DVI och displayport - kan man använda båda samtidigt?

Permalänk
Medlem

DVI och displayport - kan man använda båda samtidigt?

Jag har precis skaffat ett nytt grafikkort (Gigabyte Radeon 7950). Och jag har uppenbarligen inte hängt med i utvecklingen för mitt gamla kort hade två DVI-ingångar men detta har bara ett.

Jag undrar: Räcker det för mig att köpa en vanlig displayport-kabel och koppla in ena skärmen med DVI och andra via displayport, eller bör man köra på två displayport?

Sen undrar jag även om jag kan köra ena skärmen via grafikkortet, och andra via inbyggda grafiken hos intel-processorn? Den har nämligen en DVI-utgång så då hade jag sluppit införskaffa ytterligare en kabel. Men jag är lite osäker på om båda kan användas samtidigt (inte byggt klart datorn än). För då hade man kunnat använda intel-grafiken på den sekundära skärmen där jag ändå inte behöver hög prestanda, samtidigt som jag avlastar mitt riktiga grafikkort som bara behöver driva en skärm.

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk
Skrivet av Tadidas:

Jag har precis skaffat ett nytt grafikkort (Gigabyte Radeon 7950). Och jag har uppenbarligen inte hängt med i utvecklingen för mitt gamla kort hade två DVI-ingångar men detta har bara ett.

Jag undrar: Räcker det för mig att köpa en vanlig displayport-kabel och koppla in ena skärmen med DVI och andra via displayport, eller bör man köra på två displayport?

Sen undrar jag även om jag kan köra ena skärmen via grafikkortet, och andra via inbyggda grafiken hos intel-processorn? Den har nämligen en DVI-utgång så då hade jag sluppit införskaffa ytterligare en kabel. Men jag är lite osäker på om båda kan användas samtidigt (inte byggt klart datorn än). För då hade man kunnat använda intel-grafiken på den sekundära skärmen där jag ändå inte behöver hög prestanda, samtidigt som jag avlastar mitt riktiga grafikkort som bara behöver driva en skärm.

Beror på moderkort. Ett z68 Kan driva både från internt och externt men iGpu måste aktiveras i Bios.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Beror på moderkort. Ett z68 Kan driva både från internt och externt men iGpu måste aktiveras i Bios.

Tack för snabbt svar. Har ett z68 (Asus P8Z68-V GEN3). Det jag undrar är alltså om det ena utesluter det andra. Har alla z68 stöd för att köra intern grafik parallellt med separata grafikkortet?

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Beror på moderkort. Ett z68 Kan driva både från internt och externt men iGpu måste aktiveras i Bios.

Tror jag hittade svaret själv Ibland är man bara för lat för att googla:

"Not only will you be able to connect a single monitor to your system and take advantage of both the integrated and discrete graphics, but you will also be able to utilize both sets of display outputs at the same time so you can connect quite a few monitors to your computer based on the Z68 platform."
http://www.pcper.com/reviews/Motherboards/Intel-Z68-Chipset-R...

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk

Har samma moderkort och det fungerar men med rätt bios inställningar aktiverat plus drivrutiner därefter.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...