[Köpråd] Blir det flaskhals på en 680 för mig?

Permalänk
Medlem

[Köpråd] Blir det flaskhals på en 680 för mig?

Liten snabb fråga!

Jag funderar på att köpa en GTX 680 men har lite funderingar över den och hoppades på att kunna få lite hjälp!
Blir det flaskhals/bottleneck på min dator?
+ GTX 680 använder sig av PCI-e 3.0, klarar mitt moderkort det.

Min dator:
Moderkort: GA-X58A-UD3R
CPU: Intel i7 950 (Bloomfield)
Ram: Jag har 6gb ram (ska uppgradera till 8/16) Vet inte vilken typ, men det är väl inte relevant, eller?

Är det något jag glömmer nu så förlåt, kommer med mer fakta om ni behöver!

/Eric

Moderkorts frågan hör inte hit utan till en annan del av forumet, men det gör väl inget om jag smyger in det här.

Permalänk
Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Liten snabb fråga!...

...Ram: Jag har 6gb ram (ska uppgradera till 8/16) Vet inte vilken typ, men det är väl inte relevant, eller?...

...Moderkorts frågan hör inte hit utan till en annan del av forumet, men det gör väl inget om jag smyger in det här.

Bättre att du uppgraderar till 12Gb istället, stå att du kan utnyttja triple channel.

PCIe 3.0 är bakåtkompatibelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Bättre att du uppgraderar till 12Gb istället, stå att du kan utnyttja triple channel.

PCIe 3.0 är bakåtkompatibelt.

Tack! Tack! Tack! Dina svar hjälper mycket!

Jag läste att PCI-e 3.0 bakåtkompatibelt. Jag trodde dom menade att om man hade ett moderkort med PCI-e 3.0 så skulle man kunna köra PCI-e 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Liten snabb fråga!

Jag funderar på att köpa en GTX 680 men har lite funderingar över den och hoppades på att kunna få lite hjälp!
Blir det flaskhals/bottleneck på min dator?
+ GTX 680 använder sig av PCI-e 3.0, klarar mitt moderkort det.

Min dator:
Moderkort: GA-X58A-UD3R
CPU: Intel i7 950 (Bloomfield)
Ram: Jag har 6gb ram (ska uppgradera till 8/16) Vet inte vilken typ, men det är väl inte relevant, eller?

Är det något jag glömmer nu så förlåt, kommer med mer fakta om ni behöver!

/Eric

Moderkorts frågan hör inte hit utan till en annan del av forumet, men det gör väl inget om jag smyger in det här.

Problem med flaskhalsar uppkommer framför allt när man tävlar i till exempel öldrickning. Om du inte dricker väldigt många öl har detta väldigt liten inverkan på din spelupplevelse.

(Nu är jag lite dryg här... Men alltid när någon frågar om flaskhalsar så beror de på någon form av missförstånd hur datorer och spel fungerar. Eftersom processorn och grafik-kortet gör så olika saker kan du alltid överbelasta den ena eller de andra beroende på vad du gör... Så du kan inte fråga om den ena begränsar den andra. När de gäller spel så är grafikkortet den som sätter gränsen vid spelandet vid höga upplösningar och mycket effekter. Detta är sant för i princip alla spel, med i princip alla processorer som är någorlunda nutida. (med undantag för typ netbook processorer och andra lågpresterade platformar))

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Problem med flaskhalsar uppkommer framför allt när man tävlar i till exempel öldrickning. Om du inte dricker väldigt många öl har detta väldigt liten inverkan på din spelupplevelse.

(Nu är jag lite dryg här... Men alltid när någon frågar om flaskhalsar så beror de på någon form av missförstånd hur datorer och spel fungerar. Eftersom processorn och grafik-kortet gör så olika saker kan du alltid överbelasta den ena eller de andra beroende på vad du gör... Så du kan inte fråga om den ena begränsar den andra. När de gäller spel så är grafikkortet den som sätter gränsen vid spelandet vid höga upplösningar och mycket effekter. Detta är sant för i princip alla spel, med i princip alla processorer som är någorlunda nutida. (med undantag för typ netbook processorer och andra lågpresterade platformar))

Så...
Mer öl = Bättre spelupplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Tack! Tack! Tack! Dina svar hjälper mycket!

Jag läste att PCI-e 3.0 bakåtkompatibelt. Jag trodde dom menade att om man hade ett moderkort med PCI-e 3.0 så skulle man kunna köra PCI-e 2.0

Det fungerar det med, men är ena delen (moderkortet eller grafikkortet) PCIe 2 så kommer länken vara låst till den funktionaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Det fungerar det med, men är ena delen (moderkortet eller grafikkortet) PCIe 2 så kommer länken vara låst till den funktionaliteten.

Hur stor är skillnaden mellan PCI e 3.0 och PCI 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Hur stor är skillnaden mellan PCI e 3.0 och PCI 2.0

http://www.overclock.net/t/1188376/hardwarecanucks-hd-7970-pc... med 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Hur stor är skillnaden mellan PCI e 3.0 och PCI 2.0

Bandbredden är dubblad, å andra sidan kommer inget kort ligger i närheten av PCIe 2s maximala bandbredd så känns 3.0 lite onödig. Men vem vet det kanske behövs nu när både AMDs och Nvidias roadmaps skvallrar om prestanda i kvadrat de närmaste generationerna.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att ja skulle få svar på min fråga också i denna tråd, då jag delar likadan CPU som med TS, så då undrar jag min 950 ligger på 4ghz.. om jag köper ett 680 kommer min cpu då att bottlenecka/flaskhalsa, 680:it ?

Ursäkta om jag inte läst igenom alla svaren noga.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Så...
Mer öl = Bättre spelupplevelse

TRU DAT! ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Bandbredden är dubblad, å andra sidan kommer inget kort ligger i närheten av PCIe 2s maximala bandbredd så känns 3.0 lite onödig. Men vem vet det kanske behövs nu när både AMDs och Nvidias roadmaps skvallrar om prestanda i kvadrat de närmaste generationerna.

Vilken lättnad, jag trodde jag skulle vara tvungen att köpa ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Jag trodde att ja skulle få svar på mina fråga också i denna tråd, då jag delar likadan CPU som med TS, så då undrar jag min 950 ligger på 4ghz.. om jag köper ett 680 kommer min cpu då att bottlenecka/flaskhalsa, 680:it ?

Ursäkta om jag inte läst igenom alla svaren noga.

Mvh.

Nej den kommer inte flaska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Nej den kommer inte flaska.

Okok tack så mycket

Permalänk
Medlem

Har man "det senaste" så förstår jag inte hur man kan vara orolig över "flaskhalsar".
Bara ett fenomen som folk har fäst sig vid när det kom på tal.

En flaskhals man däremot kan tänka över är nätaggregatet innan man köper nya komponenter som drar mer ström.
Men det märks väl ganska direkt om inte "agget" klarar av komponenterna.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacrum:

Så...
Mer öl = Bättre spelupplevelse

Den blir i vart fall annorlunda men många öl... Bättre eller sämre beror nog på dagsformen och hur många öl de är frågan om =). Lagom är bäst (Jag föredrar däremot drinkar... pallar inte att dricka "lagom" många öl)

Visa signatur

Har en tyst dator.