Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad vi tycker om Windows 8

Permalänk

Hur kommer de sig att touchscreen datorer blev just populärt nu 2012 , när det funnits touchskärmar sen 10-15 år tillbaks!?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Hur kommer de sig att touchscreen datorer blev just populärt nu 2012 , när det funnits touchskärmar sen 10-15 år tillbaks!?

Snabbare? Bättre? Optimerade för ändamålet? Inte laggiga?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Snabbare? Bättre? Man trycker med fingert på en skärm och petar fortfarande var man vill trycka och komma. Visst har Apple bättre touchskärm än andra tablets, men jag menar datorer med touch skärm som kommit nu.

Okej för 10-15 år sen kanske det inte fanns plattskärmar heller, men ändå, har folk tröttnat på mus och tangentbord, eller vi får väl se hur länge den här touch-evolutionen håller i sig... Antingen dör den ut eller så lever den kvar.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast valmöjligheter, det är inget måste att dra upp armen och peka. Om man nu vill det så kan man göra det.
Och om du kollar på prototyper så skall man kunna vika lite hur som helst så att man kan hålla den som en surfplatta tex.

Det skulle ju ha varit så väl om de valmöjligheter du pratar om faktiskt fanns. Nu är det ju tyvärr inte så då desktop miljön är något handikappad p.g.a. borttagandet av startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Hur kommer de sig att touchscreen datorer blev just populärt nu 2012 , när det funnits touchskärmar sen 10-15 år tillbaks!?

Existensen av en teknik är inte tillräkligt för att nödvändigtvis göra den användningsbar. Dagens tablets förlitar sig tungt på att 'every day tasks' nu kräver så enormt lite resurser att en mycket klen, mycket lätt dator kan göra dem utan några problem alls.

Samma anledning till att Laptop marknaden växt kraftigt de senare åren; bara att det skedde tidigare.

Självklart så fördärvas detta delvis av att de flesta programmerare är extremt ineffektiva, men även detta klarar enheterna av att kompensera för numera.

Permalänk
Medlem

Ladda gärna upp en print på vad som skiljer sig från W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SehliN_:

Ladda gärna upp en print på vad som skiljer sig från W7.

Print vart? Mycket skiljer sig, "men ändå inte"..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kommer man kunna uppgradera previewn till en fullgod version när det släpps? eller kommer man behöva installera om hela datorn igen då?

(förutsatt att man kör enbart previewn som os såklart)

Också: Hur är drivrutinstöd för grafikkort? Är det bättre att installera win 7 först och uppgradera när 8an kommer ut "på riktigt"? Som student får jag os gratis så det är ingen kostnadsfråga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Kommer man kunna uppgradera previewn till en fullgod version när det släpps? eller kommer man behöva installera om hela datorn igen då?

(förutsatt att man kör enbart previewn som os såklart)

Också: Hur är drivrutinstöd för grafikkort? Är det bättre att installera win 7 först och uppgradera när 8an kommer ut "på riktigt"? Som student får jag os gratis så det är ingen kostnadsfråga...

Du borde kunna uppgradera om den kan hantera den som ett vanligt win os liksom..

Drivrutinstöd är väl okej, tycker själv att nvidia driven till win 8 är relativt buggig, och vissa program fungerar väl bättre/sämre i win 8.. "Tack vare bättre minneshantering".

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte gillar metro och inte bara vill skrika ut det, utan faktiskt vill komma med något kreativt istället så tänkte jag visa en bild på hur jag hade velat ha det.

Bilden är gjord i paint så var snälla

http://ladda-upp.se/files/2012/b11416.png

Tanken är att vänstra menyn ersätter metro. Menyn kommer fram om man för musen mot vänster sidan av skärmen precis som om man har "dölj aktivitetsfältet automatiskt" på den vanliga menyn. windows knappen försvinner i den vanliga menyn och den i "nya aktivitetsfältet" ersätts den med en shutdown knapp.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

En liten fråga om drivrutiner, jag är i svängarna att bygga en ny dator med moderkortet P8Z77-V som bas.
Men när man kollar asus drivrutindatabas så finns där inget om win 8, vet någon hur man löser detta? Funkar t.ex win 7 drivisar?

Eller bör jag helt enkelt installera win 7 i väntan på riktig release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

En liten fråga om drivrutiner, jag är i svängarna att bygga en ny dator med moderkortet P8Z77-V som bas.
Men när man kollar asus drivrutindatabas så finns där inget om win 8, vet någon hur man löser detta? Funkar t.ex win 7 drivisar?

Eller bör jag helt enkelt installera win 7 i väntan på riktig release?

Ja, det fungerar med drivrutinerna för windows 7, borde egentligen fungera med vista driversarna också då de oftast är samma ..

Hursomhelst, oftast behöver du inte bry dig för precis som i windows 7 då de kan komma med via Windows Update..

Permalänk
Medlem

Okej, jag tänkte mest att det kanske blir problem att komma åt internet och liknande för uppdateringar om lan inte funkar t.ex men det känns bra att veta att det ska funka med win 7!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Eftersom jag inte gillar metro och inte bara vill skrika ut det, utan faktiskt vill komma med något kreativt istället så tänkte jag visa en bild på hur jag hade velat ha det.

Bilden är gjord i paint så var snälla

http://ladda-upp.se/files/2012/b11416.png

Tanken är att vänstra menyn ersätter metro. Menyn kommer fram om man för musen mot vänster sidan av skärmen precis som om man har "dölj aktivitetsfältet automatiskt" på den vanliga menyn. windows knappen försvinner i den vanliga menyn och den i "nya aktivitetsfältet" ersätts den med en shutdown knapp.

En vettig åsikt. Dock har microsoft sagt att de inte kommer backa gällande startmenyn.. (man börjar nästan undra om de vill att vartannat operativsystem ska floppa??)

Operativsystemen är rent av trasiga, speciellt när man kör virtuellt (vilket många kommer göra med serverversionen rimligtvis), det är ett lotteri om man lyckas ta sig in i metro eller "kontrollpanelen" (den menyn till höger) eftersom musen har en tendens att hoppa ur virtuella maskinen när man drar den utanför rutan.. (vilket krävs för att ta fram menyerna, hurfan tänkte de här lixom??)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

En vettig åsikt. Dock har microsoft sagt att de inte kommer backa gällande startmenyn.. (man börjar nästan undra om de vill att vartannat operativsystem ska floppa??)

Operativsystemen är rent av trasiga, speciellt när man kör virtuellt (vilket många kommer göra med serverversionen rimligtvis), det är ett lotteri om man lyckas ta sig in i metro eller "kontrollpanelen" (den menyn till höger) eftersom musen har en tendens att hoppa ur virtuella maskinen när man drar den utanför rutan.. (vilket krävs för att ta fram menyerna, hurfan tänkte de här lixom??)

Kör just nu W8 på HTPCn där jag har en ACK-540BT som tangentbord och med den touchpaden är det hopplöst att få fram kontrollpanelen först ska man ner i hörnet sen måste man precis längs väggen gå upp en liten bit för att menyn ska komma fram helt. Att ta sig upp precis längs väggen är väldigt pilligt med touchpad ännu värre om det är tänkt att man ska kunna ligga i soffan och göra det.

Frågan är om man ska köpa W7 ultimate innan priserna går upp, för inte lär de bli lägre när W8 släpps. Folk kommer ju hamstra licenser

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kör just nu W8 på HTPCn där jag har en ACK-540BT som tangentbord och med den touchpaden är det hopplöst att få fram kontrollpanelen först ska man ner i hörnet sen måste man precis längs väggen gå upp en liten bit för att menyn ska komma fram helt. Att ta sig upp precis längs väggen är väldigt pilligt med touchpad ännu värre om det är tänkt att man ska kunna ligga i soffan och göra det.

Frågan är om man ska köpa W7 ultimate innan priserna går upp, för inte lär de bli lägre när W8 släpps. Folk kommer ju hamstra licenser

Bra ide att skaffa windows 7 istället
Ska också utrusta en eller 2 nya datorer efter sommaren en HTPC och en kompakt jobbburk, så skaffa windows 7 snart kan ju vara en ide,
windows 8 tar jag inte i och kommer jag aldrig befatta mig med tång ens, antagligen det sämsta som hänt datorvärlden på 30 år

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

En vettig åsikt. Dock har microsoft sagt att de inte kommer backa gällande startmenyn.. (man börjar nästan undra om de vill att vartannat operativsystem ska floppa??)

Operativsystemen är rent av trasiga, speciellt när man kör virtuellt (vilket många kommer göra med serverversionen rimligtvis), det är ett lotteri om man lyckas ta sig in i metro eller "kontrollpanelen" (den menyn till höger) eftersom musen har en tendens att hoppa ur virtuella maskinen när man drar den utanför rutan.. (vilket krävs för att ta fram menyerna, hurfan tänkte de här lixom??)

Med tanke på att man i princip alltid använder RDP så lär ju det problemet visa sig där också. Ännu ett tillfälle när man märket hurt oerhört dåligt genomtänkt portningen av Metro UI verkligen är. Metro UI i Windows 8 fungerar skitbra för vad det designades för, men Metro bygger i grunden på att det känns väldigt genomtänkt och naturligt men allt detta förloras när man inte har en touchskärm.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Metro kan bli riktigt trevligt när de flesta program jag använder kommer som apps. Framförallt Skype och Google Chrome. Skype lär ju vara garanterat då Microsoft numera äger Skype. Hur det går för de stora webbläsarna vet jag ej.

Det enda som är frustrerande är sidomenyerna. Det är är bara skitkorkat att man måste "swipea" med musen för att komma åt dem.

Nu vill jag dock tro att metro kommer gå utmärkt att avaktivera i den slutgiltliga versionen av Windows 8. Förhoppningsvis är Metro bra mycket mer slipat också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Hur det går för de stora webbläsarna vet jag ej.

Det är bekräftat att Chrome, Firefox och Opera är under utveckling som Metro-appar redan. Vi vet också att det inte går att ha mer än en metrowebbläsare installerad samtidigt. Det vill säga att om du installerar Metro-Firefox så ersätter det Metro-Internet Explorer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är bekräftat att Chrome, Firefox och Opera är under utveckling som Metro-appar redan. Vi vet också att det inte går att ha mer än en metrowebbläsare installerad samtidigt. Det vill säga att om du installerar Metro-Firefox så ersätter det Metro-Internet Explorer.

Källa på det? Låter ju helt absurt att de inte kommer ha liknande system de har nu. Dvs att man kan ha flera webbläsare installerade men välja vilken man vill ha som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag tror att Metro kan bli riktigt trevligt när de flesta program jag använder kommer som apps. Framförallt Skype och Google Chrome. Skype lär ju vara garanterat då Microsoft numera äger Skype. Hur det går för de stora webbläsarna vet jag ej.

Det enda som är frustrerande är sidomenyerna. Det är är bara skitkorkat att man måste "swipea" med musen för att komma åt dem.

Nu vill jag dock tro att metro kommer gå utmärkt att avaktivera i den slutgiltliga versionen av Windows 8. Förhoppningsvis är Metro bra mycket mer slipat också.

Jo, förutom att det är ointuitivt som fan att navigera i så kommer det ju vara bra. Det blir ju säkert snyggt och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Källa på det? Låter ju helt absurt att de inte kommer ha liknande system de har nu. Dvs att man kan ha flera webbläsare installerade men välja vilken man vill ha som standard.

Det låter ju korkat annars, fast det är ju endast Android som mobilt os som har den möjligheten right?

Så tänker man på mobila os(ett os för tablets/surfplattor alltså) så är det väl "vettigt"..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Källa på det? Låter ju helt absurt att de inte kommer ha liknande system de har nu. Dvs att man kan ha flera webbläsare installerade men välja vilken man vill ha som standard.

http://download.cnet.com/8301-2007_4-57396484-12/google-to-gi...
http://news.cnet.com/8301-10805_3-57395440-75/firefox-for-win...
http://www.anandtech.com/show/5671/google-and-mozilla-working...
"We also noted that the desktop and Metro could use different default browsers, and that the Metro version of IE was only accessible if it was set as the default browser - this limitation also apparently affects third-party browsers."

Du kommer kunna ha precis samma system som nu. I desktop. Men inte i Metro.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Om det går att ändra så att Win8 är EXAKT som Win7 utseendemässigt så är det nog lugnt för min del. Även start menyn ska vara som vanligt och fönsterna med mappar osv osv.

Om Start menyn endast har "Slideshow" utseendet så finns det inte en chans på jorden att jag någonsin kommer installera detta på min stationära dator.

Touch Screen OS för Desktop PC.... SMH.

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Det låter ju korkat annars, fast det är ju endast Android som mobilt os som har den möjligheten right?

Så tänker man på mobila os(ett os för tablets/surfplattor alltså) så är det väl "vettigt"..

Alla större mobila operativsystem har mig veterligen stöd för flera installerade webbläsare. På Symbian hade jag tre, på Windows Phone (nu) har jag möjlighet att ladda ner fler. iOS har jag aldrig använt i någon större utsträckning själv men där vet jag också att det finns webbläsare från tredjepart. Begränsningen i nuvarande Windows Phone är dock att alla webbläsare måste använda sig av samma renderingsmotor.

Skrivet av strejf:

http://download.cnet.com/8301-2007_4-57396484-12/google-to-gi...
http://news.cnet.com/8301-10805_3-57395440-75/firefox-for-win...
http://www.anandtech.com/show/5671/google-and-mozilla-working...
"We also noted that the desktop and Metro could use different default browsers, and that the Metro version of IE was only accessible if it was set as the default browser - this limitation also apparently affects third-party browsers."

Du kommer kunna ha precis samma system som nu. I desktop. Men inte i Metro.

Enligt de källor du själv citerar kan man visst ha flera webbläsare installerade för metro, men enbart använda den webbläsare som är satt som standard. Det är alltså inte omöjligt att installera flera webbläsare för Metro.

"...but also a limitation imposed by Microsoft that currently prevents third-party browsers from running in Metro mode unless they're chosen as the default browser."

Permalänk

Angående allt klagande om metro.. jag håller med om att det ser ut som skit, men om jag har förstått det rätt.. när man är på desktop så är det enda som är annorlunda från W7 startmenyn? Alltså när man klickar på start så ploppar metro upp. Det ser ut som skit men det kan man väl vänja sig vid, sen så behöver man inte ens klicka på start så ofta ifall man skapar genvägar till skrivbordet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Angående allt klagande om metro.. jag håller med om att det ser ut som skit, men om jag har förstått det rätt.. när man är på desktop så är det enda som är annorlunda från W7 startmenyn? Alltså när man klickar på start så ploppar metro upp. Det ser ut som skit men det kan man väl vänja sig vid, sen så behöver man inte ens klicka på start så ofta ifall man skapar genvägar till skrivbordet.

Du har förstått det exakt rätt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det känns rappt och smidigt, förutom att jag INTE tycker om metro alls. Det borde finnas en valmöjlighet att installera det eller köra aero rakt av bara på en vanlig desktop pc. Annars verkar det väll inge större fel. Inte kört det skarpt utan testat på laptop.

En annan sak jag funderade på är att de har inkluderas Metro i Server 2012.... HUR tänkte de nu? det är helt absurt...Gillar den nya Server Managern som fasen ! men metro är bara ivägen...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

En annan sak jag funderade på är att de har inkluderas Metro i Server 2012.... HUR tänkte de nu? det är helt absurt...Gillar den nya Server Managern som fasen ! men metro är bara ivägen...

Jag tycker att det är jättelätt att se exakt hur de tänkt. Metro överallt helt enkelt. Telefoner/tablets/laptops/stationära/spelkonsoller/servrar m.m. Den nya servermanagern är för övrigt designad i Metro-stil.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...