 hur det fungerar med copy filer och lite benchmarks kommer ligga uppe på galleri senare.

Men asså W8 det jag inte gillar är Windows 8 market och hur man söker på filer, resten är ganska imba

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Att den hela tiden byter skärmen mot metro är jobbigt och tar tid för att det inte finns några metroappar som jag skrev innan. Microsofts tanke är förstås att du aldrig ska behöva vara i något annat än metro. Då är ditt problem med detta löst.

Det verkar som att man kan ha två appar uppe samtidigt på en skärm. Jag är inte säker på hur det fungerar med flera skärmar ännu.

Inte mycket jag kan göra åt att du inte vill köra appar i fullskärm. Jag antar att du spelar COD och WoW i fönsterläge också. Du får väl hoppa över Win8 då.

Kanske passar folk som bara använder sin dator till Facebook och bara gör en sak åt gången.

Men jag gör flera saker samtidigt och har flera fönster öppna samtidigt.
Jag kör ofta mediaspelare, text editor, webbläsare, virtuell maskin, chattklient, utvecklingsmiljö, etc samtidigt.

Skrivet av strejf:

Om du tror att nyare operativsystem kommer bli svårare att hantera så blir du nog besviken framöver.

Han vill nog ha det förenklat, inte fördummat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Han vill nog ha det förenklat, inte fördummat.

Förklara gärna exakt vad skillnaden är i det här fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag kör ofta mediaspelare, text editor, webbläsare, virtuell maskin, chattklient, utvecklingsmiljö, etc samtidigt.

Bakgrund, desktop, desktop/metro, bakgrund/desktop/metro (finns flera sätt att hantera VMs), bakgrund, desktop.

Ditt användnings område är simplistiskt i bästa fall, jag körde konstant W8 i avsevärt mer komplicerade användingsområden än ditt.

Permalänk

hmm, för er som testat; på vilka sätt är windows 8 bättre än 7an, vad är det 8an gör bättre helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Min åsikt är den att jag hatar Ribbons och Metro. förövrigt tror jag Windows 8 kommer bli en succeé och jag kommer antagligen köpa det så fort det blir release

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Toolbox:

hmm, för er som testat; på vilka sätt är windows 8 bättre än 7an, vad är det 8an gör bättre helt enkelt?

Bättre sökfunktion. Den fungerar precis som i 7, dvs windows-tangent, börja skriv, tryck enter. Men eftersom hela skärmen tas i anspråk blir resultaten tydligare. Bakåtsträvare kommer naturligtvis hata det och kräva tillbaka sin Windows 7-startmeny eller allra helst den från Windows 95 men jag tycker det fungerar bra. En annan nyhet i Windows 8 med sökfunktionen är att man kan välja mellan att söka bland program/appar (windows-tangent), inställningar (windows-tangent + w) eller filer (windows-tangent +f). I 7 sökte man ju på allt samtidigt vilket fungerade sämre enligt mig.

I övrigt är det inte så stora skillnader. Aero är på väg ut lyckligtvis men det ser man inte så mycket av i DP:n, ja förutom i Metro-delen och gemensamma delar som inloggningsskärmen, nätverksväljaren osv.

Aktivitetshanteraren är omgjord. Filkopieringsfönstret ger mer info och kan dessutom hantera flera överföringar istället för att skapa flera fönster. Windows har numera en egen volymindikator på skärmen så tillverkarna slipper slänga in sina egna missfoster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Man ska väl inte va nån bakåtsträvare men jag känner att W7 funkar så himla bra (bästa MS gjort någonsin) så jag behöver inte nått nytt OS. Och lite konstigt att W8:an redan är på G.

En snubbe på M$ läckte ut info om Windows 8 och tankar på 9 redan innan de hade masat ut W7 i butikerna
Så jojo, de planerar ganska långt framöver : >

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Säg att Apple helt plötsligt skulle säga att man ska köra exakt samma appar på Desktop och laptop som man gör på en iPad, hur skulle du reagera då? För det är precis så som Microsoft får det att se ut som att de kommer att göra just nu.

Metro är ett awesome UI i grunden, men det är fortfarande designat för touchskärmar och det är ett ganska stort problem med mus+tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Säg att Apple helt plötsligt skulle säga att man ska köra exakt samma appar på Desktop och laptop som man gör på en iPad, hur skulle du reagera då? För det är precis så som Microsoft får det att se ut som att de kommer att göra just nu.

Metro är ett awesome UI i grunden, men det är fortfarande designat för touchskärmar och det är ett ganska stort problem med mus+tangentbord.

Jag tror att du måste skilja på Metroappar (Program som endast går att köra med Windows 8) och Metroappar med Metrostil. Battlefield 4 kan mycket väl bli en Metroapp och mycket snyggare än BF3.

Visa signatur

Permalänk

Jag har testat Windows 8 på min HTPC faktiskt innan jag satte ihop den. Tyckte det gick snabbare än W7 speciellt Metro UI. Sen märks det som sagt att Metro passar bäst till touch och röststyrning.

Frågan är hur många som kommer uppgradera till W8? Vi kan kallt räkna med att Microsoft trycker ut W8 genom alla kanaler ( monopol någon ) så nya maskiner lär garanterat vara utrustade med W8.

Sen är frågan om företagen kommer uppgradera till W8? Menar många sitter kvar på XP fortfarande och W8 verkar inte erbjuda mycket mer än W7 sett till det klassiska gränssnittet.

Någon som vet om det klassiska gränssnittet kommer få några förbättringar i W8?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Någon som vet om det klassiska gränssnittet kommer få några förbättringar i W8?

Det kommer definitivt "plattas ut" för att passa in i Metro-stilen. Ser ju rätt fult ut när man i väljer nätverk i Dev Previewn, listan är nämligen Metro medan taskbaren och allt annat är Aero. Har sett några screenshots där de dumpat Aero-pilarna i Utforskaren mot mer tvådimensionella. Får se hur det blir i betan. Redan i DP:n finns dock ett nytt Basic-tema.

Permalänk
Avstängd

Här är några bilder på hur en hyfsat ny Build av Win8 ser ut:

http://www.theverge.com/2012/1/10/2698443/windows-8-build-817...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Här är några bilder på hur en hyfsat ny Build av Win8 ser ut:

http://www.theverge.com/2012/1/10/2698443/windows-8-build-817...

Bara jag som tycker det ser hyfsat okej ut ändå? Tror mycket väl det kan bli något, i slutändan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50