Tar MMO fram det sämsta bland oss?

Permalänk

Tar MMO fram det sämsta bland oss?

Tjipp och hajk och om jag bryter mot någon regel så ber jag om ursäkt.

Men jag har funderat på en sak länge nu. Och jag undrar om jag är paranoid eller bara känslig. Men vad är det för stämning som uppkommer av MMO?

Jag är van gamer i singleplayerspel och även i multuiplayerspel med mycket tävling som starcraft 2.
Jag är dock väldigt ny i MMO världen.

Men shit vilken läskig stämning det är på de flesta MMO-forum (underforum här inkluderat).
Det är galet mycket hat.

Först hatar folk spelet de själva spelar (mängden "Nu slutar jag spela detta pga nerf "a", eller "det där spelet är det sämsta jag sett i mitt liv", eller "den senaste expansionen är det larvigaste jag sett" är galet högt).

Utöver det så hatar folk andra MMO-spelare "alla wow-spelare är bä och alla swotorspelare är bu". Samt att folk går in på varandras forum för att typ racka ner på andras tidsfördriv.

Visst så kan det förekomma hat på forum för spel som t.ex. SC2. Men det brukar vanligen inte förekomma i närheten av den omfattning som MMO genererar. Och det är mest på de riktiga nybörjarforumen som hatet är högt (oftast för att en tre vanliga postare i låg ranking fått för sig att en speciell taktik är ostoppbar). Nu kanske jag satte stenen rätt i glashuset. Jag kanske bara frekventerat noob-forum för MMO? Eller?

Eller är det just att MMO skall vara "samarbete" men att folk ändå tävlar (jag har mer epic gear än dig, jag klarade hela den bossen utan att dra en pot etc. oh vad det var svårt att inte dö mot motståndarsidans lönnmördare, de måste vara för bra) som drar fram hatet?
Folk blir liksom avundsjuka på varandra och misstänker att andra får det lättare/har roligare? Eller?

Vad tror du?

Permalänk
Medlem

Vad jag tror?

Jag vet att hälften av befolkningen har under 100 i iq.
Jag vet att månag som spelar är unga och omogna samt att bara för att någon blir äldre behöver denne inte bli mycket mer mogen för det.
De som skriver på ett av spelets forum har ofta ett syfte, frustrerad över ett problem som denne har.
Många personer klarar inte av kritik och svarar då med hat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte har spelat HoN? ^^
Efter man spelat det känns vilket mmo som helst jättetrevligt

Jag tror det beror på att det den enskilde spelaren gör påverkar de andra så pass mycket. Om en person gör något fel gör något fel så kan det innebära en misslyckad raid etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_real:

Tjipp och hajk och om jag bryter mot någon regel så ber jag om ursäkt.

Men jag har funderat på en sak länge nu. Och jag undrar om jag är paranoid eller bara känslig. Men vad är det för stämning som uppkommer av MMO?

Jag är van gamer i singleplayerspel och även i multuiplayerspel med mycket tävling som starcraft 2.
Jag är dock väldigt ny i MMO världen.

Men shit vilken läskig stämning det är på de flesta MMO-forum (underforum här inkluderat).
Det är galet mycket hat.

Först hatar folk spelet de själva spelar (mängden "Nu slutar jag spela detta pga nerf "a", eller "det där spelet är det sämsta jag sett i mitt liv", eller "den senaste expansionen är det larvigaste jag sett" är galet högt).

Utöver det så hatar folk andra MMO-spelare "alla wow-spelare är bä och alla swotorspelare är bu". Samt att folk går in på varandras forum för att typ racka ner på andras tidsfördriv.

Visst så kan det förekomma hat på forum för spel som t.ex. SC2. Men det brukar vanligen inte förekomma i närheten av den omfattning som MMO genererar. Och det är mest på de riktiga nybörjarforumen som hatet är högt (oftast för att en tre vanliga postare i låg ranking fått för sig att en speciell taktik är ostoppbar). Nu kanske jag satte stenen rätt i glashuset. Jag kanske bara frekventerat noob-forum för MMO? Eller?

Eller är det just att MMO skall vara "samarbete" men att folk ändå tävlar (jag har mer epic gear än dig, jag klarade hela den bossen utan att dra en pot etc. oh vad det var svårt att inte dö mot motståndarsidans lönnmördare, de måste vara för bra) som drar fram hatet?
Folk blir liksom avundsjuka på varandra och misstänker att andra får det lättare/har roligare? Eller?

Vad tror du?

Mycket har men den generella åldern och mognaden hos den genomsnittlige MMO spelaren. Sedan så spelar ju även Anonymiteten in ganska rejält. Man har inte upplevt ett flamewar om man inte tex. inte har erfarit chatten i Barrens i wow. Där min vän.. kan diverse skit dyka upp.. allt från Chuck Norris skämt till sexistiska/rasistiska tillägg och även ett och annat "Ja men din mor då.." skämt

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på vilket folk man håller sig till. Som o verkliga livet, håll dig till en bra och seriös guild och ignorera resten som inte uppför sig

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag skulle säga att det är "sämre stämning" i MMO-forum/MMO'n än tex. BF3. Tror aldrig jag varit på en server där inte nån har svurit/gnällt i chatten. Det blir väl lätt så när folk tävlar mot/med varandra. Sen bidrar ju anonymiteten väsentligt såklart, men liknande saker förekommer ju i "verkliga livet" också. Det blir väl uppenbart mestadels när det handlar om en tävling. Folk vill känna gemenskap, att de är del av en grupp. Oturligt nog så stärks denna gemenskapen nog mest i tävling mot andra. Då blir det oftast "Vi mot de" och allt som följer därav. Sen hjälper som sagt anonymiteten på internet att förstärka det hela eftersom man inte direkt behöver ta ansvar för det man säger. Anledningen till att det mestadels är gnället som märks av på forum är väl som några sagt kanske för att de som inte gnäller är upptagna med att spela
Tycker det är värt att påpeka att genomsnittsåldern hos MMO-spelaren ligger nånstans över 20 om jag minns rätt. Mognaden kan jag inte uttala mig om.
Källa, samt lite intressant läsning om man är intresserad om lite demografi kring MMOn
: Link

Fet-stilade eftersom folk konstant kommer med fördommar som enligt statistik är felaktiga
Permalänk

I själva spelet (småspelar lite swotor) så har jag inte märkt så mycket.

Men i forum på nätet så är hatet totalt galet.

Folk blir helt bananas på minsta lilla småsak. Och van som jag är med SC2 så har jag blivit väldigt häpen över detta totala hat. Men intressant att jag inte är ensam att se det.

Det är nog som folk säger att MMO har övervägande mycket yngre spelare och att genrens kultur påverkas av detta.
Alltså att folk har en viss tendens att se saker i svart/vitt (det bästa någonsin/det sämsta någonsin) och att svara kritik med hat och rena angrepp.

Det är lustigt att man inte kan låta andra vara.
T.ex. jag köpte Batman arkham asylum och det var inget spel för mig. Jag såg dock att det var välgjort och antog att många andra säkert har mycket kul med det. Jag kände ingen lust att gå in på något batmanforum och klaga. Folk som gillar det skall slippa min åsikt om det.
Men i MMO verkar det norm att man går in på ett forum och klagar järnet om man testat ett MMO man inte gillat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Jag vet att hälften av befolkningen har under 100 i iq.

Det där är ju ett ganska stort problem oavsett om man spelar MMO eller inte.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Skrivet av lord_real:

Det är nog som folk säger att MMO har övervägande mycket yngre spelare och att genrens kultur påverkas av detta.

Det stämmer inte att MMOG genren har övervägande unga spelare. Posten ovanför din bifogade en länk rörande spelardemografin. Den framhåller etablerad fakta i ämnet. Bland annat så nämns att endast 25% av alla MMOG spelare är tonåringar, att 50% är heltidsarbetande och att genomsnittsåldern ligger runt 26 år.

Jämför jag med vår egen (Friskyttarna) MMOG community, är de siffrorna dessutom i underkant. Vi har drygt 600 medlemmar, av dem arbetar säkerligen 75-80% heltid och medelåldern ligger någon stans kring 30-33år.

Att påstå att yngre spelare är i klar majoritet i mmog-världen, och att det är orsaken till den generellt låga nivån på många forum, är inte korrekt. Orsaken till det dåliga uppförandet, får vi söka någon annan stans.

Permalänk

I vissa fall ja. Man kan klart se en nedåtgående kurva i WoW där kvalitén på spelet och dess spelare sjunkit sedan början. Å andra sidan kanske det bara är jag som är nostalgisk av mig.

Permalänk
Medlem

om du pratar om forum på mmo spel så är det stor chans att folk som skriver där är frustread över nått och vill bara game devs ska förstå det sen finns det en hel del troll också för den delen.

saken är att om du vill ha kul i ett mmo spel så måste du gå "ok jag spelar med dom här personerna och resten bry jag mig inte om" annars så kommer du bara att få hat

så hitta en trevlig grupp stanna med dom och ha kul, och gå aldrig utanför gruppen

Permalänk
Skrivet av Trudgelmer:

Att påstå att yngre spelare är i klar majoritet i mmog-världen, och att det är orsaken till den generellt låga nivån på många forum, är inte korrekt. Orsaken till det dåliga uppförandet, får vi söka någon annan stans.

Hmm... ok.
Undras vad det kan vara då då.

Men undrar om det kan vara just att man inte direkt kan mäta sig med andra lika enkelt i MMO som man kan i rena tävlingsspel.
En tank kan inte jämföra om han är bättre på spelet än en healer på något smidigt sätt.
Indirekt så kan en tank mäta sig med en annan tank. Men om de battlar på varandra i en duell så säger det inget om deras förmåga att tanka.
Och i grupp mot grupp så kan man alltid klaga på annat (min healer healar inte, dpsen dpsar dåligt och deras klasser och gear är för bra!!!!!)

Är det något sådant då?

Eller vad tror du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trudgelmer:

Det stämmer inte att MMOG genren har övervägande unga spelare. Posten ovanför din bifogade en länk rörande spelardemografin. Den framhåller etablerad fakta i ämnet. Bland annat så nämns att endast 25% av alla MMOG spelare är tonåringar, att 50% är heltidsarbetande och att genomsnittsåldern ligger runt 26 år.

Jämför jag med vår egen (Friskyttarna) MMOG community, är de siffrorna dessutom i underkant. Vi har drygt 600 medlemmar, av dem arbetar säkerligen 75-80% heltid och medelåldern ligger någon stans kring 30-33år.

Att påstå att yngre spelare är i klar majoritet i mmog-världen, och att det är orsaken till den generellt låga nivån på många forum, är inte korrekt. Orsaken till det dåliga uppförandet, får vi söka någon annan stans.

Har stött på ett par av era spelare från LOTRO och de är ganska festliga

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

Det där är ju ett ganska stort problem oavsett om man spelar MMO eller inte.

Ja, helt klart. Det finns en anledning till att kommuner och företag misslyckas med it-projekt och annat... det är ingen slump.

Och som jag också nämner är många som spelar mmo unga, dvs inte vuxna och har inte ens nått sin fulla potential och därmed är snittet givetvis ännu lägre.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abbe_93:

Jag antar att du inte har spelat HoN? ^^
Efter man spelat det känns vilket mmo som helst jättetrevligt

Jag tror det beror på att det den enskilde spelaren gör påverkar de andra så pass mycket. Om en person gör något fel gör något fel så kan det innebära en misslyckad raid etc.

Orkar inte gå in på detaljer. Men i en grupp där sammarbete är A och Ö så kommer det alltid finnas de som, efter att insett att det inte går bra. Eller dött med nämnda medspelare närvarande kommer att projicera all sin ilska på medspelare eller motspelare. Att skapa en fiende att skylla av sig på.

Sen blire tjafs yada yada

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av lord_real:

Eller vad tror du?

Det lär krävas en omfattande studie för att få ett sanningsenligt svar kring den egentliga orsaken.

Men skall jag försöka ge ett svar på vad jag själv tror är en av orsakerna till att spelare generellt fortsätter att uppvisa ett dåligt uppförande på vissa forum och i somliga spel, så hade jag nog gissat på att ett av problemen är att människor har flockdjurs mentalitet och dras till likasinnade.

Det skulle förklara varför exempelvis Blizzards eget World of Warcraft forum och allmänna stämning ingame, fortsätter att hålla lågvatten nivåer år ut och år in, medans LotROs forum och ingame community allt sedan release håller en imponerande hög standard trots F2P konvertering och andra förändringar som det spelet genomgått de sista åren.

Det är inte kul att vara ett ”troll” varken på LotROs forum eller ingame, eftersom ingen håller med eller uppmuntrar till den typen av uppförande. Inte ens den värsta sociopat härdar ut i längden om ingen föder hans ego.

Permalänk

Det där låter rimligt Trudgelmer.

Permalänk

Nej. Möjligen att mmo tar fram det närst värsta i oss, för det som dota-spel tar fram är absolut det värsta.

För min del löser jag det med en mod som automatiskt silencear alla i spelet när det börjar, eller att helt enkelt spela med folk jag känner. Det är dock lite synd om de som inte har kommit på detta än...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa HON elller LOL. Man förlorar hopp om mänskligheten.. Finns inga värre communitys.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Inget unikt för MMO alls, samma skit i princip vilket spel och spelforum som helst. Möjligt att det handlar om lite mer i just MMO där folk spendera sina pengar på ett annat sätt, och framförallt tid. Folk kanske tror sig ha större rätt att tycka till då, men saknar det där lilla extra för att kunna uppföra sig? Ranknings-, loot- och belöningssystem får folk att ta det på ett större allvar.

Många spenderar alldeles för mycket tid vid datorn/konsolen, är oftast trötta, har krämpor i axlar, armar och rygg/nacke och kanske tom undernärda, eller sockerhöga. Pågår denna självmisshandel i flera års tid visas spår i form av bland annat uppgivenhet, depression och hetsigt temperament. Sedan vaggas man in i den hemska attityden utan att egentligen tänka på det, vare sig man vill eller inte.

Snälla, läs ovan på rätt sätt, det är bara tankar baserade på gissningar men också erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Testa HON elller LOL. Man förlorar hopp om mänskligheten.. Finns inga värre communitys.

vad han sa.

ontopic:
Jag tror helt enkelt så att folk tar spelet för allvarligt.
Som någon sa innan:
Ju mindre spelare som det involverar, t.ex. i LoL eller HoN desto större press har du på dig som spelare ifall dom andra är riktiga tävlingsmänniskor

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Om något som har bidragit till att jag har blivit en ständigt sur misantrop så är det inte något spel som spelas av idioter med för många kromosomer utan snarare internet som använts (alt. upptäckts) av idioter med för många kromosomer.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv

Men ni säger att de inte har med åldern att göra.. Bara för att någon statistik säger att det är fler äldre som spelar utesluter väl inte att största delen av den yngre popul. är de som fjantar sig? Det är ju fortfarande flera tusen småbarn på varje server

Permalänk
Medlem

Är ju allt flame & hat som gör spelen bra.
Finns det inga känslor med är det ju som att spela mot bottar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är ju allt flame & hat som gör spelen bra.
Finns det inga känslor med är det ju som att spela mot bottar.

Men det finns ju andra känslor än just flame och hat. Själv så gillar jag att spela med folk där man får positiva känslor istället för negativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Men det finns ju andra känslor än just flame och hat. Själv så gillar jag att spela med folk där man får positiva känslor istället för negativa.

Ja men det får du ju inte från dina motspelare. Allt som skrivs på öppna forum/ingame är ju ändå inte riktat mot de i din vänskapskrets.

I t.ex lineage2 har alla klaner ett eget forum och allt som skrivs på öppna forum(l2guru,goha.ru,official boards) är till 99% flame.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Är ju allt flame & hat som gör spelen bra.
Finns det inga känslor med är det ju som att spela mot bottar.

Nej det är det inte. Man måste skilja på passivitet och genuin trevlighet. WoW tex var riktigt trevligt och med ett bra community i dess tidigare år, beror väl också på vad för server man lirar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

Tjipp och hajk och om jag bryter mot någon regel så ber jag om ursäkt.

Men jag har funderat på en sak länge nu. Och jag undrar om jag är paranoid eller bara känslig. Men vad är det för stämning som uppkommer av MMO?

Jag är van gamer i singleplayerspel och även i multuiplayerspel med mycket tävling som starcraft 2.
Jag är dock väldigt ny i MMO världen.

Men shit vilken läskig stämning det är på de flesta MMO-forum (underforum här inkluderat).
Det är galet mycket hat.

Först hatar folk spelet de själva spelar (mängden "Nu slutar jag spela detta pga nerf "a", eller "det där spelet är det sämsta jag sett i mitt liv", eller "den senaste expansionen är det larvigaste jag sett" är galet högt).

Utöver det så hatar folk andra MMO-spelare "alla wow-spelare är bä och alla swotorspelare är bu". Samt att folk går in på varandras forum för att typ racka ner på andras tidsfördriv.

Visst så kan det förekomma hat på forum för spel som t.ex. SC2. Men det brukar vanligen inte förekomma i närheten av den omfattning som MMO genererar. Och det är mest på de riktiga nybörjarforumen som hatet är högt (oftast för att en tre vanliga postare i låg ranking fått för sig att en speciell taktik är ostoppbar). Nu kanske jag satte stenen rätt i glashuset. Jag kanske bara frekventerat noob-forum för MMO? Eller?

Eller är det just att MMO skall vara "samarbete" men att folk ändå tävlar (jag har mer epic gear än dig, jag klarade hela den bossen utan att dra en pot etc. oh vad det var svårt att inte dö mot motståndarsidans lönnmördare, de måste vara för bra) som drar fram hatet?
Folk blir liksom avundsjuka på varandra och misstänker att andra får det lättare/har roligare? Eller?

Vad tror du?

Det verkar inte som om du känner till vad "internet troll" är.

Samt om du tycker att forumhatet är extremt så har du inte upplevt vad som florerar på Youtube... ujujujujuj... Youtubekommentarer är nog snäppet värre...

Permalänk
Skrivet av Thiesen:

Det verkar inte som om du känner till vad "internet troll" är.

Samt om du tycker att forumhatet är extremt så har du inte upplevt vad som florerar på Youtube... ujujujujuj... Youtubekommentarer är nog snäppet värre...

Jo men det finns väl inga människor som läser youtube eller aftonbladetkommentarer som inte är ute efter att flama? Det finns ju tilloch med glada firefox builds som sorterar bort idiotin på de ställena.

Min poäng är inte att folk kan vara otrevliga på forum. Min poäng är att folk är galet otrevliga på just MMO-forum. Alltså värre än i andra gamer-kretsar.

Men du kanske menar att det är en högre överlappning av trollare och MMO spelare än det är mellan trollare och andra spelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Testa HON elller LOL. Man förlorar hopp om mänskligheten.. Finns inga värre communitys.

Många "hardcore" spelare som spelar de spelen. Samma i wow, desto mer hardcore guild med "seriösa" spelare desto mer idioti.
Spelat i ett par hardcore wow guilds för några år sedan och damn, det sätter ens tålamod på prov när man tvingas samarbeta med så många ärkemongon. Visst är dom bra på att spela ofta men helt körda i huvudet ofta (inte alltid givetvis).
Hört en av de bästa jag spelat med i wow gråta och skrika på vent pga av ett svärd som droppa och han ville ha..