Specifikationer och prestandasiffror för Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Nej. De menar HD6990. Vet du vilket grafikkort det är? Det är ett så kallat dual-gpu-grafikkort med dubbla GPU'er.
Precis som GTX 590. HD6990 är snabbast av de två.

HD6990 kommer fortfarande vara snabbare än GTX680.

Antagligen inte. Ett klockat 7970 slår ett 6990, GTX 680 borde vinna i standardklock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beleg:

Jo, det är "avsågat". Det börjar ju på 0,8 och inte noll. Det får det att se ut som att det är 300% snabbare och inte 45% som de egentligen säger när det gäller BF3. Dessutom ser det ut som om det skulle vara ca 2000% snabbare än 7950, vilket naturligtvis inte stämmer.
Kul att det verkar bli snabbt. Bådar gott för lite prissänkningar. Dock tramsigt av dem att presentera det så här.

Skickades från m.sweclockers.com

Se tidigare kommentarer i tråden. Ett diagram avsett att visa skillnaden mellan två produkter bör se ut så här, det är inga absoluta FPS-siffror som visas, bara skillnad i prestanda. Om du inte läser på axlarna bör du undvika diagram i allmänhet. "Se ut som" har bara med oförmåga att läsa diagram att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkal:

Stablarna är normaliserade till 7970-prestanda som 1.0 vilket då visar at 680 är 45% snabbare i BF3 t ex. Rätt saftigt men digrammet är inte "avsågat" bara normaliserat. Sedan om det stämmer är en helt annan femma.

Diagrammet är avsågat även om värdena är normaliserade. Otydligt är det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delzino:

Haha ångesten kryper upp nu på alla 7970 köpare^^

det är ju bara att köpa nya?

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Spännande

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkal:

Se tidigare kommentarer i tråden. Ett diagram avsett att visa skillnaden mellan två produkter bör se ut så här, det är inga absoluta FPS-siffror som visas, bara skillnad i prestanda. Om du inte läser på axlarna bör du undvika diagram i allmänhet. "Se ut som" har bara med oförmåga att läsa diagram att göra.

Ett diagram är till för att visuellt representera data, vilket gör att om man inte utgår från noll så blir det väldigt missvisande. Hela poängen med ett diagram försvinner om inte staplarna säger någonting, vilket dom inte gör i detta fallet. Utan siffrorna är detta diagrammet helt värdelöst, vad är det då för mening med att ens ha staplarna där eftersom dom inte säger någonting? Om nu inte det är deras mening att vara missvisande.

Permalänk
Avstängd

Hur blev det här då ? Blev 680 "flaggskeppet" eller blev det ett sämre kort och det bästa kommer senare i år ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nerfherder:

Patetisk fanboy. Tur att inte AMD hade "lite" blowfish om sin Bulldozer då? Eller ljög om antalet transistorer? Alla företag försöker hype:a sina produkter och diagrammet är inte felaktigt antagligen. Bara i en perfekt miljö. Det slutliga prestandan är säkert lite sämre än detta visar. Sluta gråt över marknadsföring och inse att ditt favoritföretag gör likadant. Alla företag gör på detta viset. Någonsin läst en dagstidning? Försök hitta en reklam utan stjärnor med undantag, tilläggspriser, falska undersökningar (gjorda av det egna företaget på folk som fått produkten i gåva), missvisande diagram och bröst för att få folk att titta på underkläderna dem tillverkat och förknippa dem med något positivt. Helt otippat eller?

Jag kommer inte köpa GTX 600-serien. Klarar mig fint på en GTX580. Jag är NVIDIA fanboy fast tar allt med en nypa salt. Jag vet att NVIDIA gör misstag, och även att AMD gör det. Jag älskar när AMD sätter press på NVIDIA för det är konkurrens som skapar framgång. När ena företaget släpper sitt äss ur skjortärmen minskar den andra också priset. Denna release att 600-serien hjälper alltså er som kommer köpa kort or 7900-serien också då AMD säkerligen sänker den lite i samband med NVIDIA's release.

Vars ser du att han påstår att AMD är bättre? Allt han säger är att Nvidia BRUKAR göra så här och att man ska ta denna graf med en hel näve salt? Att börja gå till personangrepp bara för att någon ifrågasätter siffrorna är ju ett typiskt fanboy betende. Skärp dig och vänta tills Sweclockers kommer ett riktigt test. Minns ju själv hur det kom grafer titt som tätt som skulle "Bevisa" Bulldozers överlägsenhet tex. Nvidia har ju inte ens gett ut i vilka inställningar de har gjort denna graf och samtidigt har man klippt av stora delar av den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Ett diagram är till för att visuellt representera data, vilket gör att om man inte utgår från noll så blir det väldigt missvisande. Hela poängen med ett diagram försvinner om inte staplarna säger någonting, vilket dom inte gör i detta fallet. Utan siffrorna är detta diagrammet helt värdelöst, vad är det då för mening med att ens ha staplarna där eftersom dom inte säger någonting? Om nu inte det är deras mening att vara missvisande.

Ett diagram som utgår från noll visar absoluta siffror. Ett.. hur ska jag kalla det.. "differentiellt/relativt" och normaliserat diagram har räknat om absoluta värden till relativa värden. Digrammet visar mycket klart och tydligat att resultatet (hur de nu kom fram till det) är att 680 är ca 45% snabbare i BF3 än 7970 i det testet. Allt annat är grundläggande oförmåga att läsa diagram.

Om de hade visat FPS så borde diagrammet ha utgått från noll men i detta fallet så finns det tydligen ingen data under 0,8 eller 80% av 7970s prestanda så det är helt irrelevant att visa något under då det inte finns något, det skulle bara göra diagrammet plottrigt. Dvs diagrammet visar inte 7970 som 100 FPS och 680 som 145 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Hur blev det här då ? Blev 680 "flaggskeppet" eller blev det ett sämre kort och det bästa kommer senare i år ?

680 är inte flaggskepet. Dem riktiga Kepler-korten kommer troligtvis ha 7xx.

Permalänk
Medlem

FAN VA DÅLIG GRAF!! De har ju kapat grafen i botten!! Blir ju helt missvisande!! (Jag vet hur man ska läsa den... men den blir visuellt helt åt skogen när man gör så!)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Varför jämförde dom inte sitt eget GTX580 i staplarna ? För att inte får det att framstå som ett skitgrafikkort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mozez 54:

Varför jämförde dom inte sitt eget GTX580 i staplarna ? För att inte får det att framstå som ett skitgrafikkort ?

För att det är ett utgående kort? GTX 680 ska dela marknaden med 7970, inte med GTX 580.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Youjimbo:

Det är solklart att GTX680 kommer prestera bättre än 7970. Nvidia kommer inte släppa kortet annars.
Vad som däremot är intressant är klockpotentialen. Det känns som om AMD underklockat 7970 för att ge utrymme för en snabb refresh (8000-serien) och få högre yield på 7970. Antagligen klarar i princip alla tillverkade GPU:er 800MHz men de verkar ju också klara 1GHz allihop.

Om NVidia haft ett kort som var 5% långsammare än 7970 i den fabriksklockning de tänkt sig lär de ju höjt standardklockningen till de hade en vinnare, fått något lägre yield (fler blir 670 Ti med lägre klockfrekvens?) men behåller prestandatiteln för oklockade kort. Vad de däremot inte har är snabbaste kortet för entisiaster ifall 680 är oklockbar, dvs. maxxad från fabrik för att kunna klå 7970.

Inte omöjligt att AMD kontrar snabbt med en 7970+ på 1GHZ och vips har de ätit upp de där 10-25% som Nvidia har ett försprång på.

Man får helt enkelt avvakta resultaten när de kommer in. Blir spännande att se hur långt Nvidia tvingats sträcka på sin GK104 som de antagligen hade planerat att tävla mot 7870 eller eventuellt 7950 men inte 7970.

Edit:
Angående priser. Om storleken på chipet stämmer så borde NVidia kunna lägga sig rätt så aggresivt, under 5000 och ändå ha god marginal på chipet. I alla fall på 2Gb-korten. Blir ju många chip per wafer med den hintade chip-storleken.

Suck....dåligt argument igen....Nvidias kort kan givetvis klockas också! Så det ger +-0 ;)...Inse att Nvidia äter upp 7970 till frulle!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Okej, det var lite lång hare med bössa ja. Då ber jag om ursäkt, kändes dock som det var värt att poängtera då nVidia fått orimligt mycket skit för sånt här med tanke på att AMD också gör det.

Orimligt vet jag inte. Jag tycker alla företag som sysslar med sådant här ska få rejält med skit för det.

Sedan att det upplevs som att Nvidia får mer skit är kanske för att de har hamnat i ett läge där de "svarar" på vad AMD har. Dvs, AMD lanserar något, som Nvidia påstår sig smula sönder, sedan dröjer det något år och AMD lanserar något nytt igen, och då det gått ett helt år finner nog de flesta det bara logiskt att tekniken hunnit ikapp, men då Nvidias lanseringar följer så tätt inpå AMD's kan det ju vara så att man får intrycket att det är orimligt att de skulle prestera bättre, fast de egentligen också haft ett år på sig.

- Igår sköt jag en hare, på hundra meters avstånd, med en bössa.
- Du, vilken tur du hade.
- Va?
- Ja... Tänk om haren hade skjutit först!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Suck....dåligt argument igen....Nvidias kort kan givetvis klockas också! Så det ger +-0 ;)...Inse att Nvidia äter upp 7970 till frulle!

Frågan är om det går att klocka såpass mycket att det ger ca 50% mer prestanda? Mycket tveksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Nej. De menar HD6990. Vet du vilket grafikkort det är? Det är ett så kallat dual-gpu-grafikkort med dubbla GPU'er.
Precis som GTX 590. HD6990 är snabbast av de två.

HD6990 kommer fortfarande vara snabbare än GTX680.

Ah, vet inte hur jag fick för mig att det stod "GPU" istället för "Graphics card" men då stämmer det du säger ja.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av heneds:

Din oförmåga är att förstå att syftet med stapeldiagram är att illustrera längd (endimensionell mängd). Vill man illustrera relativa värden så dras stapeln med början i referenspunkten (i detta fall 1.0).

Jag testade att göra ett diagram i excel för att försöka belysa skillnaden, excel valde automatiskt ett intervall mellan 0,8 och 1,6 i första försöket. Ett stapeldiagram används ofta för att visa skillnader mellan ett begränsat antal värden men med olika kategorier (spel i detta fallet).

Jag försökte förklara att man kan lika lätt läsa 1,0 som 0,0. Det är fortfarande bara relativa värden som visas. När man vill framhäva en skillnad så tar man normalt inte med den irrelevanta datan. Självklart att en tillverkar vill framhäva skillnaden hos deras produkt jämfört med konkurrenten och det precis vad diagrammet gör: visar skillnaden hos deras produkt jämfört med produkten som den ska konkurreras med. y-axeln är enhetslös vilket även det är en hint om att det är relativt. Sedan tillkommer att de har värden under 1,0 som skulle varit negativa om nollan hade varit vid 7970. DET hade varit missvisande!

Jag förstår fortfarande inte hur folk tycker att det är svårt att läsa digrammet? Missvisande, inte alls, bara relativt. Det är tydligt och framhäver skillnaden i deras tester. Det dåliga är kanske att speltitlarna på x-axeln är lite svårlästa.

Permalänk
Medlem

Jaja, dom där siffrorna får man ta med en nypa salt.. Vad är det som inte säger att AMD korten testades med AA och AF medans nvidia kortet kördes utan t.ex. Vi vet inte. Nä, man kan hoppas men veta får vi inte förrän vid lansering när flera oberoende recensioner kommer ut..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkal:

Jag testade att göra ett diagram i excel för att försöka belysa skillnaden, excel valde automatiskt ett intervall mellan 0,8 och 1,6 i första försöket. Ett stapeldiagram används ofta för att visa skillnader mellan ett begränsat antal värden men med olika kategorier (spel i detta fallet).

Jag försökte förklara att man kan lika lätt läsa 1,0 som 0,0. Det är fortfarande bara relativa värden som visas. När man vill framhäva en skillnad så tar man normalt inte med den irrelevanta datan. Självklart att en tillverkar vill framhäva skillnaden hos deras produkt jämfört med konkurrenten och det precis vad diagrammet gör: visar skillnaden hos deras produkt jämfört med produkten som den ska konkurreras med. y-axeln är enhetslös vilket även det är en hint om att det är relativt. Sedan tillkommer att de har värden under 1,0 som skulle varit negativa om nollan hade varit vid 7970. DET hade varit missvisande!

Jag förstår fortfarande inte hur folk tycker att det är svårt att läsa digrammet? Missvisande, inte alls, bara relativt. Det är tydligt och framhäver skillnaden i deras tester. Det dåliga är kanske att speltitlarna på x-axeln är lite svårlästa.

Jag tog bort mitt inlägg som du citerat eftersom det är OT och lite dåligt formulerat. Men eftersom du hann svara...

1) Att de flesta gör så här betyder inte att det är bra.
2) Att du och de flesta förstår såna diagram betyder inte att de är bra. Eller att ni är smarta.
3) Att framhäva en tolkning av data är inte att illustrera utan tvärtom att dölja det man inte vill visa.

En intressant och relevant aspekt är att om 7950 varit nästan lika bra som 7970 så hade diagrammet blivit helt absurt. Baslinjen hade legat på 0.9. Rött och rosa hade helt försvunnit i ett hav av grönt. Tycker du seriöst att det hade varit OK?

Permalänk
Medlem

Hoppsan, självklart skulle de vara en markant skillnad i prestanda när det kommer till just BF3, glädjesiffror? jotack.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Suck....dåligt argument igen....Nvidias kort kan givetvis klockas också! Så det ger +-0 ;)...Inse att Nvidia äter upp 7970 till frulle!

Med tanke på hur sena nvidia är med sina lanseringar så vore det skandal om inte kortet skulle käka upp 7970 till frukost när det kommer.. Sen GK100, när kommer det? AMD har för andra gången [EDIT: 3:e gången!] vatt först till lansering på ny process.. nvidia gör nog inte om en GTX480, men dom är 2:a igen.
Sen är frågan vem som gör bäst GPU för marknaden.. nvidia satsar alltid på svulstiga kort som är ganska dyra i tillverkningen, + att dom har traditionellt sämre yields än AMD = sämre marginaler. Jag tror AMD gör hälsosammare business än nvidia på denna marknaden nu för tiden. Det är väl därför som nvidia hela tiden försöker slå sig fram på andra marknader och försöker övertala oss konsumenter om vad vi har för behov.. CUDA (GPGPU) och Physix t.ex. som nvidia var lite väl framfusiga med.. Det kommer, men inte i den takten nvidia behöver för sin business.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Inte läst tidigare i forumet om ngn har räknat ut det här innan, men jag adderade ihop alla resultat på diagrammet och delade det på 15 för att få fram genomsnittet, och i genomsnitt så är GTX680 13% snabbare än HD7970!
Ett väldigt bra resultat non the less, men det är inte "45% snabbare!!" som många säger, då det bara gäller i ett spel:)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför så många tror att dessa graferna skulle vara fake. I genomsnitt (uppskattning, har inte räknat på detta) verkar det nya korter vara runt 15% snabbare, det känns verkligen inte orimligt.

Skillnaden är väll betydligt större på cpu-marknaden?

Permalänk
Medlem

Den där statistiken tar kål på mig, jag gillar den gröna mätaren.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av heneds:

Jag tog bort mitt inlägg som du citerat eftersom det är OT och lite dåligt formulerat. Men eftersom du hann svara...

1) Att de flesta gör så här betyder inte att det är bra.
2) Att du och de flesta förstår såna diagram betyder inte att de är bra. Eller att ni är smarta.
3) Att framhäva en tolkning av data är inte att illustrera utan tvärtom att dölja det man inte vill visa.

En intressant och relevant aspekt är att om 7950 varit nästan lika bra som 7970 så hade diagrammet blivit helt absurt. Baslinjen hade legat på 0.9. Rött och rosa hade helt försvunnit i ett hav av grönt. Tycker du seriöst att det hade varit OK?

1) Jag var själv tvungen att göra ett diagram med en y-axel på 64-67 på jobbet i morse för att visa ett problem. Från 0-70 såg ingen variationen.
2) Det är ett tydligt diagram som troligen ska användas i marknadsföringssyfte för att belysa skillnaden mellan 680 och 7970. Jag tycker att det ser helt OK ut då jag alltid kollar axlarna på diagram.
3) Vad är det för tolkning du pratar om? Att de har normerat efter 7970s prestanda?

Om 7950 hade varit nästan lika bra som 7970 hade baslinjen legat där den passade bäst om det hade varit 0,9 visst, det viktiga är väl fortfarande att visa skillnaden mot 7970 eller? En konkurrent till 7950 kommer väl senare antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkal:

Om 7950 hade varit nästan lika bra som 7970 hade baslinjen legat där den passade bäst om det hade varit 0,9 visst, det viktiga är väl fortfarande att visa skillnaden mot 7970 eller?

Permalänk
Medlem

Avhuggen graf. Alla skillnader blir dubbelt så stora visuellt. Man kan nästa tro att en 680 skulle prestera som 20x 7950 i Crossfire som skalar 100%.

Nog är det antagligen snabbare. Men inte så mycket snabbare. Frågan är istället: Vad kostar den?

Permalänk
Medlem

Amd 7970 verkar nog ha en del marginal på sina kontakter. om peak consumption är 189w
http://tpucdn.com/reviews/AMD/HD_7970/images/power_peak.gif

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad