Priser på 7970 hos CDON förvirrar

Permalänk
Medlem

Priser på 7970 hos CDON förvirrar

Hej!

Hur kan dessa två skilja sig åt med nästan 1000:- i pris, då den som är billigare även är det bättre kortet enligt mina källor?

http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7970_3gb_dc_ii_top_pci-e-...
http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7970_3gb_dc_ii_pci-e-1780...

Permalänk
Medlem

Ja det var en konstig prissättning minst sagt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Lita inte på CDON?

De må vara billigast, men förra gången jag beställde grafikkort från dem på en av deras reor, fick jag dem inte förens efter 2 månader!!! (leveranstid 1-3 dagar enl. hemsidan).

Permalänk
Medlem

Priserna är mest troligt direkt tagna från leverantör med lite marginal pålagd då såklart. Kanske är två olika leverantörer på dessa kort så priserna skiljer.. Hur som helst har jag köpt en del på CDON, t.ex. grafikkort och alltid fått snabb leverans och låga fraktpriser. Tycker CDON är bra!

Permalänk
Medlem

rekommenderar också cdon, beställt hela min dator därifrån. Leveransen tog 4 arbetsdagar, helt OK!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är respektlöst mot konsumenterna/kunderna att ha så mycket skräp bland artiklarna på hemsidan. Med skräp menar jag varor som har utgått ur sortimentet, aldrig kommer att dyka upp och/eller galet fel prissättning. Ryck upp er, CDON!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Lita inte på CDON?

De må vara billigast, men förra gången jag beställde grafikkort från dem på en av deras reor, fick jag dem inte förens efter 2 månader!!! (leveranstid 1-3 dagar enl. hemsidan).

Ett enstaka fall gissar jag på. Har aldrig varit med om det själv, alltid fått mina varor 1-2 vardagar efter att den varan/varorna skickats.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Det är garanterat ett felaktigt pris, liknar priset för 7950 DCII

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Som vanligt i den här branchen så kör dom med lockpriser för att man ska förhandsboka och därmed låsa upp sig hos dom, sen när kortet finns i lager så justeras priset upp, skitfult att göra så här av cdon men dom är tyvärr inte ensamma....ALLA utan undantag kör med detta tjuvknep tyvärr

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Det har alltid varit konstigheter med CDON när jag kollat in på deras hemsida, 7 laptop kylare som heter "Kyl din bärbara dator" eller liknande, inga produktnummer överhuvudtaget.
Tror dem skulle behöva någon som kollar upp det innan dem lägger ut produkten till salu.
Sen är detta lite roligt också.... köp en Intel 520 Series SSD i storlek 180/240/480 GB med tillbehör (Reseller/Retail) och få ett relativt bra pris, eller lägg till 200-1500kr för att få samma SSD men utan tillbehör?
http://cdon.se/hemelektronik/intel_520_series_240gb_ssd_r%3a5... 2790 kr
http://cdon.se/hemelektronik/intel_520_series_240gb_ssd_r%3a5... 4149 kr

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Som vanligt i den här branchen så kör dom med lockpriser för att man ska förhandsboka och därmed låsa upp sig hos dom, sen när kortet finns i lager så justeras priset upp, skitfult att göra så här av cdon men dom är tyvärr inte ensamma....ALLA utan undantag kör med detta tjuvknep tyvärr

Fast när man väl har bokat och betalat så kan de ju inte höja priset för dig.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Som vanligt i den här branchen så kör dom med lockpriser för att man ska förhandsboka och därmed låsa upp sig hos dom, sen när kortet finns i lager så justeras priset upp, skitfult att göra så här av cdon men dom är tyvärr inte ensamma....ALLA utan undantag kör med detta tjuvknep tyvärr

Du vet inte vad du snackar om. Du binder knappast upp dig eller något, dessutom lär du få produkten för det priset. Inte första gången CDON skrivit fel pris.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Du vet inte vad du snackar om. Du binder knappast upp dig eller något, dessutom lär du få produkten för det priset. Inte första gången CDON skrivit fel pris.

Vad Rickard sa. Det var inte så längesedan de hade ett 7970 för runt 4k inkl swecrabatten. Vad jag vet beställde några SweCare och fick minsann kortet för det priset trots att CDON senare gick ut och sa att det var fel. Ett 7970 för 4000kr är oslagbart! Tror priset var aktivt i några timmar så det gäller att var snabb.

Edit - 4170kr var det http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1084998-impulskop...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpledream:

Fast när man väl har bokat och betalat så kan de ju inte höja priset för dig.

Skrivet av Rickard11:

Du vet inte vad du snackar om. Du binder knappast upp dig eller något, dessutom lär du få produkten för det priset. Inte första gången CDON skrivit fel pris.

Skrivet av Mocka:

Vad Rickard sa. Det var inte så längesedan de hade ett 7970 för runt 4k inkl swecrabatten. Vad jag vet beställde några SweCare och fick minsann kortet för det priset trots att CDON senare gick ut och sa att det var fel. Ett 7970 för 4000kr är oslagbart! Tror priset var aktivt i några timmar så det gäller att var snabb.

Edit - 4170kr var det http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1084998-impulskop...

Tänkte precis lägga en snabb beställning med tanke på priset men läste igenom köpvilkoren, och nästan högst upp så står det "Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel och ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. " Så därmed har de rätt att ändra priset även efter att jag bokat. Sen kanske det som Mocka skrev stämmer för att cdon var snälla, men de kan lika gärna ändra priset. Så jag avvaktar nog tills kortet kommer in i lager så man vet när det kommer än att gå och vänta på något.

Permalänk
Skrivet av SalaMAD:

Tänkte precis lägga en snabb beställning med tanke på priset men läste igenom köpvilkoren, och nästan högst upp så står det "Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel och ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. " Så därmed har de rätt att ändra priset även efter att jag bokat. Sen kanske det som Mocka skrev stämmer för att cdon var snälla, men de kan lika gärna ändra priset. Så jag avvaktar nog tills kortet kommer in i lager så man vet när det kommer än att gå och vänta på något.

Självklart reserverar dem sig för felskrivningar. Det gör alla företag. Men det är inte så att de kommer dig på mer pengar, det slutar snarare med att du får dina 4 laxar tillbaka.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Tänkte precis lägga en snabb beställning med tanke på priset men läste igenom köpvilkoren, och nästan högst upp så står det "Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel och ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. " Så därmed har de rätt att ändra priset även efter att jag bokat. Sen kanske det som Mocka skrev stämmer för att cdon var snälla, men de kan lika gärna ändra priset. Så jag avvaktar nog tills kortet kommer in i lager så man vet när det kommer än att gå och vänta på något.

Jag tycker du ska slå till. Ta faktura och avvakta, säger de att du inte får det för det priset är det bara att avboka då du inte binder dig mot något.

Jag hade själv slått till men vill kunna köra CF i framtiden plus att jag föredrar Windforce.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte slå till på ett så uppenbart lockpris. CDON är kända för att sätta lustiga priser på produkter som inte kommit in än och med stor sannolikhet kommer de höja priset och erbjuda dig att köpa till det nya priset när kortet väl kommit in.

Sen är skillnaden mellan de två korten obefintlig, den enda skillnaden är att TOP-versionen är fabriksklockad men det är inga speciellt utvalda kretsar till just de korten så ett icke-TOP bör klocka lika bra. Svårt att garantera det då det är så olika från kort till kort.

För övrigt skulle jag vilja höja ett varningens finger för 7970 DCII då många har problem med överhettande VRM, och det problemet verkar inte vara löst än. Det finns en tråd om det här på SweC. Det är synd, för DCII är en bra kylare och det är det enda 7970-kortet hittills med fler än två displayports. Med EKWB:s kommande vattenblock skulle det göra sig fint i eyefinityriggen.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpledream:

Fast när man väl har bokat och betalat så kan de ju inte höja priset för dig.

skillnad på bokning och betalning, bokningspriset skiljer sig från slutgiltigt pris, du betalar ju knappast när du bokar eller hur?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Det var billigt, om det gäller och man får sitt kort. Synd att asus har problem med vrm temperaturen bara.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Du vet inte vad du snackar om. Du binder knappast upp dig eller något, dessutom lär du få produkten för det priset. Inte första gången CDON skrivit fel pris.

Tror det är du som är dåligt påläst min vän, dom korrigerar NATURLIGTVIS priset efter gällande marknadspriser när dom väl har det hemma till försäljning
du tror väl inte ett företag som cdon idkar välgörenhet? läs cdon's köpregler för satta priser...dom kan ändra hur dom vill tills varan är betald och levererad och har inga skyldigheter att ge dig utlovat pris (Läs om läs rätt)

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Det enda du behöver bry dig om är att se till att boka den billigare av dom?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

edit

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Är tämligen säker på att de inte kan friskriva sig från fel i orderbekräftelsen, såvida priset inte är helt orimligt (vilket 20% under marknadspris inte kan ses som). Slängde in en bokning på denna också så nu har man bokat ett 7950 d-cu II för 3695 och ett 7970 d-cu II för 4114. Får se om det i slutändan blir något av dem

Permalänk
Medlem

Priset är fortfarande inte korrigerat Lite lustigt faktiskt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Ett enstaka fall gissar jag på. Har aldrig varit med om det själv, alltid fått mina varor 1-2 vardagar efter att den varan/varorna skickats.

Knappast enstaka fall.

Har även haft enormt strul hos dem med reparation/returer.

Vänta bara tills era grejer börjar paja och ni behöver komma i kontakt med CDON support så lär ni upptäcka vad de verkligen har sparat in på! De har nämligen inte ens vanligt telefonsupport!!! Och de erbjuder icke kompatibla varor som ersättning, någon nisse med 0 kunskap i andra ändan.

Skrivet av Backie:

Är tämligen säker på att de inte kan friskriva sig från fel i orderbekräftelsen, såvida priset inte är helt orimligt (vilket 20% under marknadspris inte kan ses som). Slängde in en bokning på denna också så nu har man bokat ett 7950 d-cu II för 3695 och ett 7970 d-cu II för 4114.

Och har du fått någon orderbekräftelse på någon av dina bokningar? Jasså inte? nämen dåså, då kan de ju ändra hur de vill tills det är dags för dig att lägga en riktig beställning och de skickar ut orderbekräftelsen med uppdaterat pris.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Knappast enstaka fall.

Har även haft enormt strul hos dem med reparation/returer.

Vänta bara tills era grejer börjar paja och ni behöver komma i kontakt med CDON support så lär ni upptäcka vad de verkligen har sparat in på! De har nämligen inte ens vanligt telefonsupport!!! Och de erbjuder icke kompatibla varor som ersättning, någon nisse med 0 kunskap i andra ändan.

Snackar du efter egen erfarenhet eller snackar du om något du inte har koll på?
Cdon skötte mitt ärende bättre än vad inet eller annan återförsäljare garanterat hade gjort. Jag fick en fraktsedel till mitt defekta moderkort och direkt när jag hade lämnat in det till posten så kunde jag välja mellan pengar tillbaka eller likadan produkt. Detta innan dem ens fått in produkten. Mycket professionellt skött!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Snackar du efter egen erfarenhet eller snackar du om något du inte har koll på?

Ja självfallet.

När min skärm strulade tog det till att börja med över en vecka att komma i kontakt med dem och få mitt ärende förklarat via deras e-ticket system på hemsidan.

Eftersom skärmen utgått och jag ville ha en exakt lika dan skärm fick jag först skicka den på reparation via något 3:e parts företag. Detta företag skickade en fraktsedel på mail, som jag förväntades skriva ut själv... (vilket tog ytterligare någon dag att luska fram).

Vidare behövde jag skicka med något sorts garrantibevis som jag inte fått öht av CDON.

När allt detta var igenom krånglat och paketet till slut postat ångrade sig CDON och ville nu inte bekosta reparation av skärmen, utan byta ut den mot annan modell som öht inte var likvärdig (Jag hade 120hz skärm och de ville byta ut mot en med polariserad 3D som kostade hälften).

CDON vägrade göra något innan 3:e part var klara. Och efter att ha väntat på reparationen i ytterligare 2veckor visade det sig att de inte kunde återgärda problemet. Då begärde jag pengarna tillbaka och bad dem att behålla skräpet. Vilket jag fick tjata ett tag innan CDON gick med på. Så efter ca 3-4 veckor var jag fortfarande på ruta ett utan fungerande skärm, och fick köpa en begagnad istället här på Sweclockers (vilket tog ungefär en vecka till att ordna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Lita inte på CDON?

De må vara billigast, men förra gången jag beställde grafikkort från dem på en av deras reor, fick jag dem inte förens efter 2 månader!!! (leveranstid 1-3 dagar enl. hemsidan).

Shit du har varit med om enskild händelse, då måste det vara normen för hela företaget, varning!!!!!1111one

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Shit du har varit med om enskild händelse, då måste det vara normen för hela företaget, varning!!!!!1111one

Jag har haft 5 ärenden från dem (beställning eller support), och 3 gånger har jag fått vänta mer än en månad. Jag kommer inte handla där igen.

De har gjort så otroligt mycket korkat att jag varken har tid eller lust att räkna upp allt här.

Bara en sådan sak som att de inte går att nå dem via telefon (vilket för övrigt är ett krav för att de skall få ha märket "trygg ehandel"). Detta verkar skita fullständigt i och stoltsera med endå.