Har du frågor om din Sony/Sony Ericsson-telefon?

Permalänk
Sony Xperia Support

Har du frågor om din Sony/Sony Ericsson-telefon?

Hallå Sweclockers!

Som några av er kanske märkt så har jag sedan någon vecka tillbaka hängt här i mobilforumet. Vem är jag då? Jo mitt namn är Samuel och jag arbetar helt enkelt för Sony Mobile, tidigare Sony Ericsson, med att svara på frågor som dyker upp om våra produkter på sociala medier runt om på internet.

Så har ni några frågor om vad som helst rörande några av våra produkter så skriv ett svar här, starta en ny tråd, skicka ett meddelande eller kontakta mig eller någon av mina kollegor på någon av våra andra kanaler. Jag brukar ha svar på det mesta, men dyker det upp något jag inte vet så brukar jag kunna ta reda på ett svar

/Samuel
Sony Mobile

typo
Permalänk
Medlem

hej, och välkommen!!:D

Jag har faktiskt ingen sony (ursäkt för det, kör med zte blade), men ska inte ni vara i "tillverkare och butiker" delen av forumet?

Ursäkta för en liten offT fråga.

Välkommen igen, och jag skulle gärna ha en sony... dock tror jag inte min nästa mobil blir en smartphone men en sony (Ericsson) blir det nog:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Sony Xperia Support

Tack så mycket! Jo det kommer nog upp en tråd där med, men den delen av forumet är mer riktad till generell information kring företaget vad jag kan förstå. Jag är mest här för att hjälpa till med frågor om enskilda produkter, problem ni upplever eller liknande - vilket nog passar sig bäst i denna delen av forumet

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel-SonyXS:

Tack så mycket! Jo det kommer nog upp en tråd där med, men den delen av forumet är mer riktad till generell information kring företaget vad jag kan förstå. Jag är mest här för att hjälpa till med frågor om enskilda produkter, problem ni upplever eller liknande - vilket nog passar sig bäst i denna delen av forumet

/Samuel
Sony Mobile

aha, då var det inget från min sida:P
Ursäkta, men nu hänger jag med lite mer!:D

Välkommen igen!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga om en Sony Ericsson-produkt. Det är ingen telefon utan ett bluetooth-headset så du kanske inte kan svara på det, men jag frågar ändå
Headsetet i fråga är MW600, som det tydligt står på förpackningen att man ska kunna använda till en telefon (har SE Xperia Arc, så det tyckte jag borde vara kompatibelt nog) en dator med bluetooth, och en handhållen spelkonsol och spara en profil för varje så det skulle gå snabbt att växla mellan. Jag gick och köpte detta headset och kopplade omedelbart in det till telefonen. Det fungerade utmärkt och med en ljudkvalitet som jag var mer än nöjd med :). När jag dock kom hem och skulle koppla in det till min laptop hittades inga drivrutiner för detta headset till windows 7 (utom någon standarddrivrutin som fungerade uselt). Därför undrar jag varför det inte finns, eller iaf inte finns någon lättilgänglig drivrutin för detta headset till windows 7, och även varför det inte står något om detta på förpackningen?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av JoeBlack:

Jag har en liten fråga om en Sony Ericsson-produkt. Det är ingen telefon utan ett bluetooth-headset så du kanske inte kan svara på det, men jag frågar ändå
Headsetet i fråga är MW600, som det tydligt står på förpackningen att man ska kunna använda till en telefon (har SE Xperia Arc, så det tyckte jag borde vara kompatibelt nog) en dator med bluetooth, och en handhållen spelkonsol och spara en profil för varje så det skulle gå snabbt att växla mellan. Jag gick och köpte detta headset och kopplade omedelbart in det till telefonen. Det fungerade utmärkt och med en ljudkvalitet som jag var mer än nöjd med :). När jag dock kom hem och skulle koppla in det till min laptop hittades inga drivrutiner för detta headset till windows 7 (utom någon standarddrivrutin som fungerade uselt). Därför undrar jag varför det inte finns, eller iaf inte finns någon lättilgänglig drivrutin för detta headset till windows 7, och även varför det inte står något om detta på förpackningen?

Så länge det är en produkt från S/SE så har jag svar, oavsett om det är en telefon, ett headset, billaddare eller annan produkt

Kul att höra att du är nöjd med MW600! Har själv kört med den sedan den lanserades för ett par år sedan .

Headsetet har 3st profiler som du kan välja mellan + radio, precis som du säger. För att välja mellan profilerna håller du inne play-knappen och väljer sedan med volymreglaget (detta har du säkert redan koll på). Gällande drivers för headsetet så finns inga specifika för just MW600 utan den kör på standardprofiler för blåtand (HSP, headset profile och HFP, handsfree profile). Dessa brukar generellt sett finnas med i blåtandsprogramvaror då de är bland de vanligaste och mest använda profilerna. På vilket sätt fungerar det dåligt när du använder dem med datorn? Har inte full koll på vilka BT-profiler som W7 har stöd för, men det borde fungera bra. Om inte så kanske du kan prova att uppdatera just BT-drivers. Ska höra runt lite här på kontoret om någon annan har fler tips!

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk

Jag skulle jättegärna damma av min gamla T39, men den saknar 3g. finns det något att göra där?

Permalänk
Medlem

Välkommen och +1 för bra initiativ!

Har en liten fråga angående Xperia arc: Jag har hört att ICS-uppdatering kommer under våren. Har ni något datum eller är det fortfarande "någon gång under våren"?

Visa signatur

Har en dator....

Permalänk
Medlem

Så länge det är en produkt från S/SE så har jag svar, oavsett om det är en telefon, ett headset, billaddare eller annan produkt

Kul att höra att du är nöjd med MW600! Har själv kört med den sedan den lanserades för ett par år sedan .

Headsetet har 3st profiler som du kan välja mellan + radio, precis som du säger. För att välja mellan profilerna håller du inne play-knappen och väljer sedan med volymreglaget (detta har du säkert redan koll på). Gällande drivers för headsetet så finns inga specifika för just MW600 utan den kör på standardprofiler för blåtand (HSP, headset profile och HFP, handsfree profile). Dessa brukar generellt sett finnas med i blåtandsprogramvaror då de är bland de vanligaste och mest använda profilerna. På vilket sätt fungerar det dåligt när du använder dem med datorn? Har inte full koll på vilka BT-profiler som W7 har stöd för, men det borde fungera bra. Om inte så kanske du kan prova att uppdatera just BT-drivers. Ska höra runt lite här på kontoret om någon annan har fler tips!

/Samuel
Sony Mobile

Nu är det så att jag redan har varit inne och bytt ut det mot ett par andra hörlurar, men frågan dök ändå upp när jag såg att du hade registrerat dig här på swec

Så vitt jag kan minnas provade jag att uppdatera alla drivrutiner, byta ut drivrutinen mot en annan som var anpassad för Lenovo (min laptop är en fujitsu siemens) och det fungerade fortfarande inte utan jag fick någon taskig telefon-codec som inte alls lät bra jämfört med när man kopplade in hörlurarna direkt i 3.5mm-uttaget och dessutom bara spelade monoljud. Jag kollade även runt på lite olika ställen på nätet och det verkade som om många hade problem med just windows 7 och detta headset.

Jag vill också minnas att det slutade fungera till telefonen när jag hade försökt koppla ihop det med datorn.

Jag förstår om du inte har ork/vilja att ta dig an mitt problem. Jag har ju som sagt redan löst det, men det kanske kan leda till någon uppdatering i mjukvaran eller något för att underlätta för framtida kunder

I övrigt är jag mycket nöjd med min SE Xperia Arc och längtar till Android ICS :D. Du har ingen aning om (eller det kanske du inte får säga ) när det kommer släppas till Xperia Arc?

EDIT: Förlåt, glömde hälsa dig välkommen till forumet

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Nattmannen:

Jag skulle jättegärna damma av min gamla T39, men den saknar 3g. finns det något att göra där?

Riktigt grym telefon på sin tid! Tyvärr är det nog inte så mycket du kan göra, förutom att använda en operatör som fortfarande använder GSM

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Juiceen:

Välkommen och +1 för bra initiativ!

Har en liten fråga angående Xperia arc: Jag har hört att ICS-uppdatering kommer under våren. Har ni något datum eller är det fortfarande "någon gång under våren"?

Mycket riktigt kommer ICS/4.0 till Arc under våren. Tanken är att det ska släppas under andra kvartalet. Tyvärr har jag inget närmare datum, men återkommer självklart så snart jag hör något nytt!

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av JoeBlack:

Nu är det så att jag redan har varit inne och bytt ut det mot ett par andra hörlurar, men frågan dök ändå upp när jag såg att du hade registrerat dig här på swec

Så vitt jag kan minnas provade jag att uppdatera alla drivrutiner, byta ut drivrutinen mot en annan som var anpassad för Lenovo (min laptop är en fujitsu siemens) och det fungerade fortfarande inte utan jag fick någon taskig telefon-codec som inte alls lät bra jämfört med när man kopplade in hörlurarna direkt i 3.5mm-uttaget och dessutom bara spelade monoljud. Jag kollade även runt på lite olika ställen på nätet och det verkade som om många hade problem med just windows 7 och detta headset.

Jag vill också minnas att det slutade fungera till telefonen när jag hade försökt koppla ihop det med datorn.

Jag förstår om du inte har ork/vilja att ta dig an mitt problem. Jag har ju som sagt redan löst det, men det kanske kan leda till någon uppdatering i mjukvaran eller något för att underlätta för framtida kunder

I övrigt är jag mycket nöjd med min SE Xperia Arc och längtar till Android ICS :D. Du har ingen aning om (eller det kanske du inte får säga ) när det kommer släppas till Xperia Arc?

EDIT: Förlåt, glömde hälsa dig välkommen till forumet

Haha, så pass Har faktiskt ett svar nu och även om det kanske är för sent för dig så kanske någon annan kan ha nytta av det

Så här ligger det till. Windows Vista och 7 har av någon anledning inte stöd för hela bluetooth-stacken av drivrutiner/profiler i den inkluderade programvaran. Därmed finns inte stöd för A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) som ger stereoljud via blåtand. Lösningen är att använda drivers från tillverkaren av bluetoothchippet/dongeln istället. Kanske kan vara lite lurigt att få fram det på en laptop, men borde gå att få fram från tillverkaren.

Kanske låter lite bökigt men detta är ju ändå ett forum för datorentusiaster

Gällande ICS så svarade jag på det i en post här ovan för ett par minuter sedan!

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

Hej, jag är sugen på en ny telefon, har haft SE tidigare(W910), men blev väldigt besviken på laddaren på den, har ni bytt laddare till USB eller kör fortfarande med "2 plaststickor och lite metallbleck i mitten" laddaren?

ifall du undrar varför jag hatar den laddaren så var det för det blev glapp fort i den, var förövrigt den kontakt porten man hade headsetet inkopplat till:)

EDIT: måste dock tillägga att detta är ett bra initiativ från eran sida att verka här på detta forumet:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av flancen:

Hej, jag är sugen på en ny telefon, har haft SE tidigare(W910), men blev väldigt besviken på laddaren på den, har ni bytt laddare till USB eller kör fortfarande med "2 plaststickor och lite metallbleck i mitten" laddaren?

ifall du undrar varför jag hatar den laddaren så var det för det blev glapp fort i den, var förövrigt den kontakt porten man hade headsetet inkopplat till:)

EDIT: måste dock tillägga att detta är ett bra initiativ från eran sida att verka här på detta forumet:)

Den laddaren som användes för W910 och modellerna mellan 2006-2010 (ungefär) kallades fastport och är numera ersatt av microUSB. Alla nya modeller kör microUSB men hittar du en äldre modell så kan den så klart fortfarande köra med fastport.

Kul att höra att mitt arbete här gör er nöjda

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Medlem

Jag undrar när Android 4 kommer till Xperia serien?

Permalänk
Medlem

Mycket riktigt kommer ICS/4.0 till Arc under våren. Tanken är att det ska släppas under andra kvartalet. Tyvärr har jag inget närmare datum, men återkommer självklart så snart jag hör något nytt!

/Samuel
Sony Mobile

Tror du har ditt svar där jorgen69

Alla telefoner i xperia-serien(som kom under 2011) ska få ICS 4.0,undantag är Sonyericsson Play. (du får gärna rätta mig om jag har fel Samuel).
Tror det stämmer dock

Samt under Q2 är det sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandr:

Alla telefoner i xperia-serien(som kom under 2011) ska få ICS 4.0,undantag är Sonyericsson Play. (du får gärna rätta mig om jag har fel Samuel).
Tror det stämmer dock

Varför skulle play vara undantagen? Var har du läst det?

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka för att du är här. Sony Ericsson visade framfötterna när det gällde support det senaste året. Låter mycket bra att Sony tänker fortsätta traditionen.

Permalänk
Medlem

Hur kommer ljudkortet vara i Xperia S? Undrar även hur batteriet kommer vara, med tanke på den skärmupplösningen? Är riktigt sugen på en Xperia S

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Varför sprack skärmen på min W902 när jag tappade den 3 meter ner i klinkers?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej! Undrar om det finns någon ny drivrutin till X10i ?? Har Fabriksprogramvara 2.1-update1, Basbandsversion 2.1.54, Kernel-version 2.6.29 SEMCUser@SEMCHost#1, Revisionsnummer 2.1.A.0.435

Undrar också om Sony Xperia S om det är bra ljud i den, är ljudkortet bra? Sedan vad det är för kamera, megapixlar, färger mm. Sugen på att uppgradera till en sådan. Eller om X10i håller lite längre om man kan uppdatera den och isåfall om ni har några fler modeller på väg??

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

måste vara nått fel på ditt golv, har du snackat med företaget som la in det?

annars så undrar jag också hur ljudkvalitén på SXS kommer stå sig mot konkurrenterna.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hej Samuel! Kul initiativ!

Jag skaffade en Xperia Mini Pro i höstas (min första smartphone, blev ett rejält kliv upp från min uråldriga Nokia 3510i !). Jag är jättenöjd, den passade mig perfekt.

Några frågor:
1) Folk har nämnt android ICS 4.0-uppdateringen. Kommer den till Mini Pro också? Det utlovades när jag köpte att alla Xperia från 2011 skulle uppdateras, men det har varit väldigt tyst angående mini pro.

2) Jag har haft svårt att hitta några tillbehör - alls - till Mini Pro. Vet du om man kan hitta ex fodral någonstans?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Gigabyte 5700XT OC | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Finns det någon datum för när sony xperia s kommer ut?

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk
Medlem

Hej Samuel!

Jag köpte en Sony Ericsson Live with Walkman (Hur kan man döpa den till det, vem döpte den och hur tänkte personen?..) nu när min ZTE Blade gick sitt öde till mötes.
Jag har märkt att hem-knappen också låser upp mobilen från vila, hade inte så på min Blade (förutom när det var fel i ROMen och telefonen aldrig gick in i vila) och därför undrar jag om det ska vara så?
Sen använder jag en helt annan musikspelare än den som följer med och walkman-knappen är helt oanvändbar för mig. Går det att ändra vilken app den ska öppna/Kan ni fixa så man kan välja vilken app den ska öppna?

Skrivet av Ahl:

2) Jag har haft svårt att hitta några tillbehör - alls - till Mini Pro. Vet du om man kan hitta ex fodral någonstans?

Jag har beställt från ebay till min Live, 2st mjuka +skärmskydd för 34kr ink frakt. Såg att det fanns både hårda och mjuka till mini pro också för typ 2-3$.
Typ: http://www.ebay.com/itm/New-Plastic-Hard-Protector-For-Sony-E...

Permalänk
Skrivet av hunterxx:

Hej Samuel!

Jag köpte en Sony Ericsson Live with Walkman (Hur kan man döpa den till det, vem döpte den och hur tänkte personen?..) nu när min ZTE Blade gick sitt öde till mötes.
Jag har märkt att hem-knappen också låser upp mobilen från vila, hade inte så på min Blade (förutom när det var fel i ROMen och telefonen aldrig gick in i vila) och därför undrar jag om det ska vara så?
[/url]

Tja!
joo, på alla smartphones från sony Ericsson / Sony, så kan man "väcka" skärmen med på on/off knappen samt med hem-knappen

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Zandr:

Tror det stämmer dock

Skrivet av motvikt:

Varför skulle play vara undantagen? Var har du läst det?

Hej allihopa! Nu är jag tillbaka efter helgen.

Xperia Play kommer självfallet också få ICS/4.0! Är också lite nyfiken på var du läst att den inte skulle få det

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av upl8447:

Hur kommer ljudkortet vara i Xperia S? Undrar även hur batteriet kommer vara, med tanke på den skärmupplösningen? Är riktigt sugen på en Xperia S

Personligen tycker jag det är riktigt bra. Svårt att beskriva ljud med ord så tror nog att det är enklast om du beger dig till en butik när den väl är lanserad och provar. Lite tråkigt svar kanske, men tror det är bäst

Batteriet är på 1750mAh. Sedan hur länge det faktiskt räcker är extremt svårt att säga då det helt beror på hur mycket du använder telefonen.

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Shrudder:

Vi har tyvärr inte kommit på något smidigt sätt att upphäva gravitationen ännu. Tills dess skulle jag rekommendera att inte tappa telefonen, de är inte konstruerade att tåla det

/Samuel
Sony Mobile

Permalänk
Sony Xperia Support
Skrivet av Ahl:

Hej Samuel! Kul initiativ!

Jag skaffade en Xperia Mini Pro i höstas (min första smartphone, blev ett rejält kliv upp från min uråldriga Nokia 3510i !). Jag är jättenöjd, den passade mig perfekt.

Några frågor:
1) Folk har nämnt android ICS 4.0-uppdateringen. Kommer den till Mini Pro också? Det utlovades när jag köpte att alla Xperia från 2011 skulle uppdateras, men det har varit väldigt tyst angående mini pro.

Hallå där!

Xperia Mini Pro kommer att uppdateras till ICS/4.0 även den. Planerad lansering av ICS för 2011-modellerna är under andra kvartalet i år.

Gällande tillbehör så har vi en del på vår hemsida: http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/ . Men just väskor har vi tyvärr inte någon som passar till Mini Pro. Däremot finns ju många företag som är specialiserade på just väskor för telefoner, har du kollat runt bland dem? De flesta butikerna som säljer våra lurar brukar ha väskor också. Om inte, finns ju en hel drös på internet.

Lycka till!

/Samuel
Sony Mobile