Se Microsofts presentation av Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Helt ärligt stämmer det ganska bra, fast Win 95 var inte så värst farligt. ME däremot var sannerligen ren skit.
Windows 2000 glöms dock på den bilden, suveränt OS. Vista är bättre med uppdateringar och service packs.

Helt klart har du rätt i det du skriver, Windows 2000 var ett OS man inte ska lägga i shitlist, dom som gör det kom in sent i bilden och har aldrig kört det

Men tror ändå att många kastar skit på 8:an utan att ha testat fördelarna, eller för den delen inte kollat på klippet ens, för visst är det mycket "nytänkande" och jag tror att lär man sig det, så kommer man att jobba så mycket fortare med datorn.
Allt det som vi älskar finns ju kvar, fast på ett smartare sätt.

Jag har inte själv testat Windows 8 Consumer Preview fullt ut än, men när jag såg klippet (90 min, lång tid) så ändade jag mening helt!

Tror helt klart att bara man lär sig fixa 8:an rätt, så älskar man det! Så som när det gällde att ställa om sig från XP till 7:an.
Windows 8 är inte alls så dumt, som jag trodde det skulle vara. Men jag kan ju ha fel. Men om man läser dom som testat det fullt ut, så verkar det som om dom ändrar åsikt rätt fort.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Spännande att folk kan vara så sugna på ny hårdvara men så jäkla konservativa när det gäller mjukvara... Släpp dos och kom in i matchen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av huganho:

Jag var lite tveksam till en början, och trodde som många andra att det skulle passa sig bäst för enheter med pekskärm. Av ren nyfikenhet fixade jag hem det, och det tog mig ungefär 30 min att ändra åsikt.

ALLT går snabbare; boot, vakna, filöverföring, multitasking, you name it. Metro använder jag mig inte jättemycket av, men det tar ett (1) klick och ca 0,1 sekunder att nå det gamla hederliga desktop som vi är vana vid.

Metro kommer nog kännas ännu smidigare att använda när jag införskaffar min laptop med multitouch-musplatta.

Jag kan verkligen inte bestämma mig om vad jag tycker om det... Från att älska filöverföringen, task managern med mera, till att fullständigt hata metro och allt som har med det att göra (skulle säker vara bra på en touch-skärm dock).
Sen får man inte glömma att start-knappen är borta helt utan anledning eller ersättare (eller?)

Finns det något sätt att helt avaktivera Metro? I så fall köper jag w8 dirr

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejdaniel:

för er som klagar på att startknappen är borta så är det bara att klicka (windowsbutton) och börja skriva så söker den precis som innan. Älskar att man kan ha trippeltasking hehe typ att ha en app (spel som jag har nu tex) och desktop program, har iso och en mapp uppe.

Bara det att den inte gör det. Man måste sedan klicka på om man menar program, systeminställning eller fil. Ytterst nödvändigt.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Spännande att folk kan vara så sugna på ny hårdvara men så jäkla konservativa när det gäller mjukvara... Släpp dos och kom in i matchen

Men det innebär ju att man behöver lära sig nya saker ju - hemska tanke. Men allt var ju bättre förr, så som elektronrörsdatorn som kan processa mindre än en modern bilnyckel gör.

Permalänk
Medlem

Visst finns det en hel del vettiga funktioner i Windows 8 och på en tablet med pekskärm kan det säkert vara riktigt trevligt, men på en stationär eller bärbar PC med mus och tangentbord blir det alldeles för rörigt med dessa två gränssnitt som inte verkar vara så särskilt integrerade med varandra.

Dock ska man väl vara glad att det fortfarande finns ett klassiskt skrivbord och en normal utforskare kvar men så länge de inte ordnar en ordentlig startmeny i det klassiska läget så stannar jag med Windows 7 eller Vista. Metro är för övrigt totalt anskrämligt och bland det värsta jag har sett i gränssnittsväg. Windows Aero i Vista och 7 är riktigt snyggt men även Windows 2000 med det klassiska gråblå temat är betydligt snyggare än Metro och jag använder hellre det gränssnittet på en desktop-dator.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Jag släppte DOS 1995, själv då?

Permalänk
Skrivet av huganho:

Men det innebär ju att man behöver lära sig nya saker ju - hemska tanke. Men allt var ju bättre förr, så som elektronrörsdatorn som kan processa mindre än en modern bilnyckel gör.

Då måste du vara den enda som tycker det.

Permalänk
Medlem

Tror jag skaffar detta då jag inte har någon windows 7 skiva. Går som sagt stänga av metro ifall man vill.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Bara det att den inte gör det. Man måste sedan klicka på om man menar program, systeminställning eller fil. Ytterst nödvändigt.

hum, jag behövde bara klicka på windowsknappen skrev skype och sen enter och då kom skype upp :/

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Finns det något sätt att helt avaktivera Metro? I så fall köper jag w8 dirr

I Developer Preview behövde man bara ändra ett register så inaktiverades Metro. Går säkert göra likadant i Consumer Preview. Jag hoppas dock det kommer att gå att ändra i typ kontroll panelen i retail!

Permalänk
Medlem

De visar appen iCookbook. lol

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejdaniel:

hum, jag behövde bara klicka på windowsknappen skrev skype och sen enter och då kom skype upp :/

Ja, default är program. Vill du åt ett dokument eller msconfig etc då blir det extra klick.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk

ett ord: fyrkant...

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Jag släppte DOS 1995, själv då?

Hehe, precis, saknar du det;)

Angående att stänga av Metro, kan det inte vara så att möjligheten är borttagen för att ms vill att man ska pröva/vänja sig vid ui't?... Om det gick, skulle alla stänga av Metro av ren lathet och då försvinner ju all feed back dom vill ha från slutanvändarna.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Musikälskare

Nej jag hoppar Windows 8 och ser fram emot nästa version, för mycket Vista-vibbar och "app" snack

Tack för mig!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Problemet med Metro är att de har i princip spenderat mer på att försöka förklara på vilket sätt det är bra på desktop i presentationen, än att faktiskt undersöka hur man kan optimera det för desktop. Det de har gjort är i princip att ta exakt samma UI som de designade för touchscreen enheter med ~10" skärm och trycker in det på datorer med mus, tangentbord och mycket större skärm.

Något som jag tror skulle göra Windows 8 mycket behagligare/smidigare att använda på Desktop är om man skulle erbjuda användaren att ha en klassisk startknapp som tar upp Metro startskärmen på ett sådant sätt att den tar upp en liten del av skärmen, något större än när man har ett program i sidan, säg att man tar med första kolumnen. Sedan så tycker jag att det är väldigt dumt att ha exakt samma appar för tablet och PC. Jag skulle gärna se ett sätt att köra Metro appar i Windowed mode, och väldigt gärna någon lösning som liknar vad Apple har gjort med iPad och iPhone. Du kan köra Tablet appar på din dator, men utvecklare kan välja att publicera en version som är optimerad för datorer.

Nästa ändring skulle vara låsskärmen. På tablets är det ju vettigt att ha en Swipe rörelse för att låsa upp, men på Desktop och laptop tycker jag att man bör sätta inloggningsfönstret direkt på låsskärmen, tillsammans med all annan information. Informationen täcker ju ändå inte hela skärmen.

Lite synd är det eftersom att det finns en hel del andra bra förbättringar i systemet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inanimate:

Nån som vet om Metro går att stänga av i fullständiga versionen vid release? Palla vara tvingad att använda något som känns som en touchpad.

Microsoft vet nog. Palla bakåtsträvare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Damn, detta verkar ju riktigt bra!
Ni som håller på att trolla kan ju faktiskt kolla på skiten innan ni vräker ur er galla.
Även de mest inbitne bakåtsträvare måste ju inse att man får anpassa sig, eller så kan man sätta sig på tvären o falla av kälken...

Ser detta enbart som positivt, i synnerhet då problemet är att dom äldre tycker att datorer är för svåra, och det är de.
Det skulle vara en dröm att lära ut detta system istället för win7 iallafall...
Då får man se till att de klickar på startknappen med muspekaren, inte med fingret...

Permalänk

Hm. Omtumlande och på ett sätt spännande, jag vet bara inte om man kan säga att det ser bra ut. Blir ganska skeptisk. Det är ju framförallt i många avseenden skrämmande likt OSX. De aktiva hörnen, programvyn som principiellt mycket likt Launcher eller Top Sites i Safari. Vad jag inte förstår alls är att man valt bort traditionella ikoner mot det här rutsystemet, känns väldigt plottrigt. Går kanske att anpassa?

Sen har man tydligen fortfarande inte anställt en enda grafisk formgivare eller liknande till Windowsteamet. Ser i sanning inte särskilt kul ut tycker jag. Själv jobbar jag mest i OSX och tycker att det är det bästa som finns på marknaden idag, Windows 7 har jag kört lite och det var ju en grym förbättring jämfört med Vista. Hade hoppats på mer av Win8, men det är klart - jag har ju bara sett ca 20-30 (utspridda) minuter än. Ska bli intressant att se hur det fungerar IRL.

Förresten, någon som såg om det inkluderade native stöd för backup via WLAN i grundversionen? Jäkligt dåligt att det inte finns i Win7 Home.

Permalänk

Efter att ha genomlidit detta 90 minuter långa väckelsemöte så måste jag nog säga att det enda som väckts hos mig är avsmak och ointresse. Jag har inget emot förändringar så länge det är till det bättre, men för mig som sitter med en stationär burk så ser jag få om ens några förbättringar alls. Utseendet var nog bland det vidrigaste jag någonsin sett. Det känns som om ms fullständigt skiter i den stationära marknaden. Det gick bra att hoppa över Vista så det går nog bra att hoppa över detta spektakel också.

Permalänk

Jag stannar nog kvar på windows 7, windows 8 blir nog en lika stor flopp som vista. Gillade ingenting av det jag såg i videon, men det är ju bara min åsikt.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Ja, default är program. Vill du åt ett dokument eller msconfig etc då blir det extra klick.

aha, har inte prövat det än.

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk

Sjukt att det finns så många bakåtsträvare, tillochmed i ett forum som detta. Detta skifte var mer eller mindre oundvikligt, skulle MS inte gjort detta nu hade de hamnat så långt efter Google och Apple att det skulle vara svårt att komma igen. Skulle inte alls förvåna mig om skrivbordet är mer eller mindre borta till W9, anledningen att de har kvar det nu är för bakåtkompatibilitet och för att folk ska kunna vänja sig långsamt.

Finns en del jag inte gillar med W8 och som kan bli bättre, men inget är perfekt i början. Blev dock lite upphetsad när de demade Windows-to-go och hopparning via NFC

Kul med alla som tror att de ska "stanna" på windows 7. Hur länge då? Det roliga är att det spelar ingen roll vad ni tycker om metro idag, alla kommer gå över förr eller senare, om inte annat för att support och bakåtkompatibilitet saknas. Alla vill kunna göra de nya sakerna, spela de nyaste spelen osv. För övrigt kommer alla nya datorer levereras med W8 när det är färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Sjukt att det finns så många bakåtsträvare, tillochmed i ett forum som detta. Detta skifte var mer eller mindre oundvikligt, skulle MS inte gjort detta nu hade de hamnat så långt efter Google och Apple att det skulle vara svårt att komma igen. Skulle inte alls förvåna mig om skrivbordet är mer eller mindre borta till W9, anledningen att de har kvar det nu är för bakåtkompatibilitet och för att folk ska kunna vänja sig långsamt.

Finns en del jag inte gillar med W8 och som kan bli bättre, men inget är perfekt i början. Blev dock lite upphetsad när de demade Windows-to-go och hopparning via NFC

Kul med alla som tror att de ska "stanna" på windows 7. Hur länge då? Det roliga är att det spelar ingen roll vad ni tycker om metro idag, alla kommer gå över förr eller senare, om inte annat för att support och bakåtkompatibilitet saknas. Alla vill kunna göra de nya sakerna, spela de nyaste spelen osv. För övrigt kommer alla nya datorer levereras med W8 när det är färdigt.

Personligen ser jag ingen som helst användning för det på min PC, på en surfplatta kan jag förstå. Men när jag ser videon tycker jag inte att det nya interfacet ser ut att göra jobbet enklare/snabbare än vad det är redan nu.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Windows 7 är inte ens 4 år gammalt. Det kommer supportas i många år till..

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av infinity08:

Windows 7 fungerar fortfarande bra till desktop, ser ingen anledning att byta enbart för sakens skull

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Installerade Windows 8 på en gammal maskin (Sempron 3000+, 1GB Minne, 80GB ATA disk) för att testa, trodde det skulle vara segt på en så gammal maskin, men fungerar riktigt bra faktiskt, tror Microsoft har optimerat en del saker sedan Windows 7.

Angående Metro-gränssnittet, det är lite ovant i början, men efter ett tag ser man det som en enda stor startmeny som är väldigt smidig att komma åt allt via tangentbordet med tydlig visuell feedback.

Har inte testat Windows 8 så mycket ännu så jag har inte riktigt någon åsikt ännu, men saker som den nya Taskmanagern, snabb uppstart/nerstängning och snabbt GUI ligger på plus-sidan. Metrogränssnittet har jag ingen åsikt om ännu, är lite ovant och kanske inte mitt sätt att använda ett GUI, men det är inte sämre än Start-menyn som funnits sedan -95.

För er som inte testat Windows 8, ladda ner och testa det, helt klart värt några timmar av eran tid.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft vet nog. Palla bakåtsträvare.

Palla folk som köper alla argument med hull och hår utan att ifrågasätta saker....

Efter att ha sett hela presentationen så känner jag mig ÄNNU mer tveksam till Metro...
Ser så förbannat PLOTTRIGT ut....
Enda skillnaden mot mobila enheter var just.....muspekaren.
En del av det nya de visar i funktionsväg är helt ok och saker jag ser fram emot. Bättre filhantering, kopiering osv....
Men jösses..........mobilt interface på en STATIONÄR dator? Nej......kalla mig bakåtsträvare men faktum är att jag står fast vid min åsikt. W8 ja tack........ Metro nej tack....

M$ har lagt all fokus på mobila enheter vilket är där de kan sno STORA marknadsandelar....
Men att bara ersätta touchskärm och fingrar med muspekaren är i mina ögon ren idioti.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärntumör:

Efter att ha genomlidit detta 90 minuter långa väckelsemöte så måste jag nog säga att det enda som väckts hos mig är avsmak och ointresse. Jag har inget emot förändringar så länge det är till det bättre, men för mig som sitter med en stationär burk så ser jag få om ens några förbättringar alls. Utseendet var nog bland det vidrigaste jag någonsin sett. Det känns som om ms fullständigt skiter i den stationära marknaden. Det gick bra att hoppa över Vista så det går nog bra att hoppa över detta spektakel också.

så det blev ingen blåskärm?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |